|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Uttalelser fra en objektivist
Viser til http://www.student.uib.no/bof/debatt/04-01.htm
"Det er ingen overraskelse at en organisasjon som FN står bak en slik ondsinnet og utspekulert rettighetserklæring. FN er nemlig en tvers igjennom ond og umoralsk organisasjon. FN er en organisasjon som likestiller diktaturer med frie land."
Umulig å ta sånt seriøst... er sånt jeg skriver når jeg har ekstremt lyst til å kødde og provosere det...
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 01:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Bakgrunnen for en slik uttalelse baserer seg i stor grad på det faktum at diktaturer er representert (ja endog med vetorett) i et organ (FN) som tilsynelatende fremstår som eksponent for fred og menneskerettigheter.
FN har ingen troverdighet. Det er for meg en gåte at den generelle oppfattning av FN er så utelukkende positiv.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 09:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jos
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004 Innlegg: 306 Bosted: Hamar
|
FN er vel en organisasjon av suverene nasjoner. Og det skal et visst antall nasjoner til for å godkjenne en suveren stat.
Dessuten ville det å utestenge diktaturer sannsynligvis skade mer enn det hadde hjelpt. FN er et greit sted å debattere der alle møtes på lik linje, og kan gi uttrykk for sine meninger, og få tilbakemelding fra andre.
Men de har nok utspilt sin rolle i konfliktspørsmål, på grunn av eksistensen av sikkerhetsrådet, noe som medfører at hvis en partene i en konflikt også er medlem av sikkerhetsrådet (noe som skjer svært ofte) så kan landet med sin vetorett lamme FN fra å fatte beslutninger.
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 11:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
...og derved har FN utspilt sin rolle.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 11:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Det han sa var vel at FN var en ond organisasjon fordi den (som mange instanser) var med på å holde oppe de økonomiske rettighetene (rett til skolegang etc) for alle, på bekostning av de sivile (eiendomsretten) for de rike.
Hvilket er det samme som å kalle staten en tyv.
Innlegget var så fint og rolig forklarende i starten... men når han kom til det med skatt og moms, da eksploderte det.
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 14:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
| Terning skrev: | | Hvilket er det samme som å kalle staten en tyv. |
Etter min mening er staten en tyv den tid de tvinger verdier fra mennesker og fordeler disse til andre som ikke har gjort seg fortjent til å motta disse verdiene. Dette kalles ran og er straffbart.
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 15:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Ikke er like heldige, QIQrrr...
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 15:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Individuell frihet til å disponere over eget liv, ikke minst ta ansvar for eget liv og egen eiendom. Ting produseres ikke på bekostning av at andre ikke produserer. Hvorfor skal ikke-produserende individer påberope seg eierinteresser til hva produserende individer genererer av verdier? Denne tanken er farlig da konsekvensen av denne tanken skaper et klasseskille, noe alle sosialister og kommunister ønsker siden de da kan bruke energien sin på å kreve goder de ikke har krav på. Se deg rundt, "svake" grupper overgår hverandre med kreativt tullball for å tigge til seg mest mulig midler istedenfor å bidra til det "kollektivet" de så gjerne vil være en del av. De er ikke annet enn snyltere som nekter å bidra til dette felleskapet, de vil kun ta imot. Hvilken rett har de til dette? For min del kan de godt gå til grunne i sin egen selvpåførte elendighet og fremavlede svakhet. Sterke ord? Nei, det er det som er virkeligheten og det gjør meg kvalm samtidig som jeg føler avsky, ikke medlidenhet...
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 15:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Det eneste du har basert ditt syn på et et tåpelig, ubrukelig,meningsløst prinsipp, og det er tillegg helt feil at folk har "fri vilje" til å gjøre som de ønsker med livet - tror du ikke alle inners inne ønsker å bli rik og produktiv? De får det ikke til, for det er ikke opp til dem.
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 15:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Den holdningen du fremviser nå er selvoppfyllende, hvis du tror sterkt nok på det du selv sier så er det klart at man ikke får det til. Har det noengang slått deg at den største hindringen relatert til "fri vilje" er kollektivismen med alle sine begrensninger og krav om tilpassning? Har det noensinne slått deg at et tungt byråkratisk statsstyre får folk til å gi opp i sin søken etter å skape sitt eget virke innenfor næringslivet, på egne frie premisser med produksjon av verdier som høyeste målsetning? Reflekterer du noengang over at det ikke er rett av deg å bygge opp under et system som fratar menneskes moralske forpliktelse å søke sin egen lykke uavhengig av andre? Fatter du rekkevidden av den tankegangen du nå så tilforlatelig gir uttrykk for, slik jeg innledningsvis skrev så er den selvoppfyllende. Hvor mange drømmer skal man tillate seg å knuse på vegne av disse "som ikke får det til" siden "det ikke er opp til dem"? Lærte du dette på skolen? Av dine foreldre? Hvem har lært deg denne perverse måten å predeterminere andres "skjebne"?
På hvilket grunnlag kan du hevde noe sånt?
Jeg synes det er sykt...
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 15:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Ja, stakkars folk som er født med Downs Syndrom ellerno, faen ta, de har seg selv å takke, parasitter med sugerør i statskassa!
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 16:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Jeg snakker selvfølgelig ikke om mennesker som er psykisk utviklingshemmet, det burde være rimelig innlysende.
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 16:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Hvem snakker du om da? Å ha en psykisk utviklingshemming er ingen større eller bedre grunn til å ikke lykkes enn alt annet, mener jeg.
Selv om et menneske kan se friskt ut, og vil erklæres friskt av medisinen, så kan det likevel finnes årsaker til eventuell failure i livet.
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 16:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Du kan ha litt rett i det du sier, men jeg er fortsatt ikke enig med deg, QIQrrr.
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 16:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Jeg snakker om normale oppegående mennesker uten fysiske eller psykiske plager som burde være kapable til å trekke egne konklusjoner, ha egne meninger, ta egne valg og ta ansvar for eget liv uavhengig av de mange "rettigheter" de føler velferdsstaten skal gi dem. Jeg snakker om mennesker med idéer, visjoner og et oppriktig ønske om å gjøre en forskjell. Jeg snakker om mennesker som ikke lar seg fange inn i kollektivistiske traumer, men som er tro mot det individet de dypest sett er. Mennesker som ikke lar seg styre og lede, men handler utfra egen overbevisning på bakgrunn av de logiske konklusjoner de biologisk sett er utstyrt med og som gjennom de objektive observasjoner av virkeligheten beskjeftiger seg med; nemlig virkeligheten. Ønsketenkning, magi, religion og fraskrivelse av ansvar hefter ikke disse menneskene. Vi lever i virkeligheten og ingen kunstige "krykker" holder oss oppe. Vi er tross alt mennesker med fri vilje, fri tanke og et fritt liv som naturlig konsekvens av dette.
Jeg snakker om alle de som føler de er voksne nok til å treffe egne valg, omsette egne drømmer til virkelighet og som har mot til å gjennomføre de mål de har satt seg under forutsettning av at disse er realistisk fundamentert i det aksiom som kalles virkeligheten.
De som faller utenom dette spekter av vilkår for definisjonen av det prinsipp du motsa innledningsvis eier ingenting, har heller ingen rettigheter til å ta noenting som helst fra andre, ei heller har de rett til å styre disses liv eller på noen som helst måte rett til å disponere over hverken liv, rett eller eiendom disse mennesker selv har opparbeidet. Hvis det motsatte manifisterer seg så er det intet annet enn ansvarsfraskrivelse på et eller flere av de punkter tidligere nevnt.
Jeg snakker om retten til å være det mennsket du er, retten til å være seg selv og styrken til å motstå ytre påvirkning fra massene; kollektivet.
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 17:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004 Innlegg: 195
|
| QIQrrr skrev: | | Har det noengang slått deg at den største hindringen relatert til "fri vilje" er kollektivismen med alle sine begrensninger og krav om tilpassning? |
Dette er jo "interessant" på flere måter. For det første, fri vilje er noe som relaterer til hvordan hjernen fungerer, og om det finnes noe utenom de forutsigbare eller rent tilfeldige fysiske prosesser, som utgjør en "fri vilje". Jeg ser ikke hvordan dette påvirkes av hvorvidt noen som leser for mye Ayn rand mener at samfunnet er kollektivistisk eller ikke.
Når det gjelder det du kaller kollektivisme, så er jo staten og markedet på mange måter det samme. Begge er en sammenslutning av flere individer, som styrer hvilke muligheter og ressurser hvert enkelt individ blir tilbudt. Det stemmer at måten man allokerer makt på markedet og i staten er ulikt, men begge styrer i realiteten de muligheter som individet får. Det blir også litt komisk når du hevder at kollektivismen krever tilpassing. Det er jo nettopp det du kaller kollektivisme, velferdsstaten, som gjør at man kan leve selv om man ikke makter å tilpasse seg. Av alle slike kollektiv, så er jo markedet det som ubarmhjertig støter bort eller gir ekstremt lite til de som ikke makter å tilpasse seg kollektivet. Slik sett er markedet det mest brutale kollektiv av dem alle.
| Sitat: | | Har det noensinne slått deg at et tungt byråkratisk statsstyre får folk til å gi opp i sin søken etter å skape sitt eget virke innenfor næringslivet, |
Det er mulig å ha en velferdsstat uten å ha så ekstremt mye byråkrati som vi har idag.
| Sitat: | | på egne frie premisser med produksjon av verdier som høyeste målsetning? |
Man gjør aldri ting på sine egne premisser helt uten videre i et samfunn med arbeidsdeling. I et rent markedssamfunn så må man jo drive med noe som kundene vil ha, og det legger ganske store begrensinger på hva man kan drive med. I tillegg, så må man klare å hevde seg i konkurransen mot konkurrerende tilbydere, og det er sannelig enklere sagt enn gjort.
| Sitat: | | Reflekterer du noengang over at det ikke er rett av deg å bygge opp under et system som fratar menneskes moralske forpliktelse å søke sin egen lykke uavhengig av andre? |
Å søke lykken uavhengig av andre kan man gjøre i et anark på urtidsnivå. I et avansert samfunn med arbeidsdeling er man ekstremt avhengig av hva andre velger og gjør. Her er jo egentlig objektivismen like ille som de fleste andre ideologier, da den bare gir mennesket rett til å søke sin egen lykke om andre gir sin tillatelse til det, da man trenger andre sitt samtykke til å handle på markedet, da man trenger ressurser fra andre for å få gjort noe.
| Sitat: | | Fatter du rekkevidden av den tankegangen du nå så tilforlatelig gir uttrykk for, slik jeg innledningsvis skrev så er den selvoppfyllende. Hvor mange drømmer skal man tillate seg å knuse på vegne av disse "som ikke får det til" siden "det ikke er opp til dem"? Lærte du dette på skolen? Av dine foreldre? Hvem har lært deg denne perverse måten å predeterminere andres "skjebne"? |
Jeg har skrevet et innlegg som kritiserer påstanden om at man har kontroll over eget liv på denne siden, og etter deg jeg ser, så har du ikke vært istand ti å tilbakevise mine påstander i det innlegget. Jeg vil vel heller si at det er du som er het perverst menneskesyn, i og med at mennesket kun skal ha frihet om andre synes at de fortjener å ha frihet. Slik sett er jo objektivismen helt lik nazismen og kommunsimen, man ofrer alle interessene til en gruppe i samfunnet, for å gi andre grupper i samfunnet omtrent alt de ønsker seg.
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 17:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
| QIQrrr skrev: | | Individuell frihet til å disponere over eget liv, ikke minst ta ansvar for eget liv og egen eiendom. |
En frihet som objektivismen ikke gir, da man i et fritt markedsystem kan nektes de mest grunnleggende goder, fordi andre ikke ønsker at du skal ha det. Du baserer deg på et system hvor alle mennesker bor på hver sin egen øy, og ikke har noen kontakt med andre mennesker overhodet. Derfor er din virkelighetsoppfatning fundamentalt gal. Når du holder mennesker ansvarlige for sin egen økonomiske status, så holder du dem ikke bare ansvarlig for sine egne valg, men også de valgene som andre mennesker har tatt som påvirker dem.
| Sitat: | | Ting produseres ikke på bekostning av at andre ikke produserer. |
Ikke nødvendigvis, når en person er dyktigere enn alle andre på å produsere binders og tar over hele markedet, så gjør den person så andre ikke kan leve av å produsere binders. Dessuten, så er jo mennesket et flokkdyr, og et dyr som er genetisk kodet til å forsøke å formere seg. For å få formert set er status viktig, og derfor har mennesket en drift til å holde seg på et "normalt" statusnivå, fordi det å falle under det nivået reduserer sannsynligheten for å få spredt sine gener videre drastisk. Derfor skapes et driv etter å "følge med" når de rundt deg blir rikere. Dessuten, så beslaglegger man ressurser ved å produsere, og hvis de ressursene er begrensete, så innskrenker man andres muligheter til å overleve ved tvang.
| Sitat: | | Hvorfor skal ikke-produserende individer påberope seg eierinteresser til hva produserende individer genererer av verdier? |
Fordi det er rasjonelt, fordi mer lik fordeling av rikdom fører til at rikdommen skaper mer nytte. Jeg gjorde rede for det i en annen tråd, men som svar så klarte du ikke annet enn å igjen bekrefte at du ikke har noe svar. Dessuten, så er jo de ikke-produserende gjerne ikke-produserende fordi de produserende har valgt å kjøpe sine varer og tjenester av andre enn de som ikke produserer. Det å produsere er jo ikke en egenskap du bare får, men en egenskap du får ved at andre går med på å ansette deg i en stilling hvor du får gjort noe de er villig til å produsere for, noe som er langt mer vanlig enn å produsere ved å starte noe helt selv.
I tillegg, så har jo de ikke produserende noen medfødt plikt til å respektere eiendomsretten til de som produserer. Faktisk, så er jo reproduksjon selve meningen med livet, og i uranarkiet, før eiendomsretten, så var det ikke noe skille på det produserende og de ikke-produserende. Derfor, så vil de ikke-produserende tjene på et primitivt samfunn uten eiendomsrett, da de der stiller på mye mer lik fot med de dyktige når det gjelder muligheten for å spre sine gener.
| Sitat: | | Denne tanken er farlig da konsekvensen av denne tanken skaper et klasseskille, noe alle sosialister og kommunister ønsker siden de da kan bruke energien sin på å kreve goder de ikke har krav på. |
Vel, nå er jo klasseskillet mye klarer i mer liberalistiske land, og det var mye mer fremhevdet når man hadde mer liberalisitske økonomier i Europa. Det er jo heller slik at klasseskillene er mindre dess mer sosialdemokratisk et land er. Dessuten, det at man ikke har krav på de godene følger at man har naturgitte rettigheter, noe du aldri har klart å bevise eller endog argumentere godt for på dette forumet.
| Sitat: | | Se deg rundt, "svake" grupper overgår hverandre med kreativt tullball for å tigge til seg mest mulig midler istedenfor å bidra til det "kollektivet" de så gjerne vil være en del av. |
Ja, "arbeit macht frei" er et slagord som både objektivister, kommunister og nazister kan bruke. Dette her er jo egentlig en slags kollektivisme, man er bare verdt noe om man gir noe tilbake til kollektivet/felleskapet/markedet. Et typisk perverst samfunnssyn hvor mennesket kun lever for å tjene andre.
| Sitat: | | De er ikke annet enn snyltere som nekter å bidra til dette felleskapet, de vil kun ta imot. Hvilken rett har de til dette? |
Eller, så har ingen rett og slett tilbudt dem å være produktive? Man trenger jo tross alt andre sitt samtykke for å kunne være produktiv, så det er aldri opp til individet alene om det skal være produktivt eller ikke. Dessuten, så har vi jo trygdene fordi folk skal ha makt til å si nei til jobbtilbud de ikke ser på som rettferdige, eller som ikke passer for dem som personer. Det er jo en makt du ønsker å ta fra dem, slik at de bare må flyte med personer og gjøre som kollektivet/markedet ønsker.
| Sitat: | | For min del kan de godt gå til grunne i sin egen selvpåførte elendighet og fremavlede svakhet. Sterke ord? Nei, det er det som er virkeligheten og det gjør meg kvalm samtidig som jeg føler avsky, ikke medlidenhet... |
Minner meg litt om nazistene det her. Det er jo også komisk når objektivister skryter av hvordan privat veldelighet kan ta vare på de svake, særlig når man ser hvilke bedritne holdninger de selv har til de svake og at Ayn Rand var imot veldelighet.
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 17:20 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
| QIQrrr skrev: | | Jeg snakker om normale oppegående mennesker uten fysiske eller psykiske plager som burde være kapable til å trekke egne konklusjoner, ha egne meninger, ta egne valg og ta ansvar for eget liv uavhengig av de mange "rettigheter" de føler velferdsstaten skal gi dem. |
Du "glemmer" dette med arbeidsdeling, gener og annet slike greier som Ayn Rand ikke forsto seg på.
| Sitat: | | Jeg snakker om mennesker som ikke lar seg fange inn i kollektivistiske traumer, men som er tro mot det individet de dypest sett er. Mennesker som ikke lar seg styre og lede, men handler utfra egen overbevisning på bakgrunn av de logiske konklusjoner de biologisk sett er utstyrt med og som gjennom de objektive observasjoner av virkeligheten beskjeftiger seg med; |
Kan du forklare meg hvordan dette her styrker din argumentasjon? Det er jo ikke annet enn en eneste lang appell til følelser hele greiene. Dessuten, så taler jo logikk mer for fravær av fri vilje. For at man skal kunne bruke logikk, så må jo alle premisser være kjent. Hvis noen av premissene ikke er forutsigbare, så kan de heller ikke være kjent, og da kan man heller ikke bruke logikk som bevis for noe. Derfor passer logikk og fri vilje egentlig svært dårlig sammen.
| Sitat: | | nemlig virkeligheten. Ønsketenkning, magi, religion og fraskrivelse av ansvar hefter ikke disse menneskene. Vi lever i virkeligheten og ingen kunstige "krykker" holder oss oppe. Vi er tross alt mennesker med fri vilje, fri tanke og et fritt liv som naturlig konsekvens av dette. |
Nå er det vel nettopp fri vilje og individuelle rettigheter som består av ønsketenkning og religion. Når det gjelder personlig ansvar og fri vilje, så er de i direkte motstridelse av at alt er årsak og virkning, her er objektivismen selvmotsigende.
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 17:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Ikke tenk kollektivt PeeWee, tenk utelukkende ut fra deg selv. Hvis alle hadde tenkt ut fra seg selv og egne behov ville ikke denne diskusjonen vært et faktum. Problemstillingen og motsettninger oppstår når andre, på dine vegne, påstår at de skal ta ansvar for ditt liv, dine meninger og dine behov. Det er kun du som vet hva du trenger og alt annet blir en kilde til konflikt.
Prinsippet forutsetter imidlertid at du er klar over deg selv, din egen eksistens, din frie vilje og din moralske rett til å skape din egen lykke.
Du må ta ansvar, finne ut hvem og hva du er, hvor du vil og hvilke virkemidler som fordrer det resultat du vil ha ut av livet ditt.
Det finnes et utall filosofier hvis felles eksponent fraskriver ansvaret du selv har og som nærer seg selv utfra menneskets størtse svakhet, nemlig det faktum at man vil ha det bekvemt, ikke tenke, legge ansvaret over på andre samt støtte seg på andre. Dette er kollektivisme i praksis og det avstedkommer intet annet enn motsetninger og interessekonflikter i et system hvor massene skal ivareta individets interesse. Dog er dette kun en teoretisk konstant som ikke lar seg gjennomføre i praksis.
Grunnen til at jeg ikke segmenterer ned ditt svar som jeg vanligvis gjør er at det bør foreligge endel aksiomer til grunn som bygger opp under filosofiske premisser slik jeg her har tegnet et lite bilde av. Dette er meg og den verdensanskuelse jeg bygger alle sanseinntrykk på. Hvorvidt dette er galt relatert til dine behov sett i forhold til egen overlevelse er således irrelevant den tid jeg utelukkende baserer min virkelighetsoppfattelse utfra den sansbare virkelighet som er relevant for meg. Hvis du skulle mene noe annet så vil jeg gjerne få kunnskap om hva du mener. Du har tidligere kritisert meg for å bedrive avskrift av Vegard Martinsen, men du skal vite at det VM forfekter avstedkommer egne meninger og ansvar for eget liv og meninger. Jeg skulle ønske dette hadde vært tilfelle for alle mennesker da alle er unike individer med unike egenskaper som under forutsetning av at de lever dette ut i praksis vil tilføre "kollektivet" individualistiske verdier til felles glede og nytte og derigjennom ville tilføre alle elemeneter av verdi til felles nytte for menneskehetens utvikling. Dessverre er det ikke slik, men jeg observerer at dette fenomen brer om seg, takk og pris. Det er fortsatt håp for felles eksistens.
Prinsippet skal utøves så lenge dette ikke går ut over andres rett til det samme. Det vil si at man kan leve sitt liv slik en vil så lenge dette ikke hindrer andre mennesker i å gjøre det samme.
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 17:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
| QIQrrr skrev: | Jeg snakker om normale oppegående mennesker uten fysiske eller psykiske plager som burde være kapable til å trekke egne konklusjoner, ha egne meninger, ta egne valg og ta ansvar for eget liv uavhengig av de mange "rettigheter" de føler velferdsstaten skal gi dem. Jeg snakker om mennesker med idéer, visjoner og et oppriktig ønske om å gjøre en forskjell. Jeg snakker om mennesker som ikke lar seg fange inn i kollektivistiske traumer, men som er tro mot det individet de dypest sett er. Mennesker som ikke lar seg styre og lede, men handler utfra egen overbevisning på bakgrunn av de logiske konklusjoner de biologisk sett er utstyrt med og som gjennom de objektive observasjoner av virkeligheten beskjeftiger seg med; nemlig virkeligheten. Ønsketenkning, magi, religion og fraskrivelse av ansvar hefter ikke disse menneskene. Vi lever i virkeligheten og ingen kunstige "krykker" holder oss oppe. Vi er tross alt mennesker med fri vilje, fri tanke og et fritt liv som naturlig konsekvens av dette.
Jeg snakker om alle de som føler de er voksne nok til å treffe egne valg, omsette egne drømmer til virkelighet og som har mot til å gjennomføre de mål de har satt seg under forutsettning av at disse er realistisk fundamentert i det aksiom som kalles virkeligheten.
De som faller utenom dette spekter av vilkår for definisjonen av det prinsipp du motsa innledningsvis eier ingenting, har heller ingen rettigheter til å ta noenting som helst fra andre, ei heller har de rett til å styre disses liv eller på noen som helst måte rett til å disponere over hverken liv, rett eller eiendom disse mennesker selv har opparbeidet. Hvis det motsatte manifisterer seg så er det intet annet enn ansvarsfraskrivelse på et eller flere av de punkter tidligere nevnt.
Jeg snakker om retten til å være det mennsket du er, retten til å være seg selv og styrken til å motstå ytre påvirkning fra massene; kollektivet. |
De menneskene du snakker om, finnes ikke. Alle som ikke føler de har makt til å gjøre som de vil her i livet, har en eller annen uønsket plage. Noen har kanskje styrt seg ut i uføret selv (narkomane), men grunnen til dette er omsorgssvikt etc, og de kan ikke lastes for det selv. De menneskene som føler seg fanget at ting de ikke rår over her i livet, kan unnskyldes. Takk.
|
Skrevet: Man 15 Nov 2004, 17:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |