Side 1 av 2 [38 Posts] |
Gć til side: 1, 2 Neste |
 |
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fideco
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 419 Bosted: Oslo
|
US of A
Ta en titt pÄ denne..
http://www.knife-party.net/movs/barry.mov
Hva mener dere?
|
_________________ --
Ops
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 23:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Burde ikke vÊre noen overraskelse. Jeg kan ikke se at noe av det som sies er ukorrekt. At Bush-regjeringen har lagt en plan for Ä sikre USAs globale dominanse er ukontroversielt (bare les adminnistrasjonens egen sikkerhetsstrategi) og saken ble umiddelbart kritisert av etablarte kommentatorer i blant annet Foreign Affairs, som, av gode grunner, fryktet Þkt hat mot USA pÄ et globalt plan som fÞlge av planene..
Det er ogsÄ riktig at Bush sin politikk kun er en forlengelse av USAs mer enn 100-Är gamle tradisjon, igjen en forlengelse av europeisk imperialisme. Bush representerer muligens en skarp eskalering i brutalitet og diplomatisk ignoranse, men, for eksempel i lys av Nurnberg-lovene ville samtlige amerikanske etterkrigspresidenter blitt hengt. USA stÄr fortsatt som eneste nasjon i verden til Ä bli dÞmt av den internasjonale domstolen i Haag for internasjonal terrorisme, for sin brutale krigfÞring i Nicaragua.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Man 06 Des 2004, 22:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
metaxa skrev: | At Bush-regjeringen har lagt en plan for Ă„ sikre USAs globale dominanse... |
La oss si at denne pÄstanden er korrekt, og la oss stille oss fÞlgende spÞrsmÄl: Er det noe galt i dette den tid USA er den ledende nasjonen i verden?
Hvilke premisser ville metaxa legge til grunn for Ă„ ta global kontroll annet enn at man er teknisk og intellektuelt overlegen alle andre nasjoner?
Ethvert argument som peker dithen at USA ikke er teknisk og intellektuelt overlegen andre nasjoner pÄ denne klode vil jeg gjerne ha utdypet.
At USA Þnsker global dominans er til beste for menneskeheten og en naturlig konsekvens av evolusjon dypest sett. At enkelte anakronistiske krefter Þnsker Ä bremse utviklingen er en kjent sak (som forÞvrig har sitt utspring i manglende intelligens)...noe metaxa er et utmerket eksempel pÄ den tid dumhet korrumperer. La oss Þnske fremskrittet velkommen: La oss se pÄ USA som et forbilde, et godt eksempel til etterfÞlgelse og en nasjon hvis kvaliteter overgÄr alle andre nasjoner denne kloden huser. Hvilke kriterier mÄler metaxa fremskritt i? Hvilken nasjon vil metaxa pÄstÄ er USA overlegen? Hvem har skapt mest rettferd og hvem har vÊrt vÄr tids stÞrste forkjemper for frihet?
Kommunistene i det tidligere sovjetunionen?
Muslimene?
Hvem???
Afrikanerne?
Indianerne?
...jeg lurer fÊlt pÄ hva/hvem vÄr lingvistiske ekspert skal fremheve som eksponenter for utvikling...
Denne er gammel, og originalen finner du her:
http://www.knife-party.net/flash/index2.html
(det er forĂžvrig en bekjent av meg som har laget den...)
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 01:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
QIQrrr skrev: | metaxa skrev: | At Bush-regjeringen har lagt en plan for Ă„ sikre USAs globale dominanse... |
La oss si at denne pÄstanden er korrekt
|
G. John Ikenberry skriver i Foreign Affairs hĂžsten 2002 at Bush og hans tilhengere
Sitat: |
call for American unilateral and preemptive, even preventive, use of force, facilitated if possible by coalitions of the willing -- but ultimately unconstrained by the rules and norms of the international community.
|
QIQrrr skrev: |
, og la oss stille oss fÞlgende spÞrsmÄl: Er det noe galt i dette den tid USA er den ledende nasjonen i verden?
Hvilke premisser ville metaxa legge til grunn for Ă„ ta global kontroll annet enn at man er teknisk og intellektuelt overlegen alle andre nasjoner?
|
Mitt syn er at ingen nasjon har rett til Ä utÞve unilateral makt ovenfor andre suverene nasjoner, med veldig fÄ unntak som bÞr etableres av overnasjonale organer. En nasjons rett til Ä kaste en annen nasjons regjering, for eksempel, kan kun forsvares dersom 1. Landets befolkning befinner seg i en humanitÊr krise, 2. dersom landets befolkning stÞtter en slik aksjon og 3. dersom alle andre midler er blitt utprÞvd.
Om du mener at USA er den ledende nasjonen i verden gÄr jeg ut i fra at du sikter til USAs overveldende og unike interne frihet. Men det er overhodet ikke noe som kan rettferdigjÞre USAs aksjoner utenlands. Storbrittannia pÄ 1800-tallet var, kontemporÊrt sett, ekstremt fritt, men hadde likevel en imperialistisk agenda globalt som ikke kan forsvares. Hellas var ekstremt fritt etter datidens standard, men Athens imperialisme var brutal.
At USA Þnsker global dominans er til beste for menneskeheten og en naturlig konsekvens av evolusjon dypest sett. At enkelte anakronistiske krefter Þnsker Ä bremse utviklingen er en kjent sak (som forÞvrig har sitt utspring i manglende intelligens)...noe metaxa er et utmerket eksempel pÄ den tid dumhet korrumperer. La oss Þnske fremskrittet velkommen: La oss se pÄ USA som et forbilde, et godt eksempel til etterfÞlgelse og en nasjon hvis kvaliteter overgÄr alle andre nasjoner denne kloden huser. Hvilke kriterier mÄler metaxa fremskritt i? Hvilken nasjon vil metaxa pÄstÄ er USA overlegen? Hvem har skapt mest rettferd og hvem har vÊrt vÄr tids stÞrste forkjemper for frihet?
|
Hvis vi skal se pÄ USA som et forbilde for fredsskapning i verden, sÄ ser ikke fremtiden veldig lys ut. Ta USAs ukontroversielle stÞtte til bÄde fascismen og stalinismen fÞr 2. verdenskrig. Ta USAs invasjon av Filippinene, ta USAs invasjon av SÞr-Vietnam i 1962, innledelsen av en krig som skulle vare i et tiÄr, som la hele sÞrÞst-Asia i ruiner. Ta USAs stÞtte til diktaturregimer verden rundt, Romania, Irak, Saudi-Arabia, Indonesia, etc. ta fiaskoen i Kosovo, ta krigfÞringen i Nicaragua, ta El Salvador, Guatemala. Ta Cuba-krisen, bombingen av en farmasÞytisk fabrikk i Sudan, og listen bare fortsetter. USAs historie bestÄr av aggressiv instigering av krig, nesten utelukkende.
I lys av den seneste iverksettingen av USAs strategi om Ă„ dominere verden med makt, uten Ă„ sĂžke verdens stĂžtte, selv om den ikke er ny (Clinton selv sa at "we will act multilaterally when possible, unilaterally when necessary) er ikke noe lyspunkt for menneskeheten.
Jeg gjentar, interne fremskritt er ingen unnskyldning for ekstern aggressivitet.
|
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 03:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
The Project for the New American Century gjĂžr en viktig og god jobb for Ă„ sikre verdens fremtid. Jeg stĂžtter denne organisasjonen og er enig i de virkemidler og metoder de benytter seg av.
http://www.newamericancentury.org/
Jeg skjÞnner ikke hvorfor metaxa kategorisk argumenterer mot fornuft og logikk. Hvorfor skal man ikke kunne bruke militÊrmakt for Ä oppnÄ global dominans?
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 11:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004 Innlegg: 195
|
QIQrrr skrev: | Jeg skjÞnner ikke hvorfor metaxa kategorisk argumenterer mot fornuft og logikk. Hvorfor skal man ikke kunne bruke militÊrmakt for Ä oppnÄ global dominans? |
Haha, det er nok du som kategorisk argumenterer mot fornuften. Objektivismen er jo ikke basert pÄ fornuft men sinnelagsetikk, ved at initiell tvang er galt uansett konsekvens. Det er jo ogsÄ interessant at du i en annen trÄd avviste argumetene nÄr jeg argumenterte logisk, fordi "det ikke var noen klare beviser". NÄ er det jo slik at vi ikke har nok kunnskap om verden til at logikk kan brukes til Ä bevise noe i politiske spÞrsmÄl.
|
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 12:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
PeeWee skrev: | NÄ er det jo slik at vi ikke har nok kunnskap om verden til at logikk kan brukes til Ä bevise noe i politiske spÞrsmÄl. |
Dette er en pÄstand du dekker deg bak for Ä legimitere din "rett" til Ä ikke ta ansvar for egne handlinger.
|
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 12:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
Dette er en pÄstand du dekker deg bak for Ä legimitere din "rett" til Ä ikke ta ansvar for egne handlinger. |
Som vanlig, sÄ mangler ditt innlegg egentlig noe grunnleggende argument. Det artige er jo at du enda ikke har argumentert skikkelig for at man kontrollerer sitt eget liv, bare en stadig gjentakelse av lÞse pÄstander fra DLF sitt forum. Det er jo heller ikke uvanlig at hÞyreradikale benytter seg at negative karakteristikker og personangrep nÄr de mangler argument, den teknikken er jo perfeksjonert av de amerikanske konservative.
Uansett, kan du si meg hvordan man kan vise hva som er rett og galt basert pÄ logikk? Og kan du si meg hvordan man kan slutte C av A og B, nÄr man ikke er helt sikker pÄ om A virkelig er korrekt? Vil ikke isÄfall B ogsÄ bli unÞyaktig, nÄr A er unÞyaktig?
|
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 13:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
PeeWee skrev: | Som vanlig, sÄ mangler ditt innlegg egentlig noe grunnleggende argument. Det artige er jo at du enda ikke har argumentert skikkelig for at man kontrollerer sitt eget liv, bare en stadig gjentakelse av lÞse pÄstander fra DLF sitt forum. Det er jo heller ikke uvanlig at hÞyreradikale benytter seg at negative karakteristikker og personangrep nÄr de mangler argument, den teknikken er jo perfeksjonert av de amerikanske konservative. |
Jeg peker pÄ din pÄstand og konkluderer utfra min observasjon av den tilforlatelige verdensanskuelse hvori du har opptatt "retten" til ikke Ä ta ansvar for eget liv og egne handlinger. Dette fremstÄr som selvforklarende sett i lys av alt det andre du har liret av deg her pÄ forumet. Jeg regner med at du ikke forventer at jeg skal klippe og lime inn tidligere sitater relatert til det du har skrevet i andre trÄder, men jeg skjÞnner at det for utenforstÄende tilsynelatende kan se ut som om jeg kommer med grunnlÞse pÄstander. Imidlertid eksponerer du egne meninger pÄ en populistisk og innholdslÞs mÄte, og jeg tror du innerst inne nyter det. Du virker mer og mer som et individ med sykelig oppmerksomhetstrang og du bruker teknikker av psykopatisk karakter for Ä suge til deg denne oppmerksomheten.
PeeWee skrev: | Uansett, kan du si meg hvordan man kan vise hva som er rett og galt basert pÄ logikk? Og kan du si meg hvordan man kan slutte C av A og B, nÄr man ikke er helt sikker pÄ om A virkelig er korrekt? Vil ikke isÄfall B ogsÄ bli unÞyaktig, nÄr A er unÞyaktig? |
Forkaster du logikk?
A er forÞvrig et aksiom, og din lefling med begreper er ikke sÊrlig sjarmerende da du trekker inn forutsettninger som ikke eksisterer for Ä vri virkeligheten inn i en surrealistisk filistisk suppe som reduseres til et oppkok hvis hovedingredienser bestÄr av en "dÊsj" usaklighet samt en god porsjon kverulativ paranoia.
|
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 13:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
Jeg peker pÄ din pÄstand og konkluderer utfra min observasjon av den tilforlatelige verdensanskuelse hvori du har opptatt "retten" til ikke Ä ta ansvar for eget liv og egne handlinger. |
Det er greit nok at du kan spekulere i mine motiver, men motivene endrer jo ikke den eventuelle relevansen av argumentene. Det virker jo som du er en objektivist fordi du hater fattige og Þnsker at de skal lide. PÄ tross at dette mener du at dette er helt irrelevant, og du benekter endog at det er tilfellet. Hvorfor er motivene sÄ veldig viktig for min del, men ikke for din del?
Sitat: | Jeg regner med at du ikke forventer at jeg skal klippe og lime inn tidligere sitater relatert til det du har skrevet i andre trÄder, |
Det er jo uansett ikke relevant, sÄ lenge du mangler konkrete motargumenter til mine pÄstander.
Sitat: | men jeg skjÞnner at det for utenforstÄende tilsynelatende kan se ut som om jeg kommer med grunnlÞse pÄstander. |
Ja, og det er fordi de i stor grad er grunnlÞse. Objektivismen bygger nemlig pÄ at "initiell tvang er galt", uten Ä vÊre istand til Ä forklare hvorfor intinell tvang er galt. Da mÄ det jo bare gÄ til helvete med resten av resonementene, da de bygger pÄ et ukorrekt premiss.
Sitat: | Imidlertid eksponerer du egne meninger pÄ en populistisk og innholdslÞs mÄte, |
JassÄ, kan du begrunne denne pÄstanden? Det er da heller du som fremstÄr som rimelig innholdslÞs. Det er jo knapt en eneste debatt hvor du mÞter motdebattanter "argument for argument", istedet paster du inne noe ikke altfor flott som du har skrevet pÄ forhÄnd, som egentlig har minimal relevanse for debatten. Du forsÞker jo ogsÄ Ä bekrefte eksistensen av det personlige ansvar og rettigheter ved Ä gjenta pÄstanden om deres eksistens gang pÄ gang, men uten Ä komme med videre argumenter for at de fenomene faktisk eksisterer.
Sitat: | og jeg tror du innerst inne nyter det. |
Det er da du som elsker Ă„ irritere omgivelsene med provokatitive og pubertale meninger. Det er jo tross alt noe pubertalt over hele objektivismen.
Sitat: | Du virker mer og mer som et individ med sykelig oppmerksomhetstrang og du bruker teknikker av psykopatisk karakter for Ă„ suge til deg denne oppmerksomheten. |
Vel, det med Ä stemple alle som ikke er enige med Ayn Rand som psykopater styrker jo ikke akkurat deres anseelse blant "massene" da. Det er en taktikk som er sÄ billig, at det rett og slett blir for dumt. Det er vel mer DLFere som har psykelig oppmerksomhetstvang, i deres krampaktige forsÞk pÄ Ä vÊre mest mulig politisk ukorrekte.
Sitat: | Forkaster du logikk? |
I mange sammenhenger ja. Vitenskapen idag bruker jo ikke logikk, men den hypotetisk deduktive metoden. Jeg mener at den er mye mer fruktbar, i en virkelighet der sÄ ekstremt mye, ogsÄ hva som er universets minste byggestener, er helt ukjent. Man forstÄr jo enda ikke hvordan kvantefysikken fungerer, og sÄ lenge man ikke kjenner lovene som styrer den, sÄ er det vanskelig Ä slutte noe definitivt ut av et sett av premisser.
Sitat: | A er forÞvrig et aksiom, og din lefling med begreper er ikke sÊrlig sjarmerende da du trekker inn forutsettninger som ikke eksisterer for Ä vri virkeligheten inn i en surrealistisk filistisk suppe som reduseres til et oppkok hvis hovedingredienser bestÄr av en "dÊsj" usaklighet samt en god porsjon kverulativ paranoia. |
Har du vÊrt pÄ antipsykopat.net nÄ? Det er jo nettopp objektivistene som lager en suppe ut av ikke eksisterende forutsetninger. Det at man har fri vilje og alt er Ärsak og virkning sier jo hviken sÞppelfilosofi objektivismen egentlig er. Det er du som ikke klarer Ä forsvare den grunnleggende forutsening for din filosofi, at tvang er galt.
|
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 14:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Hjelpe og trĂžste og bĂŠre...
Uansett: hvis USA var grundig styrt av mennesker som var ufeilbarlige og bare ville vel og var uselviske, sÄ var det ikke noe stort problem at USA sÞker og har en slik dominans. Men mennesker er feilbarlige, og at ett eneste land skal ha sÄ mye makt er ingen god ting - den makten kan altfor lett misbrukes.
Vi har etterhvert funnet ut at diktatorisk makt til en eneste person ikke er noen spesielt god ide - det er ingen god styreform for et land. Hvorfor skal det globalt vĂŠre bra at en eneste nasjon dominerer?
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 14:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
PeeWee skrev: | Det er greit nok at du kan spekulere i mine motiver, men motivene endrer jo ikke den eventuelle relevansen av argumentene. Det virker jo som du er en objektivist fordi du hater fattige og Þnsker at de skal lide. PÄ tross at dette mener du at dette er helt irrelevant, og du benekter endog at det er tilfellet. Hvorfor er motivene sÄ veldig viktig for min del, men ikke for din del? |
Du har rett i at det ikke endrer relevansen, men konkluderingen relatert til min pÄstand har jeg ved flere anledninger gitt til kjenne. At du leser det jeg skriver uten at du evner Ä absorbere dette er for meg en gÄte. I hvilken grad har jeg gitt uttrykk for mine meninger pÄ en mÄte som gjÞr deg tilbÞyelig til Ä tro at jeg hater fattige??? Dette er det reneste tÞv da objektivismen i seg selv fjerner alle hindringer for erverv av rikdom og fÞlgelig vil fattigdom ikke eksistere den tid individet Þnsker rikdom. Individet har imidlertid rett til Ä velge fattigdom hvis det er Þnskelig, men det er ikke tema. Det som er tema er at fattigdom er et resultat av kollektivisme siden selvoppofrelse ikke eksisterer. Hvis selvoppofrelse hadde vÊrt naturlig ville ikke skatt blitt innkrevd ved tvang. Denne konkluderingen er i trÄd med den observerbare virkelighet. At enkelte skulle Þnske at altruismen eksisterte vet jeg inderlig godt, det er ogsÄ en del av den observerbare virkelighet. Problemet oppstÄr nÄr Þnsketenkningen forfektes av flertallet og virkemidlene som benyttes gjennom demokratiske prosesser manifesteres gjennom et lovverk som skaper kriminalitet. Dette er igjen et resultat av fravÊr av logikk. Jeg skjÞnner at logikk er noe du har forkastet og har erstattet med deduksjon hvis metodikk kjennetegnes av at Þnsketenkning kan predefinere resultatet uten at man skjÞnner at man har lurt seg selv.
PeeWee skrev: | Det er jo uansett ikke relevant, sÄ lenge du mangler konkrete motargumenter til mine pÄstander. |
Det gjĂžr jeg overhodet ikke, jeg regner med at du ser hva jeg skriver.
PeeWee skrev: | Ja, og det er fordi de i stor grad er grunnlÞse. Objektivismen bygger nemlig pÄ at "initiell tvang er galt", uten Ä vÊre istand til Ä forklare hvorfor intinell tvang er galt. Da mÄ det jo bare gÄ til helvete med resten av resonementene, da de bygger pÄ et ukorrekt premiss. |
Initiering av tvang er galt, det er et aksiom. Det er ikke opp til meg Ă„ bevise at det er galt Ă„ voldta, det er opp til deg Ă„ argumentere for det motsatte.
PeeWee skrev: | JassÄ, kan du begrunne denne pÄstanden? Det er da heller du som fremstÄr som rimelig innholdslÞs. Det er jo knapt en eneste debatt hvor du mÞter motdebattanter "argument for argument", istedet paster du inne noe ikke altfor flott som du har skrevet pÄ forhÄnd, som egentlig har minimal relevanse for debatten. Du forsÞker jo ogsÄ Ä bekrefte eksistensen av det personlige ansvar og rettigheter ved Ä gjenta pÄstanden om deres eksistens gang pÄ gang, men uten Ä komme med videre argumenter for at de fenomene faktisk eksisterer. |
Argumenter som underbygger dette kan nevnes i fleng; det er galt Ă„ drepe et uskyldig menneske, det er galt Ă„ ha sex med barn, det er galt Ă„ voldta en kvinne, det er galt Ă„ stjele andres penger...og det er ditt ansvar Ă„ agere i henhold til dette.
PeeWee skrev: | Det er da du som elsker Ă„ irritere omgivelsene med provokatitive og pubertale meninger. Det er jo tross alt noe pubertalt over hele objektivismen. |
...
PeeWee skrev: | Vel, det med Ä stemple alle som ikke er enige med Ayn Rand som psykopater styrker jo ikke akkurat deres anseelse blant "massene" da. Det er en taktikk som er sÄ billig, at det rett og slett blir for dumt. Det er vel mer DLFere som har psykelig oppmerksomhetstvang, i deres krampaktige forsÞk pÄ Ä vÊre mest mulig politisk ukorrekte. |
Det handler om Ä vÊre korrekt i forhold til den observerbare virkelighet. Fornektelsen nÄr imidlertid nye hÞyder og er i stor grad fremtredende under definisjonen "politisk korrekt" som du sÄ tilforlatelig utnytter i din forskrudde forstÄelse av de begreper som danner grunnlaget for forfektelse av meninger som dypest sett faller inn under kategorien "psykopati".
PeeWee skrev: | I mange sammenhenger ja. Vitenskapen idag bruker jo ikke logikk, men den hypotetisk deduktive metoden. Jeg mener at den er mye mer fruktbar, i en virkelighet der sÄ ekstremt mye, ogsÄ hva som er universets minste byggestener, er helt ukjent. Man forstÄr jo enda ikke hvordan kvantefysikken fungerer, og sÄ lenge man ikke kjenner lovene som styrer den, sÄ er det vanskelig Ä slutte noe definitivt ut av et sett av premisser. |
Det du skriver her kan vÊre en selvmotsigelse da Ärsaken til problemene i kvantefysikken vel sÄ gjerne kan vÊre av deduktiv metodisk karakter. FÞlgelig ville jeg vÊrt forsiktig med Ä ta dette til inntekt for hvorledes man bryter ned sin verdensanskuelse da det kan bevise det stikk motsatte av det du skriver.
PeeWee skrev: | Har du vÊrt pÄ antipsykopat.net nÄ? Det er jo nettopp objektivistene som lager en suppe ut av ikke eksisterende forutsetninger. Det at man har fri vilje og alt er Ärsak og virkning sier jo hviken sÞppelfilosofi objektivismen egentlig er. Det er du som ikke klarer Ä forsvare den grunnleggende forutsening for din filosofi, at tvang er galt. |
At tvang er galt er som tidligere nevnt et aksiom, at du stiller spÞrsmÄlstegn ved dette uten Ä engang indikere at aksiomet ikke er et aksiom er i seg selv bemerkelsesverdig og vitner om intet annet enn psykopati.
|
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 14:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Glahn skrev: | Hjelpe og trĂžste og bĂŠre...
Uansett: hvis USA var grundig styrt av mennesker som var ufeilbarlige og bare ville vel og var uselviske, sÄ var det ikke noe stort problem at USA sÞker og har en slik dominans. Men mennesker er feilbarlige, og at ett eneste land skal ha sÄ mye makt er ingen god ting - den makten kan altfor lett misbrukes.
Vi har etterhvert funnet ut at diktatorisk makt til en eneste person ikke er noen spesielt god ide - det er ingen god styreform for et land. Hvorfor skal det globalt vĂŠre bra at en eneste nasjon dominerer? |
Det er ikke snakk om at USA ved George Walker Bush skal styre hele verden, det er snakk om at samfunnsmodellen er overlegen alt annet og at denne modellen fÞlgelig bÞr innfÞres globalt da dette samlet sett vil gavne utviklingen av menneskeheten best. Det er poenget, og gjennom dette vil de diktaturer du tar avstand fra ikke ha eksistensgrunnlag. Inntil det foreligger noe bedre er jeg tilbÞyelig til Ä Þnske at denne modellen fÄr stÞrst mulig utbredelse.
|
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 14:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Men hvem skal innfÞre den samfunns- og styreformen verden over, og hvordan? Og siden nÄr var det selvsagt at USAs mÄte Ä gjÞre ting pÄ er den beste vi har funnet?
Sorry, men det der bare holder ikke.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 15:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Som objektivist er jeg nysjerrig pÄ hvordan du kan mene at en nasjon har rett til Ä innfÞre en styringsform i en annen suveren nasjon, mot befolkningens eget Þnske, og kontra en overveldende verdensopinion, selv om nasjonen internt er sÄ fritt og overlegent som du bare vil. Dette strider jo mot en befolknings rett til Ä velge sin egen styreform. Du sier jo selv at intiering av tvang er galt, men du mener samtidig at det er riktig av en nasjon Ä tvinge en styreform pÄ en suveren nasjon. Det er logisk inkonsevent.
|
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 15:27 Sist endret av metaxa den Tir 07 Des 2004, 15:35, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
QIQrrr skrev: | Du har rett i at det ikke endrer relevansen, men konkluderingen relatert til min pÄstand har jeg ved flere anledninger gitt til kjenne. |
Ja, du gjÞr gjerne det nÄr du ikke har noen relevante motargumenter Ä komme med. Det virker jo som om DLF har egne kurs i Ä "delte i en debatt uten Ä besvare noe som helst".
Sitat: | At du leser det jeg skriver uten at du evner Ä absorbere dette er for meg en gÄte. |
Jeg forstÄr godt hva du mener. Problemet er at du "mÞter" mine argumenter med Ä gjenta pÄstandene som jeg besvare, noe jeg finner ekstremt lite overbevisende.
Sitat: | I hvilken grad har jeg gitt uttrykk for mine meninger pÄ en mÄte som gjÞr deg tilbÞyelig til Ä tro at jeg hater fattige??? |
Det med at fattige bare er late jÊvler som fortjener all den lidelse de fÄr, i det lange innlegget jeg svarte pÄ for et par uker siden.
Sitat: | Dette er det reneste tĂžv da objektivismen i seg selv fjerner alle hindringer for erverv av rikdom og fĂžlgelig vil fattigdom ikke eksistere den tid individet Ăžnsker rikdom. |
Det er pisspreik og det vet du egentlig selv. Du argumenterer igjen som om arbeidsdelingen ikke eksisterer.
Sitat: | Individet har imidlertid rett til Ă„ velge fattigdom hvis det er Ăžnskelig, men det er ikke tema. |
Jo, det er et tema siden din pÄstand strider mot verdens natur. Ens Þkonomiske status er nemlig ikke et resultat av ens egne valg, da det strider mot arbeidsdelingens natur, i og med at det er minst to parter som mÄ godta enhver handel. Det gjÞr full eller tilnÊrmet full kontroll over egen Þkonomiske situasjon logisk umulig.
Sitat: | Det som er tema er at fattigdom er et resultat av kollektivisme siden selvoppofrelse ikke eksisterer. |
Jaha, hva var argumentet her?
Sitat: | Hvis selvoppofrelse hadde vĂŠrt naturlig ville ikke skatt blitt innkrevd ved tvang. |
PÄ samme mÄte kan man hevde at eiendomsrett ikke er naturlig, siden man mÄ ha et politivesen eller tilsvarende som opprettholder den.
Sitat: | At enkelte skulle Þnske at altruismen eksisterte vet jeg inderlig godt, det er ogsÄ en del av den observerbare virkelighet. |
NÄ er jo det at skatt skyldes altruisme en objektivistisk pÄstand. For svÊrt mange, sannsynligvis flertallet, sÄ er det jo det Ä ikke stÞtte skatt som er altruisme, da de taper pÄ et samfunn uten skatt.
Sitat: | Problemet oppstÄr nÄr Þnsketenkningen forfektes av flertallet og virkemidlene |
Her viser du bare uvitenhet om Europas historie. Velferdsstaten var ikke et resultat av altruisme, men at flere grupper inngikk et kompromiss for Ă„ gjĂžre kapitalismen akseptabel for de som egentlig foretrakk sosialisme.
Sitat: | som benyttes gjennom demokratiske prosesser manifesteres gjennom et lovverk som skaper kriminalitet. |
NÄ skaper jo eiendomretten ogsÄ svÊrt mye kriminaltiet da.
Sitat: | Dette er igjen et resultat av fravĂŠr av logikk. Jeg skjĂžnner at logikk er noe du har forkastet og har erstattet med deduksjon hvis metodikk kjennetegnes av at Ăžnsketenkning kan predefinere resultatet uten at man skjĂžnner at man har lurt seg selv. |
Dette her er strengt tatt bare svada uten mÄl og mening. Det er jo du som tar feil, fordi du tar dine slutninger basert pÄ logikk som igjen er basert pÄ feilaktige premisser.
Sitat: | Det gjĂžr jeg overhodet ikke, jeg regner med at du ser hva jeg skriver. |
NÄr du fÞrst svarer, sÄ er det en endelÞs oppramsning over objektivismens fortreffelig, men ikke noe direkte svar pÄ motargumentene som du mÞter.
Sitat: |
Initiering av tvang er galt, det er et aksiom. Det er ikke opp til meg Ă„ bevise at det er galt Ă„ voldta, det er opp til deg Ă„ argumentere for det motsatte. |
NÄ er vel ikke det at tvang er galt noe som kan vises med aksiomer. Det er objektivistene som hevder at tvang er galt, og der er da de som gjÞr en positiv pÄstand som har bevisbyrden pÄ sin side. Fortiden og primitive stammesamfunn idag er jo et klart bevis pÄ at for mennesket i naturtilstanden, sÄ var ikke intiell tvang noe som ble sett pÄ som galt. Det var faktisk en naturlig del av livet i naturen. Det er da du som argumenterer mot den observerte virkelighet.
[quote=]Argumenter som underbygger dette kan nevnes i fleng; det er galt Ă„ drepe et uskyldig menneske,[/quote]
Nei, slik er det ikke. Naturen er jo en kamp for Ä overleve, og det er ikke nÞdvendigvis noe galt i Ä drepe. Dessuten, sÄ er fÄ uskyldige i et moderne samfunn, fordi man gjennom markedet faktisk er med pÄ Ä styre andre sitt liv.
Sitat: | det er galt Ă„ ha sex med barn, det er galt Ă„ voldta en kvinne, |
Ja, for det kan forsvares utilitaristisk.
Sitat: | det er galt Ă„ stjele andres penger...og det er ditt ansvar Ă„ agere i henhold til dette. |
Hvorfor skal man respektere andre sin eiendomsrett?
Sitat: | Det handler om Ä vÊre korrekt i forhold til den observerbare virkelighet. Fornektelsen nÄr imidlertid nye hÞyder og er i stor grad fremtredende under definisjonen "politisk korrekt" som du sÄ tilforlatelig utnytter i din forskrudde forstÄelse av de begreper som danner grunnlaget for forfektelse av meninger som dypest sett faller inn under kategorien "psykopati". |
Dette var en god del tekst uten noen argumentasjon som helst.
Sitat: | At tvang er galt er som tidligere nevnt et aksiom, at du stiller spÞrsmÄlstegn ved dette uten Ä engang indikere at aksiomet ikke er et aksiom er i seg selv bemerkelsesverdig og vitner om intet annet enn psykopati.[/i] |
Da kan du kanskje forklare dette nÊrmere da? Selv om at tvang er galt egentlig ikke kan vises pÄ den mÄten.
|
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 15:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Her viser QIQrrr nok en gang at han ikke har peiling paa logikk.
Aksiomer er intet annet enn grunnleggende definisjoner man blir enige om utfra teoretiske hensyn. Aksiomer er langt fra universelle sannheter. Aksiomer er lokale sannheter, de tas for gitt innenfor et visst konvensjonelt tankesystem. A=A er saavidt jeg vet kun et aksiom innenfor Ayn Rands "filosofi", og selv hun biter seg selv i halen naar hun legger fram et bevis paa at det er et aksiom: aksiomer kan ikke bevises, det er derfor de er aksiomer. Aksiomer er teoretiske atomer, det vil si deler av din teori som ikke kan brytes videre ned. A=A er derfor ikke mindre enn en definisjon som mangler et godt logisk bevis, ikke et aksiom, per definisjon.
"define: axiom" i Google viser en rekke definisjoner som underbygger dette.
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 16:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
AngÄende temaet her, sÄ ligger faktisk ikke USA sÄnn utrolig langt foran Europa i teknologi. De er bare flinkere til Ä skryte av det. Hvem laget internett, for eksempel? Ja, USA var de fÞrste til Ä binde sammen datamaskiner i LAN (Local Area Network), men det var Europas organisasjon for kjerneforskning som kom opp med WAN (Wide Area Network), og som lanserte Internett (merk stor bokstav som i the Internet) i 1993. Samme organisasjon var lenge fÞr USAs organisasjoner ute med partikkelakseleratoren, og sto for oppdagelsen av antimaterie (en oppdagelse som gjÞr klart at alt kan ha oppstÄtt fra ingenting, og som utgjÞr 100% energi nÄr det reagerer med materie). SÄ det at USA er veldig overlegent teknologisk sett blir litt feil Ä si. Men USA har vÊrt mulighetenes land fra det ble oppdaget, og forherligelse av landet er ikke uvanlig blant nordmenn (hvis du sier at USA er verdens bÞlle, og Storbritannia er hans ikke fullt sÄ sterke kompis, sÄ er Norge nÞrden som alltid fÞlger etter, tenker her angÄende vÄpenstÞtte og lignende).
http://en.wikipedia.org/wiki/Antimatter
http://en.wikipedia.org/wiki/Cern
Som sagt her, en person bÞr ikke fÄ for mye makt. Selv om verden hadde vÊrt demokratisk ville det vÊre veldig teit ved et valg, der for eksempel 3 milliarder mennesker ikke fÄr det som de vil. SelvfÞlgelig mÄtte det vÊre selvstendige styrer innenfor de forskjellige landene, og tenk for eksempel at hele Norge var enige om at kommunisme (merk, eksempel) er en bra ting, det vil vi ha, og sÄ kommer en president som ingen av oss hadde lyst pÄ og overstyrer og forteller at det skal vÊre markedsÞkonomi i Norge. Eller en kongress som overstyrer, for den saks skyld. Norge hadde ikke fÄtt det som de ville, selv om mange andre land hadde fÄtt det. En eventuell greie hadde vÊrt Ä gi hver stat mer makt for seg selv, og da hadde man kommet mistenkelig nÊrme den muligheten Ä gi FN litt mer makt. (det er selvfÞlgelig andre greier ved Ä gjÞre verden til en stat, for eksempel fattige land i Afrika ville fÄtt det bedre, gjerne pÄ bekostning av handel og lignende)
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 19:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Litt av problemet er tror jeg har aa gjoere med hvordan demokratier faktisk fungerer og hvordan makthavere utoever det mandatet de har blitt gitt. Av en eller annen grunn tror mange at politikere har carte blanche til aa gjoere hva de vil saa lenge de har blitt valgt til sine respektive posisjoner, uten hensyn til populaeropinion paa enkeltsaker. For aa ta et aktuelt eksempel, David Horowitz,USAs viseforsvarsminister, og vidt respektert som fortaler for demokrati i etablissementet, lovpriste f.eks. Spania (foer valget) og Italias regjeringer for sin handlekraft og stoette i krigen i Irak, til tross for at disse regjeringene ga blaffen i den overveldende opinionen i landende (80-90%) som var i mot prosjektet. Samtidig uttrykte han sterk kritikk mot land som f.eks. Tyrkia, Frankrike og Tyskland som stoettet majoriteten i opinionen som ogsaa var motstandere av invasjon. Dette sier litt om hva slags ideer om demokrati disse "forsvarerne" av demokrati sitter inne med.
|
Skrevet: Tor 13 Jan 2005, 02:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Problemstillingen er at majoriteten sjelden besitter de fakta som er nÞdvendig for Ä danne meningsgrunnlag basert pÄ fakta. De er pÄ mange mÄter offer for en populistisk vinkling av virkeligheten (noe som igjen kan tilbakefÞres pÄ politikere, media, kunnskapslÞshet etc.). Dette er det moderne demokratiets svakhet. Majoriteten er stort sett redusert til nyttige idioter eller stemmekveg. Jeg har derfor ingen tiltro til majoritetens meninger da denne som oftest strider mot enhver fornuftig tilnÊrming av de problemer den er satt til Ä dÞmme over. Det blir et flertallstyrrani basert pÄ manglende kunnskap.
|
Skrevet: Tor 13 Jan 2005, 09:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
Side 1 av 2 [38 Posts] |
Gć til side: 1, 2 Neste |
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|