|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
| Terning skrev: | Det er jo noen som er så late at de ikke jobber eller gjør noenting... de blir jo sett ned på...
|
Det er faktisk et godt poeng jeg ikke har vurdert så nøye før. Graden av latskap. Ja, jeg er lat, i den grad at jeg til tider ikke er så effektiv som jeg kanskje burde. Men når det gjelder viktige ting i livet, som lønnet arbeid/studier, leveforhold o.l., gjør jeg en innsats.
På et slikt nivå kan man kanskje definere en person som er for lat til å gjøre noe som helst konstruktivt, syk. Men så kan man spørre seg hva det kommer av at personen er så lat. Hvorfor gidder han/hun ikke å jobbe, f.eks.? Jeg har selv hatt en periode eller to hvor studiene har gått ad undas fordi jeg ikke giddet å jobbe med dem; dette kom da av at jeg var deprimert.
En tanke kan kanskje være å definere latskap som en farlig konsekvens av andre psykiske lidelser, og ikke som en lidelse i seg selv?
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 07 Nov 2004, 18:06 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
| Veronica skrev: | | Terning skrev: | Det er jo noen som er så late at de ikke jobber eller gjør noenting... de blir jo sett ned på...
|
Det er faktisk et godt poeng jeg ikke har vurdert så nøye før. Graden av latskap. Ja, jeg er lat, i den grad at jeg til tider ikke er så effektiv som jeg kanskje burde. Men når det gjelder viktige ting i livet, som lønnet arbeid/studier, leveforhold o.l., gjør jeg en innsats.
På et slikt nivå kan man kanskje definere en person som er for lat til å gjøre noe som helst konstruktivt, syk. Men så kan man spørre seg hva det kommer av at personen er så lat. Hvorfor gidder han/hun ikke å jobbe, f.eks.? Jeg har selv hatt en periode eller to hvor studiene har gått ad undas fordi jeg ikke giddet å jobbe med dem; dette kom da av at jeg var deprimert.
En tanke kan kanskje være å definere latskap som en farlig konsekvens av andre psykiske lidelser, og ikke som en lidelse i seg selv? |
Ja, jeg tror latskap fote har bakenforliggende grunner, gjerne psykiske lidelser som depresjon. Nå har psykiatrien diagnoser på de fleste problemer - og man trenger en diagnose skal man bli sett på som "syk" og ikke "lat".
Det jeg mener er at de anerkjenner ren latskap, latskap som ikke kommer av annen psykisk lidelse, som en lidelse i seg selv. For jeg tror det finnes endel folk som rett og slett er late, og som det ikke feiler noenting annet. Jeg mener latskap bør legges til i diagnosesystemet.
Hvis ikke definisjonen av depresjon bør utvikdet til å innlemme latskapen da - for det finnes mange former for depresjon. Noen spiser ingenting, andre overspiser, noen sover hele tiden, og andre sover ingenting. Noen kan oppleves som i kjempegodt humør, mens de egentlig sitter med selvmordstanker. Selv om jeg tror depresjon synes på de fleste.
Det finnes jo faktisk folk som ikke klarer å jobbe, som ikke får noen diagnose på psykisk lidelse. Ønsker de å leve i fattigdom og "spot og spe"? Gir de faen? Jeg tror ikke det. Jeg tror det er en feil med dem, som i noen tilfeller ikke kan forklares som annet enn personlighetsforstyrrelser.
|
Skrevet: Søn 07 Nov 2004, 19:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Det er dessuten en ond sirkel det der, med latskap og depresjon. Man kan bli lat (i forstand ikke orke å gjøre noe) fordi man er deprimert, men man kan også i aller høyeste grad bli deprimert av å være lat. Utrolig, men sant; det ER slitsomt å ikke gjøre noe. Man blir trøtt, doven, uengasjert og slapp av det.
I så måte kan det være håpløst å definere hva som kom først (høna eller egget), medmindre subjektet ikke er klar over det selv.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 07 Nov 2004, 22:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
sorry terning, men jeg orket såvidt å skumme innlegget ditt..konsentrasjonsproblemer...men jeg tror det er mange mennesker som blir sett på som late hvis de bare er lite oppfinnsomme...mulig jeg eller noen andre har sagt det før...husker ikke...
|
Skrevet: Søn 07 Nov 2004, 22:40 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Det er kanskje ikke så nødvendig å kommentere innlegg/tråder man ikke gidder å lese.
- moderatorVeronica
|
Skrevet: Søn 07 Nov 2004, 22:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
sorry..jeg har faktisk lest mesteparten...men..ja
|
Skrevet: Søn 07 Nov 2004, 22:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Det er jo selvsagt opp til hver og en om man gidder å lese innleggene til hver og en, men er personen så dørgende kjedelig eller likandes, så er det vel like greit å droppe det?
Ubesvarte tråder går jo lenger nedover lista, og da slipper andre å se dem og.
|
Skrevet: Søn 07 Nov 2004, 23:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
| Veronica skrev: | Det er dessuten en ond sirkel det der, med latskap og depresjon. Man kan bli lat (i forstand ikke orke å gjøre noe) fordi man er deprimert, men man kan også i aller høyeste grad bli deprimert av å være lat. Utrolig, men sant; det ER slitsomt å ikke gjøre noe. Man blir trøtt, doven, uengasjert og slapp av det.
I så måte kan det være håpløst å definere hva som kom først (høna eller egget), medmindre subjektet ikke er klar over det selv. |
Godt poeng det der.
Selv om det finnes mennesker som ikke jobber, som har det knakandes gøy ellers. Fester å står i.
|
Skrevet: Søn 07 Nov 2004, 23:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004 Innlegg: 195
|
| Veronica skrev: |
En tanke kan kanskje være å definere latskap som en farlig konsekvens av andre psykiske lidelser, og ikke som en lidelse i seg selv? |
Man kan nok være lat uten å ha psykiske problemer, men det er påvist at depresjoner fører til "latskap".
|
Skrevet: Man 08 Nov 2004, 01:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg er skikkelig lat for tiden. Er jeg da deprimert? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hva nøyaktig er det som gjør at jeg ikke kan kalle latskapen min en sykdom?
|
Skrevet: Tor 11 Nov 2004, 19:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |