DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Bush
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 4 [61 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
sharee skrev:
Anyone who is capable of getting themselves made president, should on no account be allowed to the job.
-Douglas Adams

Ja, det amerikanerne (og verden) trenger er en rettferdig mann. NÄr gÄr det sammen med sluhet? Er det mulig Ä vÊre slu for Ä oppnÄ rettferdighet etterpÄ?

InnleggSkrevet: Lűr 06 Nov 2004, 13:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Terning skrev:
sharee skrev:
Anyone who is capable of getting themselves made president, should on no account be allowed to the job.
-Douglas Adams

Ja, det amerikanerne (og verden) trenger er en rettferdig mann. NÄr gÄr det sammen med sluhet? Er det mulig Ä vÊre slu for Ä oppnÄ rettferdighet etterpÄ?

Her blir det et skille mellom Machiavelis realpolitikk og Kants moral. PĂ„ dagbladets nettsider er det en ganske god kronikk om dette (dog i fotballen og ikke i politikken, men hovedpoenget er det samme), Fotballens dilemmaer.

Det er jo intresant hvorvidt et ĂŠrlig, rettferdig menneske nĂždvendigvis er en bedre leder enn en lĂžgnaktig drittsekk. Hva er Ă„ foretrekke. Dette skeier dog litt utover mot filosofiens verden.

Ellers er jeg ganske enig med Therese, det er synd og skam at Bush ikke ble 'straffet' for den katastrofen krigen i irak faktisk har vĂŠrt.

InnleggSkrevet: Lűr 06 Nov 2004, 17:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Syns Bush bÞr straffes for Ä la egeninteresse komme i veien for jobben sin jeg. Ikke det at krigens utfall var bedrÞvelig - det kunne ingen spÄ. Alle her inne har sikkert sett Fahrenheit 9/11. NÄ fikk ikke jeg med meg alt da, men det kom jo frem at Bush sitt oljeselskap faktisk tjente pÄ angrepet 11.9, og at det kunne vÊre en av Ärsakene.

Beklager om jeg har forstÄtt det feil...

Men tilbake til det andre. Hvem som er en best leder av en rettferdig mann og en slu mann er et spÞrsmÄl. Et annet er om det faktisk er MULIG, for en rettferdig mann, Ä skaffe seg makt. MÄ han ikke da vÊre slu? Og er det mulgi Ä vÊre slu FORDI han vil vÊre rettferdig?

InnleggSkrevet: Sűn 07 Nov 2004, 19:28
stÄpÄhodet
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004
bush fikk flest stemmer fordi.... nei vent, bush fikk ikke flest stemmer!!!!

www.gregpalast.com for mer info

negativt om bush:

-aggresiv utenrikspolitikk
-Ăžkt globalisering
-patriots act(skrives det slik?)
-valg fusk
-generelt irriterende oppfÞrsel i debatter(ikke seriÞst men der mÄ vel si dere enig)

jeg er forÞvrig enig i sÄ og si alt det negative om kerry, men jeg tror ikke han er verre en bush. det er det amerikanske topartis systemet som gjÞr at amerikanerne mÄ velge mellom pest og kolera. Man har valget mellom to partier som kan sammenlignes med vÄre elskede hÞyere og venstert: i navnet er de rake motsetninger, og det var de ogsÄ fÞr. men den dag i dag har de sklidd sÄ nÊrt hverandre at det i realiteten knapt er noen forskjel pÄ PARTIENES politikk. dette gjÞr at man mÄ velge mellom kandidatenes personlighet.
dette er etter min mening grunnen til at sÄ mange stemte pÄ bush

RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes

InnleggSkrevet: Man 08 Nov 2004, 23:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
stÄpÄhodet skrev:
Ăžkt globalisering

Er Þkt globalisering negativt? Hvis sÄ; pÄ hvilken mÄte? ...hvorfor???

InnleggSkrevet: Tir 09 Nov 2004, 00:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Globalisering er vel bÄde positivt og negativt det... ingen som vet hvordan det kommer til Ä ende akkurat...

InnleggSkrevet: Tir 09 Nov 2004, 00:26
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
stÄpÄhodet skrev:
bush fikk flest stemmer fordi.... nei vent, bush fikk ikke flest stemmer!!!!

www.gregpalast.com

Hmm..
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tir 09 Nov 2004, 09:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
NÄ er det nÄ engang slik i USAs system at det er ikke den med flest stemmer som nÞdvendigvis vinner valget. The Founding Fathers tenkte som sÄ at Ä gi den vanlige mann i gata direkte kontroll over hvem som skulle bli president, var Ä vÊre litt for liberale. Derfor gjorde man det slik at den vanlige mann i gata stemmer pÄ hvem han mener at vil vÊre en god person til Ä avgjÞre hvem som bÞr bli president.

Derfor har hver stat et visst antall, avhengig av stÞrrelsen pÄ statens befolkning, "valgmandater" (vet ikke om det er det rette ordet for det, men skitt au). Demokratene har sine kandidater til valgmandater, republikanerne sine. Det er disse folk stemmer pÄ. Hvis en stat har 8 millioner stemmeberettigede innbyggere, 8 mandater, og 51 % av innbyggerne stemmer pÄ demokratenes mandater, sÄ blir det 8 mandater som stemmer for demokratenes presidentkandidat. At 48% stemte pÄ republikanernes mandater og 1% pÄ noen andres, spiller ingen rolle.

4 millioner stemmer kan i en stat gi 8 mandater som stemmer pÄ demokratenes presidentkandidat. I en annen, stÞrre stat, kan 8 millioner stemmer for demokratenes mandater ikke vÊre nok, fordi det kanskje var 9 millioner i den staten som stemte for republikanernes mandater. Og dermed kan man ved jevne valg lett fÄ den situasjonen at en presidentkandidat fikk flest stemmer som sÄdan, men allikevel ikke flest valgmandater. Dermed vinner han heller ikke valget. SÄnn er det bare.

InnleggSkrevet: Tir 09 Nov 2004, 12:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
stÄpÄhodet
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004
om globalisering er negativt eller posetivt er vel opp til enkeltpersoner. ingen vits i Ă„ debatere for et personlig syn her, er det vell? da blir vi bare sittende med at vi ikke er enige.

nÄr man lÄser seg i diskusjoner om meninger kan man egentlig ikke bli enige

RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes

InnleggSkrevet: Tir 09 Nov 2004, 23:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

stÄpÄhodet skrev:
om globalisering er negativt eller posetivt er vel opp til enkeltpersoner. ingen vits i Ă„ debatere for et personlig syn her, er det vell? da blir vi bare sittende med at vi ikke er enige.

Trodde alle diskusjoner egentlig dreide seg om motstridende meninger jeg.

Man kan vel bli enige om man klarer Ă„ tenke ut nye arguementer, istedet for Ă„ gjenta seg hele tiden, som er vanlig.

InnleggSkrevet: Tir 09 Nov 2004, 23:30
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

stÄpÄhodet skrev:

Hva man synes om globalisering er en individuell sak, selve globaliseringen derimot er i aller hÞyeste grad et emne hvor diskusjon bÄde er mulig og i aller hÞyeste grad nÞdvendig.

Å si at Bush vil fĂžre til Ăžkt globalisering og at dette er negativt er, slik jeg ser det, meget upresist. Mer presist vil det nok vĂŠre Ă„ si at Bush hĂžyst sannsynlig vil fĂžlge opp IMF og WTOs globalisering, pĂ„ godt og vondt. Her er det helt klart mest vondt.

Globalisering har stort sett blitt en eupherisme for spredning av markedsliberalisme og "frihandel", som igjen er en eupherisme for at fattige land skal Äpne sine markeder fullstendig mens rike land kan fortsette med proteksjonisme. Denne formen for globalisering er antidemokratisk (udemokratiske organisasjoner overstyrer demokratiske regjeringer), ineffektiv (se statistikkene over vekst fra 1950 til i dag), urettferdig (land i den tredje verden tvinges til Ä gjennomfÞre tiltak intet industriland ville drÞmme om Ä gjennomfÞre), en trusel for miljÞet (senkede krav til miljÞvern, outsoursing til land med mindre strenge regler) og i mange tilfeller en trussel mot folks liv og helse(senkede krav til blandt annet merking av matvarer og arbeidsmiljÞlover), etc. Slik sett er Þkt globalisering negativt, Q. Men det forbeholder at man bruker denne betydningen av ordet.

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 10:52
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Du peker pÄ et negativt aspekt som jeg er enig med deg i, nemlig proteksjonisme. Proteksjonisme har imidlertid intet til felles med liberalisering gjennom frihandel.

Hvis vi ikke blander begrepene sÄ vil man se at frihandel (uten proteksjonisme) bedrer internasjonale relasjoner, styrker levestandard, sikrer fred og fremmer utvikling i fattige deler av verden. Proteksjonisme fremmer det stikk motsatte.

Jeg forbeholder meg fÞlgelig retten til Ä benytte begrepets rette betydning og er enig i at de elementene du peker pÄ er negative.

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 11:10
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Som sagt er "frihandel" i den bruk denne bruk en ren eupherisme. VÄre markeder er ikke Äpne, EUs markeder er ikke Äpne, USAs markeder er ikke Äpne. Vesten bedriver utstrakt proteksjonisme og subsidiering, mens de samtidig tvinger land i den tredje verden til Ä Äpne sine interne markeder (da sÊrlig gjennom gjeld). SÄledes er dagens globalisering pÄ ingen mÄte en ren frihandel som sÄdan.

Proteksjonisme har sin funksjon, mange u-land burde per i dag ha muligheten til Ä bedrive en hvis mengde proteksjonisme for Ä sikre og bygge opp egen industri og sikre jordbruket. Et strÄlende eksempel pÄ hvorfor er jorbruksproblematikken som oppstÄr nÄr gjennomsubsidierte europeiske bÞnder faktisk kan utkonkurere lokale bÞnder i den tredje verden takket vÊre EUs landbrukssubsidier.

Jeg er skaptisk til en ren frihandel sÄlenge den Þkonomiske maktbalansen er sÄ skjev som den er i dag. Det blir alt for lett en urettferdig handel som ikke i tilstrekkelig grad kommer den tredje verden til gode. Da er jeg i stÞrre grad for at den tredje verden fristilles til Ä benytte seg av en begrenset proteksjonisme for Ä sikre egen produksjon, mens vesten i langt stÞrre grad bÞr holde sine markeder Äpne.

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 12:04
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg er prinsipielt imot enhver form for regulering av det frie marked da all historie og erfaring viser at forsÞk pÄ Ä overprÞve den kapitalistiske tyngdekreft ikke fÞrer noe positivt med seg. Jeg er ogsÄ imot overgangslÞsninger og kortsiktige politiske virkemidler i sÄ henseende.

ForÞvrig heter det eufemisme pÄ norsk Wink

Jeg er forĂžvrig ikke enig i at den korrekte argumentasjon og forsvaret av begrepet frihandel faller inn under definisjonen eufemisme den tid man mĂ„ se pĂ„ de faktiske og reelle verdier frihandel kan tilfĂžre, ikke bare fattige land, men alle land. Proteksjonistisk tankegang er en avsporing fra mĂ„let om frihandel sett i forhold til hva frihandel dypest sett betyr; nemlig fri flyt av varer, tjenester og arbeidskraft over landegrenser. Å skulle Ăžnske Ă„ regulere slik frihandel blir sĂ„ledes selvmotsigende og intensjonen samt de positive aspekter ville falle bort. Dette gjelder uavhengig av om intensjonen er Ă„ beskytte fattige bĂžnder i den tredje verden eller industri i den vestlige verden.

At frihandel i en overgangsperiode vil komme til Ä fÄ konsekvenser av negativ karakter er sÄledes Ä betrakte som naturlig. Imidlertid vil man pÄ sikt oppleve Þkt stabilitet og bedret velstand. Problemstillingen mÄ observeres som en langsiktig prosess og ikke som et kortsiktig fenomen som bÞr reguleres for Ä eliminere naturlige konsekvenser av overgang til et mer riktig kapitalistisk system i en verden hvor landegrenser i stor grad medfÞrer begrensninger for velferden og er med pÄ Ä opprettholde skillet mellom den rike del av verden og den fattige del av verden. Gjennom reguleringer og proteksjonisme fÄr man et resultat som er stikk motsatt av intensjonen med globalisering.

Motstandere av globalisering har ogsÄ en tendens til Ä flette inn argumenter som gÄr pÄ miljÞ, arbeiderrettigheter, narkotikatrafikk, menneskehandel etc.

Vegard Martinsen tar for seg noen av disse argumentene i bokanmeldelsen av boken "Globaliseringsfellen" av Hans-Peter Martin og Harald Schumann. Denne anmeldelsen kan leses her:

http://www.vegardmartinsen.com/glob.html

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 13:06
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
Er det noen moderatorer som har lagt merke til all denne snikreklamen for Vegard Martinsens bĂžker? Jeg bare lurer.

Uansett, jeg er helt enig i at all regulering av frihandel er selvmotsigende. Historisk sett, og jeg tror det er det QiQrrr ogsÄ sier, har vesten drevet proteksjonisme og tvunget ikke-vestlige land til Ä Äpne sine markeder, gjennom IMF sin knallharde politikk. Jeg gÄr utfra at QiQrrr mÄ vÊre enig i at en eneste mulig frihandel er en frihandel ogsÄ for de vestlige landene, det vil si slutt pÄ alle subsidier, tollmurer og andre proteksjonistiske tiltak across the board.

Jeg er imidlertid Äpen for at ikke-vestlige land kan innfÞre proteksjonistiske virkemidler i en overgangsperiode fram til deres Þkonomi er stabilisert.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 05:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ingen proteksjonisme kan eksistere i frihandel.

ForĂžvrig henvises det ikke til bok av Vegard Martinsen, men til en bokanmeldelse av en bok skrevet av de tyske journalistene Hans-Peter Martin og Harald Schumann.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 08:39
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
Fint at du er enig i det. Men jeg venter fortsatt pÄ en innrÞmmelse jf. IMF's politikk ovenfor u-land.

Rettelse: Er det noen moderatorer som har lagt merke til all denne snikreklamen for Vegard Martinsens skriverier? Jeg bare lurer.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 17:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003
Fordelen med at Bush sitter i sin 2. periode er at han nÄ ikke kan bli gjenvalgt igjen, og derfor ikke trenger Ä ta sÄ mye hensyn til lobbyen.

Han kan derfor i mye stÞrre grad trosse den jÞdiske lobbyen, og jobbe mer aktivt for en egen palestinsk stat. Hadde Kerry vunnet mÄtte han i mye stÞrre grad tilfredsstilt lobbyen for Ä ha noen sjanse til Ä bli gjenvalgt.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 18:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Jos
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004
Han skal likevel fÞre en republinkansk politikk, og en systematisk utluking av forskjellige grupper, BØR gÄ utover republkanerenes oppslutning ved neste valg

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 22:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Takker for rettelse av mine noget begredelig anglofile fremedord. Wink

Å henvise til at all historie og erfaring entydig viser at visse Ăžkonomiske lover ikke kan brytes er en ganske sĂ„ ekstrem og ikke lite freidig pĂ„stand. Det er jo forunderlig at den ikke er mer utbredt enn det den er hvis det er sĂ„ klart som det hevdes. Resultater av markedstilpassning og markedsliberalisme i en mengde land i den tredje verden har jo gitt skrekkelige resultater, Argentina er et godt eksempel pĂ„ dette.

Metaxa har allerede etterlyst det, men jeg kan spÞrre jeg og, vil vi fÄ en innrÞmmelse om at den politikken som vesten og vestlige kapitalinteresser fÞrer gjennom IMF og WTO er ensidig proteksjonistiske.

Hva overganger og frihandel anngÄr er jeg tvilende til ideen om Ä la dette gÄ sin gang. Det blir jo en ren utilitaristisk tankegang hvor det er ok at folk lider og dÞr siden det er til det felles beste. Hadde ikke ventet den fra en liberalist. Wink Jeg er heller ingen stor troende pÄ det frie markeds fortreffelighet, en del erfaring tillsier at foretningsmennstort sett verken er sÊrlig mye snillere, Êrligere, mer effektive eller smartere enn onkel stat. Man kan jo tenke litt pÄ hvor stor del av verdenshandelen som er ren spekulasjon og pengehandel, i forhold til den reelt produktive delen.

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 11:45
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 4 [61 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet