|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Mytologisk/logisk verdensbilde
Bakgrunn: nordmenn syter og klager og virker syke, mens folk i fattige land smiler som det og virker sunne og friske.
PÃ¥stand: Nordmenn er ikke syke - det er folk i u-land som er syke!
Det er ikke sykt å ha et pessimistisk syn på verden og livet - det er jo sånn det er! Det som derimot er sykt, det er å smile mens landet er i krig og folket sulter - folk som gjør det har rett og slett rømt fra virkeligheten! Jeg undres om ikke menneskets "naturtilstand" er sykt og psykotisk! Det kan jo forklare det mytologiske verdensbildet! Når mennesket flyttet sammen og økonomien blomstret (trygghet) ble vi dratt ut av psykosen, og oppfant et verdensbilde basert på fornuft og logikk.
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 22:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Siden når ble virkeligheten så veldig bra!?
Det må da være bedre å kunne glede seg over små ting og ha det godt av og til, selv om alt faller fra hverandre, enn å gå rundt å være miserabel uansett hvor bra en har det.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 22:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Det er jeg til dels enig i (det ER jo tross alt mulig "de miserable" er bedre skikkelig til å sikre fremtiden enn de som er lykkelige uansett), men jeg vil likevel henve at det er de som smiler det er noe i veien med.
|
Skrevet: Lør 13 Nov 2004, 01:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg er uenig. Her er hvorfor:
De som smiler har det bra. De er fornøyd med tilværelsen de har. Kanskje fordi de ikke vet om noe bedre alternativ, kanskje fordi de rett og slett har akseptert at slik er livet deres, så de kan like gjerne gjøre det beste ut av det. De smiler til tross for hunger og krigskatastrofer i hjemland - enten fordi de ikke er klar over det, eller fordi de forstår at det ikke er stort de kan gjøre med det uansett, så hvorfor la det komme i veien for det de kan klare å karre til seg av egen lykke?
Uansett - om det skyldes uvitenhet eller aksept, er de lykkelige med sin tilværelse slik den er, og jeg finner ikke noe sykt ved det i det hele tatt. Jeg vil faktisk gå så langt som til å kalle det den ideelle tilstand.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 14 Nov 2004, 02:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg synes dessuten det er rimelig sykt å klage over alle de små filletingene som en god del mennesker i den vestlige verden sutrer over. "Jeg tjener ikke nok penger til å kjøpe meg ny bil." "Jeg er så mentalt sliten." "Jeg er så ensom." "Ingen forstår meg."
Hey, jeg er skyldig i samtlige av de klagene selv. Jeg kaller meg miljøskadet og gjør det jeg kan for å forandre meg selv til en bedre, lykkeligere tilstand.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 14 Nov 2004, 02:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg er enig i alt. Men det må være snakk om en positiv sykdom - psykiatrien ser jo også på psykosen som sinnets overlevelsesmekanisme. Ved sterke opplevelser rømmer det inn i en fantasiverden.
|
Skrevet: Søn 14 Nov 2004, 02:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
de i de fattige landene har godtatt virkeligheten, og finner ut at de egentlig har det ganske bra, kanskje i forhold til andre land, kanskje i forhold til andre i samme land, eller kanskje uten å sammenligne.
Her i Norge er det mange som har det bedre enn oss, forskningen er på topp, og vi vet om det, derfor har vi lyst på mer, og bedre. Det er som med småunger og godteri; hvis du viser ungen en slikkepinne blirn helt gal og hyler til han får den, men hvis du ikke viser den til ham bryr han seg ikke, men er fornøyd og glad likevel. Det er sånn det fungerer.
Jo fattigere landet er, jo lykkeligere kan man faktisk være, fordi man ikke får høre om alle de som har det bedre enn seg, eller alle de superflotte tingene man må skaffe seg.
|
Skrevet: Ons 24 Nov 2004, 17:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Selv om man smiler betyr ikke det at man har det bra. Grunnen til at folk fra drittland smiler mer enn oss, er at de ikke er blitt så bortskjemte til å tro andre eksisterer for deg, og ikke du for dem.
Jeg tror nok nordmenn har det bedre enn somaliere, nordmennene klarer bare ikke vise gleden.
|
Skrevet: Ons 24 Nov 2004, 17:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
Grunnen til at folk fra "drittland" smiler er fordi det er en fyr som filmer de eller tar bilde av de, og det er stor stas. Dermed tror vi at alle fra "drittland" smiler.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Tor 25 Nov 2004, 19:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Folk som reiser gjennom Afrika, feks, sier jo at folk er så hyggelig og imøtekommende... jeg tror ikke du har rett, BagBiter.
|
Skrevet: Tor 25 Nov 2004, 19:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
as usual
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Tor 25 Nov 2004, 19:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |