DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Lever folk i en illusjon?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 4 [69 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3, 4 Neste
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
 Lever folk i en illusjon?

Sånn jeg ser det, er alle mennesker egoistiske med tanke på vennskap. Man gidder ikke ha noe med folk som ikke tilfredsstiller sine krav å gjøre. Hvis du ikke får noe tilbake for strevet ditt med å være sosial og hyggelig, så kan de dra til helvete.

Falske som faen!

Hvorfor vil ikke folk innse dette? Lever de i en illusjon? Hva er galt med folk?

InnleggSkrevet: Tir 09 Nov 2004, 17:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003
det er ikke noe falskere enn alt annet. kan du gi meg et godt eksempel på en handling som ikke er egoistisk i det hele tatt?
for hvis vi setter det hele på spissen er alt vi mennesker gjør egoistisk til syvende og sist. det vil på en eller annen måte gi oss noe positivt tilbake. hvertfall så langt som jeg har klart å tenke.

InnleggSkrevet: Tir 09 Nov 2004, 18:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Re: Lever folk i en illusjon?

MacGyver skrev:
Sånn jeg ser det, er alle mennesker egoistiske med tanke på vennskap. Man gidder ikke ha noe med folk som ikke tilfredsstiller sine krav å gjøre. Hvis du ikke får noe tilbake for strevet ditt med å være sosial og hyggelig, så kan de dra til helvete.

Falske som faen!

Hvorfor vil ikke folk innse dette? Lever de i en illusjon? Hva er galt med folk?

Hvilke krav er det snakk om her? Mener du at det er egoistisk av meg å omgås med mennesker jeg liker? At jeg dermed er falsk? Hva er det jeg ettersigende er ute etter å få tilbake?

Av og til er illusjonen en illusjon i seg selv.

Ellers er jeg ikke særlig begeistret for den utstrakte bruken av egoismebegrepet. Jeg tror på ingen måter at alt er egoistisk motivert, at man kan finne på et egoistisk motiv er ikke det samme som at dette har vært medvirkende som motiv i det hele tatt. Forøvrig er denne bruken av ordet en utvanning av den rimelige og ordinære bruken.

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 11:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Folk flest ville aldri sagt at de driter i folk som ikke gir dem noe tilbake.

Det er to mulige årsaker til dette.

De lyver, og er psykopater, eller de fornekter det, og er psykotiske.

Mr. Green Mr. Green Mr. Green

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 17:29
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Vel... SÃ¥ er det jo den tredje muligheten, at de ikke driter i mennesker som ikke gir dem noe tilbake. Hvor kommer foresten det psykotiske inn i dette?

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 23:50
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Merk at jeg ikke er helt alvorlig når jeg sier dette. Wink

De er psykotiske fordi de ikke skjønner at de er egoistiske! Vrangforestillinger!

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 00:12
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
For meg handler vennskap om å gi og få tilbake. Et vennskap hvor en part bare gir og gir av seg selv, uten å oppleve noe støtte tilbake, vil jeg kalle et dårlig vennskap. Hvorfor skulle noen gidde å være venn med en person som ikke bryr seg? Det er jo helt meningsløst.

Så ja, naturligvis gidder jeg ikke å ha noe å gjøre med folk som ikke gir meg noe (og da snakker jeg ikke om gaver). Det er ikke noe falskt med det.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 01:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det falske er jo at de færreste vil innrømme det.

Tenker du aldri på de stakkarne som ikke klarer å gi noe i et vennskap? Wink

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 02:08
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

MacGyver skrev:

Tenker du aldri på de stakkarne som ikke klarer å gi noe i et vennskap? Wink

Hm, nei, jeg kan ikke si jeg gjør det. Tiden jeg bruker på å tenke på andre mennesker, går til de menneskene jeg bryr meg om, altså min familie og mine venner. Mine venner gir meg mye. Altså tenker jeg ikke stort på de som ikke gir noe.

Men jeg vet ikke helt om jeg kjøper teorien om at noen ikke klarer å gi noe i et vennskap. For at det skal kunne kalles et vennskap overhodet, må det være et eller annet, som begge gir. Man må ha et eller annet som fundament for at vennskapet i utgangspunktet skal oppstå.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 02:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Men siden du visselig er med på at folk må betale skatt, altså dele godene, hvorfor er du ikke med på at vi må dele på vennene og?

Inkonsistente Vero Wink

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 02:36
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

De færreste vil innrømme hva? At de ikke er venner med folk de ikke liker? Venner er ikke en gode man kan dele. Man må rett og slett skaffe seg egne.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 11:05
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Jeg vil ikke på noe nivå trekke paralleller mellom statsøkonomi og vennskap. Det er to temaer som ikke på noen måte henger sammen i min verden.

For all del, jeg kan godt dele mine venner med andre. Det er vel strengt tatt det jeg gjør. Såvidt det er meg bekjent, er det ingen av vennene mine som kun har meg som sin venn. Freakish
Hva deling av venner har å gjøre med å ikke bry seg om folk som ikke bryr seg om en selv, skjønner jeg ikk helt.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 11:14
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ja, for "det er bare sånn det er", ikke sant? At man ikke kan trekke paralleller mellom statsøkonomi og vennskap? Tanker er rett og slett for heavy for dere, skal jeg si dere!

Det gjenstår å gi meg en god forklaring på hvorfor jeg tar feil.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 13:38
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

God forklaring på hvorfor du tar feil når det gjelder hva? Jeg synes det er litt uklart hva du egentlig vil fram til? Er det at folk driter i å være venner med de som ikke har noe å gi? Vel, jeg er enig i det. Er det at folk flest benekter at de driter i å være venner med de som ikke har noe å gi? Det vet jeg ikke, jeg har aldri foretatt noen spørreundersøkelse i dette temaet.

Og jeg trekker ikke paralleller mellom statsøkonomi og vennskap fordi jeg ikke ser hvordan det er relatert til hverandre. Det har ingenting å gjøre med at "tanker er for heavy" for meg (der går du forøvrig litt over streken mht. respekt for andre - la være å forsøke å hevde ditt eget intellekt og rakke ned på andres, er du snill). Hvis du kan forklare relasjonen mellom disse to temaene, gjør gjerne det. Men ikke sleng ut hypoteser og forvent at alle skal være enige og forstå dem slik du gjør.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 14:11
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Beklager, men virker jo virkelig som om dere ikke takler uvante eller uhyggelige tanker da.

Sånn jeg ser det er både venner og penger en ressurs mennesket trenger for å leve. De to tingene er derfor så like, at det vil være inkonsekvens å behandle de på forskjellige måter.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 14:14
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

På hvilken måte mener du vi (hvem er forresten "vi"?) ikke takler uvante eller uhyggelige tanker? Hvilke uvante/uhyggelige tanker er det snakk om? Vær gjerne litt mer spesifikk og konkret.

Både venner og penger er ressurser mennesker trenger for å leve, det er sant. Hvorfor gjør det dem like? Da kan man jo også si at penger, vennskap, oksygen, vann, mat, og kjærlighet er like. Det kan umulig være det du mener.

Jeg vil gjerne vite hva likhetstrekkene er, ikke hva de har felles. På hvilken måte kan du si at et statsbudsjett er det samme som vennskap?

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 14:19
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

"Vi" er alle dere som har vært imot meg siden jeg startet "Om antimaterialismen"-tråden, hvor jeg legger fram det samme synet som jeg gjør her, nemlig at venner og ting er like og at begge bør deles. Det er disse tankene dere ikke forstår dere på, uten at jeg skjønner hvorfor.

Venner og penger er selvsagt ikke helt det samme, men det finnes da ikke arguementer for at de skal skulle behandles ulikt, all den tid alle de andre egenskapene til disse tingene er uvesentlige for teorien om at begge deler bør fordeles.

Vennskap er ikke noe hellig som skal ha spesialbehandling. Siden begge deler er en ressurs, så må de fordeles.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 14:27
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

MacGyver skrev:
"Vi" er alle dere som har vært imot meg siden jeg startet "Om antimaterialismen"-tråden, hvor jeg legger fram det samme synet som jeg gjør her, nemlig at venner og ting er like og at begge bør deles. Det er disse tankene dere ikke forstår dere på, uten at jeg skjønner hvorfor.

Whoah. Rolig i svingene her. For det første blir det ikke helt riktig å dra folks tidligere utsagn fra en annen tråd inn i denne tråden. Ikke rart jeg (og kanskje andre), som ikke har fulgt med på den andre tråden, blir forvirret.

Jeg kan naturligvis ikke snakke for resten, men jeg er ikke på noen måte "imot deg." Å ikke ha samme mening om en sak betyr da ikke at man er mot en person, bare meningene. Smile Hvis noen har gått til angrep på deg personlig i den andre tråden, gi beskjed, så skal de få en oppstrammer.

Oppfatter jeg det riktig hvis jeg tror din grunnleggende tanke her er at alle burde ha rett til venner, slik alle har rett til finansiell støtte? Er det der du kopler likheten?

I så fall er jeg enig. Alle burde ha venner. Men hva skal man gjøre for de som ikke klarer å skaffe seg venner? Beordre noen personer, si "Du skal være hans/hennes venn" ? Venner er ikke et materiale man bare kan fordele rundt, sånn helt uten videre.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 14:37
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Så du er altså enig med meg. Wink

Jo, venner er noe man bare kan fordele rundt uten videre, om alle hadde vært enige om at man kunne det. Penger hadde jo heller ikke bare vært å delt rundt uten videre, hadde det ikke vært for at folk var enige i om at det måtte gjøres.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:07
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Og nå er jeg spent på forslagene for hvordan man skal tvangsfordele venner.

Her er forskjellen på venner og penger, nemlig: Venner er mennesker, altså andre levende, tenkende, følende vesener. Ikke ting. Man kan ikke bare sette en andel venner inn på noens konto og si "her er din del."

Det nærmeste man kommer er kanskje støttetjenester hvor man får noen å snakke med, og som tar deg med på kino av og til e.l., men det er jo ikke en virkelig venn. En venn er jo en person som vil tilbringe tid med deg fordi vedkommende liker deg og ønsker det, ikke fordi vedkommende er betalt for det, eller synes synd på deg, eller beordres til det av noen andre.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 15:14
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 4 [69 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3, 4 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet