DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Naboen min (langt)
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [41 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
 Naboen min (langt)

Dette er ment dønn seriøst, så værsåsnill å ikke komme med tøvete forslag...

Jeg bor i en 4-mannsbolig. En av naboene er et religiøst par som plager livet av meg! Da romkameraten min (la oss kalle ham Roger) flyttet inn hit kom det en pose på døra med halvråtten frukt og tettskrevet julekort med bibelvers og alt slags tøv. Han tok imot det og kastet det etterpå.

Flere ganger i uka så lenge jeg har bodd her, har det banket på døra i tide og utide. Det er naboen som vil be oss på kaffe, gi oss noe, be for oss, ønske oss god sommer/god jul/godt nyttår. Jeg blir så provosert, hvorfor ikke la oss få fred?
KvasiJesus (som vi kaller mannen) triller ut søpla hver uke (vi har vaske/søppel-ordning) og vasker av og til trappeoppgangen for oss andre. Han banker på døra og vil be. Han er skummel som fy!

(Oh, en ting til. Det er en spiker på ytterdøra til leiligheten her. Der hang de opp en knekt isopor-ring med noe tøystykker på! Mulig jeg er hårsår, men jeg synes det var frekt...)

En gang i julen kom jeg hjem til en pose med 2 pærer, et tettskrevet julekort fullt av propaganda, svada, bibelvers og mildt sagt tåkeprat (i den forstand at det var usammenhengende). Jeg kan jo gjengi de to første linjene:
"Kjære Roger (og Maria). En rose er en vakker gave! I rosen er det mange blad. En velsignet jul til dere begge. (Bibelvers)."
I tillegg til disse 4 sidene tettprakket med skrift, lå det en videokassett oppi posen. Med plastdeksel. På det stod det noe a la "Samliv og ekteskap - .... menighet - ...., Sverige - 1993". De har tydeligvis antatt at vi lever i synd (vi har jo forskjellig etternavn). Jeg ble så sint! Roger rev i stykker kortet og slang hele sulamitten foran døra deres da vi gikk ut.

Etter dette har særlig hun gått og banket på døra vår og villet noe. Jeg har smelt døra igjen foran henne utallige gangen. Jeg gruer meg for å gå forbi døra deres! Den spretter nemlig opp hver gang jeg går forbi. Ut kommer en av dem og ønsker meg en "velsignet dag". Og jeg MÅ forbi døra deres for å komme ut eller ned i vaskekjelleren.

I går skulle jeg på butikken og fortet meg ned trappa i håp om å slippe unna. Men neida. Døra var åpen og Fru KvasiJesus stod i trappa og jeg MÅTTE gå forbi henne. Hun la hånda på skulderen min og sa med sin monotone stemme "jeg vil bare ønske deg et godt nyttår, gud velsigne deg". Jeg stirret stygt på henne. Evil or Very Mad Så klappet hun meg på skulderen. Jeg takler ikke sånt! Jeg kylte albuen hardt inn i henne, ren refleks. Det kom ingen lyd og jeg hørte hun gikk opp trappen da jeg løp ut døra, så hun ble jo ikke skadet.

Er flau over måten jeg taklet det på, men herregud. Jeg er REDD for å gå forbi døra deres, og jeg er REDD for reaksjonen min om noen av dem rører meg igjen. Det er skummelt å stå alene i vaskekjelleren (i leiligheten har jeg jo kjøkkenkniv!).

De to andre leilighetene inneholder høflige og søte mennesker som passer sine egne saker. Kunne sagt mye om deres opplevelser med KvasiJesus og fruen, men skal la være.

KvasiJesus har tidligere avlyttet vaskekjelleren for å høre hva det ble snakket om der nede. Shocked Det ble anmeldt og sånt... ingen avlytting nå. Men det sier litt om ham, synes jeg.

Så til spørsmålet. Hvordan bør jeg reagere på sånn atferd? Både romkameraten min og jeg har også sagt fra t-y-d-e-l-i-g at vi ikke er interessert, at de må slutte å komme på døra hele tiden. De forstyrrer jo privatlivets fred, men det er jo en bagatell sånn egentlig... bortsett fra at jeg er redd for å gå forbi dem.

* Har forsøkt ignorering (ikke se på dem, ikke snakke til dem, lukke igjen døra når de ringer på, ikke kommentere at de gjør "plikter" for oss).
* Har forsøkt å si fra - klart og tydelig.
* Har forsøkt vold.. har ikke vært ute siden det skjedde, så jeg vet ikke om det hjalp. Laughing

Hva gjør jeg?

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 18:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
bananku
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Dette er jo - etter min mening - trakassering. Vet du hvem som eier boligen, har du sagt fra til dem? Jeg vil foreslå å fortelle historien din til eieren, og også oppmuntre de andre naboene til å si fra om de har vært ute for noe lignende. Hårreisende. Jeg hadde blitt fly forbanna.

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 18:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Det er vel kommunen som eier tomta her, leilighetene eies av de som bor der. Vet ikke om kommunen kan gjøre noe da...

Får høre litt rundt om hvor grensa for trakassering går, jeg liker jo ikke å være redd for å gå inn og ut av egen bolig... Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 18:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
De du beskriver er i utgangspunktet psykisk syke mennesker. En mulig utvei er å politianmelde forholdet, skjønt politiet har vel hendene fulle allerede.

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 19:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Dragen
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Mar 2003
The Dark Lord lies alone and friendless, abandoned by his followers. His servant has been chained these twelve year. Tonight, before midnight, the servant will break free and set out to rejoin his master. The Dark Lord will rise again with his servant's aid, greater and more terrible than ever before. Tonight... before midnight... the servant... will set out... to rejoin... his master...

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 19:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Dragen skrev:
The Dark Lord lies alone and friendless, abandoned by his followers. His servant has been chained these twelve year. Tonight, before midnight, the servant will break free and set out to rejoin his master. The Dark Lord will rise again with his servant's aid, greater and more terrible than ever before. Tonight... before midnight... the servant... will set out... to rejoin... his master...

En Harry Potter-tekst jeg skal pugge utenatt - på norsk, de kan neppe engelsk - og messe frem hver gang hun ønsker meg en velsignet dag. Mange takk! Smask

QIQrrr skrev:
De du beskriver er i utgangspunktet psykisk syke mennesker. En mulig utvei er å politianmelde forholdet, skjønt politiet har vel hendene fulle allerede.

Ja, vi har jo vurdert politiet... men jeg føler på en måte at dette er en bagatell i forhold til hva andre kontakter politiet for. Men så var det dette med å være redd for å hente posten osv. Det burde da strengt tatt ikke være nødvendig. Må tenke nøye gjennom ting uansett hva vi går for.

Nå har jeg fått flere forslag på IRC... blant annet DSGF-trash-treff i hagen her, konfliktrådet og å ta igjen med samme mynt (annen religion). Gruble gruble. Wink

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 19:37
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

maria skrev:
Nå har jeg fått flere forslag på IRC... blant annet DSGF-trash-treff i hagen her, konfliktrådet og å ta igjen med samme mynt (annen religion). Gruble gruble. Wink

Konfliktrådet? Glem det, det er bare en forlengelse av forliksrådet på nabonivå Very Happy

Jeg vil råde deg til å konfrontere vedkommende psykotiske ekstremister direkte og si akkurat hva du mener.

Du sier du er redd for å hente posten, men hva er du redd for? Hva tror du kan skje under innhenting av de postale elementer?

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 19:45
maria
l33t
l33t

Ok, ikke posten i seg selv jeg er redd for. Men det å gå ut. Feil igjen... det å gå forbi døra deres og vite at de kommer ut og skal "frelse meg"! Der er problemet. De dukker opp i 8 av 10 tilfeller. Jeg sverger!
Om vi hadde bodd nede og de hadde bodd oppe, da kunne jeg jo bare latt være å gå ut om noen var i gangen... sånt vet jeg jo ikke når jeg bor oppe. HM? Wink

Hva er jeg redd for skal skje? Vel, jeg synes det er ubehagelig å bli fulgt etter, enten de vil slå, frelse eller ta på meg. Det får de bare respektere. Om jeg hadde dradd igang en samtale derimot... det er noe helt annet. Da innbyr man jo nesten til "bråk".

Jeg er også redd for at jeg skal bli så provosert at jeg smeller til dem. Nå får jeg vel noe jeg skrev i en annen tråd slengt i trynet. Laughing

Tror du de vil forstå poenget mitt når de ikke forstår "slutt å oppsøke oss! vi vil ikke ha noe med dere eller religionen deres å gjøre!"?

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 19:58
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Det virker jo som om det tydeligvis ikke hjelper å konfrontere dem.
Hva med å gjøre DEM redde for deg? Jeg tuller ikke.

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 20:02
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Personlig ville jeg bare flyttet... sånne mennesker er nemlig vant til å få folk mot seg, og gir seg ikke av den grunn... blir bare sykere av det...

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 20:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
bananku
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Hvis man flytter, så "vinner" den andre parten. Jeg hadde aldri flyttet på grunn av noe sånt, da hadde jeg heller tatt opp kampen. Om man flytter, så kommer de bare til å plage kommende naboer. Å dukke under for sånt løser absolutt ingenting, det er de som må lære seg en gang for alle at sånt gjør man bare ikke.

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 20:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Små sjanser for at det går an å lære dem noe, tror jeg. De mener jo selv at de ikke gjør noe galt, derimot at de er mer moralske enn andre. Da blir det kinkig...

Jeg hadde i alle fall bare backet unna, akkurat som jeg backer unna når jeg ser mennesker som virker beruset og utagerende... Det er kanskje mer moralskt å engasjere seg mer for disse menneskenes videre tilpasning i samfunnet, men er man ikke tøff så er man ikke tøff.

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 20:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Jeg hadde nok en gang sagt veldig tydlig ifra hva jeg mente. Og fra meg hadde noe sånt blitt umulig å missforstå. Hvis det ikke hadde hjulpet hadde jeg gått til politiet, først bare for å høre hva man kan gjøre, så eventuelt anmelde parret. Det er godt mulig politiet ber dere kontakte konflinkrådet eller hva den instansen heter, men det blir i hvert fall registrert. Hvis det da skjer gjentatte ganger kan man anmelde igjen og etterhvert får man gode beviser på at det er et problem.

Ellers hørtes egentlig et DSGF-trash-party ganske lovende ut...

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 21:48
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

maria skrev:
Ok, ikke posten i seg selv jeg er redd for. Men det å gå ut. Feil igjen... det å gå forbi døra deres og vite at de kommer ut og skal "frelse meg"! Der er problemet. De dukker opp i 8 av 10 tilfeller. Jeg sverger!
Om vi hadde bodd nede og de hadde bodd oppe, da kunne jeg jo bare latt være å gå ut om noen var i gangen... sånt vet jeg jo ikke når jeg bor oppe. HM? Wink

Hva er jeg redd for skal skje? Vel, jeg synes det er ubehagelig å bli fulgt etter, enten de vil slå, frelse eller ta på meg. Det får de bare respektere. Om jeg hadde dradd igang en samtale derimot... det er noe helt annet. Da innbyr man jo nesten til "bråk".

Jeg er også redd for at jeg skal bli så provosert at jeg smeller til dem. Nå får jeg vel noe jeg skrev i en annen tråd slengt i trynet. Laughing

Tror du de vil forstå poenget mitt når de ikke forstår "slutt å oppsøke oss! vi vil ikke ha noe med dere eller religionen deres å gjøre!"?

Du har ingenting å frykte. Overse psykopatene, de kan jo ikke skade deg... Ikke flytt, vær deg selv og se på dem som psykisk syke mennesker, for det er det de er. Kos deg i tilværelsen, nyt livet og gjør hva f@#n du vil ellers så lenge det ikke skader andre. Hev deg over dette, det finnes nemlig en urovekkende andel av befolkningen som er psykisk syke, la de holde på, jatt med og gjør din egen greie uansett. Funker for meg hver dag Wink

haakoo skrev:
Ellers hørtes egentlig et DSGF-trash-party ganske lovende ut...

Er jeg invitert? Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 21:52
wertoi
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004
maria skrev:
Nå har jeg fått flere forslag på IRC... blant annet DSGF-trash-treff i hagen her, konfliktrådet og å ta igjen med samme mynt (annen religion). Gruble gruble.

Likte denne jeg.. Razz Hvis du leker misjonær for en annen religion, vil de nok enten innse hvordan de selv er, eller holde seg unna deg i frykt for å bli pådyttet religionen din, slik du jo selv opplever.
"Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."

- Tom Waits

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 22:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Ring på døren og be om å få litt oppmerksomhet, for så å legg ut for dem om satanismen. Å si at vis de vil ha mer hjelp, noe det virker som, så kan det komme en gruppe hjem til dem og snakke om det.

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 22:22
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
hah, kle dere som satans barn eller noe. ÅÅ. jeg blir så inderlig provosert av sånn. så jeg er ikke helt egentlig klar eller i stand til å si noe som helst fornuftig. bare koker i meg. heh

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 23:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Mareth skrev:
...så jeg er ikke helt egentlig klar eller i stand til å si noe som helst fornuftig.

Hold kjeft da vel Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 23:35
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Nei nei, jeg ville bare uttrykke min støtte i denne sorgens situasjon. Men seriøst. Jeg ville anmeld hele greiene for trakasering. Hehe. hadde det skjedd med pappa hadde de menneskene vært livredde forresten. Papppa er liten av seg, men han er hissig og han er nordlænning. Såh.
Pappa'n min er tøffere en din såh!

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 23:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Hei: BÃ¥de jeg og pappa'n min er nordlendinger og vi er f@#n ikke noen pingler noen av oss Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 23:45
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [41 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet