|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Jeg ser egentlig ikke at det er så urettferdig som flere sier at kvinnen skal bestemme, kan være jeg ikke har så lett for å forstå, men er det hvem er det naturlig som skal ha den siste avgjørelsen? Mannen?
(Jada Veronica, jeg sa jeg skal ta det en annen plass)
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 20:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Ideelt sett er det eneste fullstendig rettferdige at begge får sin vilje. Er begge uenige og ikke skifter mening, er dette umulig. Derfor MÅ en av dem bestemme, og siden det bare er en av dem som har muligheten, i praksis, til å bære fram barnet (eller velge å la være), burde det ikke være så vanskelig å se hvem det er.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 20:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Jeg er sytten år, er halvveis i min vidergående utdanning, har ikke annen jobb i vinterhalvåret enn en vaskejobb, for mer har jeg ikke tid til. Det er mye skolearbeid, jeg er avhengi av å få gode karakterer for det jeg vil bli.
Kjæresten min har jobb og tjener penger.
Om jeg hadde blitt gravid, skal jeg da gi fra meg drømmer jeg har hatt hele livet, eller utsette dem flere år, fordi en annen person vil det? Jeg er ikke voksen, jeg er nesten bare ett barn. Jeg er ikke moden nok, jeg KAN rett å slett ikke oppdra ett barn slik det står til i hodet mitt.
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 21:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Veronica skrev: | Det er tåpelig å henge seg opp i marias sidekommentar om å skylde på guden sin for at man ikke er utstyrt med livmor. Jeg er sikker på at det ikke var ment som et religiøst aspekt, men bare for å poengtere at det er nå engang slik (at kvinner har livmor og ikke menn) og at det er ingenting å gjøre med det. Og nettopp derfor er vil det til syvende og sist være kvinnens avgjørelse. |
Presis.
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 03:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Aurora skrev: | ønskemestern skrev: | Ronja skrev: | 1. Ja, han er jo fullt klar over at kvinnene har livmor, det er jo ikke det diskusjonen går på. Han vet at det nå er kvinnen som tar den endelige avgjørelsen, han bare svarer deg fordi han er uenig i at det skal foregå på den måten.
2. Det er litt vanskelig å ta deg seriøst når du slenger ut kommentarer som går på relgion, fordi han har skrevet noe en ANNEN TRÅD.
3. Han har jo TYDELIG gitt beskjed om at han vet penger ikke er det viktigste, så da kan man jo se på hvem som kverulerer her.
Ønskermestern:
Hvilken av disse to mulighetene ville du da har valgt?
1. Hvis en part ikke ønsker barn, da skal kvinnen ikke bære frem barnet.
2. Hvis en part ønsker barn, da skal kvinnen bære frem barnet.
Og hvis en mann virkelig ønsker barn, burde da ikke adopsjon vært ett bra alternativ. |
Begge deler er bedre enn idag.
Jeg tar ingen stilling til hvilken, men begge vil jo være rettferdige. Evt. en addition til alt. 1, at den uønskende part kan fraskrive seg alt mulig ansvar etter fødselen. |
Hvem skal bestemme hvem som skal "få viljen sin"? hvem skal bestemme hvem om det skal tas abort eller ikke dersom kvinnen og mannen er uenig? en av de må jo "ta avgjørelsen". Kanskje du kan forklare hvordan dette kan gjøres rettferdig, ikke bare for mann og kvinne, men også for det eventuelle barnet... |
Slik som det står her, vel! At en regel/lov sier at enten: "Dersom én part ønsker barn, og den andre ikke, da skal barnet bæres frem." eller: "Dersom én part ønsker barn, og den andre ikke, da skal barnet ikke bæres frem."
Det ville vært 100% rettferdig mener jeg..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 09:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
jeg skjønte ikke heelt det du mente der jeg ønskemestern..
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 12:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Ja, men for ørtene gang, man kommer ikke utenom at jenta er den som må føde barnet, det er slik og det vil være slik. Det er ikke rettferdig vis du tar det med!
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 12:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Hvis det at kvinnens kropp veier tyngre enn andre argumenter, vil alternativ 1 være totalt rettferdig, jo.
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 13:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Egentlig ikke. Hvis det er mannen som ikke ønsker barn, vil da kvinnen tvinges til å gå gjennom en abort. Også det affekterer henne fysisk.
Altså, uansett om man velger abort eller ikke, vil det gå ut over kvinnens kropp. Beholder hun barnet, må hun gå gjennom graviditet og fødsel. Beholder hun det ikke, må hun gå gjennom inngrepet som fjerner fosteret. Og ingen andre enn hun burde ha rett til å bestemme hvilke av de to mulighetene hun skal ta.
Nettopp fordi det er kvinnekroppen som er mest affektert av en graviditet og abort, er det hun som bør ha den endelige avgjørelsen. Man kan mislike dette og føle at det er urettferdig om man vil, men noen ganger, på enkelte områder, er ikke ting helt rettferdig.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 13:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Veronica skrev: | Beholder hun barnet, må hun gå gjennom graviditet og fødsel. Og ingen andre enn hun burde ha rett til å bestemme hvilke av de to mulighetene hun skal ta. |
Greit, jeg er jo egentlig enig i dette, det ER rettferdig at kvinnen velger selv. men så lenge mannen har så lite å si, er det fanken ikke rettferdig at HUN kan tvinge på HAM uønskede konsekvenser, når han har sagt klart ifra at han IKKE ønsker barnet! er det det?!
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 14:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Da skulle han beholdt buksa på da, vis han ikke vil ha barnet og det er ett stort problem å betale bidrag.
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 14:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Ronja skrev: | Da skulle han beholdt buksa på da, vis han ikke vil ha barnet og det er ett stort problem å betale bidrag. |
Dette er det samme som å si at jenta skulle holdt buksa på hvis hun ikke vil ha barnet, og da er du plutselig enig i at kvinnen ikke skal bestemme abort alene.
Skal man være enig i at abort er kvinnens avgjørelse, da må man være enig i at økonomiske eller andre ytelser i ettertid fra mannen er mannens avgjørelse.
Noe annet ville være selvmotsigende, og man kan ihvertfall ikke kalle seg en tilhenger av likestilling.
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 14:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Ønskemestern har rett; det er slettes ikke rettferdig at mannen skal måtte betale bidrag hvis han i utgangspunktet ønsket abort. Jeg synes man godt kunne hatt en lov som uttrykte at om en kvinne ble gravid ved uhell og valgte å beholde barnet mot mannens vilje, vil mannen få slippe å betale bidrag hvis han ikke ønsker det.
Så ja, jeg synes abort skal være lovlig, og jeg synes kvinnen har rett til å bestemme selv.
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 14:17 Sist endret av Veronica den Man 10 Jan 2005, 14:24, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Veronica skrev: | Ønskemesteren har rett; det er slettes ikke rettferdig at mannen skal måtte betale bidrag hvis han i utgangspunktet ønsket abort. Jeg synes man godt kunne hatt en lov som uttrykte at om en kvinne ble gravid ved uhell og valgte å beholde barnet mot mannens vilje, vil mannen få slippe å betale bidrag hvis han ikke ønsker det.
Så ja, jeg synes abort skal være lovlig, og jeg synes kvinnen har rett til å bestemme selv. |
Da er vi jo egentlige enige, du og jeg.. Til tross for at jeg er en evig kverulant.. 
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 14:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Nei, for det er jo, en slik lov, hvem skal fastesett i hvilke tilfeller den skal brukes? Å bli gravid med ett uhell, njaaa.... Kommer til å bli mange rettsaker da.
Å hva "tilhenger av likestilling" med saken å gjøre?
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 14:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
En skulle vel tro at hvis et par hadde bestemt seg for at nå vil de ha barn, vil ikke en av dem ombestemme seg etter at kvinnen har blitt gravid.
Alle andre tilfeller er nok uhell. Evt. ikke planlagt. Samme sak.
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 14:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Ronja skrev: | Å hva "tilhenger av likestilling" med saken å gjøre? |
Skal man være enig i at abort er kvinnens avgjørelse, da må man være enig i at økonomiske eller andre ytelser i ettertid fra mannen er mannens avgjørelse. Hvis ikke kan man ikke hevde seg forkjemper for likestilling, enkelt og greit. Det ligger i ordet, LIKEstilling, at det ikke bare gjelder kvinners rettigheter, men også menns.
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 15:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
ønskemestern skrev: | Ronja skrev: | Å hva "tilhenger av likestilling" med saken å gjøre? |
Skal man være enig i at abort er kvinnens avgjørelse, da må man være enig i at økonomiske eller andre ytelser i ettertid fra mannen er mannens avgjørelse. Hvis ikke kan man ikke hevde seg forkjemper for likestilling, enkelt og greit. Det ligger i ordet, LIKEstilling, at det ikke bare gjelder kvinners rettigheter, men også menns. |
Ja er det noen her som har kalt seg det ?
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 15:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
ønskemestern skrev: | Ronja skrev: | Da skulle han beholdt buksa på da, vis han ikke vil ha barnet og det er ett stort problem å betale bidrag. |
Dette er det samme som å si at jenta skulle holdt buksa på hvis hun ikke vil ha barnet, og da er du plutselig enig i at kvinnen ikke skal bestemme abort alene.
Skal man være enig i at abort er kvinnens avgjørelse, da må man være enig i at økonomiske eller andre ytelser i ettertid fra mannen er mannens avgjørelse.
Noe annet ville være selvmotsigende, og man kan ihvertfall ikke kalle seg en tilhenger av likestilling. |
Som Ronja sier, om en mann er så mye i mot å få barn så skulle han ha beholdt buksa på, eller i det minste forsikret seg om at hun han har sex med heller ikke har lyst på barn! og jeg har aldri sagt at jeg er tilhenger av likestilling! Jeg har alltid vært av den mening at det ikke er mulig med full likestilling nettopp fordi kjønnene er så ulike, så det så!
Veronica skrev: | Ønskemestern har rett; det er slettes ikke rettferdig at mannen skal måtte betale bidrag hvis han i utgangspunktet ønsket abort. Jeg synes man godt kunne hatt en lov som uttrykte at om en kvinne ble gravid ved uhell og valgte å beholde barnet mot mannens vilje, vil mannen få slippe å betale bidrag hvis han ikke ønsker det.
Så ja, jeg synes abort skal være lovlig, og jeg synes kvinnen har rett til å bestemme selv. |
Dette kan høres ut som en fin ordning... for "mor og far", men hva med barnet? hva med dets rettigheter? et barn har rett til å kjenne både mor og far, og bidraget som far evt må betale er jo ikke støtte til mor, men til barnet. Som far har vært med på å lage.
ønskemestern skrev: | Ronja skrev: | Å hva "tilhenger av likestilling" med saken å gjøre? |
Skal man være enig i at abort er kvinnens avgjørelse, da må man være enig i at økonomiske eller andre ytelser i ettertid fra mannen er mannens avgjørelse. Hvis ikke kan man ikke hevde seg forkjemper for likestilling, enkelt og greit. Det ligger i ordet, LIKEstilling, at det ikke bare gjelder kvinners rettigheter, men også menns. |
Jeg forstår (i likhet med Ronja) ikke hvorfor du begynner å trekke det å være forkjemper for likestilling inn i diskusjonen, hvem som har sagt at de er det da?
Og jeg klarer ikke å forstå hvorfor det er viktigere at "far" slipper å betale bidrag enn at barnet har det bra.
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 23:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Ronja skrev: | ønskemestern skrev: | Ronja skrev: | Å hva "tilhenger av likestilling" med saken å gjøre? |
Ja er det noen her som har kalt seg det ? | Nwi, og jeg har ikke sagt det heller.. Jeg sa at OM man støtter den ordningen, kan man ikke samtidig støtte likestilling. Jeg "anklaget" ingen for å være "likestillere", men det er nok endel av dem der ute som mener dette om abort, og dét blir selvmotsigende.
Man må da få lov å komme med et nytt poeng, uten at det er direkte angrep på noe som allerede er ytret!
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 23:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |