DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Menneskedyret
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [33 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
MacGyver skrev:
Jeg mener også at forplatning ikke skjer fordi det er en drift, men fordi det er koselig med barn!

Hvordan vil du så forklarte de tusener av aborter og bortadopterte barn i dagens samfunn? Og folk som i utgangspunktet ikke ønsker barn i det hele tatt, men som forandrer mening etter at de får vite at de er gravid, eller etter at de har holdt barnet for første gang? Det er utvilsomt et instinkt, en drift, til stede, som vekkes før eller senere hos alle.

Man kan kanskje forklare aborter o.l. med at folk har sex fordi de liker det. Så kan man jo spørre seg hvorfor sex er godt? Her er min teori: ettersom mennesket er skapt med fornuftige egenskaper, ville vi ikke hatt sex hvis det var ubehagelig eller smertefullt, og dermed manglet muligheten til forplantning. Det er som med delfiner, som er det mest intelligente dyr på jorden nest etter oss; det eneste andre dyret som har sex for moro skyld, og ikke kun for forplantning.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 18:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Veronica skrev:
Hvordan vil du så forklarte de tusener av aborter og bortadopterte barn i dagens samfunn? Og folk som i utgangspunktet ikke ønsker barn i det hele tatt, men som forandrer mening etter at de får vite at de er gravid, eller etter at de har holdt barnet for første gang? Det er utvilsomt et instinkt, en drift, til stede, som vekkes før eller senere hos alle.

Denne driften kan transcenderes.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 18:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Denne driften ER og transcendert. Jeg mener det som i dyreverden kalles drifter er fraværende i mennesket.

Bakgrunnen for dette er at mennesket er et rasjonelt vesen - det er klar over hvorfor det gjør som det gjør. Denne egenskapen har ikke dyrene. Dyrene gjør sitt av rent instinkt. Det er dette som kan kalles drifter.

Noen vil kanskje hevde at menneskene er som dyrene, eksepelvis fordi det er hyggelig for å få hyggelighet tilbake. Dyrene gjør ikke sånt - en kan ikke tillegge dyrene en slik rasjonalitet.

Sånn jeg ser mennesket nå, er det et vesen fullstendig løsrivet drifter.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 20:43
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Mennesket er et dyr med evne til rasjonell tenking - det gjør oss ikke rasjonelle. Vi er allikevel fullt istand til å ikke tenke rasjonelt. Videre er det langtifra entydig hva som skal defineres som rasjonell tenking og oppførsel.

Jeg trenger ikke gå lenger enn til egen erfaring for å kunne konstatere at mennesker definitvt har drifter.

Videre - mennesker er sosiale skapninger. Sex er for mennesker og noen få andre dyrearter, blitt et meget effektivt sosialt verktøy for å skape parforhold, samhold osv. Skal ikke se bort ifra at det rett og slett har gjort oss bedre istand til å overleve som art.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Mennesket har definitivt drifter ja, men disse er ikke genetisk forankret. Det ER en arv fra apene, men det er blitt arvet gjennom opplæring, ikke gener! Grunnen til at vi har aggresive tendenser er at vi har lært og videreført dette av apene, ikke at det ligger i genene.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:05
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Terning skrev:
Mennesket har definitivt drifter ja, men disse er ikke genetisk forankret. Det ER en arv fra apene, men det er blitt arvet gjennom opplæring, ikke gener! Grunnen til at vi har aggresive tendenser er at vi har lært og videreført dette av apene, ikke at det ligger i genene.

Det der er ren teori - så langt er det ingen som kjenner genene våre, og hvordan vi bruker dem, godt nok til å kunne si særlig mye om det.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:10
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Problemet er vel at både behavoiurismen og sosialdarwinismen kan bevises.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:17
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Terning skrev:
Problemet er vel at både behavoiurismen og sosialdarwinismen kan bevises.

Kan de?
Burde da være rimelig greit å komme på motbevis mot begge deler, om man bare orker jobbe litt på saken?

Generelt sett er det ikke så interessant å forsøke å bevise teoriers sannhet eller gyldighet. Det er mye mer fruktbart å forsøke å motbevise dem.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:21
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det jeg mener er at det begge er godt etablerte teorier, som eksisterer side om side.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:28
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Terning skrev:
Det jeg mener er at det begge er godt etablerte teorier, som eksisterer side om side.

Så godt etablerte at de er gått ut på dato Wink

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:30
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Alternativet ditt er vel bare en blanding? Noe kan forklares sosialdarwinistisk, noe kan forklares behaviouristisk? Whats the fun in that? Wink

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:35
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Nei.
Det er stor forskjell på å si "ja takk begge deler", og å sette de to sammen til en helhet, og forsøke å se hvordan det kan være vekselvirkninger mellom de to.

Forøvrig er sosialdarwinisme et begrep som refererer til noe så upolitisk korrekt og asosialt at selv jeg ikke vil vedkjenne meg det. Behaviourisme refererer til en spesifikk gren innenfor psykologien som forlengst har gått ut på dato. Det er ikke disse tingene jeg tenker på. Å skulle begynne å forklare alt sammen vil ta for mye tid, plass, kjede andre lesere, etc. Plus I haven't got it all figured out just yet Wink

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 17:11
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Greit. Wink

Har du lest boken til Richards Dawkins, "Det egoistiske genet"? Der snakker han for en teori som går ut på at mennesket er styrt av genene, og at genene forsøker alt de kan å overleve. Genene er "egostiske", og det er grunnen til menneskelige fenomener som moral og samarbeid.

Likevel sier han på slutten av boka at menneskene er et unikt vesen, med kraft til å heve seg over genene.

Det hele er jo så inkonsistent som det kan gå av. Mener nå jeg da. Nå har ikke jeg lest boken da, men jeg har lest om den. Kanskje ikke helt det samme, men.

Men jeg er med på at det er noe i begge de teoriene, og at realiteten kanskje er at de vekselvirker.

Men dette medfører faktisk at folk som er aggresive etc har mer dyriske egenskaper enn andre, at de kanske "mangler" evnen til å heve seg genenes kraft. Jeg syns ikke dette høres heldig ut - jeg liker å se på aggresjon som menneskelige fenomener, og.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 17:25
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [33 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet