|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Røykeloven og CO2
I en artikkel i Klassekampen fra 24. desember 2004 skriver Gunnar Thorenfeldt om økte CO2 utslipp som følge av røykeloven. Utslippene relaterer seg til økt bruk av gassbrennere som benyttes til oppvarming ved uteservering på restauranter. Naturvernforbundets Holger Schlaupitz uttaler seg i artikkelen. Han kan blant annet melde, sitat:
Selv om det ikke er så mye, er dette alvorlig. Særlig fordi dette er en helt ny måte å forurense på... Dette er et nytt eksempel på en forbrukerkultur som går helt av skaftet. Dette er et energiforbruk som ikke er bærekraftig, avslutter Schlaupitz.
...sitat slutt!!!
Artikkelen kan leses i sin helhet her: http://www.klassekampen.no/goto?lid=253496
Kommentarer er overflødige...
Se forøvrig: http://www.news.harvard.edu/gazette/2003/04.24/01-weather.html
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 05 Jan 2005, 13:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Ikke bra. Man kan drite i uteservering i kaldere perioder.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 14:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Såda Q, komentarer er aldri overflødige
Du har foresten utelatt det dummeste som står i artikkelen (forøvrig det eneste virkelig dumme i den) :
Sitat: | Det er ikke bare Arbeids- og sosialminister Dagfinn Høybråten som reagerer på røykingen. Nå viser det seg at også Ozonlaget tar skade. |
Ozonlaget ja så sannelig...
Ellers har artikkelen et rimelig poeng i forhold til CO2 utslipp, og nei menneskelig påvirkning av klimaet er IKKE motbevist. Det er heller det motsatte som er tilfelle da de fleste fagfolk (deriblandt FNs klimapanel) tilskrive menneskelige utslipp en rimelig stor rolle globale klimaendringer. En helt annen ting er den voldsome ødslingen med energi dette faktisk er, fyring for kråka extravaganza. Ikke at artikkelen er så veldig bar/interesant, men den er ikke helt "Kommentarer er overflødige...".
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 18:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Uff... stakkars røykere... jeg gråter...
Krokodilletårer.
Ærlig talt, dette er da bare bagatellmessig sammenliknet med utslipp av klimagasser fra industri og husdyr.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 21:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Men mange små bagateller utgjør til sammen en stor sak. Man bør ikke drite i en miljøtrussel bare fordi det finnes noe verre.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 21:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Men skal man gjøre noe der det virkelig teller, eller rette masse oppmerksomhet mot bagateller?
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 21:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Glahn skrev: | Men skal man gjøre noe der det virkelig teller, eller rette masse oppmerksomhet mot bagateller? |
Miljøvernernes fanesak i dag, er kampen mot CO²-utslipp. Hvorfor i all verden kjemper dem mot dette? For det første, så er det vanlig vanndamp som er den viktigste drivhusgassen, ikke CO². For det andre, så er det jo slik at planter har bruk for CO², planter vil ha godt av et økt utslipp av CO² og trives bedre med dette. Uansett, så står ikke menneskelig aktivitet for mer enn 4% av den CO²en som blir slippet ut, resten kommer fra forråtnelse av organisk materiale. CO² har så og si ingen innvirkning på klimaet i det heletatt, klimaet varierer naturlig ettersom hvor mye aktivitet det er på sola, og hvor nærme jorden er sola. Alle argumentene til miljøvernerne angående CO² er totalt feilaktige, og er en ren skremselspropaganda de bruker for å kjempe sin sak.
Sakset fra http://livebad.com/politikk/miljovern.php#dreper
Menneskelige utslipp står altså for 4% av det totale utslippet av CO2, når man så vet at CO2 bare bidrar med 2% relatert til global oppvarming så kan man selv regne ut hvor lite dette har å si. At menneskets utslipp påvirker klimaendringene er det ikke noen tvil om, men spørsmålet er hvor mye...nærmest ubetydelig... Artikkelen tar også opp endel andre elementer i debatten som viser at miljøbevegelsen selv er det største hinder for å minske utslippene av den menneskeskapte produksjonen av CO2...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 16:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Stilig! det visste jeg ikke. Nå kan de to prosentene være de som sørger for ubalanse i vektskåla, da.
Vi merker jo varmere og varmere vintre her i nord, og dessuten er det jo ikke bra for folk å røyke. det kan jo hende at den globale oppvarmingen er fordi vi er flinkere til å skape varme? Vi gjør jo mer og mer bevegelsesenergi om til varmeenergi, så det er vel ikke nødvendigvis så rart at det blir varmere. jeg mener, om et grendelag fyrer i peisen på en gang, samtidig som at alle har på alle lysene sine, så vil jo området rundt etterhvert bli litt varmere fordi husene gir fra seg varme. Vet ikke helt, men det kan være en årsak.
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 18:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
fungi skrev: | Stilig! det visste jeg ikke. Nå kan de to prosentene være de som sørger for ubalanse i vektskåla, da. |
Nei det er ikke 2% som er riktig relatert til menneskelig påvirkning av miljøet. Det er 4% av 2% av totalen på 100%...
Hva sitter du igjen med da?
FAKTA!
Finnes det en matematiker her?
fungi skrev: | ...det kan jo hende at den globale oppvarmingen er fordi vi er flinkere til å skape varme? Vi gjør jo mer og mer bevegelsesenergi om til varmeenergi, så det er vel ikke nødvendigvis så rart at det blir varmere. jeg mener, om et grendelag fyrer i peisen på en gang, samtidig som at alle har på alle lysene sine, så vil jo området rundt etterhvert bli litt varmere fordi husene gir fra seg varme. Vet ikke helt, men det kan være en årsak. |
Dette bidrar sannsynligvis mer til den globale oppvarming enn CO2... 
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 18:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

|
Ja, så det er egentlig så enkelt... FNs klimapanel og alle andre forskere som anbefaler kutt i utslipp har tydeligvis oversett disse "fakta".
La oss ta det helt enkelt, graden av menneskelig inflytelse på klimaet er til dags dato IKKE bevist. Men de fleste forskere annbefaler forsiktighet og en føre var tilnærmelse til klimaet ettersom det er ganske usikkert og siden saken er så alvorlig.
Når du, Q, flesker til og later som om det hele er fryktelig enkelt på grunnlag av en lett høyrevridd artikkel blir det en forvrengning av de fakta saken bygger på, akkurat som når miljøvernere uten forbehold påstår at menneskene ødelegger klimaet.
4% av 2% (0,04*0,02) er 0,0008, forresten. 
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 20:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Jeg forholder meg utelukkende til fakta Mr_Pin, det er vel i seg selv den eneste riktige tilnærmingen til virkeligheten?
FN? Vel, FN er besatt av mennesker som ikke skjønner den matematikken du nettopp eksponerte (hvis den er rett). Jeg er ingen matematiker og følgelig skal jeg ikke arrestere deg i det du skriver (den underbygger videre det jeg hevder). Hvor er logikken i å fokusere så knallhardt på CO2 den tid nevnte gass har liten eller tilnærmelsesvis ingen innvirkning på miljøet?
...jeg snakker nå om de menneskeskapte CO2 utslipp.
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 20:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

|
QIQrrr skrev: | Jeg forholder meg utelukkende til fakta Mr_Pin, det er vel i seg selv den eneste riktige tilnærmingen til virkeligheten? |
Det var litt av en påstand... Dog en jeg tar med en stor klype salt. Jeg tror faktisk problemet i seg selv er å se hva som i det hele tatt er fakta, samt hvilke fakta som er relevante.
At alle deltakere i FNs klimapanel behersker enkel multiplikasjon bør være en selvfølge, så jeg velger kanskje heller å trekke dine fakta litt i tvil...
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 21:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Vel, det har du all grunn til å gjøre den tid det gjelder å danne grunnlag for meninger. Er det noe i det vi har skrevet om som skulle tilsi at konkluderingen min i forrige svar ville vært annerledes så lytter jeg gjerne. Undertiden beskjeftiger jeg med (og tror på) mine observasjoner.
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 22:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
nå er 0,08% av greier som påvirker drivhuseffekten ikke egentlig så mye, men det kan godt hende at folka i FN tenker på for eksempel at det faktisk ikke er sunt å røyke, eller noe. Ellers er det jo andre avgasser, da, som CO, som blant annet kommer fra biler.
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 10:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
fungi skrev: | nå er 0,08% av greier som påvirker drivhuseffekten ikke egentlig så mye... |
Nei det er å betegne som nærmest ubetydelig...massehysteri? Utvilsomt!
fungi skrev: | ...men det kan godt hende at folka i FN tenker på for eksempel at det faktisk ikke er sunt å røyke, eller noe. |
Det er ikke sunt å røyke, det er vi vel alle enige om.
fungi skrev: | Ellers er det jo andre avgasser, da, som CO, som blant annet kommer fra biler. |
Karbonmonoksid utvikles ved ufullstendig forbrenning av all slags organisk materiale.
Biler forurenser. Derfor jobber miljøvernere for å redusere antall biler som blir brukt, alikevel er det et faktum at nye biler forurenser mye mindre enn gamle, altså ville det vært positivt for miljøet at man stadig fikk ta i bruk nyere biler. Alikevel gir miljøvernerne staten velsignelse når den legger avgifter og gebyrer på bilisme - i påskudd av at det reduserer bilisme - noe som fører til at man mye sjeldnere bytter ut gamle biler med nye, som igjen øker den reelle forurensningen.
Sakset fra http://livebad.com/politikk/miljovern.php#dreper
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 11:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
QIQrrr skrev: | Biler forurenser. Derfor jobber miljøvernere for å redusere antall biler som blir brukt, alikevel er det et faktum at nye biler forurenser mye mindre enn gamle, altså ville det vært positivt for miljøet at man stadig fikk ta i bruk nyere biler. Alikevel gir miljøvernerne staten velsignelse når den legger avgifter og gebyrer på bilisme - i påskudd av at det reduserer bilisme - noe som fører til at man mye sjeldnere bytter ut gamle biler med nye, som igjen øker den reelle forurensningen.
Sakset fra http://livebad.com/politikk/miljovern.php#dreper |
Man bør vel heller bygge ut et fornuftig kollektivtilbud. Folk gidder ikke reise kollektivt når det tar tre ganger så lang tid og koster 200 mindre i måneden (min reise til og fra universitetet).
Flere avganger, nytt utstyr, kortere reisetider, prioriter buss/trikk i lyskryss ol. Sånn sett er jeg godt fornøyd med at de har laget kollektivfelt på ring 2 i oslo. Nå kan bussene slippe å stå i kø sammen med bilene, sånt burde det bli mer av.
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 13:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Naa er det vel ikke andelen av drivhusgasser sluppet ut av mennesker som er interessant, men helder oekningen i denne andelen. Det samlede utslippet av drivhusgasser fra mennesker skal ha bidratt til aa oeke det totale utslippet, om enn med kun en liten broekdel. Men i det globale oekosystemet kan veldig smaa broekdeler ha stor virkning.
Mitt staasted er at det trengs mer forskning paa omraadet, og at vi ikke kan vaere sikre paa noenting akkurat naa, men det er vel lurt aa vaere litt foere var her. Det er litt teit aa finne ut om 50 aar at vi tok feil i dag og at vaare utslipp faktisk snudde oekosystemet paa hodet, da er det allerede for sent.
Men jeg antar at QIQrrr ikke aksepterer det som et argument.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 15:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
helt enig met metaxa i at økosystemet fort tipper over. Det var et tilfelle jeg så på en dokumentar der det var noen otere som spiste kråkeboller i et rev. fire otere ble drept av mennesker, og plutselig var revet overbefolket med kråkeboller. jeg tror fortsatt at vår utvinning av varmeenergi sikkert har noe med det å gjøre også, ved å varme jorda littegranne opp, vil det bli mye mer vanndamp, og jorda blir enda varmere. Vi burde heller prøve å gjøre varmeenergi om til bevegelsesenergi. Og ikke bruke så mange bomber og sånt. de skaper en del varme også. Men, men. Jeg skulle gjerne likt å se en oversikt over hvilke gasser det er hvor mye av og hvor mye de påvirker klimaet.
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 18:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
For å si det veldig enkelt: pratet om "naturlig balanse" er noe vås. Naturen og klimaet er aldri i balanse, det endrer seg konstant. Spørsmålet er hvor raske man kan forvente at naturlige endringer skal være.
|
Skrevet: Ons 12 Jan 2005, 20:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
hva definerer du som "natur", "klima" og ikke minst "balanse"?
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tor 13 Jan 2005, 02:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |