DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Musikk
Definisjonsproblemer....
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [29 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
mĂŠrta-bĂŠrta
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2004
 Definisjonsproblemer....

I et tidligere innlegg oppdaget jeg at de aller fleste der ute mener at man kan skille mellom god og dÄrlig musikk, eller mer riktig, skille mellom kvalitet og ikke-kvalitet.
Da lurer jeg pÄ hvordan man skal putte musikken i ulike kvalitetsmessige bÄser, og om det er en universal regel for dette, eller om det er helt og holdent subjektivt.
AltsÄ. hvordan kan man f.eks. si at Pink Floyd er av god kvalitet mens Britney Spears er av dÄrlig kvalitet?

InnleggSkrevet: Sűn 19 Des 2004, 21:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
Hvis man tenker ut i fra det tekniske, hvor originalt det er, hvor mye arbeid som er lagt ned i det sÄ vil jeg si ja. Spirit'en har ogsÄ litt Ä si mener jeg.

Jeg vil definitivt si at Pink Floyd er bedre kvalitet enn Britney Spears. For det fĂžrste er Pink Floyd originalt, mens Britney har lite originalt i sin musikk. For det andre er PF populĂŠrt, rett og slett fordi de er bra. Britney derimot (og spesielt "artister" som O-Zone w/friends) er populert fordi det er hypa til tusen.

Mayhem er mye mer teknisk musikk (og krever mye mer av lytteren) enn Peaches' 'Rosa Helikopter', og er derfor, mener jeg, av bedre kvalitet. Mayhem trekker lyttere med spesiell sans for den typen musikk, og som har en viss musikkforstÄelse, og et lyttende Þre. RH derimot trekker fjortisberter og rÄnere som har gehÞr og musikksans som en avsagd barkrakk.

Ja, man kan skille mellom god og dÄrlig musikkvalitet.

...-:CinĂĄed:-...

InnleggSkrevet: Sűn 19 Des 2004, 22:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003
for meg handler det mye om at musikken skal gi meg noe. en fÞlelse. og tekster er viktig. ganske viktig. og artisten mÄ vite hva han driver med. det hjelper ikke at plata hÞres okei ut hvis det er helt jÊvlig live.

det som ligger bak musikken er viktig. det gÄr ikke nÄr det er laget for Ä tjene penger.

InnleggSkrevet: Sűn 19 Des 2004, 23:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Tja... trenger musikk laget for pengenes skyld vÊre dÄrlig, da? Diverse strÄlende komponister har opp igjennom historien skrevet musikk pÄ bestilling fra hÞye herrer, og overlevd pÄ betalingen de fikk. Mange av disse verkene betegnes den dag idag som mesterverker.

InnleggSkrevet: Man 20 Des 2004, 00:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
NÅ kan det jo ogsĂ„ tenkes at Louis XIV krevde litt mer enn dagens tenĂ„ringer? Ikke vet jeg.

Pink Floyd var innovative i sin tid, de kombinerte rock og klassisk f.eks. og selv om mye av musikken ikke er spesielt teknisk innviklet (ikke uten unntak selvsagt) skapte de en unik sound som bare var Pink Floyd. Britney Spears pÄ den andre siden komponerer ikke sin egen musikk, etter det jeg vet skriver hun heller ikke lÄtene sine selv, hun er bare et display for platebransjens sug etter Ä fange motebevisste tenÄringer, og slik tjene penger pÄ dem. Musikken i seg selv er uoriginal.

Ta Frank Zappa da, noe av den mest innvilkede og teknisk komplekse musikken laget de siste 40 Ärene. Originalt i tillegg. Og med en haug med ekstremt dyktige musikere (Steve Vai blant dem) blant beundrerne og ogsÄ tidvis medlemmer i bandet. Britney er ikke en gang verdt en sammenligning.

InnleggSkrevet: Man 20 Des 2004, 01:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
grunn/shallow popmusikk har ingen fĂžlelser bak, og gir heller ingen fĂžleleser til lytteren. det er masseproduksjon, ikke kunst.
Hva er da poenget? danse? javel, men musikken er ikke av kvalitet for det. man kan danse til tilfeldige trommerytmer ogsÄ.
SamlebÄndspoppen er et onde, som ikke tjener til annet enn Ä sette i skyggen de som virkelig hadde fortjent lyset. de som ikke bare en dag ble dratt ut av klasserommet, fikk en sang og et korsett i fanget fordi de hadde fine pupper, og fikk extreme makeover pÄ den ordinÊre stemmen i studio.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 20 Des 2004, 09:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Kanskje krevde de hÞye herrer i hine tider endel, men det var langtifra alltid at komponistene var enig i at de hÞye herrer hadde god smak, eller peil pÄ hva som var god musikk Wink

Poenget er vel at man godt kan lage musikk for Ä tjene penger, og ha det som sin eneste inntektskilde man er avhengig av for Ä ha til salt i sÄret - det utelukker ikke at man ogsÄ lager god musikk. Men lager man god musikk, er det neppe direkte fordi man tjener penger pÄ den. Mye av dagens musikkindustri handler om show, underholdning, penger og intet annet. Kunstnerisk innhold gir man sorglÞst blaffen i - om det blir bra er det ved uhell, og ikke med vilje.

InnleggSkrevet: Man 20 Des 2004, 12:06
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Etter min mening blir musikk som kun er laget for pengenes skyld meningslĂžst. Greit, det kan godt vĂŠre bra...men det kan aldri bli like bra som musikk skrevet rett fra hjertet.

Jeg vet ikke hvordan jeg selv definerer kvalitetsmusikk, men det er som Therese sa. Det er mer en fÞlelse... Musikk som ikke fÄr meg til Ä fÞle noe som helst, som ikke vekker noe i meg, er etter min mening dÄrlig. Jeg liker Ä kunne hÞre pÄ musikken, og virkelig fÞle pÄ det musikeren fÞlte da han skrev det. Tekst er viktig, men ikke et must. Og skal det fÞrst vÊre tekst, skal den ha en mening.

Uff...ga dette mening? Jaja...jeg tror jeg forstÄr hva jeg mener selv, og det er tross alt det viktigste.

InnleggSkrevet: Man 20 Des 2004, 13:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
mĂŠrta-bĂŠrta
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Dj_Ista skrev:
"Hvis man tenker ut i fra det tekniske, hvor originalt det er, hvor mye arbeid som er lagt ned i det sÄ vil jeg si ja."

SÄ dersom en uerfaren og ikke-talentfull lÄtskriver bruker en mÄned pÄ Ä snekre sammen ei lÄt, som riktignok er ganske original men hÞres ut som sÞppel, sÄ er det bedre enn om en erfaren og dyktig lÄtskriver lager en kongebra lÄt pÄ en halvtime?

Therese skrev:
"det hjelper ikke at plata hĂžres okei ut hvis det er helt jĂŠvlig live."

Kan man ikke fÄ en god opplevelse av Ä hÞre pÄ plata for det? Hva hvis du oppdager en artist du synes er dritbra ved Ä hÞre pÄ plata, men sÄ gÄr du pÄ konsert med ham/henne og det suger. Snur du plutselig om da, og sier at musikken ikke er bra?

Ønskemestern sa:
"man kan danse til tilfeldige trommerytmer ogsÄ."

Kan ikke tilfeldige trommerytmer vĂŠre kunst?

Glahn sa:
"Mye av dagens musikkindustri handler om show, underholdning, penger og intet annet. Kunstnerisk innhold gir man sorglĂžst blaffen i - om det blir bra er det ved uhell, og ikke med vilje."

Selv om mange av de som lager popmusikk lever opp til alle klisjeene i boka, sÄ tror jeg at de jobber med musikken, pÄ sin mÄte. SÄ klart de Þnsker Ä tjene pÄ det de driver med (gjÞr ikke vi alle??). Det er jo pÄ en mÄte en egen kunstart Ä mikse musikk ogsÄ, og Ä skape et sound. Jeg mener at mange av de "overfladiske" popartistene har klart Ä skape seg et sound, og de har faktisk lyttere som fÄr utbytte av musikken.

Tenker kanskje spesielt pÄ unge tenÄringer, som kanskje ikke er modne for heavy analyse av progressiv kunstrock o.l., det de trenger, er lÄter de kan identifisere seg med, og det er nettopp det mange av disse "overfladiske" poplÄtene kan tilby. Hjerte og smerte, rett og slett. Husker selv at det var betydningsfullt for meg Ä hÞre (klisjefylte, tÄredryppende og noksÄ banale) lovesongs i fjortisalderen, for Ä oppdage at tenÄringsforelskelser er ok, at fÞlelsene man har er menneskelige pÄ en mÄte.

Her kommer vi inn pÄ det flere av dere har nevnt, at musikken mÄ ha en connection med fÞlelser for Ä vÊre god.

Er det ikke en undervurdering av lytterne her, dette dere sier med at en del musikk har null sjel? Det er en distinkt highbrow-innstilling til hele musikken som institusjon.Jeg har tidligere vÊrt enig i det dere sier, men har begynt pÄ tenke at det kanskje er en trangsynt forstÄelse av popmusikk (o.a. sjangre sÄ klart).

Vet jeg setter ting litt pÄ spissen nÄ, men jeg blir liksom ikke helt klok pÄ dette.

InnleggSkrevet: Man 20 Des 2004, 19:38
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det kommer vel litt an pÄ hva man vil at musikken skal vÊre ogsÄ. Bare underholdning, eller noe mer...

InnleggSkrevet: Man 20 Des 2004, 21:32
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Burde ikke selve sangen bety mer enn hvem det er som har lagd den?

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tir 21 Des 2004, 00:27
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
Joda, men ta en sang som "Hit me baby one more time". Eh. ja. jeg vet ikke en gang hva jeg skal si. Det er jo nada Ă„ si.

Jeg aner ikke hva de folka pÄ bakrommet som snekra sammen denne lÄten for henne hadde i tankene, og jeg har egentlig ikke lyst til Ä vite det heller. Og jeg tviler mye pÄ at Britney er en artist i betydningen en som tolker, i motsetning til bare Ä vise frem. Ikke sant? Det handler jo om Ä formidle noe av seg selv, ikke bare av en tekst. Det er vel kanskje mest fremtredende i jazz, men jeg synes det er like viktig i andre genre.

InnleggSkrevet: Tir 21 Des 2004, 08:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
haahahha..hva med Ronan Keating som synger "You say it best, when you say nothing at all" ??

hadde blitt fornĂŠrma Razz

MUAHAHAHA..

InnleggSkrevet: Tir 21 Des 2004, 12:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

sharee skrev:
Burde ikke selve sangen bety mer enn hvem det er som har lagd den?

Tror det er vanskelig Ă„ skille de to tingene. Jeg tror at kunstneren helst bĂžr legge noe av seg selv i kunsten sin for at det skal bli bra. Det er ikke dermed sagt at kunsten automatisk blir bra av den grunn, men jeg tror det er nĂždvendig.

InnleggSkrevet: Tir 21 Des 2004, 17:34
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

mĂŠrta-bĂŠrta skrev:
Dj_Ista skrev:
"Hvis man tenker ut i fra det tekniske, hvor originalt det er, hvor mye arbeid som er lagt ned i det sÄ vil jeg si ja."

SÄ dersom en uerfaren og ikke-talentfull lÄtskriver bruker en mÄned pÄ Ä snekre sammen ei lÄt, som riktignok er ganske original men hÞres ut som sÞppel, sÄ er det bedre enn om en erfaren og dyktig lÄtskriver lager en kongebra lÄt pÄ en halvtime?

Det er litt det med Ä kombinere forskjellige ting da. I dette tilfellet er lÄtskriveren totalt talentlÞs - og da er det egentlig fucked fra fÞr av. Om det hÞres helt jÊvlig ut har det ingenting Ä si hvor mye tid som er brukt.

Det jeg mente var mer.... Tja, for Ä ta et eksempel, Jaga Jazzist. De legger ganske mye i alt de gjÞr, soundet skal vÊre riktig og ting skal hÞres bra ut. Trommene er veldig bra gjort, kontra samlebÄnd-popens "Ja, da legger vi pÄ trommer der......ferdig!". Har ikke sÄ mye tid til Ä forklare nÄ, men du skjÞnner nok hva jeg mener. Det eksempelet du dro opp der er litt over kanten, eller hva? Smile

InnleggSkrevet: Tir 21 Des 2004, 18:52
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Burde man ikke kunne hÞre pÄ en sang og bestemme seg om man syntes den var bra eller ikke utfra sangen, istedet for Ä si "nei, den er fremfÞrt av ham/henne, derfor kan den ikke vÊre bra" ?
Blir det ikke vel overflatisk Ă„ dĂžmme en sang utfra artisten istedet for Ă„ lytte til den?

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tir 21 Des 2004, 19:42
mĂŠrta-bĂŠrta
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Dj_Ista, det er klart jeg setter tingene litt pÄ spissen her, jeg skjÞnner hva du mener men jeg vil gjerne utfordre synspunktene dine litt, eller fÄ deg til Ä formulere det pÄ en annen mÄte. Synes i grunn bare at dette er en spennende diskusjon.

Jeg mener at en lÄtskriver ikke kan unngÄ Ä gi noe av seg selv i sitt materiale, men lÄta eksisterer jo videre uavhengig av hvor den opprinnelig kom fra. Og om betydningen er Ún ting fra lÄtskriverens side, kan den bety noe helt annet for en lytter. Hvis en lÄt er ment for et marked, mÄ jo komponisten vÊre klar over at folk legger sine egne fortolkninger inn i musikken, og at musikken derfor pÄ et vis ikke lenger tilhÞrer komponisten alene, hvis jeg uttrykker meg forstÄelig.

InnleggSkrevet: Tor 23 Des 2004, 00:15
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

mĂŠrta-bĂŠrta skrev:
Dj_Ista, det er klart jeg setter tingene litt pÄ spissen her, jeg skjÞnner hva du mener men jeg vil gjerne utfordre synspunktene dine litt, eller fÄ deg til Ä formulere det pÄ en annen mÄte. Synes i grunn bare at dette er en spennende diskusjon.

Hehe... Vet ikke om jeg finner noen annen mÄte Ä formulere det pÄ... Det er vel en 3keys situasjon tror jeg... Man mÄ ha alle sammen for at det skal funke.

InnleggSkrevet: Tor 23 Des 2004, 20:21
Crash_O
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Nov 2004
Kan noen vÊr sÄ snill Ä definere sjangeren pÄ musikken min?

www.kristian.skauge.com

- = www.com.tilmeg = -

InnleggSkrevet: Fre 24 Des 2004, 12:47
mĂŠrta-bĂŠrta
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Til Kristian Skauge: hvorfor sÄ opphengt i Ä sette musikken din i en bÄs? Det viktigste er vel at du synes musikken er bra, og det er den. Evt kan du se om du finner omtaler av Damien Rice (plata "O"), dere hÞres veldig like ut.

InnleggSkrevet: Lűr 25 Des 2004, 14:40
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [29 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Musikk
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet