|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
forskjell på kjærlighet og begjær
Er det noen forskjell, kan man ha begge deler? Hadde en diskusjon på et annet forum der noen sa at med Kjærlighet følger trygghet med Lidenskap/begjør følger spenning, og dette går ikke hånd i hånd..er det noe i det?
|
Skrevet: Fre 07 Jan 2005, 12:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Hmm... det høres jo fornuftig ut. Men det ene utelukker ikke det andre. Har man kjærlighet/trygghet, så bør man også ha lidenskap/begjær. Hvorvidt det er spennende eller ikke, kommer vel an på hva man gjør ut av det?
|
Skrevet: Fre 07 Jan 2005, 12:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Nov 2004 Innlegg: 500 Bosted: Underbevisstheten
|
Min mening er enkel.
I ekte kjærlighet finner man begjær. Ekte og sant begjær grunner på ekte kjærlighet.
Om jeg finner ut at det ene mangler det andre, velger jeg å la være med det, da jeg aldri gjør noe uten 100% tro. Gjør alt du gjør i tro.
Har du ikke tro på det du driver med / gjør. For guds skyld, la være. Det bringer vonde konsekvenser 
|
_________________ Same old scenario, same old rain
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Fre 07 Jan 2005, 12:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Begjær, eller lyst om man vil - har en tendens til å være i bunn og grunn et ganske egoistisk behov. Ihvertfall hos meg. Legg til kjærlighet derimot, og det blir noe langt mer enn det. Kjærleik er å vilja vel.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Fre 07 Jan 2005, 14:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Jeg begjærer kjærlighet. Eller, liker å tro at jeg gjør det.
Men det finnes jo masse slags typer begjær, og mange av dem er egoistiske. Men som Glahn påpeker er jo begjæret å ville godt et tegn på ekte kjærlighet.
Tror jeg har hørt noe som at "når begjær blir til behov, går man fra forelskelse til kjærlighet"
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Fre 07 Jan 2005, 14:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Crash_O skrev: | Min mening er enkel.
I ekte kjærlighet finner man begjær. Ekte og sant begjær grunner på ekte kjærlighet.
Om jeg finner ut at det ene mangler det andre, velger jeg å la være med det, da jeg aldri gjør noe uten 100% tro. Gjør alt du gjør i tro.
Har du ikke tro på det du driver med / gjør. For guds skyld, la være. Det bringer vonde konsekvenser  |
Vel da spør jeg deg, om du er i et fast forhold, du har regel messig sex ganske ofte, plutselig mister partneren lysten, hva gjør du?? slår du opp? vil du da kalle det ekte kjærlighet???
|
Skrevet: Fre 07 Jan 2005, 15:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
må bare legge til at selvfølgelig er det naturlig ha lyst til og føle nærhet med partneren, ellers blir det jo et vennskap, men om man da har sex sjeldenere, men fremdeles lever sammen og koser seg sammen, (uten at det går over i vennskap, noen forhold gjør jo det, men jeg tenker på de gangene de ikke gjør det) skal man da avslutte forholdet, for sex? selv om man har det bra og elsker partneren av hele sitt hjerte?
|
Skrevet: Fre 07 Jan 2005, 15:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

|
Coralin skrev: | Crash_O skrev: | Min mening er enkel.
Har du ikke tro på det du driver med / gjør. For guds skyld, la være. Det bringer vonde konsekvenser  |
Vel da spør jeg deg, om du er i et fast forhold, du har regel messig sex ganske ofte, plutselig mister partneren lysten, hva gjør du?? slår du opp? vil du da kalle det ekte kjærlighet??? |
Slår opp? (eh..)
Om min partner hadde mistet lysten for sex og begjæret hadde kommet i skyggen. Så måtte vi ha pratet sammen. Alt i et forhold henger sammen. Det er meget uaktuelt å avslutte et forhold fordi man ikke får pult' ass. Slike problemer ligger andre steder. Man må finne røttene til problemet og jobbe med de. Etter erfaring så kan mangel på sex-lyst være et bilde av at forholdet blomstrer lite. Kommunikasjonen er dårlig.. og / eller en av partene har noen problemer med den andre man ikke har ordnet opp i eller avklart.
|
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 12:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
[quote="Crash_O]
Slår opp? (eh..)
Om min partner hadde mistet lysten for sex og begjæret hadde kommet i skyggen. Så måtte vi ha pratet sammen. Alt i et forhold henger sammen. Det er meget uaktuelt å avslutte et forhold fordi man ikke får pult' ass. Slike problemer ligger andre steder. Man må finne røttene til problemet og jobbe med de. Etter erfaring så kan mangel på sex-lyst være et bilde av at forholdet blomstrer lite. Kommunikasjonen er dårlig.. og / eller en av partene har noen problemer med den andre man ikke har ordnet opp i eller avklart.[/quote]
I de fleste tilfeller så dabber jo sexlivet av etter noen år sammen, og man får større fokus på bla. Barn osv (om man har noen) og om man da ikke kan greie seg med lite sex så vil jeg ikke kalle det kjærlighet..
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 12:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
sex er da ikke ALT i et forhold?
om man slår opp fordi typen ikke er så keen på sex, da er det noe gæernt. Da er det noe annet som også ligger bak.
Jeg kan si at typen min og jeg har regelmessig sex VELDIG ofte, men noen ganger er jeg kjempe ukeen, og det respekterer typen min. Men om jeg hadde mistet lysten HELT, da hadde jeg pratet med han om det. Så kunne vi ha jobbet med problemet. Noen ganger er det jo ikke typens skyld, om man f.eks har problemer i dagliglivet. Det kan også skaffe problemer i sexlivet fordi man kun tenker på det.
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 12:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Riktignok skamløs sitering av Dr. Phil, men... Når sex-livet funker er det en del blant mange deler som til sammen utgjør et samliv. Når det ikke funker kan det bli altoverskyggende...
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 17:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
Glahn skrev: | Riktignok skamløs sitering av Dr. Phil, men... Når sex-livet funker er det en del blant mange deler som til sammen utgjør et samliv. Når det ikke funker kan det bli altoverskyggende... |
Ikke den dummeste å sitere. 
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 19:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Noe å si om ekte og sant begjær:
...My prrrecioussss...
Måtte bare få det med 
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 19:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
Jeg tror de fleste fikk det med seg... om du trykker på "endre"-knappen på et av de to innleggene, så slipper du skrive en tredje gang. 
|
_________________ Moderator-Maria
All men are animals. Some just make better pets.
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 03:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Panter
l33t

Ble Medlem: 06 Apr 2003 Innlegg: 1382 Bosted: Thrinelda
|
Jeg tror man kan ha begge i et forhold.
|
_________________ *mrowr* 
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 03:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

|
Coralin skrev: |
I de fleste tilfeller så dabber jo sexlivet av etter noen år sammen, og man får større fokus på bla. Barn osv (om man har noen) og om man da ikke kan greie seg med lite sex så vil jeg ikke kalle det kjærlighet.. |
What?! Når er det kommet frem i mine poster at man eller jeg ikke skulle "greie seg med lite sex" ? Selvfølgelig er man ikke kaniner hele livet lille venn. Perspektivet forandrer seg naturlig nok og barn ,familie osv blir mer og mer i fokus. Man vet da vel dette?!
Poenget er ikke at man må ha sex ofte da vet du vel! Det viktige er at man ikke mister begjæret og kjærligheten. Og jeg er overbevist at man kan holde det meste vedlike i et godt og sunt forhold om man jobber med det hver dag, en dag om gangen.
|
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 08:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
jeg sa ikke at du hadde sagt det, men med begjær så tenker jeg på at man har lyst på hverandre hele tiden jeg da..så vi må kanskje finne ut av hve vi definerer som begjær.. hehe
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 09:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

|
Coralin skrev: | jeg sa ikke at du hadde sagt det, men med begjær så tenker jeg på at man har lyst på hverandre hele tiden jeg da..så vi må kanskje finne ut av hve vi definerer som begjær.. hehe |
Begjær er i mine øyne het lyst med innbakt kjærlighet.
(Høres ut som noe fra en meny.. i know)
|
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 09:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
har vel selv opplevd at jeg har vert kåt uten å ha vert forelska ialefall.
Men dy og pine hvor my kåtere jeg var da jeg var forelska.
Noen vitenskapsfolk mener kjærlighet finner vi når vi ser en god overlevelsesegenskap hos partner.
Det er sikkert en viktig grunn for forelskelsen i tilegg til at du må like henne slik ellers også. Tryghet, samme moral eller samvittighetsfølelser som du selv har osv.
|
Skrevet: Lør 15 Jan 2005, 18:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |