|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Har ikke gale psykotiske fri vilje?
Hvorfor er det slik at psykotiske er unntatt fra soning (sett at forbrytelsen ble gjort i psykose)?
Det er ingenting som tilsier at de har mistet sin frie vilje? De har fortsatt valget om de vil adlyde stemmene sine, hvis det er det som har skjedd?
Satt bare Ä tenkte pÄ Miljailo Mijailovic.
Ikke misforstÄ meg, jeg er ikke imot medisinsk behandling av disse menneskene. Det er bare det at jeg ikke skjÞnner forskjellen.
Hvorfor skal en person som dreper fordi stemmene i hodet hans sier det, slippe straff, mens en som dreper fordi det er gÞy, sone (i fengsel, ikke sykehus)? Begge deler mÄ da vÊre en sykdom?
|
Skrevet: Ons 10 Nov 2004, 21:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Slik jeg ser det sÄ er kriminalitet et direkte resultat av at enkeltindivider i liten grad har akseptert en moral som gÄr pÄ at man har ansvar for egne handlinger. Jeg mener dette bunner ut i det kollektivistiske sosialdemokratiets etablering av kunstige rettigheter.
Du nevner sykdom som Ärsak til kriminalitet, det kan i enkelte tilfeller vÊre riktig, men generelt sett mener jeg at det har blitt alt for enkelt Ä skylde pÄ slike elementer for Ä lempe straffeutmÄling i et samfunn som i misforstÄtt snillhet skal forstÄ den kriminelle ihjel.
Oppdragelse er i stor grad overlatt til samfunnet, noe jeg er sterkt kritisk til. Som menneske er man ikke fÞdt til Ä utfÞre plikter for andre, men man kan pÄta seg forpliktelser som eksempelvis Ä fÞde barn til verden. Slike selvvalgte forpliktelser medfÞrer ogsÄ et ansvar relatert til oppdragelse basert pÄ respekt for andre mennesker.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 10 Nov 2004, 22:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Dette her er galskap satt i system det! Ethvert menneske kan i noen grad vÊre tvunget til Ä begÄ drap eller kriminelle handlinger, ikke bare de som er fra forstanden!
Begredelig.
|
Skrevet: Ons 10 Nov 2004, 22:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Kan du gi eksempler pÄ kriminelle handlinger fremprovosert gjennom tvang?
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Ons 10 Nov 2004, 22:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Ja. Jeg har allerede gitt to. Det ene var der den psykotiske fÞler seg presset til Ä adlyde stemmene i hodet sitt. Det andre var der lystmorderen ikke klarer motstÄ fristelsen Ä drepe.
Det er et moment av fri vilje der, men de kan egentlig ikke sÄ mye for det - sykdom er utenfor hva du selv kan gjÞre noe med.
Kan jo for eksempelets skyld ogsÄ ta med de mange ADHD-menneskene, som ikke klarer Ä motstÄ spenningen ved Ä gjÞre et innbrudd.
|
Skrevet: Ons 10 Nov 2004, 22:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Hvis jeg husker rett sÄ lider en av tre innsatte av ADHD. Schizofreni er ogsÄ en sykdom som kan fremprovosere kriminelle handlinger og drap, men er lystmorderen syk pÄ samme mÄte? En lystmorder gir etter for sine lyster. Mord er ikke Ä betrakte som en etisk handling. Lystmorderen mÄ jo vite dette innerst inne uansett hvor dominerende denne trangen er. Hva med de pedofile, de agerer jo ogsÄ utfra lyst.
Mennesker med slike grove adferdsavik bĂžr fjernes fra samfunnet. Skal de behandles, skal de fengsles...og hvem skal betale for dette? Hva med dĂždsstraff?
|
Skrevet: Ons 10 Nov 2004, 23:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
AltsÄ, sykdom kan ikke defineres pÄ noen annen mÄte enn noe som er unormalt. Det er unormalt Ä trenge sÄ mye spennening at man begÄr kriminelle handlinger, det er unormalt Ä hÞre stemmer, og det er unormalt Ä gi etter for sine lyster pÄ en kriminell mÄte.
De skal vel helst behandles, men sÄ lenge fÄr fengsling fungere i nÞden. For enkelte sÄ virker jo den "behandlingen" og da.
|
Skrevet: Ons 10 Nov 2004, 23:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Jeg tror sykdom kan defineres klinisk.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tor 11 Nov 2004, 04:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004 Innlegg: 195
|
| QIQrrr skrev: | Slik jeg ser det sÄ er kriminalitet et direkte resultat av at enkeltindivider i liten grad har akseptert en moral som gÄr pÄ at man har ansvar for egne handlinger. Jeg mener dette bunner ut i det kollektivistiske sosialdemokratiets etablering av kunstige rettigheter.
Du nevner sykdom som Ärsak til kriminalitet, det kan i enkelte tilfeller vÊre riktig, men generelt sett mener jeg at det har blitt alt for enkelt Ä skylde pÄ slike elementer for Ä lempe straffeutmÄling i et samfunn som i misforstÄtt snillhet skal forstÄ den kriminelle ihjel.
Oppdragelse er i stor grad overlatt til samfunnet, noe jeg er sterkt kritisk til. Som menneske er man ikke fÞdt til Ä utfÞre plikter for andre, men man kan pÄta seg forpliktelser som eksempelvis Ä fÞde barn til verden. Slike selvvalgte forpliktelser medfÞrer ogsÄ et ansvar relatert til oppdragelse basert pÄ respekt for andre mennesker. |
Hva med Ä komme med argumenter som du faktisk tror pÄ selv? Det er da slettes ikke fÊrre kriminelle i liberalistiske land, det er bare det at man burer dem inn oftere og lengre i de landene, slik at kriminaliteten holder seg pÄ et rimelig nivÄ.
NÄr det gjelder mental sykdom, sÄ er vel de et bevis pÄ at virkelighetsoppfattelsen til liberalistene har gÄtt ut pÄ dato.
|
Skrevet: Tor 11 Nov 2004, 12:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
| PeeWee skrev: | | Hva med Ä komme med argumenter som du faktisk tror pÄ selv? |
Du tror altsÄ ikke pÄ at jeg mener det jeg sier?
| PeeWee skrev: | | Det er da slettes ikke fÊrre kriminelle i liberalistiske land, det er bare det at man burer dem inn oftere og lengre i de landene, slik at kriminaliteten holder seg pÄ et rimelig nivÄ. |
Det er vel positivt?
| PeeWee skrev: | | NÄr det gjelder mental sykdom, sÄ er vel de et bevis pÄ at virkelighetsoppfattelsen til liberalistene har gÄtt ut pÄ dato. |
...eller at mental sykdom er et sykdomstegn ved altruismen og den kollektive massepsykose?
Viser forÞvrig til det jeg skrev relatert til ADHD og schizofreni. Jeg anerkjenner disse sykdommene til Ä vÊre delvis Ärsak til kriminell adferd, men det blir for enkelt Ä utelukkende skylle pÄ disse elementene. Hvilken behandling/straff mener du er passende for drap utfÞrt av personer med henholdsvis ADHD og schizofreni? Hvilke lÞsninger har du selv pÄ slike problemer?
Jeg besitter ikke svaret pÄ disse spÞrsmÄlene, jeg konstaterer at det er et komplekst tema og tillater meg Ä komme med betraktninger.
|
Skrevet: Tor 11 Nov 2004, 13:06 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
| QIQrrr skrev: | | Du tror altsÄ ikke pÄ at jeg mener det jeg sier? |
Helt seriÞst, jeg gjÞr ikke det. Jeg tror du er objektivist pÄ grunn av Þkonomiske sÊrinteresser og ikke noen dypere overbevisning. Du virker ikke dum, men din evne til Ä forsvare dine meninger stinker. Det fÄr meg til Ä tro at du innerst inne selv ikke tror pÄ det du skriver.
| PeeWee skrev: | | Det er vel positivt? |
Joda, men poenget var jo at fall i kriminaliteten i USA ikke skyldes stĂžrre respekt for folks "rettigheter", men mer politi og flere i fengsel.
|
Skrevet: Tor 11 Nov 2004, 13:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Vi har diskutert dette med sĂŠrinteresser tidligere og det eneste jeg kan si er at du tar feil. Hvordan overbevise deg? Det er ikke opp til meg...jeg lar det ligge.
Videre vil jeg si at USA ikke er en liberalistisk stat som baserer seg pÄ objektivistisk filosofi. Allikevel tror jeg det er fornuftig Ä styrke politi- og fengselsvesen og jeg mener ogsÄ at dÞdsstraff bÞr vurderes.
|
Skrevet: Tor 11 Nov 2004, 13:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
| QIQrrr skrev: | | Vi har diskutert dette med sĂŠrinteresser tidligere og det eneste jeg kan si er at du tar feil. Hvordan overbevise deg? Det er ikke opp til meg...jeg lar det ligge. |
"Problemet", er at du ikke klarer Ä spille sÄ dum at du skulle tro pÄ det du selv skriver. Det meste av det du skriver er tatt direkte fra diverse DLFere, og din evne til Ä forsvare det er ikke akkurat imponerende.
|
Skrevet: Tor 11 Nov 2004, 13:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Tenker QIQrrr sitter her Ä prÞver Ä pÄvirke flest mulig av oss, slik at det blir DLF neste valg, og slik at han tjener penger. AvslÞrt, QIQrrr!!! 
|
Skrevet: Tor 11 Nov 2004, 14:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
| PeeWee skrev: | | "Problemet", er at du ikke klarer Ä spille sÄ dum at du skulle tro pÄ det du selv skriver. Det meste av det du skriver er tatt direkte fra diverse DLFere, og din evne til Ä forsvare det er ikke akkurat imponerende. |
Hva er det jeg skriver som er dumt?
Din manglende evne til Ä konkretisere gjÞr at din kritikk blir fullstendig substanslÞst. Med mindre du greier Ä komme opp med konkretiserte argumenter til alt dette "dumme" jeg stÄr for sÄ er det umulig Ä fÞre en diskusjon over sandkassenivÄ.
|
Skrevet: Tor 11 Nov 2004, 15:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
| MacGyver skrev: | Tenker QIQrrr sitter her Ä prÞver Ä pÄvirke flest mulig av oss, slik at det blir DLF neste valg, og slik at han tjener penger. AvslÞrt, QIQrrr!!!  |
SÄ du mener jeg her for Ä tjene penger? Det var en spenstig pÄstand MacGyver!
Hva gjelder DLF sÄ deler jeg mange av deres meninger og jeg er medlem i partiet. At jeg fÞlgelig forfekter politiske meninger relatert til min politiske overbevisning vil sÄledes falle seg naturlig.
|
Skrevet: Tor 11 Nov 2004, 15:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
| QIQrrr skrev: |
Hva er det jeg skriver som er dumt?
Din manglende evne til Ä konkretisere gjÞr at din kritikk blir fullstendig substanslÞst. Med mindre du greier Ä komme opp med konkretiserte argumenter til alt dette "dumme" jeg stÄr for sÄ er det umulig Ä fÞre en diskusjon over sandkassenivÄ. |
Det er ikke det du skriver som er dumt, det er heller snakk om fravĂŠr av forsvar for dine meninger, som ikke er kopiert direkte av DLF sine sider.
|
Skrevet: Tor 11 Nov 2004, 15:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
NÄr mine politiske standpunkt samsvarer med mine politiske meningsfeller i et gitt parti sÄ er det beundringsverdig at du greier Ä kritisere dette. Ikke evner du Ä konkretisere og du kommer med en del tilforlatelige og direkte provokative utsagn som hÞrer hjemme i tidligere nevnte sandkasse. Inntil du evner Ä opptre med hÞflighet og saklige argumenter kan du ikke forvente at jeg orker Ä debattere med deg, det blir direkte klÞnete og jeg blir forlegen pÄ dine vegne.
DLF's politikk er i motsetning til de fleste andre partier tuftet pÄ en prinsippfast ideologi med filosofisk fotfeste som baserer seg pÄ den observerbare virkelighet. FÞlgelig fÞler jeg at jeg har krav pÄ Ä bli trodd pÄ at mine meninger er mine egne. Mine meninger kan forklares utfra min filosofi hvori min verdensanskuelse har sitt utspring.
Hva du mÄtte mene og tro om dette faktum fÄr bli opp til deg. Imidlertid ser jeg ingen grunn til Ä forsvare dette ytterligere da det burde vÊre selvforklarende.
|
Skrevet: Tor 11 Nov 2004, 15:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
| QIQrrr skrev: | | MacGyver skrev: | Tenker QIQrrr sitter her Ä prÞver Ä pÄvirke flest mulig av oss, slik at det blir DLF neste valg, og slik at han tjener penger. AvslÞrt, QIQrrr!!!  |
SÄ du mener jeg her for Ä tjene penger? Det var en spenstig pÄstand MacGyver!
Hva gjelder DLF sÄ deler jeg mange av deres meninger og jeg er medlem i partiet. At jeg fÞlgelig forfekter politiske meninger relatert til min politiske overbevisning vil sÄledes falle seg naturlig. |
Ăhh... *ironi*
|
Skrevet: Tor 11 Nov 2004, 16:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Ok 
|
Skrevet: Tor 11 Nov 2004, 16:40 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |