DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Man skaper sin egen virkelighet
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 3 [46 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Men da finnes det jo ingen objektiv virkelighet da?

Kan jeg gro bart og begynne å uttrydde jøder, og si at det er slik virkeligheten er, at man må utrydde jøder, ellers forpester de kulturen din?

For hvis det er virkelig for meg, da må jeg jo høre på meg selv, og ikke andre!

InnleggSkrevet: Tor 18 Nov 2004, 22:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004
Jeg sa ingenting om at virkeligheten dermed er en lett sak Wink
Det er fremdeles komplisert. Men nei, det finnes ingen objektiv virkelighet.
Det er klart du kan gjøre hva du vil, men så lenge dine handlinger påvirker andres virkelighet må man enten ta hensyn eller bare finne seg i at det andre gjør er rett for de.

Alt i alt mener jeg ikke at mitt syn forandre så mye, det eneste det kan forandre er deg selv, og det er jo det eneste som betyr noe til slutt.

Det er nok ikke uten grunn at bøker fra store tenkere er ganske så kompliserte. Jeg forventer ikke at andre skal klare å helt fatte hva jeg mener, men jeg ønsker å dele min virkelighet med de som måtte finne det interesant. Så får man selv ta til seg det man vil/klarer.

InnleggSkrevet: Tor 18 Nov 2004, 23:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Cináed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
Findus skrev:
Dj_Ista skrev:
Hva er virkelig? Er det det du oppfatter? Eller er det det som virkelig er der?

Det som virkelig er der? Hvordan kan du snakke om noe som er virkelig men samtidig si at vi ikke oppfatter det?

Jeg er ikke i tvil om at virkeligheten er det du oppfatter. Jeg kan heller ikke fatte hvordan noen kan motsi det, det er jo så opplagt at det er skremmende.

Et ganske banalt eksempel på forskjellen mellom virkelighet og oppfatning er f. eks. når man plasserer en liten grå firkant midt på en diger knallgul firkant. Når man da ser på den grå firkanten, er den plutselig blitt blå! Det er hjernen som innfører komplimentærfarger, og dermed endrer virkelighetsoppfatningen.

Et annet, og bedre eksempel er LSD. Har du fått i deg LSD oppfatter du verden på en gaaaanske annerledes måte. "Hm.... Er det der en lyktestolpe eller er det en sang?" Selv om man oppfatter mye rart, er dette langt fra sannheten om hva som skjer.

Jeg mener det eksisterer en objektiv virkelighet, men det er umulig å komme frem til den. For så fort du begynner å sanse en objektiv virkelighet, får den din vinkel og oppfatning, og blir subjektiv.

InnleggSkrevet: Tor 18 Nov 2004, 23:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Findus skrev:
Det er klart du kan gjøre hva du vil, men så lenge dine handlinger påvirker andres virkelighet må man enten ta hensyn eller bare finne seg i at det andre gjør er rett for de.

Men om det de andre gjør ikke er feil, hvordan har jeg da rett til å forhindre dem? Med tanke på nevnte folkemord.

Jeg skjønner ikke hvordan en subjektiv virkelighet klarer å unngå å bli relativisme!

Det Kant ville forsøke på, var jo å redde filosofien fra relativismen som var følgen av Humes filosofi. Hume mente jo det at virkeligheten, den fikk vi gjennom sansene (og de sier forskjellige ting til hver enkelt).

Kant sitt syn på saken ble jo ganske genialt, da.

InnleggSkrevet: Tor 18 Nov 2004, 23:26
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Vi gir oss rett til å gjøre slik og slik fordi vi sier at vi har det. Er mange nok enige om at "dette er lov og rimelig å gjøre", så er det slik - ihvertfall for dem.

Jeg tror ikke det finnes noen naturgitte eller gudegitte regler for moral og rett og galt. Man må bare rett og slett forsøke å komme fram til noe som fungerer, og enighet er ikke noe man bør forvente.

InnleggSkrevet: Fre 19 Nov 2004, 18:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Er egentlig imot å se på handlinger som rette/gale jeg... er det ikke egentlig sånn at vi bare liker/misliker en handling?

Det er grunnlaget for vår moral - smak.

InnleggSkrevet: Fre 19 Nov 2004, 21:33
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 3 [46 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet