DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
velge å tro på gud..
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 9 [176 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 Neste
Av Innlegg
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
jeg er for skremt til å tro på Gud. Fordi hvis jeg tror på gud, og tror på at han skapte mennesket i sitt bilde, som en slags kopi av seg selv, så må det bare bety at det finnes en fyr (gud) med masse makt(allmektig), som har i seg all den korrupsjonene og maktsyken og alt det andre håpløse menneskeheten står for. Sånne folk (en sånn gud) ønsker ikke jeg å støtte opp om!

InnleggSkrevet: Tor 02 Des 2004, 09:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Audi
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mai 2003
er litt det jeg sliter med også.. dersom Gud skapte alt, hvorfor i all verden skape ondskap???

og bare så det er sagt: folk tolker forskjellig og mange tolker nok feil... ikke vet jeg.. men kristendommen står ikke for vold, tvert i mot!! folk som kriger i kristendommens navn kriger feil og imot bibelen! muligens ikke imot det gamle testamentet, men i det nye kom det nye ting å følge, ikke øye for øye, tann for tann, men vend det andre kinnet til... for eksempel...

og det at Gud sende Jesus gjorde at Gud ikke lenger trenger å straffe oss, det eneste han krever er at vi tror... så Gud er egentlig ikke slem, han er ingen ond skapning som sitter oppi himmelen en plass og bare venter på noen å straffe, han vil heller hjelpe...

og det er helt naturlig å være redd for å dø, alle er vi redde for det vi ikke vet, det vi ikke kjenner... jeg trodde før at jeg ikke var redd, men blir fryktelig redd hver gang jeg får pusteproblemer, merker at lufta ikke går ned i lungene slik de skal.. det er kjempe skummelt!
men jeg kjenner kristne som ikke er redde sånn egentlig, de vet at etter dette livet så kommer de til et bedre sted, en plass uten adskillelse, uten smerte... uten noe vondt... men det er vel egentlig to forutsetninger for at de skal komme dit, de må leve ferdig livet her på jorda, og de må tro! å ta et liv går jo imot de 10 bud, og det er derfor også galt å ta sitt eget...!

InnleggSkrevet: Lør 04 Des 2004, 16:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
M_Stuff skrev:
jeg er for skremt til å tro på Gud. Fordi hvis jeg tror på gud, og tror på at han skapte mennesket i sitt bilde, som en slags kopi av seg selv, så må det bare bety at det finnes en fyr (gud) med masse makt(allmektig), som har i seg all den korrupsjonene og maktsyken og alt det andre håpløse menneskeheten står for. Sånne folk (en sånn gud) ønsker ikke jeg å støtte opp om!

I bibelen står det faktisk at Gud først skapte alle dyrene, for deretter å si: La oss skape mennesket i vårt bilde. Gud er også en litt spesiell karakter, fordi han egentlig bare støtter sitt eget folk. Med heller ekstreme metoder (se prinsen av egypt)

InnleggSkrevet: Lør 11 Des 2004, 16:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Gadd ikke lese alt svadaet deres Twisted Evil

Jeg er kristen - det vil si at jeg tror på Gud, en kraft som er god og som vil det beste for alt som er levende - at jeg tror Jesus levde og var en profet/Guds sønn, og at han gjorde snille ting mens han levde - at jeg tror på at man skal være snill, grei og leve livet på en positiv måte.

Jeg er ikke 100% enig med kirken, da den består av mennesker som har tolket Bibelen på en måte, mens jeg av og til tolker den på min måte. Kanskje dette er hva man kaller "personlig kristen"?

Jeg tror ikke på alt som står i Bibelen:

1. Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt. Da sa Gud: "La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss!

1.Mos.1:25-26

(Mennesket skapt etter dyrene)

2. Da sa Herren Gud: "Det er ikke godt for mannen å være alene. Jeg vil gi ham en hjelper som er hans like." Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen....

1.Mos.2:18-19

(Mennesket skapt før dyrene)

men jeg tror grunnideen i (særlig i NT) Bibelen er god, og en man bør følge.

Når det gjelder misjon så tror jeg det er viktig å spørre mennesker om de vil høre om Gud, men hvis de sier nei takk så trenger man ikke mase - da har de valgt. (På samme måte mener jeg man skal godta at folk har "bestemt seg" for å tro på gud, man trenger ikke fortelle dem gang på gang hvorfor det "er feil")

Tro - hva er det? Å tro (faith) er å tro (believe) noe som man ikke kan sjekke om stemmer. Man kan tro (faith) selv om vitenskapen ikke klarer å bevise at det er sant.

"Tro, det gjør man i kirka, ellers vet man" sa alltid læreren min på barneskolen Wink

(Bruker faith og believe her, siden det er lettere å forklare med to ord som har litt forskjellig mening, enn med det norske ordet "tro")[/i]

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Søn 12 Des 2004, 13:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004
Hmmm.. Kan man ikke være kristen uten å tro på gud??? Som jeg.. jeg er ikke agnostiker.. jeg tror på det "Overnaturlige". Jeg tenker at det "overnaturlige" er like naturlig som avføring....(unnskyld sammenlignelsen).. det må finnes en logisk forklaring på det.. verden kan umulig bare være det vi ser....... har noen en mening om dette?? er veldig interessert i å høre den.. (p.s. er noen av dere medlemmer i msn-gruppa "Unge filosofer"??)

"Hjelp!" ropte han da treet fløy forbi ham Shocked

InnleggSkrevet: Søn 12 Des 2004, 21:14
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Hvis du tror det er en logisk forklaring på det (går ut fra at du mener med vitenskaplig grunnlag), er du ikke egentlig agnostiker. Da bare går du ut fra at det er mye som ikke har blitt bevist ennå.

InnleggSkrevet: Man 13 Des 2004, 14:46
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
sjokoladekjeks skrev:
Hmmm.. Kan man ikke være kristen uten å tro på gud??? Som jeg.. jeg er ikke agnostiker.. jeg tror på det "Overnaturlige". Jeg tenker at det "overnaturlige" er like naturlig som avføring....(unnskyld sammenlignelsen).. det må finnes en logisk forklaring på det.. verden kan umulig bare være det vi ser....... har noen en mening om dette?? er veldig interessert i å høre den.. (p.s. er noen av dere medlemmer i msn-gruppa "Unge filosofer"??)

Nei, man kan ikke per definisjon være kristen uten å tro på Gud. Man kan være religiøs uten å tro på gud, men ikke kristen. Og man kan tro at kristendommen er forenelig med vitenskapen (da tror man på en vitenskapelig forklaring av det religiøse, eller en religiøs forklaring av det vitenskapelige). Man kan være religiøs selv om man ikke tror at det overnaturlige er uforklarlig, eller uforenelig, med vitenskapen.

InnleggSkrevet: Man 13 Des 2004, 15:56
Audi
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Sitat:

Som Zatharee sa så kan man faktisk ikke være kristen uten å tro på Gud, man må tro på Gud og man må tro at Jesus døde for oss og våre synder... men man kan jo leve etter kristen etikk, men det vil ikke si at man er kristen. Kristendom handler om mer enn det 'Overnaturlig', det handler om Gud og Jesus, ikke noe så difust som det 'Overnaturlige'...

InnleggSkrevet: Fre 17 Des 2004, 22:17
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Nå står det vel faktisk ingen klar definisjon på hva en kristen tror på i Bibelen, altså det er et fritt uttrykk. Så hvis jeg tror at Jesus var en kar med overnaturlige krefter, kan jeg kalle meg en kristen.

InnleggSkrevet: Søn 19 Des 2004, 13:11
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Så enkelt er det nok ikke. Helt sentralt for kristendommen er at Jesus var guds sønn. Tror man ikke dette kan man ikke kalle seg kristen. Noen ting er rett og slett grunnpillarer for hva som utgjør kristen tro, og dem kommer man ikke utenom, skal man kalle seg kristen.

InnleggSkrevet: Søn 19 Des 2004, 14:54
Audi
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Sitat:
"for så høyt har Gud elsket verden at han ga sin sønn den enbårne for at hver den som tror på han ikke skl gå fortapt men ha evihg liv"

Essensen kan faktisk oppsummeres i ett bibelvers, Johannes 3,16...

InnleggSkrevet: Søn 19 Des 2004, 15:56
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Det er litt på kanten med temaet i tråden her, men jo, du kan kalle deg en kristen selv om du ikke tror på gud. Ved for eksempel å si at Bibelen er menneskeskapt, så alt som står der kan være løgn, kan jeg stå utenfor kristendommen, men likefullt kalle meg kristen, ved å si at jeg tror at Jesus var en kar med overnaturlige evner.

InnleggSkrevet: Søn 19 Des 2004, 19:12
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Audi skrev:
Sitat:
"for så høyt har Gud elsket verden at han ga sin sønn den enbårne for at hver den som tror på han ikke skl gå fortapt men ha evihg liv"

Essensen kan faktisk oppsummeres i ett bibelvers, Johannes 3,16...

Må bare kommentere denne også. Nå har egentlig veldig mange funnet ut at Evig Liv er en fobannelse, så sånnsett kan man se på dette som grov gudsfornektelse Very Happy Og gå fortapt gjenspeiler her bare for Gud, det vil si til seg selv (eller en annen makt, om det finnes), så bibelen bygger egentlig til ateisme Very Happy

InnleggSkrevet: Søn 19 Des 2004, 19:14
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
fungi skrev:
Det er litt på kanten med temaet i tråden her, men jo, du kan kalle deg en kristen selv om du ikke tror på gud. Ved for eksempel å si at Bibelen er menneskeskapt, så alt som står der kan være løgn, kan jeg stå utenfor kristendommen, men likefullt kalle meg kristen, ved å si at jeg tror at Jesus var en kar med overnaturlige evner.

Forsøk å si det der til noen som virkelig _er_ kristen. Disse to postene her er jo bare kverulering.

InnleggSkrevet: Søn 19 Des 2004, 20:03
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

jepp

InnleggSkrevet: Søn 19 Des 2004, 20:28
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Terning skrev:
Det er feil at buddhismen er noe bedre enn kristendommen... en kan ikke sammenlikne slikt... de har alle sine kvaliteter... hver ting til hver sin tid...

Desutten så er det alle de andre omstendighetene rundt religionen som åpner for misbruk, ikke religionen i seg selv...

Det ikke religionen som skaper mennesket, det er mennesket som skaper religionen!

Det må sies at Buddhismen bygger på at man må være god og kvitte seg med ondskap, mens kristendommen bygger på at man skal tro på Gud og Jesus. Dette gjør kristendommen til et maktredskap, i motsetning til buddhismen, som veldig vanskelig kan bli misbrukt. Se for eksempel på organisasjoner som Opus Dei (for alle dere som har lest Da Vinci koden)

InnleggSkrevet: Tir 21 Des 2004, 12:07
Audi
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Kristendommen sier da også at man skal være snill mot andre, følge den gyldne regel...

InnleggSkrevet: Ons 22 Des 2004, 10:26
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Audi skrev:
Kristendommen sier da også at man skal være snill mot andre, følge den gyldne regel...

Ja, men du trenger ikke å være snill mot andre for å komme til himmelen. I buddhismen ødelegger man bare for seg selv (reinkarnasjonssyklusen) ved å være slem, og Buddhas lære sier at man blir mye lykkeligere hvis man kvitter seg med onde tanker. kristendommen har ikke dette, i og med at man kommer til himmelen bare ved å tro at Jesus er Guds sønn. Så derfor må man gjerne følge de ti bud i kristendommen, men man kommer til himmelen selv om man ikke gjør det Razz

InnleggSkrevet: Ons 22 Des 2004, 14:42
Cináed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
Word:)

Nå skal det jo sies at:

"Jeg har lov til alt, men ikke alt gagner. Jeg har lov til alt, men ikke alt bygger opp."
-1Kor 10,23

----------------

Man kan kalle seg kristen så mye man orker uten å tro på Gud og Jesus - men man er ikke kristen.

----------------

Angående selve topicen, så kan man velge å tro på Gud akkurat som man kan velge å ikke tro på Gud. Ateistene kan kverrulere så mye de orker, men Guds eksistens er ikke mindre logisk en hans fravær. Spørsmålet er bare hvordan man definerer Gud, og hvordan man ser på hans virke. Må Gud nødvendigvis være en allmektig skapning som våker over oss og har en direkte innvirkning i alles liv? Eller er Gud en personlig ting, en "Guardian Angel" som er individuell for alle? Kanskje noe midt imellom? Eller kanskje Gud er livskraften, sjelen i mennesket? Kanskje "Jeg tenker, derfor er jeg" kan oppgraderes til "Jeg tenker, derfor er Gud"?
Angående hvorfor Gud har skapt en verden med så mye ondskap og fattigdom: se enlightenment-tråden, innlegget mitt om Adam og Eva.

...-:Cináed:-...

InnleggSkrevet: Tor 23 Des 2004, 20:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Audi
Spitzy (!)
Spitzy (!)

hm.. må si jeg ble fascinert.. "jeg tenker altså er Gud"... mine tanker sier meg riktignok at Gud ikke finnes, men det er nok noe i det.. akkurat som drømmer og fantasier, uten dem forsvinner fantasia og prinsessa dør... (neverending story...)

så kanskje Gud er døende...

InnleggSkrevet: Tir 28 Des 2004, 01:13
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 9 [176 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet