DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
God moral?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [23 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
SecretWindancer
l33t
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004
 God moral?

Hva er egentlig en god moral?
Opptil hva som er best for sammfunnet eller enkelt mennesket?

InnleggSkrevet: Tor 25 Nov 2004, 07:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Sitat:
Etikk, eller morallære, er den gren av filosofien som undersøker hva som er rett og hva som er galt, og som setter normer og prinsipper for riktig handling.
Dersom man sier at noe er «uetisk» eller «umoralsk», mener man at det er i strid med visse moralnormer. Dersom man f.eks. mener at det er umoralsk å stjele, betyr dette at man slutter opp om den moralnorm som sier at man ikke bør stjele.
I alle samfunn finnes det moralnormer. Disse normene varierer imidlertid fra samfunn til samfunn, og de kan også variere over tid. Handlinger som godtaes i enkelte samfunn er uakseptable i andre - f.eks. er bruk av alkohol idag akseptert i noen samfunn og ikke i andre. Handlinger som nå er uakseptable var ikke bare akseptert, men i enkelte tilfelle påbudt for ikke mange hundre år siden - heksebrenning er et grusomt eksempel på dette. Det finnes også moralnormer som er identiske over hele verden - overalt finner man f.eks. forbud mot tyveri og drap. Det aller viktigste spørsmål innen etikken er spørsmålet om det finnes allmenngyldige, objektive normer som gjelder for alle mennesker til alle tider.

det klassiske er/bør-problemet

Problemstillingen går ut på om det er mulig å gi fornuftsmessige begrunnelser for etiske normer overhodet. All fornuftsmessig tenkning må ta utgangspunkt i virkeligheten - det som er. Hvordan kan man da komme frem til standpunkter om hvordan mennesker bør oppføre seg?
Tenk deg at du er blakk - hva bør du da gjøre? Ta deg en jobb? Ta opp et lån? Begynne å tigge? Rane en bank? De filosofene som hevder at man ikke på rasjonelt vis kan komme frem til hva man bør gjøre ut fra en observasjon av det som er, vil i denne situasjonen hevde at det ikke er mulig på rasjonelt grunnlag å foreta et valg mellom de ulike alternativene. I overensstemmelse med dette hevder de at ingen etiske normer kan begrunnes rasjonelt, og at det derfor ikke finnes objektive etiske normer.
David Humes oppfatning var i tråd med dette. Han hevdet at «det er ikke mot fornuften å foretrekke hele verden ødelagt fremfor at jeg risper meg i fingeren. Det er ikke mot fornuften at jeg velger min totale ruin for å forhindre det minste ubehag for en person som er meg helt ukjent.» (Næss II, s.177.)
Kan ingen etiske normer begrunnes rasjonelt, er det eneste man kan gjøre å følge sine følelser - «det som er riktig for deg behøver ikke være riktig for meg». Man ender opp med ren subjektivisme.
Et stort antall filosofer - spesielt i vår tid - mener at all etikk er subjektiv og hevder av den grunn at det ikke finnes grunnlag for å fremsette allmenngyldige moralske vurderinger. Praktisk talt ingen av disse etiske subjektivistene tar imidlertid sitt eget syn alvorlig, for alle har fremsatt moralske vurderinger som de hevder er allmenngyldige.

always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 25 Nov 2004, 09:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
God moral er å handle etter den maksime du ønsker at skulle gjelde som en lov.

InnleggSkrevet: Tor 25 Nov 2004, 14:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Terning skrev:

Noen som er inspirert av Kant her? Wink
Problemet er alle unntakstilfellene, og dem kan det bli ganske mange av. Verden er bare ikke systematisk nok til at alt kan settes opp med enkle, universelle lover. Men rent bortsett fra det har jeg sansen for denne måten å tenke på.

InnleggSkrevet: Tor 25 Nov 2004, 17:52
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Glahn skrev:
Terning skrev:

Problemet er alle unntakstilfellene, og dem kan det bli ganske mange av. Verden er bare ikke systematisk nok til at alt kan settes opp med enkle, universelle lover. Men rent bortsett fra det har jeg sansen for denne måten å tenke på.

Jeg skjønner ikke jeg... det må da være mulig å tenke at det en gjør skal følge en bestemt moralsk lov, i alle mulige situasjoner? Hadde gjerne sett noen eksempler her, takk. Wink

InnleggSkrevet: Tor 25 Nov 2004, 18:04
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Tja... skal man alltid snakke sant, for eksempel?

Man kan tenke seg en rekke situasjoner hvor det vil være det beste. Og dermed setter man opp en regel for dette. Man skal for eksempel ikke lyve ovenfor ordensmakten. Men hva hvis man er med på å holde en familie skjult, som egentlig skulle bli kastet ut av landet og bli sendt hjem til et land hvor de blir forfulgt etc etc? Skal man da fortsatt følge den samme regelen?

Verden er ikke så svart-hvitt at man kan sette opp regler som alltid vil gi ønsket resultat bare man følger dem slavisk.

InnleggSkrevet: Fre 26 Nov 2004, 01:00
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jo, en må bare ha nyanserte nok regler!

Naturvitenskapen klarer jo å lage regler. Før var de grovere, nå har de blitt mer nyanserte. Tenker da spesielt på Newtons lover iforhold til Einsteins.

Istedet for regelen "man skal ikke lyve" kan man heller sette opp regelen "man skal fortelle sannheten så lenge ikke den moralske skaden lyving medfører overstiges av skaden fellesskapet påføres".

Det finnes alltid en utvei. Wink

InnleggSkrevet: Fre 26 Nov 2004, 01:18
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

En annen utvei er å lage en regel som sier "i ekstreme tilfeller, gjør det som er til det beste for felleskapet".

Jeg tror dagligdagse fenomener lar seg innordne under prinsipper.

InnleggSkrevet: Fre 26 Nov 2004, 02:16
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Hadde jeg husket hvor jeg leste det skulle jeg funnet fram noen eksempler på hvordan selv slike ting kan gå riv ruskende galt. Og mye av det får lett preg av å være ad hoc-løsninger.

InnleggSkrevet: Fre 26 Nov 2004, 02:28
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ad hoc? Dette er da ikke noe forsøk på å beskrive menneskets natur, det er et forsøk på å foredle den! Vi "er" ikke følgere av det kategoriske imperativ, men vi "bør".

Beklager om jeg roter nå?

Jeg skjønner ikke hva som er galt med en slik tenkemåte i alle fall... syns det høres veldig fornuftig ut, jeg.

InnleggSkrevet: Fre 26 Nov 2004, 02:43
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Problemet er vel at det er vanskelig å lage nyanserte regler for alle tenkelige og utenkelige situasjoner situasjoner.
Det er lett å lage en regel etter at en situasjon har oppstått, og da er det jo egentlig litt for sent.

Regelen om at man ikke skal lyve er overordnet og alle har tid til å lese den

men regelen: m_stuff får lov til å lyve ved å fortelle sjefen at han har drukket en kopp kaffe før halv ti, selvom han egentlig har drukket to, hvis han dagen før fortalte sjefen at han skulle kutte ned på forbruket

Jeg aner ikke hvor mange slike regler som må lages, for å dekke enhver tenkelig situasjon og tror neppe noen kommer til å lese gjennom alle reglene.

Og hvis den regelen var laget, hvordan skulle jeg vite at jeg fikk lov til å gjøre denne "ugjerningen" hvis jeg bare hadde kommet til side 40023 i regelboka?

InnleggSkrevet: Fre 26 Nov 2004, 09:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Glahn sa: Tja... skal man alltid snakke sant, for eksempel?

Noen her har sikkert sett the Matrix, som jeg refererer til nå. Orakelet forteller Neo at han ikke er The One. Dette gjør at alt går bra, selv om det ikke var sant. Noen ganger må man lyve/unngå sannheten for å få ting til å bli gjort skikkelig.

InnleggSkrevet: Fre 26 Nov 2004, 10:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Jeg liker Kardemommeloven. Det burde holde å følge den og i tillegg være i stand til å stå for sine handlinger.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Lør 27 Nov 2004, 03:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Kardemommebyloven er også problematisk. Skulle man være grei og snill ovenfor nazistene under krigen?

InnleggSkrevet: Lør 27 Nov 2004, 12:50
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Kardemommebyloven er vel egentlig litt avhengig av at ALLE følger den! Da funker den utmerket!

InnleggSkrevet: Lør 27 Nov 2004, 13:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

De fleste lover funker jo utmerket om alle følger dem. Wink

InnleggSkrevet: Lør 27 Nov 2004, 13:24
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003
Terning skrev:
Glahn skrev:
Terning skrev:

Jeg skjønner ikke jeg... det må da være mulig å tenke at det en gjør skal følge en bestemt moralsk lov, i alle mulige situasjoner? Hadde gjerne sett noen eksempler her, takk. Wink

Hmm, eksempler ja....

Jeg ønsker det skal være en universell lov at alle skal gi meg så mye penger som jeg vil ha fra dem. En hver lov må følges opp med en sanksjon, så siden de ikke gjør det frivillig, så statuerer jeg eksempler ved å konfiskere dem, gjerne fra banker.

Ergo er det god moral for meg å rane banker? Smile

InnleggSkrevet: Ons 01 Des 2004, 18:36
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Øh... du har misforstått... en lov er noe som skal gjelde for alle... og du vil jo nødvendigvis ikke etablere en slik lov som du her skisserer, for da mister du jo selv også penger.

InnleggSkrevet: Ons 01 Des 2004, 18:50
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003
Terning skrev:
Øh... du har misforstått... en lov er noe som skal gjelde for alle... og du vil jo nødvendigvis ikke etablere en slik lov som du her skisserer, for da mister du jo selv også penger.

Loven sier at alle må gi meg så mye penger jeg ber om. Den omfatter da også meg! Det er jeg som får pengene. Hvis folk ikke gir meg pengene frivillig, så straffer jeg de kriminelle ved å ta pengene fra dem. Banken vil ikke gi meg pengene jeg ber om, derfor tar jeg dem.

Kan sammenligne dette med å betale skatt. De fleste vil være enige i at det er god moral å betale sin skatt. Det trengs penger for å forhindre anarki, for å opprettholde en politistyrke. Hvis du ikke betaler, så kommer skattefogden og tar penger fra deg.

Dette er noe de aller fleste er enige om er god moral.

Sett at jeg oppriktig mener at det overnevnte handlingsmønsteret burde være en lov. Er det å betale skatt bedre moral bare fordi mange mener det er en bedre moral? Er ikke min moral like god bare fordi kun noen få eller bare en mener den er god moral?

InnleggSkrevet: Ons 01 Des 2004, 20:31
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det er meningen at du skal lage lover som gjelder for alle. Om du lager en lov som sier at alle skal gi penger til deg, må loven gjelde for din nabo og: alle skal gi penger til han og.

InnleggSkrevet: Ons 01 Des 2004, 21:06
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [23 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet