DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Hjernemasse
Hva er din Tickle-IQ?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 4 [63 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Glahn skrev:
Jeg fikk ogsÄ 130etellerannet da jeg tok den testen en gang for noen mÄneder siden. Enten er nesten alle her over gjennomsnittet intelligente, eller sÄ er rett og slett 130 det gjennomsnittlige resultatet pÄ testen Wink

Kanskje nedjustere poengsummen med 20?

InnleggSkrevet: Tir 09 Nov 2004, 17:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Si 30 - det er jo egentlig 100 som skal vĂŠre snittet.

InnleggSkrevet: Tir 09 Nov 2004, 19:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Tviler egentlig pÄ om man kan si at resultatet i den testen gjenspeiler dine logiske evner selv om man ser bort i fra at det er for hÞyt skalert egentlig.

InnleggSkrevet: Tir 09 Nov 2004, 20:59
Sist endret av Terning den Tir 09 Nov 2004, 22:16, endret 1 gang
rebecca
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Congratulations, rebecca!
Your IQ score is 136

Your Intellectual Type is Visionary Philosopher. This means you are highly intelligent and have a powerful mix of skills and insight that can be applied in a variety of different ways. Like Plato, your exceptional math and verbal skills make you very adept at explaining things to others — and at anticipating and predicting patterns. And that's just some of what we know about you from your IQ results.

InnleggSkrevet: Tir 09 Nov 2004, 21:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Congratulations, Morten!
Your IQ score is 135

This number is based on a scientific formula that compares how many questions you answered correctly on the Classic IQ Test relative to others.

Your Intellectual Type is Visual Mathematician. This means you are gifted at spotting patterns — both in pictures and in numbers. These talents combined with your overall high intelligence make you good at understanding the big picture, which is why people trust your instincts and turn to you for direction — especially in the workplace. And that's just some of what we know about you from your test results.

Hadde tatt denne fra fÞr. Regner med at den stort sett viser et sted rundt 20-30 poeng feil i positiv retning. Jeg tror ikke automatisk at snitt av de som har tatt testen her vil vÊre rundt 100, det er sÄpas fÄ som har tatt den at statistiske anormaliteter fort kan ha grepet inn. Jeg tror ikke IQ-typen er random, eller for Ä si det pÄ en annen mÄte den stemmer tildels bra for meg. Jeg er ganske sÄ god pÄ matteproblemer og figurer (tror jeg hadde en feil totalt pÄ denne delen av sesjonstesten) og tror jeg scorte bra pÄ dette. Det er og mer logisk at programet henter fram den typen spÞrsmÄl du svarte best pÄ. Alt det falske smigeret er nok bare vas og ment for lure deg til Ä gi dem penger.

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 11:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Kirgit
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 17 Mar 2003
The Classic IQ Test
What's Your IQ?
Congratulations, Guri!
Your IQ score is 140

This number is based on a scientific formula that compares how many questions you answered correctly on the Classic IQ Test relative to others.

Your Intellectual Type is Visionary Philosopher. This means you are highly intelligent and have a powerful mix of skills and insight that can be applied in a variety of different ways. Like Plato, your exceptional math and verbal skills make you very adept at explaining things to others — and at anticipating and predicting patterns. And that's just some of what we know about you from your IQ results.

Har ogsÄ tatt mensa-testen (ikke pÄ nettet, men den offisielle i regi av mensa) og scora maks pÄ den, sÄ er ikke sÄ feil som man skulle tro...

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 12:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
kirgit skrev:
Har ogsÄ tatt mensa-testen (ikke pÄ nettet, men den offisielle i regi av mensa) og scora maks pÄ den

hvilket vil si?
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 14:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Jos
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004
Mensa opprerer nÄ med en skala som gÄr til 132 pÄ den normale testen (opptaksprÞven til Mensa om du vil). FÞr gikk den mye hÞyere, og du mÄtte ha over 140 for Ä bli medlem (tror jeg). Men nÄ samkjÞrer de en internasjonal test og skala: Raven Advanced Progressive Matrices.

SÄ mens eg fekk 128 hos Mensa plar eg fÄ mellom 132 og 138 pÄ de forskjellige (mer eller mindre uvitenskaplige) nett-testene som er overalt pÄ nettet. Mange av desse er kommersielle og prÞver Ä gi sine kunder sjÞlvtillit og dermed kjÞpe fleire tenester hos dei

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 15:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Kirgit
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 17 Mar 2003
At jeg fikk maks pÄ mensa-testen betyr at jeg har (minst) en iq pÄ 135, med standardavvik +-15. AltsÄ ligger de fleste innenfor 85-115..
Andre iq-tester opererer ofte med andre standardavvik, derfor tilsvarer ikke 135 hos mensa nÞdvendigvis 135 pÄ en annen iq-test.
Husker ikke helt statistikken min sÄ husker ikke hvor stor del som ligger innenfor ett standardavvik, men er sikkert noen her som husker evt. gidder slÄ opp Smile

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 16:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Har egentlig litt troen pÄ at grunnen til at ikke alle scorer fÄr 130-140 pÄ denne testen, er at de ikke klarer Ä konsentrere seg, fordi de syns det er sÄ kjedelig, eller fordi de ikke har troen pÄ at de vil gjÞre det bra...

IQ er sÄ oppskrytt...

Kan da huske Ä ha snakket med folk som kanskje har scoret 90 pÄ sÄnne tester... og ikke merket noen forskjell... eller at de var spesielt dumme...

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 18:33
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

kirgit skrev:
The Classic IQ Test
What's Your IQ?
Congratulations, Guri!
Your IQ score is 140

Har ogsÄ tatt mensa-testen (ikke pÄ nettet, men den offisielle i regi av mensa) og scora maks pÄ den, sÄ er ikke sÄ feil som man skulle tro...

Er i alle fall kirgit som leder hittil! Med meg pÄ delt 3. plass...

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 21:31
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
Har tatt IQ-test hos psykolog, sÄ jeg stoler mer pÄ det resultatet. Som forÞvrig var ganske hÞyt. Vil ikke si mer...

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 17:23
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Tickle skrev:
Congratulations, Veronica!
Your IQ score is 131

Your Intellectual Type is Insightful Linguist. This means you are highly intelligent and have the natural fluency of a writer and the visual and spatial strengths of an artist. Those skills contribute to your creative and expressive mind. And that's just some of what we know about you from your test results.

Gjennomsnittlige meg, det.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 17:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg er smartere enn Veronica, jeg er smartere enn Veronica, jeg er smartere enn Veronica!!! Very Happy

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 19:41
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
FÞr man tar en "IQ-test" pÄ nettet og sammenligner, er det kjekt Ä vite hva IQ er, og hvordan den mÄles. IQ kan mÄles etter forskjellige skalaer, hvor alle skalaene har en tilsvarende kurve, med flest rundt hundre, og sÄ fÊrre og fÊrre jo lenger ned eller opp pÄ skalaen man kommer. De to prosent smarteste av befolkningen er pÄ mensanivÄ.
Dessuten er IQtester sÄnn som den pÄ tickle feil. IQ er ikke basert pÄ kunnskap, men pÄ intelligens. Det betyr, at hvis du ikke er helt stÞ i engelske ord og uttrykk, vil du fÄ under hundre, kanskje, pÄ tickle, mens du egentlig har 140. Dessuten er en skikkelig iqtest overvÄket, og laget og rettet av psykologer. Grunnen til at man gikk vekk fra Ä mÄle iq i kulturbaserte spÞrsmÄl, var at for eksempel negerne i USA ikke kunne lese og skrive, og var dermed "bevist" dumme. Dette fant man ut at ble feil, og gikk over til mÞnstre, eventuelt tall. PÄ en skikkelig iqtest er det ingen tekstbaserte spÞrsmÄl.

InnleggSkrevet: Ons 24 Nov 2004, 16:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Men allikevel - evne til Ä bruke og forstÄ sprÄk er da en meget viktig egenskap, sÄ Ä bare slÞyfe sprÄk-kunnskaper fullstendig fra en IQtest synes jeg er Ä gÄ for langt i andre retningen igjen...

InnleggSkrevet: Ons 24 Nov 2004, 17:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg tror ikke det engang finnes noe i menneskets sinn som heter "intelligens" jeg - det er bare et dumt mÄl pÄ hva du mestrer pÄ en sÄkallt "intelligenstest".

Endel mennesker vil kanskje oppleve Ä bli kallt intelligente - fordi de er litt flinkere enn andre. Men det er nettopp bare det der er - flinke pÄ det ene omrÄdet. De kan jo vÊre fullstendig idioter pÄ andre.

SÄ nÄr forskere definerer intelligens som "evnen til Ä forstÄ" mÄ jeg egentlig bare le - det Ä forstÄ henger da visselig sammen med vÄr kunnskap og vÄr evne til Ä erverve kunnskap.

Om intelligensbegrepet fortsatt skal vĂŠre i bruk, syns jeg man skulle definere det som "evnen til Ă„ lĂŠre" - til Ă„ tilegne seg kunnskaper.

Å si at enkelte forstĂ„r mer enn andre, uten at dette henger sammen med deres tidligere lĂŠrdom, blir bare altfor teit.

InnleggSkrevet: Ons 24 Nov 2004, 17:35
toth42
Cowboy
Cowboy

Terning skrev:

Å si at enkelte forstĂ„r mer enn andre, uten at dette henger sammen med deres tidligere lĂŠrdom, blir bare altfor teit.

GjĂžr det?
hva nÄr 2 personer gÄr pÄ elektriker-linjen pÄ videregÄende,

A konsentrerer seg mer om skolearbeid, og fÄr gode karakterer, la oss si 4,5 i snitt.

B interesserer seg ikke like mye for teori, og gÄr ut med ca 3,5 i snitt.

Konklusjon: A kan mer teori enn B, og har forstÄtt og tilegnet seg mer.

A og B gÄr ut som lÊrlinger i samme bedrift.

A er ingen god elektriker, men mÄ spÞrre mye om hjelp, uansett hva det gjelder, istedet for Ä tenke og forstÄ selv hvordan han kan lÞse problemet.

B er en meget god elektriker fra fĂžrste stund, og finner ut av det aller meste selv. A ringer faktisk til B daglig for Ă„ spĂžrre om "hvordan gjĂžr jeg.."
(ovenstÄende er en situasjon fra virkeligheten)

Konklusjon: A vet egentlig mer enn B. men B er mye flinkere til Ä forstÄ hvordan han skal bruke det han vet, og er derfor en bedre elektriker.

ergo:
A : vet mest, forstÄr/konkuderer lite sammenhenger utifra dette.
B : vet minst, forstÄr/konkluderer mange sammehenger utifra dette.

Capiche?

InnleggSkrevet: Tor 25 Nov 2004, 10:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

VERO / MODERATOR

skille ut de siste innleggene/alle innlegg som ikke angÄr testen, og legge dem under "hva er IQ" eller noe..?

vÊssÄsnill?

InnleggSkrevet: Tor 25 Nov 2004, 10:16
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ăžnskemestern skrev:
Terning skrev:

GjĂžr det?
hva nÄr 2 personer gÄr pÄ elektriker-linjen pÄ videregÄende,

A konsentrerer seg mer om skolearbeid, og fÄr gode karakterer, la oss si 4,5 i snitt.

B interesserer seg ikke like mye for teori, og gÄr ut med ca 3,5 i snitt.

Konklusjon: A kan mer teori enn B, og har forstÄtt og tilegnet seg mer.

A og B gÄr ut som lÊrlinger i samme bedrift.

A er ingen god elektriker, men mÄ spÞrre mye om hjelp, uansett hva det gjelder, istedet for Ä tenke og forstÄ selv hvordan han kan lÞse problemet.

B er en meget god elektriker fra fĂžrste stund, og finner ut av det aller meste selv. A ringer faktisk til B daglig for Ă„ spĂžrre om "hvordan gjĂžr jeg.."
(ovenstÄende er en situasjon fra virkeligheten)

Konklusjon: A vet egentlig mer enn B. men B er mye flinkere til Ä forstÄ hvordan han skal bruke det han vet, og er derfor en bedre elektriker.

ergo:
A : vet mest, forstÄr/konkuderer lite sammenhenger utifra dette.
B : vet minst, forstÄr/konkluderer mange sammehenger utifra dette.

Capiche?

Vel, det Ä vÊre en god elektriker har forholdsvis lite Ä gjÞre med en intelligenstest... sÄklart, om personen er utviklingshemmet, vil en ikke vÊre noen god elektriker, men ellers spiller det ingen rolle hva han skÄrer pÄ testen.

InnleggSkrevet: Tor 25 Nov 2004, 14:02
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 4 [63 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Hjernemasse
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet