DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Fremtidens arbeidsliv?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [23 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
 Fremtidens arbeidsliv?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/11/09/413962.html

Er dette fremtidens arbeidsliv? For en skam! Skulle vært lovforbudt!

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 00:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Det verste er vel at de antageligvis har brukt men penger enn jeg noengang kommer til å oppleve på å utvikle dette systemet!

Jeg tror ikke jeg hadde reagert spesielt negativt hvis sjefen min kom over til meg og bad meg sette en fargekode i panna hver dag etter hva slags humør jeg er i, og hva slags type jeg er.

*m_stuff tegner gul prikk i panna*

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 09:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Det virker unektelig som om det er hentet ut av Dilberts guide til latterlig lederskap. Jeg skal ikke påstå at det ikke virker eller ikke kan virke, men det virker dog en smule tullete.

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 10:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Syns man kan sammenlikne det med jødenes påbud om å gå med davidstjerne jeg.

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 16:22
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Det var tyskernes påbud...ikke jødenes Wink

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 16:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Har aldri sagt noe om hvem som stod for påbudet. Det er til eksempel mitt påbud å bruke bilbelte når jeg kjører.

Sånn jeg bruker ordet i alle fall, og jeg finner det ytterst funksjonelt, særlig for denne anledningen her.

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 17:36
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

MacGyver skrev:
Det er til eksempel mitt påbud å bruke bilbelte når jeg kjører.

Nei dette er ikke riktig. Du er påbudt, altså pålagt å bruke bilbelte. Pålegger er staten, og du får bot hvis de griper deg i å ikke etterkomme påbudet.

Det skal tillegges at det er rasjonelt å bruke bilbelte.

Jødene var påbudt av det tyske totalitære regime å bære den gule davidsjernen. Betydningen av det du skriver er således at jødene selv påla sitt eget folk å bære stjernen, noe som er selvmotsigende.

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 17:47
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Tøv. Jeg syns min bruk er logisk jeg.

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 18:09
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg skjønte hva du mente, men lingvistisk sett er det en selvmotsigelse.

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 18:26
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Igrunn. Men det er uansett en stor avsporing fra tema (som kanskje ikke engasjerte i større grad).

Jeg ville i alle fall ikke måtte gå rundt med merkelapper på skolen min, så alle kan se hvem jeg er (eller hvem "ekspertene" mener jeg er), og behandle meg etter noe ala en psykiatrisk diagnose og ikke for den personen de er ment å finne ut hvem jeg er.

Det er jo faktisk et sperre for sunn, normal mellommenneskelig relasjonsbygning!

En annen side av denne saken, er at man kan få skylden for ting man ikke er ansvarlig for. Tenk på ADHD-barna i skolen. De får jo skylden for alt. Er slettes ikke sikkert de har gjort noe. Det er en menneskerett å få sjanser her i livet!

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 18:47
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Vel, tilbake til tema.

Merkelapper er utvilsomt lite egnet til å fremme mellommenneskelige relasjoner. Jeg synes "merking" av mennesker (i alle former) er det reneste tull. De fleste mennesket er dessuten i kontinuerlig utvikling og forandring. Den jeg er i dag er ikke den samme som i går. Selv om det er snakk om små forandringer fra dag til dag så er det forhåpentligvis en glidende overgang til noe bedre. "Å leve opp til seg selv" og andres forventninger om hvem en er kan nok være en uheldig konsekvens som følge av dette eksperimentet.

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 18:55
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ja, dette var godt forklart.

Men jeg trodde du var av den typen som ville gi arbeidsgiverene rett til nesten alt jeg?

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 20:55
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg mener at det er arbeidsgivers rett til selv å bestemme hvilke premisser en skal ansette på. Det er også arbeidstagers rett til å selv velge hvilke forhold en vil jobbe under. Det vil ikke si at utbytting av arbeidskraft blir resultatet da enhver arbeidsgiver som ansetter på utbyttende premisser ikke vil kunne opprettholde et arbeidsmiljø som kan eksistere på sikt. Ergo er det i begge parters interesse at ansettelser skjer på premisser begge parter kan leve med. Poenget er nemlig å skape merverdi for alle, både arbeidsgiver, arbeidstager og kunde. Alt annet blir et nullsumspill hvor den reelle verdiskapning er, ja nettopp null. Per Anton Rønning i Det Liberale Folkeparti sier det enkelt:

Et nullsumspill er et spill hvor den ene tjener på den andres bekostning, verdiskapningen er derfor null. Poenget med kapitalisme er å skape verdier for alle siden dette er den eneste måten å drive forretning på. Det er også den eneste måten man kan tilføre verdier til et samfunn. Slik er det ikke i Norge i dag.

Hvis vi ser bort fra oljeinntektene vil jeg påstå at vi samlet sett går i minus...

Derfor vil systemet kollapse på sikt, bare vent til "vår" generasjon kommer dithen at vi skal ta ut det vi har "krav" på i pensjoner. Enkel matematikk tilsier at det ikke vil være noe igjen til pensjoner for vår generasjon. Dette indikerer at vi bedriver et minus-spill relatert til verdiskapning siden velferdsstaten koster mer enn det som produseres.

NÃ¥ ble dette litt utenom tema, men ressonementet lot seg ikke stoppe Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 10 Nov 2004, 22:02
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
Så QIQrrr mener at det er produktivt å bryte ned alle sivile rettigheter som folkemasser har kjempet fram gjennom århundrer, for å gamble på at markedskreftene vil bygge opp akkurat de samme prinsippene. Hva er poenget? Om et sunt arbeidsforhold, inkl. levbar lønn og pensjonsrettigheter etc er i både arbeidsgivers og arbeidstakers interesse, hvorfor bryte ned de institusjoner som ivaretar disse? Det virker ganske bakvendt.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 04:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

metaxa lever i den villfarelse at mennesket er født til kunstige rettigheter...og pålagte plikter...

Dette er et syn som korresponderer med tradisjonell altruisme. Forøvrig er det ikke overaskende at metaxa mener dette da han tidligere har vist at han besitter slike meninger.

Forøvrig ber jeg metaxa lese mitt svar som mer enn nok oppsummerer mitt syn på saken.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 08:36
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
QIQrrr skrev:
metaxa lever i den villfarelse at mennesket er født til kunstige rettigheter...og pålagte plikter...

Alle rettigheter er kunstige, også de som liberalistene er tilhengere av.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 12:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Og da spør jeg deg PeeWee:

Hvilke rettigheter, definert av liberalister, er kunstige...og ikke minst hvorfor mener du at disse rettighetene er kunstige?

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 12:59
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:
Og da spør jeg deg PeeWee:

Hvilke rettigheter, definert av liberalister, er kunstige...og ikke minst hvorfor mener du at disse rettighetene er kunstige?

Jeg mener at alle rettigheter er kunstige, fordi mennesket fra naturen sin side ikke har en eneste rettighet. Rettigheter er noe som mennesker blir enige seg imellom å gi hverandre. Jeg har faktisk enda ikke sett noe godt argument for "naturgitte rettigheter", Rands forsøk på å begrunne dem er jo direkte latterlige.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 13:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Kan du konkretisere hvilke rettigheter du mener er latterlige, og hvorfor er de latterlige? Jeg må ha en konkretisering og en begrunnelse før jeg kan komme med mitt syn på saken...

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 13:49
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:
Kan du konkretisere hvilke rettigheter du mener er latterlige, og hvorfor er de latterlige? Jeg må ha en konkretisering og en begrunnelse før jeg kan komme med mitt syn på saken...

Rettighetene i seg selv er ikke alltid latterlige, det er selve påstanden om at de er "naturgitte". Jeg ser rett og slett ikke hvorfor man skal ha noen naturgitt plikt til å respektere andre sine rettigheter. Her er jo Ayn Rand (igjen) selvmotsigende, da hun hevdet at man er født uten plikter, samtidig som hun mente man var pliktig til å respektere andre sine rettigheter.

InnleggSkrevet: Tor 11 Nov 2004, 13:57
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [23 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet