|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Veronica skrev: | Jeg tror helt klart det finnes folk med overnaturlige evner. Som kan høre ting andre ikke kan høre, se ting andre ikke kan se, føle ting andre ikke kan føle. Å avskrive disse som gale, uten å være åpen for at de kanskje kan ha rett, synes jeg er tåpelig. Det er så utrolig mye mer i denne verdenen enn hva vi noen gang vil kunne klare å "måle" og "bevise" med våre simple instrumenter. Ting som overgår vår logiske sans og intelligens i slik høy grad at vi ikke er i stand til å begripe det, og dermed avfeier det som tull og tøys. |
Som tidligere nevnt er det i USA en fyr som har lovet stor belønning til enhver som mener å ha slike evner, og som i en rettferdig blindtest kan vise at de virkelig har dem. Mange har forsøkt, ingen har lykkes. Det er stor forskjell på å mene at man har evner, og å faktisk ha dem. Dette handler ikke nødvendigvis så mye om tro/overtro - mer er det at folk ikke er så flinke til å vite hva man kan forvente etter matematikkens lover om sannsynligheter. De tror de har overnaturlige evner, mens man lett kan finne langt mer jordnære forklaringer.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 16:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lastebil
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003 Innlegg: 136 Bosted: Trondheim
|
I fjor var hovedmottoet mitt "alt er mulig selv om det motsatte er bevist"
I år gidder jeg ikke bruke tid på slikt unyttig tankegods, og prøver heller å fokusere på mer praktiske ting.
Mottoet stemmer med unntak av ren mattematisk teori og at JEG tenker. Alt annet går det ikke an å være sikker på.
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 16:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Glahn skrev: | Veronica skrev: | Jeg tror helt klart det finnes folk med overnaturlige evner. Som kan høre ting andre ikke kan høre, se ting andre ikke kan se, føle ting andre ikke kan føle. Å avskrive disse som gale, uten å være åpen for at de kanskje kan ha rett, synes jeg er tåpelig. Det er så utrolig mye mer i denne verdenen enn hva vi noen gang vil kunne klare å "måle" og "bevise" med våre simple instrumenter. Ting som overgår vår logiske sans og intelligens i slik høy grad at vi ikke er i stand til å begripe det, og dermed avfeier det som tull og tøys. |
Som tidligere nevnt er det i USA en fyr som har lovet stor belønning til enhver som mener å ha slike evner, og som i en rettferdig blindtest kan vise at de virkelig har dem. Mange har forsøkt, ingen har lykkes. Det er stor forskjell på å mene at man har evner, og å faktisk ha dem. Dette handler ikke nødvendigvis så mye om tro/overtro - mer er det at folk ikke er så flinke til å vite hva man kan forvente etter matematikkens lover om sannsynligheter. De tror de har overnaturlige evner, mens man lett kan finne langt mer jordnære forklaringer. |
Det er et midforhold mellom fornuft og overtro. Men hvorfor skulle overtro være noe mindre korrekt av den grunn? Det er jo, tross alt, ingen som har sagt at det som er fornuftig er korrekt.
Personlig syns jeg verden er veldig lite fornuftig!
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 17:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
jeg tråkker ikke på komlokk, og det ser sikkert kjempe dumt ut, for noen ganger styrer jeg veldig unna...men noen ganger så lukker jeg bare øya og går over..eller tar et KJEEEEEMPE skritt, vet ikke helt hvorfor..jeg liker ikke svarte katter heller(jeg liker egentlig ikke katter i det hele tatt, men svarte er verst) Moren til ei venninne av meg drev med spiritisme, og hun måtte slutte fordi det ble alt for skremmende.. noe mer fikk vi aldri vite..
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 17:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Glahn skrev: |
Som tidligere nevnt er det i USA en fyr som har lovet stor belønning til enhver som mener å ha slike evner, og som i en rettferdig blindtest kan vise at de virkelig har dem. |
Bevise og bevise, fru Blom. Nå er det stor variasjon i hva noen aksepterer som bevis og andre ikke. Å være i besittelse av overnaturlige evner betyr ikke at de flyter jevnt og trutt, og at man dermed kan "bevise" dem ved å f.eks. be dem lese tankene til hundre personer. Det funker ikke slik. Det kommer og går. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Grunnen til at man kaller det overnaturlige evner, er fordi man ikke finner noen logisk forklaring på hvorfor det funker de gangene det gjør. En enkel løsning er vel å skylde på tilfeldigheter. Mens andre er åpne for at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi vet om og begriper.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 17:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
helt enig i at det nok finnes mer mellom himmel og jord enn vi begriper, men jeg tror fortsatt at alt "overnaturlig" har en logisk forklaring. bare se på den vitenskapelige evolusjon: for tusen år siden mente man, man var faktisk helt sikre på, at det var en veldig sterk mann med en veldig fin hammer som lagde lyn og torden når han smalt hammeren i ting. I dag har vi en vitenskapelig begrunnet forklaring på hva lyn og torden er. Forskjellen på overtro i dag og det den var da, er at vi har mer kunnskap. Og jo mer kunnskap vi får, jo mer vet vi at egentlig ikke er overnaturlig. Ut i fra dette kan jeg si med 99% sikkerhet at det en gang vil finnes forklaringer på alt som i dag regnes for å være overnaturlig.
NÃ¥ er tradisjonell overtro ofte ganske logisk:
Gå under stige, to års ulykke - du kan komme borti den og få et malingspann eller noe i hodet. dessuten er det ikke hyggelig å stå på en stige og så kommer noen bort og dunker til den. Faren for det er mye større hvis man går under stigen.
Knuse speil, sju års ulykke - speil var svært dyre før i tida, med sølv bak glasset. Å knuse et speil kunne tilsvare å vrake en ganske god bil i dag. Naturligvis ville mann ikke at folk skulle knuse speil!
Gå på kumlokk, husker ikke hvor mange år - kumlokk ligger ikke alltid helt på, og en slektning av meg falt en gang nedi en septiktank, fordi kumlokket ikke satt skikkelig. hun ble fiska opp igjen av politiet som fant henne syv timer senere. det sier nok.
Å holde seg for munnen når man gjesper var i følge overtroen for å "ikke slippe inn djevelen", men sannheten er vel heller den at det ser helt motfyselig ut når noen gjesper, og ille lukter det om de nettopp har spist.
Angående spiritisme og greier, så er det veldig vanskelig å motbevise, nettopp fordi (ledende teorier, som jeg tror på) alt sitter i underbevisstheten til utøverne, slik at når folk skal være med å filme og lignende kan det hende "evnene" deres streiker.
Når det kommer til at vitenskapen aldri kan bevise alt, så er ikke det helt riktig, fordi selv om man finner ut at, ja, det finnes ånder som prater til en ved spiritisme, så er det da bevist, og det er ikke overnaturlig lenger.[/quote]
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 19:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Psy is shy... Det kommer og går... Det funker bare noen ganger...
Ergo: tilfeldigheter og flaks Enkle forklaringer er som oftest de beste.
Forøvrig er det mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 19:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Helt enig i at det "overnaturlige" har en logisk forklaring, før eller senere. Det er bare det at enn så lenge har vi ikke nådd det punktet hvor vi er i stand til å begripe den logiske forklaringen. Og det man ikke kan forklare, klassifiseres jo gjerne som ovetro.
At noe kommer og går, kan skyldes tilfeldigheter og (u)flaks. Men for de som er i stand til å fatte det, kan det like gjerne skyldes variasjoner i energier.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 21:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |