DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Uttalelser fra en objektivist
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [45 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
 Uttalelser fra en objektivist

Viser til http://www.student.uib.no/bof/debatt/04-01.htm

"Det er ingen overraskelse at en organisasjon som FN stÄr bak en slik ondsinnet og utspekulert rettighetserklÊring. FN er nemlig en tvers igjennom ond og umoralsk organisasjon. FN er en organisasjon som likestiller diktaturer med frie land."

Umulig Ä ta sÄnt seriÞst... er sÄnt jeg skriver nÄr jeg har ekstremt lyst til Ä kÞdde og provosere det...

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 01:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Bakgrunnen for en slik uttalelse baserer seg i stor grad pÄ det faktum at diktaturer er representert (ja endog med vetorett) i et organ (FN) som tilsynelatende fremstÄr som eksponent for fred og menneskerettigheter.

FN har ingen troverdighet. Det er for meg en gÄte at den generelle oppfattning av FN er sÄ utelukkende positiv.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 09:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Jos
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004
FN er vel en organisasjon av suverene nasjoner. Og det skal et visst antall nasjoner til for Ă„ godkjenne en suveren stat.

Dessuten ville det Ä utestenge diktaturer sannsynligvis skade mer enn det hadde hjelpt. FN er et greit sted Ä debattere der alle mÞtes pÄ lik linje, og kan gi uttrykk for sine meninger, og fÄ tilbakemelding fra andre.

Men de har nok utspilt sin rolle i konfliktspÞrsmÄl, pÄ grunn av eksistensen av sikkerhetsrÄdet, noe som medfÞrer at hvis en partene i en konflikt ogsÄ er medlem av sikkerhetsrÄdet (noe som skjer svÊrt ofte) sÄ kan landet med sin vetorett lamme FN fra Ä fatte beslutninger.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 11:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

...og derved har FN utspilt sin rolle.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 11:30
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det han sa var vel at FN var en ond organisasjon fordi den (som mange instanser) var med pÄ Ä holde oppe de Þkonomiske rettighetene (rett til skolegang etc) for alle, pÄ bekostning av de sivile (eiendomsretten) for de rike.

Hvilket er det samme som Ă„ kalle staten en tyv.

Innlegget var sÄ fint og rolig forklarende i starten... men nÄr han kom til det med skatt og moms, da eksploderte det.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 14:49
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Terning skrev:
Hvilket er det samme som Ă„ kalle staten en tyv.

Etter min mening er staten en tyv den tid de tvinger verdier fra mennesker og fordeler disse til andre som ikke har gjort seg fortjent til Ă„ motta disse verdiene. Dette kalles ran og er straffbart.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:00
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ikke er like heldige, QIQrrr...

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:10
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Individuell frihet til Ä disponere over eget liv, ikke minst ta ansvar for eget liv og egen eiendom. Ting produseres ikke pÄ bekostning av at andre ikke produserer. Hvorfor skal ikke-produserende individer pÄberope seg eierinteresser til hva produserende individer genererer av verdier? Denne tanken er farlig da konsekvensen av denne tanken skaper et klasseskille, noe alle sosialister og kommunister Þnsker siden de da kan bruke energien sin pÄ Ä kreve goder de ikke har krav pÄ. Se deg rundt, "svake" grupper overgÄr hverandre med kreativt tullball for Ä tigge til seg mest mulig midler istedenfor Ä bidra til det "kollektivet" de sÄ gjerne vil vÊre en del av. De er ikke annet enn snyltere som nekter Ä bidra til dette felleskapet, de vil kun ta imot. Hvilken rett har de til dette? For min del kan de godt gÄ til grunne i sin egen selvpÄfÞrte elendighet og fremavlede svakhet. Sterke ord? Nei, det er det som er virkeligheten og det gjÞr meg kvalm samtidig som jeg fÞler avsky, ikke medlidenhet...

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:22
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det eneste du har basert ditt syn pÄ et et tÄpelig, ubrukelig,meningslÞst prinsipp, og det er tillegg helt feil at folk har "fri vilje" til Ä gjÞre som de Þnsker med livet - tror du ikke alle inners inne Þnsker Ä bli rik og produktiv? De fÄr det ikke til, for det er ikke opp til dem.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:33
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Den holdningen du fremviser nÄ er selvoppfyllende, hvis du tror sterkt nok pÄ det du selv sier sÄ er det klart at man ikke fÄr det til. Har det noengang slÄtt deg at den stÞrste hindringen relatert til "fri vilje" er kollektivismen med alle sine begrensninger og krav om tilpassning? Har det noensinne slÄtt deg at et tungt byrÄkratisk statsstyre fÄr folk til Ä gi opp i sin sÞken etter Ä skape sitt eget virke innenfor nÊringslivet, pÄ egne frie premisser med produksjon av verdier som hÞyeste mÄlsetning? Reflekterer du noengang over at det ikke er rett av deg Ä bygge opp under et system som fratar menneskes moralske forpliktelse Ä sÞke sin egen lykke uavhengig av andre? Fatter du rekkevidden av den tankegangen du nÄ sÄ tilforlatelig gir uttrykk for, slik jeg innledningsvis skrev sÄ er den selvoppfyllende. Hvor mange drÞmmer skal man tillate seg Ä knuse pÄ vegne av disse "som ikke fÄr det til" siden "det ikke er opp til dem"? LÊrte du dette pÄ skolen? Av dine foreldre? Hvem har lÊrt deg denne perverse mÄten Ä predeterminere andres "skjebne"?

PÄ hvilket grunnlag kan du hevde noe sÄnt?

Jeg synes det er sykt...

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:44
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ja, stakkars folk som er fĂždt med Downs Syndrom ellerno, faen ta, de har seg selv Ă„ takke, parasitter med sugerĂžr i statskassa!

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 16:18
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg snakker selvfĂžlgelig ikke om mennesker som er psykisk utviklingshemmet, det burde vĂŠre rimelig innlysende.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 16:25
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Hvem snakker du om da? Å ha en psykisk utviklingshemming er ingen stĂžrre eller bedre grunn til Ă„ ikke lykkes enn alt annet, mener jeg.

Selv om et menneske kan se friskt ut, og vil erklÊres friskt av medisinen, sÄ kan det likevel finnes Ärsaker til eventuell failure i livet.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 16:30
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Du kan ha litt rett i det du sier, men jeg er fortsatt ikke enig med deg, QIQrrr.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 16:53
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg snakker om normale oppegÄende mennesker uten fysiske eller psykiske plager som burde vÊre kapable til Ä trekke egne konklusjoner, ha egne meninger, ta egne valg og ta ansvar for eget liv uavhengig av de mange "rettigheter" de fÞler velferdsstaten skal gi dem. Jeg snakker om mennesker med idéer, visjoner og et oppriktig Þnske om Ä gjÞre en forskjell. Jeg snakker om mennesker som ikke lar seg fange inn i kollektivistiske traumer, men som er tro mot det individet de dypest sett er. Mennesker som ikke lar seg styre og lede, men handler utfra egen overbevisning pÄ bakgrunn av de logiske konklusjoner de biologisk sett er utstyrt med og som gjennom de objektive observasjoner av virkeligheten beskjeftiger seg med; nemlig virkeligheten. Ønsketenkning, magi, religion og fraskrivelse av ansvar hefter ikke disse menneskene. Vi lever i virkeligheten og ingen kunstige "krykker" holder oss oppe. Vi er tross alt mennesker med fri vilje, fri tanke og et fritt liv som naturlig konsekvens av dette.

Jeg snakker om alle de som fÞler de er voksne nok til Ä treffe egne valg, omsette egne drÞmmer til virkelighet og som har mot til Ä gjennomfÞre de mÄl de har satt seg under forutsettning av at disse er realistisk fundamentert i det aksiom som kalles virkeligheten.

De som faller utenom dette spekter av vilkÄr for definisjonen av det prinsipp du motsa innledningsvis eier ingenting, har heller ingen rettigheter til Ä ta noenting som helst fra andre, ei heller har de rett til Ä styre disses liv eller pÄ noen som helst mÄte rett til Ä disponere over hverken liv, rett eller eiendom disse mennesker selv har opparbeidet. Hvis det motsatte manifisterer seg sÄ er det intet annet enn ansvarsfraskrivelse pÄ et eller flere av de punkter tidligere nevnt.

Jeg snakker om retten til Ä vÊre det mennsket du er, retten til Ä vÊre seg selv og styrken til Ä motstÄ ytre pÄvirkning fra massene; kollektivet.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 17:00
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
QIQrrr skrev:
Har det noengang slÄtt deg at den stÞrste hindringen relatert til "fri vilje" er kollektivismen med alle sine begrensninger og krav om tilpassning?

Dette er jo "interessant" pÄ flere mÄter. For det fÞrste, fri vilje er noe som relaterer til hvordan hjernen fungerer, og om det finnes noe utenom de forutsigbare eller rent tilfeldige fysiske prosesser, som utgjÞr en "fri vilje". Jeg ser ikke hvordan dette pÄvirkes av hvorvidt noen som leser for mye Ayn rand mener at samfunnet er kollektivistisk eller ikke.

NÄr det gjelder det du kaller kollektivisme, sÄ er jo staten og markedet pÄ mange mÄter det samme. Begge er en sammenslutning av flere individer, som styrer hvilke muligheter og ressurser hvert enkelt individ blir tilbudt. Det stemmer at mÄten man allokerer makt pÄ markedet og i staten er ulikt, men begge styrer i realiteten de muligheter som individet fÄr. Det blir ogsÄ litt komisk nÄr du hevder at kollektivismen krever tilpassing. Det er jo nettopp det du kaller kollektivisme, velferdsstaten, som gjÞr at man kan leve selv om man ikke makter Ä tilpasse seg. Av alle slike kollektiv, sÄ er jo markedet det som ubarmhjertig stÞter bort eller gir ekstremt lite til de som ikke makter Ä tilpasse seg kollektivet. Slik sett er markedet det mest brutale kollektiv av dem alle.

Sitat:
Har det noensinne slÄtt deg at et tungt byrÄkratisk statsstyre fÄr folk til Ä gi opp i sin sÞken etter Ä skape sitt eget virke innenfor nÊringslivet,

Det er mulig Ä ha en velferdsstat uten Ä ha sÄ ekstremt mye byrÄkrati som vi har idag.

Sitat:
pÄ egne frie premisser med produksjon av verdier som hÞyeste mÄlsetning?

Man gjÞr aldri ting pÄ sine egne premisser helt uten videre i et samfunn med arbeidsdeling. I et rent markedssamfunn sÄ mÄ man jo drive med noe som kundene vil ha, og det legger ganske store begrensinger pÄ hva man kan drive med. I tillegg, sÄ mÄ man klare Ä hevde seg i konkurransen mot konkurrerende tilbydere, og det er sannelig enklere sagt enn gjort.

Sitat:
Reflekterer du noengang over at det ikke er rett av deg Ă„ bygge opp under et system som fratar menneskes moralske forpliktelse Ă„ sĂžke sin egen lykke uavhengig av andre?

Å sĂžke lykken uavhengig av andre kan man gjĂžre i et anark pĂ„ urtidsnivĂ„. I et avansert samfunn med arbeidsdeling er man ekstremt avhengig av hva andre velger og gjĂžr. Her er jo egentlig objektivismen like ille som de fleste andre ideologier, da den bare gir mennesket rett til Ă„ sĂžke sin egen lykke om andre gir sin tillatelse til det, da man trenger andre sitt samtykke til Ă„ handle pĂ„ markedet, da man trenger ressurser fra andre for Ă„ fĂ„ gjort noe.

Sitat:
Fatter du rekkevidden av den tankegangen du nÄ sÄ tilforlatelig gir uttrykk for, slik jeg innledningsvis skrev sÄ er den selvoppfyllende. Hvor mange drÞmmer skal man tillate seg Ä knuse pÄ vegne av disse "som ikke fÄr det til" siden "det ikke er opp til dem"? LÊrte du dette pÄ skolen? Av dine foreldre? Hvem har lÊrt deg denne perverse mÄten Ä predeterminere andres "skjebne"?

Jeg har skrevet et innlegg som kritiserer pÄstanden om at man har kontroll over eget liv pÄ denne siden, og etter deg jeg ser, sÄ har du ikke vÊrt istand ti Ä tilbakevise mine pÄstander i det innlegget. Jeg vil vel heller si at det er du som er het perverst menneskesyn, i og med at mennesket kun skal ha frihet om andre synes at de fortjener Ä ha frihet. Slik sett er jo objektivismen helt lik nazismen og kommunsimen, man ofrer alle interessene til en gruppe i samfunnet, for Ä gi andre grupper i samfunnet omtrent alt de Þnsker seg.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 17:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:
Individuell frihet til Ă„ disponere over eget liv, ikke minst ta ansvar for eget liv og egen eiendom.

En frihet som objektivismen ikke gir, da man i et fritt markedsystem kan nektes de mest grunnleggende goder, fordi andre ikke Þnsker at du skal ha det. Du baserer deg pÄ et system hvor alle mennesker bor pÄ hver sin egen Þy, og ikke har noen kontakt med andre mennesker overhodet. Derfor er din virkelighetsoppfatning fundamentalt gal. NÄr du holder mennesker ansvarlige for sin egen Þkonomiske status, sÄ holder du dem ikke bare ansvarlig for sine egne valg, men ogsÄ de valgene som andre mennesker har tatt som pÄvirker dem.

Sitat:
Ting produseres ikke pÄ bekostning av at andre ikke produserer.

Ikke nÞdvendigvis, nÄr en person er dyktigere enn alle andre pÄ Ä produsere binders og tar over hele markedet, sÄ gjÞr den person sÄ andre ikke kan leve av Ä produsere binders. Dessuten, sÄ er jo mennesket et flokkdyr, og et dyr som er genetisk kodet til Ä forsÞke Ä formere seg. For Ä fÄ formert set er status viktig, og derfor har mennesket en drift til Ä holde seg pÄ et "normalt" statusnivÄ, fordi det Ä falle under det nivÄet reduserer sannsynligheten for Ä fÄ spredt sine gener videre drastisk. Derfor skapes et driv etter Ä "fÞlge med" nÄr de rundt deg blir rikere. Dessuten, sÄ beslaglegger man ressurser ved Ä produsere, og hvis de ressursene er begrensete, sÄ innskrenker man andres muligheter til Ä overleve ved tvang.

Sitat:
Hvorfor skal ikke-produserende individer pÄberope seg eierinteresser til hva produserende individer genererer av verdier?

Fordi det er rasjonelt, fordi mer lik fordeling av rikdom fÞrer til at rikdommen skaper mer nytte. Jeg gjorde rede for det i en annen trÄd, men som svar sÄ klarte du ikke annet enn Ä igjen bekrefte at du ikke har noe svar. Dessuten, sÄ er jo de ikke-produserende gjerne ikke-produserende fordi de produserende har valgt Ä kjÞpe sine varer og tjenester av andre enn de som ikke produserer. Det Ä produsere er jo ikke en egenskap du bare fÄr, men en egenskap du fÄr ved at andre gÄr med pÄ Ä ansette deg i en stilling hvor du fÄr gjort noe de er villig til Ä produsere for, noe som er langt mer vanlig enn Ä produsere ved Ä starte noe helt selv.

I tillegg, sÄ har jo de ikke produserende noen medfÞdt plikt til Ä respektere eiendomsretten til de som produserer. Faktisk, sÄ er jo reproduksjon selve meningen med livet, og i uranarkiet, fÞr eiendomsretten, sÄ var det ikke noe skille pÄ det produserende og de ikke-produserende. Derfor, sÄ vil de ikke-produserende tjene pÄ et primitivt samfunn uten eiendomsrett, da de der stiller pÄ mye mer lik fot med de dyktige nÄr det gjelder muligheten for Ä spre sine gener.

Sitat:
Denne tanken er farlig da konsekvensen av denne tanken skaper et klasseskille, noe alle sosialister og kommunister Þnsker siden de da kan bruke energien sin pÄ Ä kreve goder de ikke har krav pÄ.

Vel, nÄ er jo klasseskillet mye klarer i mer liberalistiske land, og det var mye mer fremhevdet nÄr man hadde mer liberalisitske Þkonomier i Europa. Det er jo heller slik at klasseskillene er mindre dess mer sosialdemokratisk et land er. Dessuten, det at man ikke har krav pÄ de godene fÞlger at man har naturgitte rettigheter, noe du aldri har klart Ä bevise eller endog argumentere godt for pÄ dette forumet.

Sitat:
Se deg rundt, "svake" grupper overgÄr hverandre med kreativt tullball for Ä tigge til seg mest mulig midler istedenfor Ä bidra til det "kollektivet" de sÄ gjerne vil vÊre en del av.

Ja, "arbeit macht frei" er et slagord som bÄde objektivister, kommunister og nazister kan bruke. Dette her er jo egentlig en slags kollektivisme, man er bare verdt noe om man gir noe tilbake til kollektivet/felleskapet/markedet. Et typisk perverst samfunnssyn hvor mennesket kun lever for Ä tjene andre.

Sitat:
De er ikke annet enn snyltere som nekter Ă„ bidra til dette felleskapet, de vil kun ta imot. Hvilken rett har de til dette?

Eller, sÄ har ingen rett og slett tilbudt dem Ä vÊre produktive? Man trenger jo tross alt andre sitt samtykke for Ä kunne vÊre produktiv, sÄ det er aldri opp til individet alene om det skal vÊre produktivt eller ikke. Dessuten, sÄ har vi jo trygdene fordi folk skal ha makt til Ä si nei til jobbtilbud de ikke ser pÄ som rettferdige, eller som ikke passer for dem som personer. Det er jo en makt du Þnsker Ä ta fra dem, slik at de bare mÄ flyte med personer og gjÞre som kollektivet/markedet Þnsker.

Sitat:
For min del kan de godt gÄ til grunne i sin egen selvpÄfÞrte elendighet og fremavlede svakhet. Sterke ord? Nei, det er det som er virkeligheten og det gjÞr meg kvalm samtidig som jeg fÞler avsky, ikke medlidenhet...

Minner meg litt om nazistene det her. Det er jo ogsÄ komisk nÄr objektivister skryter av hvordan privat veldelighet kan ta vare pÄ de svake, sÊrlig nÄr man ser hvilke bedritne holdninger de selv har til de svake og at Ayn Rand var imot veldelighet.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 17:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:
Jeg snakker om normale oppegÄende mennesker uten fysiske eller psykiske plager som burde vÊre kapable til Ä trekke egne konklusjoner, ha egne meninger, ta egne valg og ta ansvar for eget liv uavhengig av de mange "rettigheter" de fÞler velferdsstaten skal gi dem.

Du "glemmer" dette med arbeidsdeling, gener og annet slike greier som Ayn Rand ikke forsto seg pÄ.

Sitat:
Jeg snakker om mennesker som ikke lar seg fange inn i kollektivistiske traumer, men som er tro mot det individet de dypest sett er. Mennesker som ikke lar seg styre og lede, men handler utfra egen overbevisning pÄ bakgrunn av de logiske konklusjoner de biologisk sett er utstyrt med og som gjennom de objektive observasjoner av virkeligheten beskjeftiger seg med;

Kan du forklare meg hvordan dette her styrker din argumentasjon? Det er jo ikke annet enn en eneste lang appell til fÞlelser hele greiene. Dessuten, sÄ taler jo logikk mer for fravÊr av fri vilje. For at man skal kunne bruke logikk, sÄ mÄ jo alle premisser vÊre kjent. Hvis noen av premissene ikke er forutsigbare, sÄ kan de heller ikke vÊre kjent, og da kan man heller ikke bruke logikk som bevis for noe. Derfor passer logikk og fri vilje egentlig svÊrt dÄrlig sammen.

Sitat:
nemlig virkeligheten. Ønsketenkning, magi, religion og fraskrivelse av ansvar hefter ikke disse menneskene. Vi lever i virkeligheten og ingen kunstige "krykker" holder oss oppe. Vi er tross alt mennesker med fri vilje, fri tanke og et fritt liv som naturlig konsekvens av dette.

NÄ er det vel nettopp fri vilje og individuelle rettigheter som bestÄr av Þnsketenkning og religion. NÄr det gjelder personlig ansvar og fri vilje, sÄ er de i direkte motstridelse av at alt er Ärsak og virkning, her er objektivismen selvmotsigende.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 17:25
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ikke tenk kollektivt PeeWee, tenk utelukkende ut fra deg selv. Hvis alle hadde tenkt ut fra seg selv og egne behov ville ikke denne diskusjonen vÊrt et faktum. Problemstillingen og motsettninger oppstÄr nÄr andre, pÄ dine vegne, pÄstÄr at de skal ta ansvar for ditt liv, dine meninger og dine behov. Det er kun du som vet hva du trenger og alt annet blir en kilde til konflikt.

Prinsippet forutsetter imidlertid at du er klar over deg selv, din egen eksistens, din frie vilje og din moralske rett til Ă„ skape din egen lykke.

Du mÄ ta ansvar, finne ut hvem og hva du er, hvor du vil og hvilke virkemidler som fordrer det resultat du vil ha ut av livet ditt.

Det finnes et utall filosofier hvis felles eksponent fraskriver ansvaret du selv har og som nÊrer seg selv utfra menneskets stÞrtse svakhet, nemlig det faktum at man vil ha det bekvemt, ikke tenke, legge ansvaret over pÄ andre samt stÞtte seg pÄ andre. Dette er kollektivisme i praksis og det avstedkommer intet annet enn motsetninger og interessekonflikter i et system hvor massene skal ivareta individets interesse. Dog er dette kun en teoretisk konstant som ikke lar seg gjennomfÞre i praksis.

Grunnen til at jeg ikke segmenterer ned ditt svar som jeg vanligvis gjÞr er at det bÞr foreligge endel aksiomer til grunn som bygger opp under filosofiske premisser slik jeg her har tegnet et lite bilde av. Dette er meg og den verdensanskuelse jeg bygger alle sanseinntrykk pÄ. Hvorvidt dette er galt relatert til dine behov sett i forhold til egen overlevelse er sÄledes irrelevant den tid jeg utelukkende baserer min virkelighetsoppfattelse utfra den sansbare virkelighet som er relevant for meg. Hvis du skulle mene noe annet sÄ vil jeg gjerne fÄ kunnskap om hva du mener. Du har tidligere kritisert meg for Ä bedrive avskrift av Vegard Martinsen, men du skal vite at det VM forfekter avstedkommer egne meninger og ansvar for eget liv og meninger. Jeg skulle Þnske dette hadde vÊrt tilfelle for alle mennesker da alle er unike individer med unike egenskaper som under forutsetning av at de lever dette ut i praksis vil tilfÞre "kollektivet" individualistiske verdier til felles glede og nytte og derigjennom ville tilfÞre alle elemeneter av verdi til felles nytte for menneskehetens utvikling. Dessverre er det ikke slik, men jeg observerer at dette fenomen brer om seg, takk og pris. Det er fortsatt hÄp for felles eksistens.

Prinsippet skal utÞves sÄ lenge dette ikke gÄr ut over andres rett til det samme. Det vil si at man kan leve sitt liv slik en vil sÄ lenge dette ikke hindrer andre mennesker i Ä gjÞre det samme.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 17:34
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

QIQrrr skrev:
Jeg snakker om normale oppegÄende mennesker uten fysiske eller psykiske plager som burde vÊre kapable til Ä trekke egne konklusjoner, ha egne meninger, ta egne valg og ta ansvar for eget liv uavhengig av de mange "rettigheter" de fÞler velferdsstaten skal gi dem. Jeg snakker om mennesker med idéer, visjoner og et oppriktig Þnske om Ä gjÞre en forskjell. Jeg snakker om mennesker som ikke lar seg fange inn i kollektivistiske traumer, men som er tro mot det individet de dypest sett er. Mennesker som ikke lar seg styre og lede, men handler utfra egen overbevisning pÄ bakgrunn av de logiske konklusjoner de biologisk sett er utstyrt med og som gjennom de objektive observasjoner av virkeligheten beskjeftiger seg med; nemlig virkeligheten. Ønsketenkning, magi, religion og fraskrivelse av ansvar hefter ikke disse menneskene. Vi lever i virkeligheten og ingen kunstige "krykker" holder oss oppe. Vi er tross alt mennesker med fri vilje, fri tanke og et fritt liv som naturlig konsekvens av dette.

Jeg snakker om alle de som fÞler de er voksne nok til Ä treffe egne valg, omsette egne drÞmmer til virkelighet og som har mot til Ä gjennomfÞre de mÄl de har satt seg under forutsettning av at disse er realistisk fundamentert i det aksiom som kalles virkeligheten.

De som faller utenom dette spekter av vilkÄr for definisjonen av det prinsipp du motsa innledningsvis eier ingenting, har heller ingen rettigheter til Ä ta noenting som helst fra andre, ei heller har de rett til Ä styre disses liv eller pÄ noen som helst mÄte rett til Ä disponere over hverken liv, rett eller eiendom disse mennesker selv har opparbeidet. Hvis det motsatte manifisterer seg sÄ er det intet annet enn ansvarsfraskrivelse pÄ et eller flere av de punkter tidligere nevnt.

Jeg snakker om retten til Ä vÊre det mennsket du er, retten til Ä vÊre seg selv og styrken til Ä motstÄ ytre pÄvirkning fra massene; kollektivet.

De menneskene du snakker om, finnes ikke. Alle som ikke fÞler de har makt til Ä gjÞre som de vil her i livet, har en eller annen uÞnsket plage. Noen har kanskje styrt seg ut i ufÞret selv (narkomane), men grunnen til dette er omsorgssvikt etc, og de kan ikke lastes for det selv. De menneskene som fÞler seg fanget at ting de ikke rÄr over her i livet, kan unnskyldes. Takk.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 17:41
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [45 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet