|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
overtro ol.
ligger det noe i det, hvis man nå tenker forbi religion, finnes det noe slikt som godt og ondt, finnes det folkmed evner vi andre ikke kan forstå? før i tiden brente man jo hekser, var dette folk som hadde evner andre ikke hadde evne til ogforstå? eller var de rett og slett bare beleste og kunne litt av hvert om medisin osv?! jeg bare lurer omnoen andre har noen synspunkter på dette
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Det finnes ikke overtro eller "overnaturlige" ting, de mennesker som ble brent var stort sett individualistiske fritenkere som forsøkte å bringe verden fremover.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
sådu har ingen tropåat det finnes overnaturlige ting? såom det skjer noe "merkelig" hva er det for deg da? tingsom har en naturlig forklaring? religion?? eller tenker du bare ikke over det?
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Heksene var gjerne de vi i dag ville kalle psykisk lidende.
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:21 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Alt er en del av en reell virkelighet. Tradisjonelt sett har menneskeheten hengt de ting de ikke forstår på religiøse/overnaturlige knagger...i etterkant er dette blitt vitenskapelig dokumentert og da tilpasser religionen seg etter ny viten for å fortsatt kunne være aktuell.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
| Terning skrev: | | Heksene var gjerne de vi i dag ville kalle psykisk lidende. |
Jesus og Mohammed har vært gjenstand for nyere psykologiske studier (skjønt man har ikke det nødvendige objekt tilstede rent observasjonsmessig) og det det konkluderes med er at nevnte "profeter" sannsynligvis led av schizofreni...
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Man måtte jo nesten kombinere psykologi med spiritisme da.
Men uansett... det oser jo galskap av all religion spør du meg... schizofreni eller ei...
Hvem andre en galninger ville finne opp sånne ting? En ting er å si "ja, det høres jo fint ut... disse drømmene må vi lulle oss inn i" - noe annet er å finne det opp...
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg mente ikke galninger. Jeg mente psykisk lidende.
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Jeg lurerpå hva som egentlig skjedde da jesus gikk på vannet...for noen må ha sett en mann som liksom gikk på vannet...Kanskje de somsåvare gale?
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Var nok et tynt lag med is... som er uvant (og ikke alle forstod) så langt sør... mange pilkere som aker seg ut på 2 cm is... at de tørr!
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
men når dere sier at ingenting er overnaturlig, tror dere da heller ikke at det er mulig at folk kan gå igjen etter at de er døde..?
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Noen mener jo at det er mulig å huske fra et tidligere liv.
Men dette kan som oftest forklares med spesielle læringsevner.
En dame som plutselig begynte å snakke et fremmed språk flytende, trodde mange hadde reinkarnert fra noe, men det viste seg at hun som liten hadde hatt en dagmamma som snakket dette språket.
Personlig tror jeg ikke fortidens filosofi har noe å lære dagens (fint for å trene opp nye filosofer da men). Fortidens historie, derimot.
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
| Coralin skrev: | | Jeg lurerpå hva som egentlig skjedde da jesus gikk på vannet...for noen må ha sett en mann som liksom gikk på vannet...Kanskje de somsåvare gale? |
Ingen har "gått igjen" etter at de er døde, det finnes ingen beviser for dette. Det er utlovet én million dollar (gjennom en amerikansk stiftelse) til det menneske som kan (relatert til vitenskapelig og målbar observasjon) bevise at de besitter "overnaturlige evner"...hittil har ingen bevist det, men flere tusen har forsøkt.
Jesus gikk ikke på vannet, du må huske på at NT (nye testamentet) var endel av en maktpolitisk prosess som avstedkom endel lefling med virkeligheten og senere ble nedfelt som en "sannhet" i de religiøse skrifter dette er en del av.
Selvmotsigelsene i bibelen er såpass mange at de i seg selv er nok til å forkaste gehalten i det som er skrevet. På samme måte er den "hellige" Qur'ánen (Koranen) like lite troverdig og de "hellige skrifter" nevnt samt den gamle jødiske "Thoraen" (nært beslekted med GT (gamle testamentet) bærer preg av fri diktning som i sin samtid var med på å underbygge den manglende kunnskap samt opprettholdelse av en verdensanskuelse hvis elementære elementer ikke hadde hatt grunnlag for eksistensberettigelse i dagens samfunn. At dette har fått lov til å overleve samt danne meningsgrunnlag den dag i dag er skremmende, men man må ta det for det det er, nemlig anakronistisk (gammeldags) tøv. Motivet? Makt...
Se forøvrig: http://www.hedning.no/hedning/arkiv/mot-xx.html
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 22:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
hedning...hehe jeg tror jeg har vert der før.. jeg tror jeg skal bli buddhist,eller kanskje melde meg inni humanetisk forbund..eller bare være meg..og ikkegjøre noen av delene og sitte og fundere..
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 22:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Det å være seg selv er et bra utgangspunkt! Videre vil jeg anbefale at du trekker dine egne konklusjoner basert på fakta parret med eget intellekt og derigjennom danner din egen verdensanskuelse. Hvis denne strider mot andres så betyr det ingen ting og du vil ha rett så lenge nevnte bygger på, ja nettopp: FAKTA!
Stå på, vær den du er og tenk selv...
www.tenkselv.no
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 22:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
| Coralin skrev: | | Jeg lurerpå hva som egentlig skjedde da jesus gikk på vannet...for noen må ha sett en mann som liksom gikk på vannet...Kanskje de somsåvare gale? |
Det kan ha ligget steiner under vannskorpa f.eks?
Det står mye rart i bibelen, mange metaforer. Tror ikke det er noen oppegående (religiøse) mennesker som tar alt som står der bokstavlig.
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 23:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
Jeg hørte en gang (fra utrolig usikre kilder) at det gamle arabiske ordet for å svømme var utrolig likt ordet for å gå. Og at historiene rett og slett bygger på en utrolig svømmebragd, som foreksempel i sterk storm. Ser ikke på dette som utenkelig, at en fantastisk men sann historie, har blitt mer fantastisk etterhvert som folk forteller det, det blir skrevet ned og folk tolker teksten 1000 år senere uten å skjønne språket.
Med usikre kilder, mener jeg at det kan hende jeg har drømt dette, eller at en eller annen tulling har fortalt meg det i fylla, iløpet av en religionsdiskusjon ellerno... Jeg husker rett og slett ikke hvor jeg har det fra
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 07:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
For å holde seg til tråden, så har det blitt færre og færre overnaturlige fenomener opp igjennom tidene, fordi vitenskapen kan bevise/motbevise mer og mer. Derfor tror jeg at snart all overtro er motbevist, eventuelt funnet en vitenskapelig forklaring på. Om ikke det er motbevist, så vil det bevises, og menneskeheten vil ikke gi seg før det finnes en godt begrunnet forklaring på det. Eventuelt vil vitenskapen bevise overnaturligheten, og da er det ikke overnaturlig lenger, så iallefall er det ikke noe overnaturlig (hvis Gud bevises, er han ikke overnaturlig).
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 11:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Overtro finnes den dag i dag. De menneskene som bevisst unngår å gå under stiger, som banker tre ganger i bordet, som spytter over skulderen når en svart katt krysser veien, etc., er overtroiske. Kanskje har de en grunn til det, kanskje ikke, det er det ingen som vet. Det er derfor det kalles overtro.
Jeg tror helt klart det finnes folk med overnaturlige evner. Som kan høre ting andre ikke kan høre, se ting andre ikke kan se, føle ting andre ikke kan føle. Å avskrive disse som gale, uten å være åpen for at de kanskje kan ha rett, synes jeg er tåpelig. Det er så utrolig mye mer i denne verdenen enn hva vi noen gang vil kunne klare å "måle" og "bevise" med våre simple instrumenter. Ting som overgår vår logiske sans og intelligens i slik høy grad at vi ikke er i stand til å begripe det, og dermed avfeier det som tull og tøys.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 15:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Den tingen som taler sterkest for dette er etter min mening manglende en bred, generell mangel på konsensus i all tankebygning.
Alle går jo rundt å sier man er fritt til å velge hva man vil.
Men det er klart at det er logisk at man er underlagt samfunnets og naturens lover.
Så kommer de som er litt reflekterte å sier at det er noen ting man velger, andre ikke, eller at det fundamentale er valgt for oss, resten velger vi selv.
Dette får meg til å føle at vår viten kan sammenliknes med et barns oppfatning av mennesker: han er slem. han er snill. Så enkelt er det.
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 15:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |