|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Latskap og sykdom
Hvorfor er ikke latskap en sykdom? Hvorfor er helsevesenet så trangsynte at de ikke anerkjenner latskap som en sykdom?
Altså, det er jo en sykdom å ikke klare å styre pengene sine - hvorfor skulle det ikke være en sykdom å ikke gidde noenting?
Og kom ikke med den derre "latskap er ingen sykdom fordi de har selv valget om å være lat eller ikke" - for det har man ikke. Man kan ikke noe for at man er som man er.
|
Skrevet: Ons 03 Nov 2004, 23:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Dette er det reneste vissvass...
"Jeg kan ikke komme på jobb i dag fordi jeg er trøtt"
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 00:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Det er ikke vissvass. De fleste syns det er gøy å gå på jobben, og om noen ikke syns det, er du unormale og syke.
|
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 00:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Slike arbeidere hadde jeg kvittet meg med sporenstreks!
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 00:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Som regel får de vel sparken uansett før eller senere - tror det er få som klarer å endre disse dyptgående personlighetsstrukturene på egen hånd, ved egen "vilje" liksom. Men psykoterapi og andre terapeutiske tiltak derimot, det kunne virke.
|
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 00:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Du må bruke andre ord, jeg skjønner rett og slett ikke hva du mener...
|
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 00:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg syns late folk skulle fått hjelp til å mestre hverdagen bedre, for det syns jeg de trenger:)
|
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 01:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
Jeg har venner som rett og slett er manisk late... de har perioder der de ikke gjør noe som helst, går ikke ut, kontakter ikke andre, gidder ikke jobbe selvom de vet at de må.
Har ikke helt troen på et latskaps-senter der man kan få hjelp siden folk er for late til å gå dit. Men jeg kan faktisk se nødvendigheten av å gi folka motivasjons-hjelp på en eller annen måte!
|
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 08:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Siden de er for late til å ta initiativ til behandling selv, må vi selvsagt tvangsinnlegge dem.
|
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 14:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Jeg vil ikke bli tvangsinnlagt!
Når det er sagt syns jeg det begynner å bli litt for mange sykdommer rundt omkring. De ødelegger jo helt kreativiteten som blir bygd opp når man er nødt til å finne på gode unnskyldninger.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 14:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
man må gjøre noe. tilogmed jeg gjør noe.
|
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 15:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
I nabokommunen her, er det 50% av de arbeidsføre som går på trygd... driver bare å råner rundt hele tiden...
|
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 15:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Som latskapens ukronede herskerinne føler jeg at jeg må kommentere et eller annet her.
Jeg har faktisk aldri tenkt over muligheten for at latskapen min kan betraktes som en sykdom. Jeg har alltid sett den som en feil, et negativt personlighetstrekk.
Jeg liker å mene at jeg selv velger når jeg er lat og ikke (har for vane å være lat når det gjelder ting som ikke er så fryktelig gøy eller spennende, som f.eks. å komme meg opp til tidlige forelesninger, eller rydde hybelen), men jeg kan innrømme at jeg i etterkant tenker "pokker, det var dumt av meg, skulle ønske jeg ikke hadde vært så lat."
Så hva kan jeg konkludere av dette? Tja. Jeg er ikke sikker. Jeg skulle ønske jeg ikke var lat. Hva er det som gjør meg slik? Mental sykdom? Jeg aner ikke. Men hadde jeg fått tilbud om behandling for latskapen min, hadde jeg vel akseptert.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tor 04 Nov 2004, 22:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
alle egenskaper kan sees fra en positiv og en negativ side, veronica. latskap, hvertfall det jeg anser som det, er en egenskap. du får kanskje gjordt litt mindre, men kanskje du også har lettere for å roe ned eller noe. det er litt rart å kalle latskap en egenskap, det er vel mer ett personlighetstrekk..uansett...
|
Skrevet: Fre 05 Nov 2004, 16:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Å være lat er en uheldig og unormal personlighetsstruktur, og bør regnes som en personlighetsforstyrrelse.
En kan jo definere personlighetsforstyrrelser, altså en sykdom, som personlighetstrekk som medfører ubehag for deg selv eller andre.
Og de som er late har det jo ubehagelig, tenk på all dritten de må ta for å være som de er.
|
Skrevet: Fre 05 Nov 2004, 16:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Strengt tatt tillater jeg meg selv å være så lat som jeg er nettopp fordi det er behagelig. Jeg setter pris på en makelig tilværelse, men prisen å betale for det er kanskje at jeg ikke får gjort så mye som jeg skulle ønske til tider.
Kan ikke komme på at jeg har tatt imot noe særlig dritt pga latskapen min, heller. Men den er et utmerket grunnlag for humor og morsomheter, som både jeg og mine omgivelser setter pris på. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Fre 05 Nov 2004, 18:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Det er jo noen som er så late at de ikke jobber eller gjør noenting... de blir jo sett ned på...
En student som kommer seg til Glasgow (nå vet ikke jeg hvor tøffe inntakskrav det er da) er neppe særlig lat, når alt kommer til alt 
|
Skrevet: Fre 05 Nov 2004, 19:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lupin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 439 Bosted: Trondheim
|
Jeg er så lat at jeg har fått halsbetennelse.
|
_________________ This is not here.
-Yoko Ono
Skrevet: Fre 05 Nov 2004, 19:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
hehe...man trenger ikke være lat for å få halsbetennesle, men hvis du sier det, så...
|
Skrevet: Fre 05 Nov 2004, 20:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |