DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Skoledebatten
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Av Innlegg
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
 Skoledebatten

Norsk skole kommer svert uheldig ut på internasjonal undersøkelse. Følgelig finner man et utall artikler og timevis med TV-debatt. Alt som kan være galt tas opp.

Innvandrere som faller igjennom fordi skolen ikke stiller opp, og fordi politikerne har ustabile tilbud og krav til dem,

Mobbere som ikke har gode liv.

Lærere som ikke gir nok prosjekter, gir for mange, er for monotone, tvinges til å bruke metoder de ikke er komfortable med...

Lite motiverende skole, vanskelig å se meningen med alt man skal lære.

Foreldrene krever ikke nok av skolen!

Det er skolens ansvar at barna får gode holdninger nå for tiden.

Det nevnes ikke at foreldrene har ansvar for barnas oppdragelse
.

Hva er galt med skolen?
For snill?
Er det i skolen det svikter, egentlig?
Hjemmet svikter ofte, lenge før skolen kommer inn i bildet. Politikerne svikter. Debatten svikter og. Det er utrolig hvor mye av foreldreansvaret som skyves over på skolen. Det er håpløst, ingen kan vel være far/mor til et flertall klasser av 30 barn?

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Tir 07 Des 2004, 23:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
jeg tror det har veldig mye å gjøre med lærerene.
og det har veldig mye å gjøre med foreldrene, hvordan de har lært opp barna sine. disse barna som går på skolen nå har jo søren meg ikke respekt for de eldre jo!
jeg er så for at elevene skal tilbake å kalle lærerene sine for "herr" og "fru".. det skaper mer respekt i skolen.. og det vil si at de gjør lekser osv.

InnleggSkrevet: Ons 08 Des 2004, 18:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Jos
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004
er veldig skeptisk til hvordan de har dekket oecd-rapporten, som kjent så er statistikk verdens enkleste ting å manipulere

det norske media har fokusert på er om vi har gått opp eller ned på en liste over land, men en plass opp eller ned på en liste sier egentlig ingenting om nivået har blitt verre eller bedre her til lands

hvis alle land i undersøkelsen har hatt en forbedring, Norge bare litt mindre enn de andre så vil vi likevel gå nedover på lista

hvis alle land har hatt en forverring, men Norge litt mindre enn de andre, så vil vi gå oppover...

er skuffet over journalistene i denne saken, de burde virklig konsentrert seg om tallene bak lista, og ikke hvilke plasseringer som dette resulterte i.

InnleggSkrevet: Tor 09 Des 2004, 10:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Jos skrev:
er veldig skeptisk til hvordan de har dekket oecd-rapporten, som kjent så er statistikk verdens enkleste ting å manipulere

det norske media har fokusert på er om vi har gått opp eller ned på en liste over land, men en plass opp eller ned på en liste sier egentlig ingenting om nivået har blitt verre eller bedre her til lands

hvis alle land i undersøkelsen har hatt en forbedring, Norge bare litt mindre enn de andre så vil vi likevel gå nedover på lista

hvis alle land har hatt en forverring, men Norge litt mindre enn de andre, så vil vi gå oppover...

er skuffet over journalistene i denne saken, de burde virklig konsentrert seg om tallene bak lista, og ikke hvilke plasseringer som dette resulterte i.

Helt enig i dette.

Forøvrig bør foreldrene innse sitt eget ansvar og ikke velte dette over på velferdsstaten. Når man påtar seg en selvvalgt forpliktelse i kraft av å få barn så innebærer dette naturlig nok at man følger opp sine barn selv. Det har grodd frem en holdning som nærmest fratar enkeltindividet dets ansvar og overfører dette til sosialdemokratiet gjennom alle dets kunstige rettigheter. Man forventer at staten tar ansvar, ikke en selv. Et typisk eksempel på at altruisme ikke er et gode.

Ta ansvar for eget liv og egne handlinger...

InnleggSkrevet: Tor 09 Des 2004, 11:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Vi gjør det kanskje dårligere i rene faktafag ja, som den rapporten viser, men man kan ikke få både i pose og sekk, Norge har nemlig i det siste satset på å lære ungene samarbeid, konfliktløsning og demokrati fremfor å bare satse på det "tekniske". Vi må selvsagt ha litt av begge deler, men en slik rapport er i alle fall ikke beviset for at det går dårlig med Norsk skole.

InnleggSkrevet: Tor 09 Des 2004, 12:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Jeg kan ikke fatte hvorfor vi ikke kan få vite hva finnene gjør så rett på dette området. Så kan man jo vurdere hvorvidt den norske skolen skal bruke noen av disse metodene, i stedet for stormløpet mot spanskrør og disiplin.

InnleggSkrevet: Tor 09 Des 2004, 19:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg har noen tanker om skolen, som jeg har hatt lenge, helt upåvirket av hva pressen har hatt å si. Eller eksperter. Eller gudoghvermann.

Foreldre bør ta mer ansvar. Ikke forvente at skolen skal gi barna både kunnskap og oppdragelse. Hvis foreldre ikke har gitt ungene en skikkelig oppdragelse innen de begynner på skolen, vil både de barna og deres klassekamerater møte større vanskeligheter med å lære, fordi lærerne må fokusere så mye på oppdragelse i stedet for undervisning. Det må jo være håpløst å undervise en klasse med snakkende, ropende apekatter. Freakish

Unger burde ikke begynne på skolen så tidlig. 7 år var tidlig nok, synes jeg. Ikke rart ungene blir rastløse og uengasjerte når de dras bort fra ansvarsløs lek og fritid i så ung alder. Joda, "lek og læring" og alt det der er vel og bra i teorien, men funker det egentlig i praksis? Så langt har jeg ikke sett noe særlig beviser for det.

Respekt for lærerne er mangelvare i dag. Antydningene til det så jeg allerede da jeg selv gikk på barneskolen. Det var enkelte i klassen som var totalt likegyldige overfor læreres autoritet. Noe burde vel gjøres med dette? Å snakke med foreldre hjelper ikke før foreldre faktisk begynner å ta ansvar selv. Spanskrøret eller bjørkeriset er både gammeldags og litt hardhendt, men det virket i sin tid. Og jeg tror ingen i den nå voksne generasjonen har tatt noe skade av det. Ærlig talt; man blir ikke traumatisert av et lite rapp over stumpen når man har gjort noe galt.

I bunn og grunn synes jeg ting var bedre før. Kall meg gjerne gammel og konservativ. Tunge

InnleggSkrevet: Lør 11 Des 2004, 18:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Det Veronica sier er noe mange lærere mener... min mor blant annet...

InnleggSkrevet: Lør 11 Des 2004, 21:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Mr_Pin skrev:
Jeg kan ikke fatte hvorfor vi ikke kan få vite hva finnene gjør så rett på dette området. Så kan man jo vurdere hvorvidt den norske skolen skal bruke noen av disse metodene, i stedet for stormløpet mot spanskrør og disiplin.

Det finnene gjør er mer disiplin, ikke med spanskrør vel og merke, men med strenge, konsistente regler og gjensitting eller annen (ikke-fysisk) straff for de som bryter de.

Andre teorier jeg har hørt om finnenes suksess er varm skolemat hver dag, større konkurranse i samfunnet generelt, mindre velferd og trygdeordninger og lengre utdanning og høyere status for lærere..

Selv tror jeg at det er umulig å få høyere status for lærere uten at man i tillegg gjeninnfører konseptene disiplin og respekt blant elevene.

I tillegg vil jeg henvise til denneartikkelen i Aftenposten, som forklarer hvorfor det ikke er så enkelt å bare kopiere Finland.

InnleggSkrevet: Søn 12 Des 2004, 10:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Jos
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004
politikerne lar heller aldri en skolereform gå seg til, men må alltid legge den helt om etter noen år, for da er det nye politikere som besitter ministerstolen.

En skolereform vil vi ikke se resultat av på minst 10 år. Når det første kullet i reformen er ferdig med grunnskolen, da vil vi få ser hvor godt de er rustet til videre skolegang eller arbeidslivet.

Selv da jeg var elev så var eg med på tre store planer i løpet av grunnskolen og videregående. Selvsagt vil dette bli kaos, og føre til stadig ny omstilling for lærerene.

InnleggSkrevet: Søn 12 Des 2004, 16:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Det finnene gjøre er altså blandt annet mer disiplin. Det er tydeligvis veldig i vinden dette med disiplin... Men jeg mener at man bør gjøre en skikkelig undersøkelse om slikt som varm skolemat, læreryrkets status, disiplin etc. For deretter å vurdere hva som er aktuelt å innføre i den norske skolen. Eksempelvis synes jeg det er helt uaktuellt å svekke velferdsstaten og "innføre mer konnkuranse" i samfunnet. Jeg er heller ikke særlig overbevist om effekten av dette.

Jeg har ingen tro på denne kadaverdisiplinen det legges opp til, det er gammelt nytt og noe vi gikk bort fra i skolen for lenge siden. Disiplin og orden er fult mulig i et rolig og uformelt miljø. Hva respekten for lærerene angår, tror jeg den hadde hatt godt av at læreryrket ikke lengre var en dumpeplass for de gymnasiastene som ikke er skikket til å gjøre noe annet ut av seg... Sitter med inntrykket av at lærerstudiet har en uforholdsmessig anndel av skrotinger.

Hva herr Klinge anngår må jeg innrømme at han tildels høres ut som en førsteklasses tulling.

Matti Klinge skrev:
- Undervisningen i finsk historie og litteratur har fortsatt en sterk posisjon. Å nedtone undervisningen i nasjonens historie eller å gjøre historieundervisningen internasjonal, har aldri vært noen opsjon i Finland. Vi har ikke, slik som i Sverige, leflet med ideer om hverken det grenseløse eller det flerkulturelle samfunn, slår han fast.

Ellers vet jeg ikke helt om jeg stoler så mye på intervjuer med finske historikere som sannhetsbevis på problemene i norsk grunnskole.

Edit : Legger til en kronikk i dagbladet med et annerledes perspektiv på disiplin. http://www.dagbladet.no/kultur/2004/12/12/417322.html

InnleggSkrevet: Ons 15 Des 2004, 23:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Det er foreldrenes ansvar at barna har nok folkeskikk og har respekt for lærere. Om det hadde vært i boks, ville lærerne kunne gjort jobben sin i stedet for å kjefte på elevene.

InnleggSkrevet: Ons 05 Jan 2005, 16:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet