|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
jeg er for skremt til Ä tro pÄ Gud. Fordi hvis jeg tror pÄ gud, og tror pÄ at han skapte mennesket i sitt bilde, som en slags kopi av seg selv, sÄ mÄ det bare bety at det finnes en fyr (gud) med masse makt(allmektig), som har i seg all den korrupsjonene og maktsyken og alt det andre hÄplÞse menneskeheten stÄr for. SÄnne folk (en sÄnn gud) Þnsker ikke jeg Ä stÞtte opp om!
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 09:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Audi
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mai 2003 Innlegg: 128 Bosted: Bergen
|
er litt det jeg sliter med ogsÄ.. dersom Gud skapte alt, hvorfor i all verden skape ondskap???
og bare sÄ det er sagt: folk tolker forskjellig og mange tolker nok feil... ikke vet jeg.. men kristendommen stÄr ikke for vold, tvert i mot!! folk som kriger i kristendommens navn kriger feil og imot bibelen! muligens ikke imot det gamle testamentet, men i det nye kom det nye ting Ä fÞlge, ikke Þye for Þye, tann for tann, men vend det andre kinnet til... for eksempel...
og det at Gud sende Jesus gjorde at Gud ikke lenger trenger Ä straffe oss, det eneste han krever er at vi tror... sÄ Gud er egentlig ikke slem, han er ingen ond skapning som sitter oppi himmelen en plass og bare venter pÄ noen Ä straffe, han vil heller hjelpe...
og det er helt naturlig Ä vÊre redd for Ä dÞ, alle er vi redde for det vi ikke vet, det vi ikke kjenner... jeg trodde fÞr at jeg ikke var redd, men blir fryktelig redd hver gang jeg fÄr pusteproblemer, merker at lufta ikke gÄr ned i lungene slik de skal.. det er kjempe skummelt!
men jeg kjenner kristne som ikke er redde sÄnn egentlig, de vet at etter dette livet sÄ kommer de til et bedre sted, en plass uten adskillelse, uten smerte... uten noe vondt... men det er vel egentlig to forutsetninger for at de skal komme dit, de mÄ leve ferdig livet her pÄ jorda, og de mÄ tro! Ä ta et liv gÄr jo imot de 10 bud, og det er derfor ogsÄ galt Ä ta sitt eget...!
|
_________________ AAAAAAAAAAAAAAANGST
Skrevet: Lűr 04 Des 2004, 16:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
M_Stuff skrev: | jeg er for skremt til Ä tro pÄ Gud. Fordi hvis jeg tror pÄ gud, og tror pÄ at han skapte mennesket i sitt bilde, som en slags kopi av seg selv, sÄ mÄ det bare bety at det finnes en fyr (gud) med masse makt(allmektig), som har i seg all den korrupsjonene og maktsyken og alt det andre hÄplÞse menneskeheten stÄr for. SÄnne folk (en sÄnn gud) Þnsker ikke jeg Ä stÞtte opp om! |
I bibelen stÄr det faktisk at Gud fÞrst skapte alle dyrene, for deretter Ä si: La oss skape mennesket i vÄrt bilde. Gud er ogsÄ en litt spesiell karakter, fordi han egentlig bare stÞtter sitt eget folk. Med heller ekstreme metoder (se prinsen av egypt)
|
Skrevet: Lűr 11 Des 2004, 16:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Gadd ikke lese alt svadaet deres
Jeg er kristen - det vil si at jeg tror pÄ Gud, en kraft som er god og som vil det beste for alt som er levende - at jeg tror Jesus levde og var en profet/Guds sÞnn, og at han gjorde snille ting mens han levde - at jeg tror pÄ at man skal vÊre snill, grei og leve livet pÄ en positiv mÄte.
Jeg er ikke 100% enig med kirken, da den bestÄr av mennesker som har tolket Bibelen pÄ en mÄte, mens jeg av og til tolker den pÄ min mÄte. Kanskje dette er hva man kaller "personlig kristen"?
Jeg tror ikke pÄ alt som stÄr i Bibelen:
1. Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet pÄ marken av alle slag. Og Gud sÄ at det var godt. Da sa Gud: "La oss skape mennesker i vÄrt bilde, som et avbilde av oss!
1.Mos.1:25-26
(Mennesket skapt etter dyrene)
2. Da sa Herren Gud: "Det er ikke godt for mannen Ä vÊre alene. Jeg vil gi ham en hjelper som er hans like." Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene pÄ marken og alle fuglene under himmelen....
1.Mos.2:18-19
(Mennesket skapt fĂžr dyrene)
men jeg tror grunnideen i (sĂŠrlig i NT) Bibelen er god, og en man bĂžr fĂžlge.
NÄr det gjelder misjon sÄ tror jeg det er viktig Ä spÞrre mennesker om de vil hÞre om Gud, men hvis de sier nei takk sÄ trenger man ikke mase - da har de valgt. (PÄ samme mÄte mener jeg man skal godta at folk har "bestemt seg" for Ä tro pÄ gud, man trenger ikke fortelle dem gang pÄ gang hvorfor det "er feil")
Tro - hva er det? Ă
tro (faith) er Ă„ tro (believe) noe som man ikke kan sjekke om stemmer. Man kan tro (faith) selv om vitenskapen ikke klarer Ă„ bevise at det er sant.
"Tro, det gjÞr man i kirka, ellers vet man" sa alltid lÊreren min pÄ barneskolen
(Bruker faith og believe her, siden det er lettere Ă„ forklare med to ord som har litt forskjellig mening, enn med det norske ordet "tro")[/i]
|
Skrevet: Sűn 12 Des 2004, 13:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004 Innlegg: 272 Bosted: The staff of anger
|
Hmmm.. Kan man ikke vÊre kristen uten Ä tro pÄ gud??? Som jeg.. jeg er ikke agnostiker.. jeg tror pÄ det "Overnaturlige". Jeg tenker at det "overnaturlige" er like naturlig som avfÞring....(unnskyld sammenlignelsen).. det mÄ finnes en logisk forklaring pÄ det.. verden kan umulig bare vÊre det vi ser....... har noen en mening om dette?? er veldig interessert i Ä hÞre den.. (p.s. er noen av dere medlemmer i msn-gruppa "Unge filosofer"??)
|
_________________ Begeret hadde trillet rundt og endt opp i stÄende stilling.
"Hjelp!" ropte han da treet flĂžy forbi ham 
Skrevet: Sűn 12 Des 2004, 21:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Hvis du tror det er en logisk forklaring pÄ det (gÄr ut fra at du mener med vitenskaplig grunnlag), er du ikke egentlig agnostiker. Da bare gÄr du ut fra at det er mye som ikke har blitt bevist ennÄ.
|
Skrevet: Man 13 Des 2004, 14:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
sjokoladekjeks skrev: | Hmmm.. Kan man ikke vÊre kristen uten Ä tro pÄ gud??? Som jeg.. jeg er ikke agnostiker.. jeg tror pÄ det "Overnaturlige". Jeg tenker at det "overnaturlige" er like naturlig som avfÞring....(unnskyld sammenlignelsen).. det mÄ finnes en logisk forklaring pÄ det.. verden kan umulig bare vÊre det vi ser....... har noen en mening om dette?? er veldig interessert i Ä hÞre den.. (p.s. er noen av dere medlemmer i msn-gruppa "Unge filosofer"??) |
Nei, man kan ikke per definisjon vÊre kristen uten Ä tro pÄ Gud. Man kan vÊre religiÞs uten Ä tro pÄ gud, men ikke kristen. Og man kan tro at kristendommen er forenelig med vitenskapen (da tror man pÄ en vitenskapelig forklaring av det religiÞse, eller en religiÞs forklaring av det vitenskapelige). Man kan vÊre religiÞs selv om man ikke tror at det overnaturlige er uforklarlig, eller uforenelig, med vitenskapen.
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Man 13 Des 2004, 15:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Audi
Spitzy (!)

|
Sitat: | Hmmm.. Kan man ikke vÊre kristen uten Ä tro pÄ gud??? Som jeg.. jeg er ikke agnostiker.. jeg tror pÄ det "Overnaturlige". Jeg tenker at det "overnaturlige" er like naturlig som avfÞring....(unnskyld sammenlignelsen).. det mÄ finnes en logisk forklaring pÄ det.. verden kan umulig bare vÊre det vi ser....... har noen en mening om dette?? er veldig interessert i Ä hÞre den.. (p.s. er noen av dere medlemmer i msn-gruppa "Unge filosofer"??) |
Som Zatharee sa sÄ kan man faktisk ikke vÊre kristen uten Ä tro pÄ Gud, man mÄ tro pÄ Gud og man mÄ tro at Jesus dÞde for oss og vÄre synder... men man kan jo leve etter kristen etikk, men det vil ikke si at man er kristen. Kristendom handler om mer enn det 'Overnaturlig', det handler om Gud og Jesus, ikke noe sÄ difust som det 'Overnaturlige'...
|
Skrevet: Fre 17 Des 2004, 22:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
NÄ stÄr det vel faktisk ingen klar definisjon pÄ hva en kristen tror pÄ i Bibelen, altsÄ det er et fritt uttrykk. SÄ hvis jeg tror at Jesus var en kar med overnaturlige krefter, kan jeg kalle meg en kristen.
|
Skrevet: Sűn 19 Des 2004, 13:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
SĂ„ enkelt er det nok ikke. Helt sentralt for kristendommen er at Jesus var guds sĂžnn. Tror man ikke dette kan man ikke kalle seg kristen. Noen ting er rett og slett grunnpillarer for hva som utgjĂžr kristen tro, og dem kommer man ikke utenom, skal man kalle seg kristen.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Sűn 19 Des 2004, 14:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Audi
Spitzy (!)

|
Sitat: | "for sÄ hÞyt har Gud elsket verden at han ga sin sÞnn den enbÄrne for at hver den som tror pÄ han ikke skl gÄ fortapt men ha evihg liv" |
Essensen kan faktisk oppsummeres i ett bibelvers, Johannes 3,16...
|
Skrevet: Sűn 19 Des 2004, 15:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Det er litt pÄ kanten med temaet i trÄden her, men jo, du kan kalle deg en kristen selv om du ikke tror pÄ gud. Ved for eksempel Ä si at Bibelen er menneskeskapt, sÄ alt som stÄr der kan vÊre lÞgn, kan jeg stÄ utenfor kristendommen, men likefullt kalle meg kristen, ved Ä si at jeg tror at Jesus var en kar med overnaturlige evner.
|
Skrevet: Sűn 19 Des 2004, 19:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Audi skrev: | Sitat: | "for sÄ hÞyt har Gud elsket verden at han ga sin sÞnn den enbÄrne for at hver den som tror pÄ han ikke skl gÄ fortapt men ha evihg liv" |
Essensen kan faktisk oppsummeres i ett bibelvers, Johannes 3,16... |
MÄ bare kommentere denne ogsÄ. NÄ har egentlig veldig mange funnet ut at Evig Liv er en fobannelse, sÄ sÄnnsett kan man se pÄ dette som grov gudsfornektelse Og gÄ fortapt gjenspeiler her bare for Gud, det vil si til seg selv (eller en annen makt, om det finnes), sÄ bibelen bygger egentlig til ateisme 
|
Skrevet: Sűn 19 Des 2004, 19:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
fungi skrev: | Det er litt pÄ kanten med temaet i trÄden her, men jo, du kan kalle deg en kristen selv om du ikke tror pÄ gud. Ved for eksempel Ä si at Bibelen er menneskeskapt, sÄ alt som stÄr der kan vÊre lÞgn, kan jeg stÄ utenfor kristendommen, men likefullt kalle meg kristen, ved Ä si at jeg tror at Jesus var en kar med overnaturlige evner. |
ForsĂžk Ă„ si det der til noen som virkelig _er_ kristen. Disse to postene her er jo bare kverulering.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Sűn 19 Des 2004, 20:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
jepp
|
Skrevet: Sűn 19 Des 2004, 20:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Terning skrev: | Det er feil at buddhismen er noe bedre enn kristendommen... en kan ikke sammenlikne slikt... de har alle sine kvaliteter... hver ting til hver sin tid...
Desutten sÄ er det alle de andre omstendighetene rundt religionen som Äpner for misbruk, ikke religionen i seg selv...
Det ikke religionen som skaper mennesket, det er mennesket som skaper religionen! |
Det mÄ sies at Buddhismen bygger pÄ at man mÄ vÊre god og kvitte seg med ondskap, mens kristendommen bygger pÄ at man skal tro pÄ Gud og Jesus. Dette gjÞr kristendommen til et maktredskap, i motsetning til buddhismen, som veldig vanskelig kan bli misbrukt. Se for eksempel pÄ organisasjoner som Opus Dei (for alle dere som har lest Da Vinci koden)
|
Skrevet: Tir 21 Des 2004, 12:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Audi
Spitzy (!)

|
Kristendommen sier da ogsÄ at man skal vÊre snill mot andre, fÞlge den gyldne regel...
|
Skrevet: Ons 22 Des 2004, 10:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Audi skrev: | Kristendommen sier da ogsÄ at man skal vÊre snill mot andre, fÞlge den gyldne regel... |
Ja, men du trenger ikke Ä vÊre snill mot andre for Ä komme til himmelen. I buddhismen Þdelegger man bare for seg selv (reinkarnasjonssyklusen) ved Ä vÊre slem, og Buddhas lÊre sier at man blir mye lykkeligere hvis man kvitter seg med onde tanker. kristendommen har ikke dette, i og med at man kommer til himmelen bare ved Ä tro at Jesus er Guds sÞnn. SÄ derfor mÄ man gjerne fÞlge de ti bud i kristendommen, men man kommer til himmelen selv om man ikke gjÞr det 
|
Skrevet: Ons 22 Des 2004, 14:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
CinĂĄed
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003 Innlegg: 171 Bosted: Fredrikstad
|
Word:)
NĂ„ skal det jo sies at:
"Jeg har lov til alt, men ikke alt gagner. Jeg har lov til alt, men ikke alt bygger opp."
-1Kor 10,23
----------------
Man kan kalle seg kristen sÄ mye man orker uten Ä tro pÄ Gud og Jesus - men man er ikke kristen.
----------------
AngÄende selve topicen, sÄ kan man velge Ä tro pÄ Gud akkurat som man kan velge Ä ikke tro pÄ Gud. Ateistene kan kverrulere sÄ mye de orker, men Guds eksistens er ikke mindre logisk en hans fravÊr. SpÞrsmÄlet er bare hvordan man definerer Gud, og hvordan man ser pÄ hans virke. MÄ Gud nÞdvendigvis vÊre en allmektig skapning som vÄker over oss og har en direkte innvirkning i alles liv? Eller er Gud en personlig ting, en "Guardian Angel" som er individuell for alle? Kanskje noe midt imellom? Eller kanskje Gud er livskraften, sjelen i mennesket? Kanskje "Jeg tenker, derfor er jeg" kan oppgraderes til "Jeg tenker, derfor er Gud"?
AngÄende hvorfor Gud har skapt en verden med sÄ mye ondskap og fattigdom: se enlightenment-trÄden, innlegget mitt om Adam og Eva.
...-:CinĂĄed:-...
|
_________________ Man is, rest he has is by addition.
Skrevet: Tor 23 Des 2004, 20:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Audi
Spitzy (!)

|
hm.. mÄ si jeg ble fascinert.. "jeg tenker altsÄ er Gud"... mine tanker sier meg riktignok at Gud ikke finnes, men det er nok noe i det.. akkurat som drÞmmer og fantasier, uten dem forsvinner fantasia og prinsessa dÞr... (neverending story...)
sÄ kanskje Gud er dÞende...
|
Skrevet: Tir 28 Des 2004, 01:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|