DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gud
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 4 av 4 [68 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4
Av Innlegg
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
QIQrrr skrev:
sharee skrev:
Er ikke hele poenget med tro at man ikke skal vĂŠre nĂždt til Ă„ bevise det?

...og hvor ligger sÄ verdien i tro?

At man ikke er nĂždt til Ă„ bevise det, selvfĂžlgelig.

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 15:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Og hva er sÄ verdien i tro?

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 16:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
For det fÞrste har du ingen grunn til Ä kreve av meg at jeg svarer mer enn det jeg har gjort, sÄ er du ikke fornÞyd bryr det meg ikke lenger. Jeg fatter ikke hvorfor du sÄ ofte skal gÄ pÄ person, ikke sak. Det er saken vi diskuterer her! Om jeg ikke vil svare pÄ ett spÞrsmÄl sÄ har det den grunn at jeg ikke ser hva det skulle gavne denne diskusjonen, vis du forklarer dine grunner nÊrmere sÄ kan jeg heller vurdere dette.

Jeg vil ogsÄ pÄpeke at det eneste du til nÄ har kommet frem med i denne trÄden er Ä avvise Guds eksistens, intet annet. Uten ett eneste bevis eller noe som helst grunnlag. Har du ikke selv noe Ä komme med kan du da la vÊre Ä terpe pÄ andre hele tiden.

Jeg ser ogsÄ at du ikke har svart pÄ Ønskemesteren sitt innlegg! Flere av mine er heller ikke helt besvart, jeg ser det da som at du ikke kan. Men samtidig kan du da heller ikke kreve at jeg svarer pÄ spÞrsmÄl, nÄ du ikke kan svare for dine pÄstander.

Til saken:
En flik av bevis:
1. Samvittigheten, som er Guds domstol i hjertet.
2. Skaperverket og oppholdelsen vitner stadig om at det finnes en Gud.
3. Den hellige skrift taler tydligere om at Gud er til, og den HelligÄnd bekrefter ordets sannhet i de troendes hjerter.

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 23:37
Sist endret av Ronja den Tir 05 Okt 2004, 23:39, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Verdien i tro ligger i det tro fÄr deg til Ä fÞle. F. eks. HÄp, glede, trygghet. Dette har ogsÄ sine negative sider (eks. fanatisme), men hvor ville du vÊrt uten evnen til Ä tro pÄ drÞmmer, nye muligheter eller at ting kan bli bedre? Vil du ha et samfunn der alt dreier seg om fakta?

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 23:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004
QIQrrr skrev:

Jeg vil legge til innlegget over: trĂžst.

InnleggSkrevet: Tir 05 Okt 2004, 23:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
QIQrrr skrev:
M_Stuff skrev:
Jeg tror det finnes en Ăžvre makt (kall det gjerne en gud, eller bare skjebnen).

Har du noensinne opplevd Ä fÄ en flik av bevis for at din tro medfÞrer riktighet?

Her trengs bare et svar: i like mÄte Q. Har du noensinne opplevd Ä fÄ en flik av bevis for at den kristne tro ikke medfÞrer riktighet? Eller at whatever du tror pÄ er riktigere enn annet?

BTW:
jeg skrev:
QIQrrr skrev:
tro...men hva vet du?

QiQrrr skrev:
Hva har du fÄtt VITE?

QIQrrr skrev:
tro...men hva vet du?

QIQrrr skrev:
tro...men hva vet du?

og igjen, og igjen og igjen..

Du misforstÄr jo enormt, Q. Hele tiden fÄr du forklart at ingen kristne er i det hele interessert i Ä vite, for de vet de ikke kan! Du kan heller ikke vite at Gud eksisterer, men du tror ikke at han gjÞr det. ser du? du bare tror du og.
Vi gjĂžr det enkelt og lettfattelig:

Q og andre hedninger tror ikke pÄ Gud. De kan ikke fÞre bevis for sin sak.

Kristne og andre religiÞse tror pÄ Gud. De kan ikke fÞre bevis for sin sak.

Ser du den forblĂžffende likheten?
Og forstÄ nÄ, en gang for alle, det er fÄnyttes Ä spÞrre hva vet du, for ingen vet, og alle du synes skal vite, vet at de ikke vet. og at de ikke kan vite.
De er gÄtt et hakk lenger enn deg, de er kommet forbi kunnskapsnivÄet, og har innsett at de vil velge Ä basere seg pÄ ren tro, uten Ä ha behov for viten.
Du velger Ä basere deg pÄ det lille du kan vite, om noe, eller rettere sagt, du velger Ä basere deg pÄ hva du ikke vet, som foregÄr pÄ den metafysiske siden, noe som fÞrer til at du velger Ä ikke tro pÄ noen Gud.

ForstÄr du?

always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Ons 06 Okt 2004, 07:35
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
QIQrrr skrev:

Som Glahn sa, at man ikke mÄ bevise det. Det er faktisk ganske mange spÞrsÄl som enten ikke er bevist ennÄ, eller som muligens ikke kan bevises. Tro er det valet man gjÞr nÄr man velger en ikke bevist forklaring framfor en annen ikkebevist forklaring.

Tro, som i kristen tro er for mange en trivelig forklaringsmodell siden den fremmer ideen om at det er en hÞyere makt som bryr seg om deg. Og nÄr man ikke kan vite sikkert hvorfor ikke velge den trivelige forklaingen? En annen litt 'morsom' grunn til Ä tro er Pascals wager :
http://faculty.cs.tamu.edu/lively/Lively-solution5.html

InnleggSkrevet: Ons 06 Okt 2004, 11:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Et viktig poeng her mÄ vÊre det at det faktisk ikke er sÄ mange igjen som virkelig tror pÄ Gud eller annen religion. De bare sier det, det har blitt en vane for dem.

Hvorfor ville de ellers vÊre redd for Ä dÞ? NÄr de vet de blir frelst?

Dette dreier seg om vane. Vane og identitet.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 23:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 4 av 4 [68 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet