|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Findus
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004 Innlegg: 176 Bosted: Oslo
|
Hvor mye vil du gi for å oppnå "enlightenment"
Jeg anntar at flere her kjenner til begrepet "enlightenment" og har noen tanker om hva det kanskje innebærer / hva det er.
Jeg har selv lest ganske mye om det og finner det veldig interesant. Og ut i fra noen utsagn som kommer fra personer som hevder de er "opplyste" så innebærer det blant annet å ikke føle.
Jeg ser selv at jeg over en tid nå sakte har blitt dratt mot denne veien og det eneste som holder meg tilbake er vell egentlig de utsagnene.
Uten at man helt vet hva man går til så virker det skremmende å måtte distansere seg / kvitte seg med følelsene sine.
Det jeg lurer på er om noen andre har gjort seg tanker rundt dette.
Ville du ha kunnet "ofret" evnen til å føle smerte og glede for å oppnå dette, og være del av en universell bevisthet?
Jeg regner med flere mener det hele er latterlig og bare oppspinn, men det får nå være deres sak. Jeg tror ikke 100% på det selv, men det kan nok skyldes at man ikke helt kan tro på noe man ikke vet hva egentlig er.
For de som overhodet ikke kjenner til dette står det mye her:
http://www.enlightenment.com/enlightenblogs.html
|
Skrevet: Fre 17 Des 2004, 19:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Jeg har tenkt ganske mye på det, men kommer ikke til en ordentlig konklusjon. Er vel for glad i å være det mennesket jeg er nå, men det er likevel fasinerende. Men er virkelig universal bevissthet bedre enn å føle? jeg tenker/frykter at det ville vært litt..tomt
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Fre 17 Des 2004, 22:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Ut fra det jeg leste på den siden der virker dette som noe for agnostikere. Tilstander som det kommer som regel bare du tror nok på det. jeg har ikke planer i det hele tatt om å prøve en gang, men du må gjerne gjøre det. Jeg anbefaler likefullt at du finner ordentlig ut hva det er først.
|
Skrevet: Lør 18 Des 2004, 13:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003 Innlegg: 171 Bosted: Fredrikstad
|
"You have to loose everything to gain everything"
- Samael Aun Weor
Synes det oppsummerer ganske godt hva jeg mener. For å oppnå spirituell opplysning må man gi slipp på alle bånd til den fysiske verden. Et sitat som underbygger dette ganske bra:
"Man is, the rest he has is by addition."
- Armando Cosani, Flight of the Feathered Serpent
Hvis man virkelig er seriøs, og vil oppnå opplysning, må man ofre alt for det.
"Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike."
- Mark 10,25 | Luk 18,25 | Matt 19,24
Man gir slipp på underordnede (inferiour) følelser for å gi plass til overordnede (superiour) følelser. Man kan si at man bytter ut et dyrs følelser og intellekt med de til en engel.
...-:Cináed:-...
|
_________________ Man is, rest he has is by addition.
Skrevet: Lør 18 Des 2004, 14:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Hvis du søker å bli en del av alt, søker du egentlig å bli til ingenting
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Lør 18 Des 2004, 18:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Eyden skrev: | Hvis du søker å bli en del av alt, søker du egentlig å bli til ingenting |
Helt enig
|
Skrevet: Søn 19 Des 2004, 13:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
Jeg fikk ikke så mye ut av den internettsiden men spør du om vi vil kvitte oss med evnen til å føle det positive og det negative for å ta vekk det negative?
Siden du ikke kan ta vekk bare det negative?
Så,,, hva vil jeg? Jeg vil det som er best for meg men hva det er vet jeg ikke. Da må noen overbevise meg isåfall.
Jeg klarer ikke helt å se for meg hva det vil si å ha det bra.
Kanskje jeg skal ta vekk ordet vilje.
Jeg har de og de følelser som gjør at jeg gjør det jeg gjør.
|
Skrevet: Søn 19 Des 2004, 22:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

|
Det er vel mer beyond good and evil tenker jeg.
Man legger fra seg positivt og negativt (dualitet), og får istedet noe som hever seg over alt dette, noe vi ikke kan kjenne til før vi er der.
Duality is an illusion.
- Buddha
|
Skrevet: Søn 19 Des 2004, 22:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
er det noe vitenskapelig ved det, eller bare folks erfaringer?
|
Skrevet: Søn 19 Des 2004, 23:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

|
Tviler på at vitenskapen i det hele tatt bryr seg om dette. Vitenskapen går jo ganske mye ut på å motbevise religion.
Nå er det jo verdt å nevne at vår alles kjære Isaac Newton i tillegg til å være anerkjent vitenskapsmann også studerte de okkulte krefter... Noe å tenke på for vitenskapsmenn i dag?
|
Skrevet: Man 20 Des 2004, 15:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lastebil
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003 Innlegg: 136 Bosted: Trondheim
|
Med fare for å virke arrogant, så tror faktisk jeg med rette kan si at jeg har oppnådd "enlightenment". Og jeg kan si så mye at det er ABSOLUTT ingenting å hige etter.
Nei, har aldri i mitt liv brukt narkotika. Livet mitt har vært slik det har vært, og det er det ingenting å gjøre noe med nå. Får bare jobbe ut fra det utgangspunktet jeg har.
Adam og Eva spiste ikke den forbudte frukt. Den henger der tilgjengelig for alle. Historien om Adam og Eva handler ikke om at mennesket ble forvist fra paradis. Den er en advarsel!
Dumt er bra!
|
Skrevet: Man 20 Des 2004, 16:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

|
Hvordan gjorde du det? Skrudde på en lyspære?
Det du prøver å si er egentlig at enlightenment er å være dum?
Og med hvilken rette kan du si at du har oppnådd opplysning? Med mindre du har en helt annen definisjon enn de fleste andre høres det litt usannsynlig ut...
Den vanlige oppfattelsen av opplysning er at det er det ultimate spirituelle nivå et menneske kan komme på, og jeg vil da tro dette bør være noe å hige etter...
Og angående Adam og Eva, så blir det bare en av utallige tolkninger av historien. Kan jo nevne at en annen tolkning er at "Gud" (Demiurgen, en 'demon' som laget den fysiske verden for å fange menneskenes sjeler) nektet Adam og Eva å spise av frukten (kunnskap om godt og ondt), for at de ikke skulle vite hva som lå bak den fysiske verden. Slangen var et sendebud fra den virkelige Gud, som skulle gi Adam og Eva kunnskapen om hvordan de skulle nå nettopp denne opplysningen vi snakker om. Hvordan de skulle bli fri fra den fysiske verden.
|
Skrevet: Man 20 Des 2004, 22:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Nei, man bare oppdager ved hjelp av diverse ytre påvirkninger at livet kan være helt for jævlig. Samtidig skjønner man hvor ille verden faktisk kan være, og at det eneste som gjør ting levelig er at folk faktisk oppfører seg mot hverandre. Og i mange tilfeller slipper folk unna med å nettopp ikke oppføre seg skikkelig mot andre.
Så... enlightenment i den betydning at man ser verden slik den faktisk er. Og det kan være mindre moro. Er visst noe som heter "lykkelig uvitende".
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 21 Des 2004, 00:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
50 kroner og kanskje en tyggis.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tir 21 Des 2004, 08:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Jeg skjønner ikke helt det der, fordi når man ser verden slik den virkelig er, så ser man vel egentlig at liv egentlig ikke har noe å si til eller fra likevel. Universet trekker seg sammen igjen etterhvert, og alt liv blir borte, så hva har vi egentlig å leve for annet enn personlig lykke? Og når man er "enlightened", dvs på et høyere bevissthetsstadium, burde man jo egentlig bare ta livet sitt eller noe...?
|
Skrevet: Tir 21 Des 2004, 11:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

|
For meg så høres det der ut som det motsatte egentlig. Her er det ikke snakk om spirituell opplysning, her er det snakk om nihilisme.
Et liv til eller fra har ingenting å si - med mindre du bruker livet du har til å oppnå enlightenment. Når universet trekker seg sammen og alt liv er borte kan du sitte der og tenke "Ha! Glad jeg kom meg ut i tide. So long, suckers!"
|
Skrevet: Tir 21 Des 2004, 12:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lastebil
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003 Innlegg: 136 Bosted: Trondheim
|
Skal ikke prøve å konvertere noen til noe, men jeg kan fortelle meningen med livet til hver og en av dere.
Hva er det du brenner for? Hva lengter du etter?
FÃ¥ en familie?
Bli rik?
Hjelpe venner?
Misjonere kristendom?
Bli president?
Søke spirituell opphøyelse?
Utrydde et folkeslag?
Selvfølgelig kan man si at det er greiest å følge en vei som ikke skader andre, men dersom det er det man innerst inne vil, så er det meningen med livet.
|
Skrevet: Tir 21 Des 2004, 21:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Lastebil skrev: | Skal ikke prøve å konvertere noen til noe, men jeg kan fortelle meningen med livet til hver og en av dere.
Hva er det du brenner for? Hva lengter du etter?
FÃ¥ en familie?
Bli rik?
Hjelpe venner?
Misjonere kristendom?
Bli president?
Søke spirituell opphøyelse?
Utrydde et folkeslag?
Selvfølgelig kan man si at det er greiest å følge en vei som ikke skader andre, men dersom det er det man innerst inne vil, så er det meningen med livet. |
Ja, dette er meningen med hver enkelts liv. Sånn i hovedsak sett, å gjøre det man har lyst til. men meningen med det generelle livet, derimot. det er det store filosofiske spørsmålet. Er det egentlig noe poeng å leve? For en ateist, nei. For en agnostiker, kanskje. For en religiøs, ja.
|
Skrevet: Ons 22 Des 2004, 14:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg betrakter meg selv som ateist, men synes da at det er plenty med poeng i det å leve. Jeg er jo her, og da kan jeg likesågodt forsøke å gjøre godt for andre og meg selv - det er ganske trivelig sånn. Man kan nok desverre ikke kategorisk si hvem som synes det er noe poeng med å leve, basert på om de er religiøse eller ikke, eller tvilere.
"det generelle livet" blir et absurd abstrakt begrep, all den tid du ikke får noe "generelt liv" uten alle enkeltlivene.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 22 Des 2004, 15:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

|
Glahn skrev: | Jeg betrakter meg selv som ateist, men synes da at det er plenty med poeng i det å leve. Jeg er jo her, og da kan jeg likesågodt forsøke å gjøre godt for andre og meg selv - det er ganske trivelig sånn. Man kan nok desverre ikke kategorisk si hvem som synes det er noe poeng med å leve, basert på om de er religiøse eller ikke, eller tvilere.
"det generelle livet" blir et absurd abstrakt begrep, all den tid du ikke får noe "generelt liv" uten alle enkeltlivene. |
ikke enig. For å bruke en lignelse. man sitter og bygger med lego.
1. Man vet at man kommer til å gjøre noe annet gøy etterpå, og at ingen kommer til å rase det man bygger. Man bygger derfor så bra man kan.
2. Man vet at etter å ha bygd ferdig med lego, må man legge seg, og så kan man kanskje fortsette dagen etter.
3. Man vet at etter å ha bygd ferdig må man legge seg, og dessuten kommer en irriterende lillebror til å rase hele saken.
ok, jeg vet at det var en dårlig lignelse, men dette var en beskrivelse av den opplyste religiøse, agnostikeren og ateisten. De fleste vet det som gjelder for dem, forskjellen er om de er villige til å innse det.
|
Skrevet: Ons 22 Des 2004, 17:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |