|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lastebil
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003 Innlegg: 136 Bosted: Trondheim
|
Audi skrev: | ehm... dere har sikkert litt peiling, men vil bare få oppklart at det faktisk ikke er éi bok, men rundt 60 og det er derfor litt forståelig at de ikke henger sammen... og de er skrevet over flere 1000år...
og studerer man de skikkelig har de jo en viss sammenheng... alle handler om Gud....
|
Jo da, greit bibelen har en rød tråd. Gud.
Men, mener du virkelig at man skal tro på noe som gang på gang blir brukt som påskudd for å drepe andre mennesker bare fordi denne samlingen av bøker har en viss sammenheng?
Jeg er ikke nødvendigvis imot religion for å kontrollere og tilfredstille massene, men på grunn av det gamle testamentet er kristendommen er alt for lett å misbruke.
Den verdensreligionen jeg vil anbefale, dersom man er i stand til å tro, er buddismen. Det er den verdens religionen jeg anser for å ha færrest åpenbare feil og mangler.
|
Skrevet: Tir 30 Nov 2004, 22:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Det er feil at buddhismen er noe bedre enn kristendommen... en kan ikke sammenlikne slikt... de har alle sine kvaliteter... hver ting til hver sin tid...
Desutten så er det alle de andre omstendighetene rundt religionen som åpner for misbruk, ikke religionen i seg selv...
Det ikke religionen som skaper mennesket, det er mennesket som skaper religionen!
|
Skrevet: Tir 30 Nov 2004, 22:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg vil allikevel tro at noen religioner er lettere å misbruke enn andre...
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 01:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Ja egentlig faktisk... de indoeuropeiske religionene (buddhismer, hinduismer) er basert mer på refleksjon enn de semittiske (islam, jødedom, kristendom)...
Dette pga kulturen som hersket i de områdene de stammer fra...
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 01:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Når man velger å tro på gud, signaliserer man vel at man strengt tatt er klar over at det kan godt hende gud egentlig ikke finnes, men at man strengt tatt gir bæsj i akkurat det.
Hvis man ønsker å tro at det finnes noe mer, fordi det kanskje vil berike ens liv, selv om man innser at det kanskje bare er humbug, da kan man velge å tro på noe.
Jeg velger å tro på alver, havfruer, engler og andre mytiske skapninger, fordi det gjør min verden mer interessant og rik. Sannsynligvis bare lurer jeg meg selv, men det er i bunn og grunn irrelevant.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 14:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Sett at du skal lage en kake for vennene dine. Du vil jo helst at de blir så mye begeistret som mulig, så derfor finner du ut at du vil pynte kaken med noen interessante attpåklatter.
Til alle dere som tror dere tror på jesus, engler, alver etc: bare pynt i vei, men ikke forvent at ALLE kommer til å like kaka noe bedre. 
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 15:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
jeg velger å ikke tro på gud, men er fullstendig klar over at jeg kan ta feil... men jeg tror at han ikke finnes allikevel! Bare sånn for å snu litt på det!
Og jeg synes egentlig det er likegyldig hva folk synes om måten jeg har pyntet kaka mi. Min kake skal ha mitt personlige preg, også får folk synes hva de vil!
Hovedsaken er at den er god på innsiden...
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 15:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jeg finner ikke kake-symbolikken tilfredsstillende. Hvis jeg lager en kake for vennene mine, vil jeg prøve å pynte den slik jeg vet de vil like den, evt. la være å pynte hvis jeg vet de foretrekker det.
Men min personlige tro er nettopp det. Min. Hva jeg velger å tro på er ikke noe jeg gjør for andre. Så naturligvis forventer jeg ikke at andre skal se det samme som jeg gjør.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 15:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Det er definisjonen på den religionen kommersialismen fører med seg det... man tror fordi det er eksotisk. Egentlig så tror man ikke på noenting. 
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 16:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Hvem er disse "man" som egentlig ikke tror på noen ting? Du og alle du kjenner? Pessimister generelt?
Folk som vil tro, tror. De som ikke vil, lar være. Det er virkelig ikke så vanskelig å begripe.
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 16:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Err... "back to reality"... du kan ikke tvinge deg selv til å tro... de fleste som "tror på noe" gjør det bare av forfengelighet.
Hvis de virkelig hadde trodd på et liv etter døden, hadde de vel ikke vært redd for døden. Det er imidlertid noe de fleste er.
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 17:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Terning skrev: | Err... "back to reality"... du kan ikke tvinge deg selv til å tro... de fleste som "tror på noe" gjør det bare av forfengelighet.
Hvis de virkelig hadde trodd på et liv etter døden, hadde de vel ikke vært redd for døden. Det er imidlertid noe de fleste er. |
Jeg har aldri snakket om å tvinge seg til å tro. Jeg snakker om å ha et ønske om å tro, og dermed velge å gjøre det. Å tvinge er å med makt gjøre noe man ikke ønsker å gjøre. Og: tror av forfengelighet? Hæ? Får jeg et bedre selvbilde eller blir penere av å tro på noe?
Du snakker om "de." Jeg skjønner ikke helt hvem du sikter til her. Jeg er i alle fall ikke redd for døden. Jeg ser gjerne at den venter en stund med å komme, fordi jeg for tiden trives med det livet jeg har her, men jeg frykter den ikke.
(Og spar på kommentarer som "back to reality" etc. Dine meninger og oppfatninger er på ingen måte universelle og korrekte svar, så vennligst respekter andres meninger og teorier. Takk.)
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 18:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lastebil
Spitzy (!)

|
Jeg er en stor tilhenger av refleksjon. Nettopp derfor foretrekker jeg buddismen over de semittiske religionene.
De semittiske religionene på sin side er autoritære. Tradisjonelt sett har de kristendommen angrepet en hver fri tanke. Når jeg nevner inquisisjonen regner jeg med de fleste skjønner hva jeg mener. I USA i dag blir folk som ikke vedkjenner seg den kristne tro sett på som illojale mot landet sitt. I perioder har det vært organisert svartelister av persjoner som har uttalt seg kritisk til President Bush.
Europa i dag er en liten oase av fritenkning. Jeg har ingen illusjoner om at dette kommer til å vare.
Eu truer med å bli en ny autoritær superstat med imperialistiske ambisjoner.
Kapitalismen i truer med å gjøre folk slaver av søppel, redde for sin neste fordi han misunner deg for ditt søppel.
Jeg ser på Jesus som den første kristensosialist. Hans budskap var å gjøre mot din neste som du vil at din neste skal gjøre mot deg. Dette er for meg kjernen i sosialismen.
Visste dere forresten at buddister har et lavere stressnivå enn mennesker som tilhører de semittiske religionene? Burde ikke dette være et hint?
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 18:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Veronica skrev: | (Og spar på kommentarer som "back to reality" etc. Dine meninger og oppfatninger er på ingen måte universelle og korrekte svar, så vennligst respekter andres meninger og teorier. Takk.) |
Var det ikke du som begynte dette, med å si at "og det burde det ikke være for vanskelig å forstå" ellerno i den duren da?
Jeg må vel få lov til å opplyse folk om surret i tankebygningene deres?
Når jeg sier forfengelighet, så mener jeg forfengelighet! Folk pynter seg med forskjellige trosretninger, ikke fordi de tror på dem, men fordi det er kult, det er stilig, og man blir en mer attraktiv person!
Hvis du ikke frykter døden, hadde det vel ikke vært noe i veien for å dratt til Irak og satt i gang litt humanitært arbeid da. Er ikke alle som våger det, skal jeg si deg. De er redd for døden. Å si at man ikke frykter døden er som regel bare løgn, fordi folk anser det som "noe dårlig" å frykte døden.
Ok, tvinge er nok et feil ord, i og med at du ønsker å tro selv. Men det er bare det at tro ikke skal komme av et ønske om å tro, det skal komme av seg selv. For ellers blir det bare falskt og man tror egentlig ikke allikevel.
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 18:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Lastebil skrev: | Jeg er en stor tilhenger av refleksjon. Nettopp derfor foretrekker jeg buddismen over de semittiske religionene.
De semittiske religionene på sin side er autoritære. Tradisjonelt sett har de kristendommen angrepet en hver fri tanke. Når jeg nevner inquisisjonen regner jeg med de fleste skjønner hva jeg mener. I USA i dag blir folk som ikke vedkjenner seg den kristne tro sett på som illojale mot landet sitt. I perioder har det vært organisert svartelister av persjoner som har uttalt seg kritisk til President Bush.
Europa i dag er en liten oase av fritenkning. Jeg har ingen illusjoner om at dette kommer til å vare.
Eu truer med å bli en ny autoritær superstat med imperialistiske ambisjoner.
Kapitalismen i truer med å gjøre folk slaver av søppel, redde for sin neste fordi han misunner deg for ditt søppel.
Jeg ser på Jesus som den første kristensosialist. Hans budskap var å gjøre mot din neste som du vil at din neste skal gjøre mot deg. Dette er for meg kjernen i sosialismen.
Visste dere forresten at buddister har et lavere stressnivå enn mennesker som tilhører de semittiske religionene? Burde ikke dette være et hint? |
Denne refleksjonen og fritenkningen din er absolutt ikke hva du tror den er. Under splittingen av India på Gandhis tid, var det like mye hinduistene som lagde bråk, som muslimene. Det var en hindu som skjøt Gandhi. Det er fundamentalistiske hinduistiske grupper i India i dag som er motstandere av moderniseringen. Blant de intellektuelle i India i dag foregår det en historisforfalskningsprosess med formål å gjøre Taj Mahal hinduistisk.
Tibet er kanskje av mange ikkevoldsmennesker regnet som himmel på jord, men slik har det nok ikke vært. Et nulltoleransesamfunn er et bedre ord!
Nei, jeg går tilbake til mitt første utsagt: det er mennesket som skaper religion, ikke religion som skaper mennesket!
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 18:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lastebil
Spitzy (!)

|
Jeg har ikke så mye sansen for hinduismen pga kastesystemet hovedsaklig. Er heller ikke den verdensreligionen jeg ville foretrukket. Den minste av onder mener jeg er buddismen.
http://web.singnet.com.sg/~alankhoo/MoreQA.htm
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 20:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lastebil
Spitzy (!)

|
Her er en av grunnene til at jeg forakter det gamle testamentet og mener at buddismen er et mindre onde enn kristendommen hvis gud fremstilles som smålig, hatsk og fordømmende. En gud som straffer sine barn fordi han han var for inkompetent til å lage dem slik han ville ha dem.
Hvis denne gud, hvis penis må være uhyre liten, straffer hele menneskeheten fordi Adam og Eva åt et eple, så burde han bankes opp rett og slett. Denne udugelige tufsen påstår at han er allmektig. Denne hyklerske tullingen påstår at han er god. LIKEVEL greide han å lage mennesket med manglende viljestyrke til å spise et eple som HAN den forbannede idioten presterer å plassere sånn at det bare er et tidsspørsmål før menneskene spiser av det. HALLO??????? JEG er ikke allmektig, men selv JEG kunne fordundrade meg forutsett at det kom til å skje. Og på toppen av det hele presterer dette hjerneløse fjolset å bli SINT når menneskene til slutt spiser av eplet.
Når alt dette er sagt, så tror jeg bibelen ble snekret sammen av en gjeng senildemente mannfolk som regelmessig banket konene og barna sine og ikke en allmektig og god gud. Det er jo rett og slett ca 1000 mer logisk.
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 20:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Ok, smålig hatsk og fordømmende. Hvordan vet du at dette ikke er gode ting?
Bare fordi du liker buddhismen best, betyr ikke det at den er best. Snakk om å være kamerat med Bush og co da, som du har sagt flere ganger at du hater.
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 21:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg synes Lastebil egentlig bare påpeker en rekke ting ved Kristendommen som kan tolkes både ene og andre veien, jeg. Egentlig har jeg mer sans for hans tolkning enn alle de salige "bortforklaringene" man vanligvis blir servert...
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 21:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
M'kay...
Kan jo hende mennesket har godt av en hatsk og fordømmende gud da... men det er vel bare meg
|
Skrevet: Ons 01 Des 2004, 21:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |