|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
hegel> skrue løs?
Jeg tror, jeg fikk med meg ett sted at hegel sier det finnes kun er en verden og det er den vi opfatter. Hva mener ho egentlig med det?
Mener ho at om vi ikke opfatter det så finnes det heller ikke? Er vi allvitende vi da?
Så om du spør hegel, Hva skjer i kina nå? Så sier ho, Kina eksisterer ikke, fordi jeg kan ikke opfatte det.
Ho..eller han, kan jo ikke mene dette?
|
Skrevet: Ons 21 Jul 2004, 01:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
du har lært at ting skjer i kina også, men vet ikke sikkert. hvis du utelukker kina fra din bevissthet, er det liten sjangse for at du orker å leve sammen med folk som tror på kina og skal overtale deg. det er derfor vi tror på usikre ting, istedetfor å tenke gjennom det sjøl...men jeg har ikke lest innlegget du snakket om, nei...
|
Skrevet: Ons 21 Jul 2004, 09:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Jeg tror nok Hegel hadde anerkjent Kinas eksistens. Dessuten er det en han, ikke en hun; Georg Wilhelm Friedrich Hegel.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 21 Jul 2004, 10:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
En narkoman dude i Fredrikstad trodde han var en appelsin, og var livredd for å bli skrelt. Som Kina var også dette et eksempel
|
Skrevet: Ons 21 Jul 2004, 10:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Spørsmålet blir da: tror Hegel at det finnes narkomane appelsiner i Kina? Og finnes egentlig Fredrikstad?

|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 21 Jul 2004, 10:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
hmm..men det å tro feil kan ikke være det samme. en i klassen min trodde det var istid for 200 år siden, broren min trodde verden var som ringenes herre i gamle dager. det er jo bare bommerter.
|
Skrevet: Ons 21 Jul 2004, 10:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Denne linken omhandler endel generelle misoppfattelser blant folk:
http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/sproyt/index.html
|
Skrevet: Ons 21 Jul 2004, 10:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
det er jo bare journalister som forsnakker seg, ikke benekting av at noe eksisterer. Heller ikke forklaringer på at ting som ikke finnees finnes.
|
Skrevet: Ons 21 Jul 2004, 10:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/janei/
Det var denne linken jeg mente...sorry...
|
Skrevet: Ons 21 Jul 2004, 11:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Har en mistanke om hva Hegel snakker om. Filosofiens hans var jo et svar på Kants, som som kjent opererte med "tingen for meg og tingen for seg selv" - han sa det fantes en utenommenneskelig natur. Tror det er dette Hegel sier, at denne ikke finnes. Platon hadde jo også en ide om en dualistisk natur.
|
Skrevet: Tor 11 Nov 2004, 23:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |