|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Venner kunne blitt akkurat som penger, om folk hadde endret syn... hadde vært en mye bedre verden det...!!!
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Vel, jeg vil tro at det ikke lar seg gjøre å sammenligne penger og venner...penger er et verktøy og mennesker er selvstendige individer...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Enig med QIQrrr på det der. Hvis mine venner hadde vært penger, hadde de mistet sin verdi. Hvis de ikke hadde vært vennene mine fordi de ønsket det, og var glad i meg, kunne det vært det samme.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Graulerer med de 3000, Veronica
Kunne det vært det samme? Tror ikke det! Hvorfor tror du folk som trenger det i det hele tatt setter pris på en støttekontakt? Man tar hva man får.
Og hvis INGEN hadde fått opplevet "ekte" vennskap, så hadde det faktisk latt seg gjøre å fordele venner på statsbudsjettet, mener jeg. For da hadde man ikke vært avhengig av at det var "ekte" lenger.
Tror ikke folk hadde blitt noe mindre lykkelige av den grunn. Tvert imot. Tror folket samlet sett ville blitt mye lykkeligere.
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Støttekontakter får jo betalt for å være din "venn"...hm, og endel "venner" er utvilsomt venner siden en har penger, jeg skjønner hva du mener MacGyver, men ekte venner er dine venner fordi man har felles utbytte av kontakten på en eller annen måte og det trenger nødvendigvis ikke være et økonomisk aspekt inne i bildet selv om man ikke er noens venn uten at en har noe igjen for det på en eller annen måte. Egoisme? Utvilsomt... En positiv rasjonell egoisme...vinn-vinn...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Det er sant, man tar det man får. Men når man har mettet det verste med de første brødsmulene, begynner man å ønske mer. Den spesielle, gode følelsen som kommer med et skikkelig vennskap, tviler jeg sterkt på kan la seg erstatte av et "velferdsvennskap," for å finne opp et ord for anledningen.
Det er en interessant, filosofisk tanke, men har ingen grobunn i virkeligheten.
Og hvorfor skulle man egentlig hatt "velferdsvennskap"? Hvis man ikke gidder å legge noe arbeid i å prøve å skaffe venner selv, kan man ikke da egentlig bare ha det så godt? Man har støttekontakter. Kan ikke folk som ikke gidder jobbe for vennskap, være fornøyd med disse?
Jeg mener vennskap er et privilegium; noe man gjør seg fortjent til. Det er ikke en rettighet. Ingen har "krav" på venner. Det kunne kanskje vært fint om det var slik, men så var det tilbake til virkeligheten, da.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:40 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Grunnen til at folk ikke får venner er at de ikke klarer det, da vetu, ikke at de ikke gidder. Akkurat som med trygd, det, det er ikke noe GØY å motta trygd, men likevel så må de, fordi de klarer ikke skaffe penger selv.
Må vi forholde oss til virkeligheten? Tenk om historiens reformatører hadde tenkt sånn du! Tenk om de hadde tenkt som så at det ikke gikk av! Ja da hadde vi gått rundt i et helvete av slit og vold!
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Mellommenneskelige relasjoner bygger på følelser og "kjemi" og fordrer helt andre mekanismer enn det vi bygger vår verdensanskuelse på. Imidlertid vil jeg driste meg til følgende påstand: Kjærlighet til et mennske er ikke kjærligheten til annet enn den følelsen det andre mennesket gir deg. Altruisten vil at du skal føle slik kjærlighet til alle mennesker uavhengig av hvilke følelser disse "alle" måtte gi deg og her er vi inne på det som Veronica var inne på tidligere:
| Veronica skrev: | | Hm, nei, jeg kan ikke si jeg gjør det. Tiden jeg bruker på å tenke på andre mennesker, går til de menneskene jeg bryr meg om, altså min familie og mine venner. Mine venner gir meg mye. Altså tenker jeg ikke stort på de som ikke gir noe. |
Rasjonell egoisme...
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Dette kan være et noe bombastisk utsagn, men jeg mener like fullt det kan være noe i det: Hvis jeg klarer å få venner, kan hvem som helst. Hvis man virkelig vil. Før eller siden. Å si at "jeg vil aldri være i stand til å få en eneste venn" i så ung alder, er litt vel pessimistisk, mener jeg.
Ja, man må forholde seg til virkeligheten hvis det man har i tankene virkelig er påtenkt som mer enn bare dagdrømmeri. Historiens reformasjoner har handlet om å vende på folks syn og oppfatninger, religion og tro. Det du snakker om, er å forandre på fundamentale følelser i mennesket. Jeg ser det som to litt forskjellige saker.
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Folk flest er ikke noe glad i bytteteori, og protesterer mot det... men likevel sier de at vennskap handler om å gi og å få... skjønner ikke det jeg, hvordan de egentlig kan tenke sånn! De er vel ikke dumme av den grunn?
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
| Veronica skrev: | Dette kan være et noe bombastisk utsagn, men jeg mener like fullt det kan være noe i det: Hvis jeg klarer å få venner, kan hvem som helst. Hvis man virkelig vil. Før eller siden. Å si at "jeg vil aldri være i stand til å få en eneste venn" i så ung alder, er litt vel pessimistisk, mener jeg.
Ja, man må forholde seg til virkeligheten hvis det man har i tankene virkelig er påtenkt som mer enn bare dagdrømmeri. Historiens reformasjoner har handlet om å vende på folks syn og oppfatninger, religion og tro. Det du snakker om, er å forandre på fundamentale følelser i mennesket. Jeg ser det som to litt forskjellige saker. |
Jeg vil ikke tro det er så forskjellig... De fundamentale følelsene du referer til er på ingen måte noe absolutt... det er tillært...
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:06 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Hvilken bytteteori? Hvilke protester? Utdyp!
| MacGyver skrev: | | De fundamentale følelsene du referer til er på ingen måte noe absolutt... det er tillært... | Her er vi ganske enkelt ikke enige. Jeg tror ikke de kjemiske og sjelelige følelsene som frambringer vennskap er tillært. Jeg tror de er fundamentale og absolutte.
Og hvis nå denne vennskapsfølelsen hadde vært tillært; burde man ikke da kunne "avlære" seg den? Og dermed ha det helt fint uten venner?
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
| Veronica skrev: | | Hvilken bytteteori? Hvilke protester? Utdyp! |
Dette var et svar på innlegget til QIQrrr der han skriver at det dreier seg om rasjonell egoisme.
Bytteteori er en akademisk teori som sammenlikner vennskap med økonomiske byttesystemer - og forklarer da ting som moral utifra dette.
Men folk liker ikke å høre om bytteteori (jfr tidligere debatter på dette forumet, som jeg ikke husker navnet på), det tar jo ikke hensyn til at folk blir glade i hverandre.
Det jeg ikke skjønner, er hvordan de kan forkaste bytteteori, og samtidig mene at vennskap er noe som dreier seg om å gi og å ta - det er jo det som er bytteteoriens kjerne!
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
| Veronica skrev: | | Og hvis nå denne vennskapsfølelsen hadde vært tillært; burde man ikke da kunne "avlære" seg den? Og dermed ha det helt fint uten venner? |
Vi kunne jo avlært oss til å klare oss helt uten penger og. Men det er vanskelig. Og hva er vitsen, når det likevel er penger nok til alle.
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Så bytteteorien går ut på at man har venner fordi man får noe ut av det, og gir noe tilbake?
Det har jeg ingen protester mot. Det er jo det jeg har sagt en stund; det er jo ikke noe poeng i å være venn med noen som ikke beriker ens liv på noen som helst måte. Man streber jo etter å være lykkelig.
Slik sett ser jeg bytteteorien svært kompatibel med at vennskap handler om å gi og få. Men det betyr naturligvis ikke at man ikke kan bli glad i menneskene man "utveksler tjenester" med.
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:18 Sist endret av Veronica den Fre 12 Nov 2004, 16:21, endret 1 gang |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Igjen: Penger er ikke det samme som mennesker! Penger er skapt for å fungere som byttemateriale. Kan ikke sammenliknes med vennskap i det hele tatt.
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:20 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
| MacGyver skrev: | | Folk flest er ikke noe glad i bytteteori, og protesterer mot det... men likevel sier de at vennskap handler om å gi og å få... skjønner ikke det jeg, hvordan de egentlig kan tenke sånn! De er vel ikke dumme av den grunn? |
Det handler vel mer om at man er seg selv og "gir" seg selv. Det er i så fall nok hvis den potensielle venn føler at dette er av tilstrekkelig verdi for å kunne gi/utlevere sitt sanne jeg til deg. I så måte er det ikke snakk om å anstrenge seg på noen som helst måte for noen av partene for at et vennskap skal etableres. Man hører ofte at man må gi og ta relatert til vennskap og parforhold, men dypest sett handler det vel bare om å være ærlig i forhold til den man egentlig er samt tørre vise sitt sanne jeg.
Jeg har inntrykk av at kvinner er bedre skikket til de subjektive mellommenneskelige relasjoner, mens menns styrke ligger på det objektive individuelle plan, dette mener jeg støttes biologisk ved adferdsobservasjon. Jeg har en teori som går ut på at likestilling skaper splid siden kvinner er mer altruistiske og menn mer individualistiske i henholdsvis den subjektive og objektive sfære, noe som er bra og noe som ikke bør påtvinges og kombineres gjennom eksempelvis kvinnekamp. I henhold til nevnte teori er menn motessensen til kvinnen. Enhver tilnærming mellom det subjektive og objektive vil være destruktivt hvis det anvendes i feil "verden". Det er vanskelig å forklare, men jeg vil eventuelt forsøke å synliggjøre dette nærmere ved en senere anledning. Poenget er at i min virkelighet bør kvinner være kvinner, og menn bør være menn. Vi er avhengig av at så er tilfelle, noe jeg observer i min personlige relasjon til det motsatte kjønn og som til alt hell medfører at konflikter er så godt som ikke-eksisterende. Nå ble dette litt utenom tema, men vi kan godt etablere en egen tråd senere hvor dette kan drøftes.
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:21 Sist endret av QIQrrr den Fre 12 Nov 2004, 16:24, endret 1 gang |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
| Veronica skrev: | Så bytteteorien går ut på at man har venner fordi man får noe ut av det, og gir noe tilbake?
Det har jeg ingen protester mot. Det er jo det jeg har sagt en stund; det er jo ikke noe poeng i å være venn med noen som ikke beriker ens liv på noen som helst måte. Man streber jo etter å være lykkelig.
Slik sett ser jeg bytteteorien svært kompatibel med at vennskap handler om å gi og få. Men det betyr naturligvis ikke at man ikke kan bli glad i menneskene man "utveksler tjenester" med. |
Jo, egentlig så gjør det det, da det er tjeneste du er glad i, ikke mennesket.
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:21 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
| MacGyver skrev: | | Jo, egentlig så gjør det det, da det er tjeneste du er glad i, ikke mennesket. |
Hvis du bytter ut ordet "tjeneste" med ordet følelse (berikende følelse) så er jeg enig med deg. Her ligger også verdien. Verdi er ikke synonymt med penger, det er en generell misforståelse.
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| MacGyver skrev: |
Jo, egentlig så gjør det det, da det er tjeneste du er glad i, ikke mennesket. |
| Veronica skrev: | | Men det betyr naturligvis ikke at man ikke kan bli glad i menneskene man "utveksler tjenester" med. |
Som jeg sa.
Det finnes da "vennskap" som ikke har noe annet for seg enn utvekslinger av tjenester. Folk som henger sammen utelukkende fordi de har nytte av hverandre.
Men det som gjør skikkelig vennskap til ekte vare, er at man faktisk blir glad i mennesket. Når det er snakk om å gi og ta i et vennskap, innebærer det ikke nødvendigvis kun gjenstander eller fysiske tjenester, som å låne penger, hjelpe til med flytting, o.l. Det kan rett og slett bare være det at man er villig til å lytte til det den andre har å si; at man verdsetter hverandres egenskaper og evner. At man blir glad i en person fordi vedkommende er som han/hun er.
Som QIQrrr sa, det er følelser som er stikkordet i vennskap. Ikke kynisk utveksling av tjenester.
|
Skrevet: Fre 12 Nov 2004, 16:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |