DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   Jobb og Utdanning
Bachelor i matematikk ved UIO
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [9 Posts]  
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
 Bachelor i matematikk ved UIO

Det har jeg lyst til Ä begynne pÄ. Men vet ikke helt om jeg kommer til Ä klare det, sÄ er litt redd for Ä begynne da.

Kan jo ta mastergrad etterpÄ om jeg vil (og klarer) Wink

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 00:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Jos
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004
Faktisk sÄ kunne det vÊrt aktuelt for meg ogsÄ, siden matematikk alltid har vÊrt mitt sterkeste fag, men eg fÞler at eg ikkje fÞr brukt meg kreativt viss eg hadde gÄtt den vegen. Eg mÄ ha muligheten til Ä skape noko nytt.

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 06:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Pass pÄ at du tar fag som kan brukes videre i andre utdannelser. Det er mange som tar en reint teoretisk utdannelse som finner ut etter et Är at de har toppkarakterer i alle fag men at de egentlig ikke kan bruke det til noe som de virkelig Þnsker Ä jobbe med i framtida.

Jeg tÞr pÄstÄ at veldig mange starter pÄ en utdannelse og ikke vet fÞr etter de har startet, hva slags jobb man egentlig kan fÄ med denne utdannelsen.

Uansett sÄ er det jo ikke bortkastet, og sikkert 3 fine Är, men jeg vil anbefale at du velger fag som kan kombineres med andre utdanninger. Velg for eksempel de rette mattefagene, og du kan hoppe av etter ett Är, starte pÄ en ingeniÞrlinje og cruise gjennom uten mattefag... eventuelt fysikk for den saks skyld. Kommer an pÄ dine interesser.

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 08:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Man kan jo fÄ jobber med bare matte.... som lÊrer! Det er mangel pÄ realfagslÊrere jo. Smile

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 10:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg har ikke tatt spessielt mye matematikk pÄ universitetet, men det jeg lÊrte var at det betyr en god del jobbing. Det var egentlig ikke sÄ vanskelig, problemet var at jeg ikke jobbet nok med det. Matte lÊrer man pÄ EN ENESTE mÄte, og det er ved Ä gjÞre oppgaver, mange oppgaver. Dette fÞrer til at mattekurs pÄ univeristetet ofte krever en del av studentene i form av egenstudier. Det er langt fra nok Ä bare gÄ pÄ forelesninger og gruppeundervisning/plenumsregning. Det krever at man jobber selv, husk det.

Det er forÞvrig et godt student miljÞ pÄ UiO, noe mange ikke er klar over. Veldig mange realfagsstudenter sÞker seg til Trondheim og NTNU, fordi det er sÄ bra studentmiljÞ der. Det er et like godt miljÞ i oslo, forskjellen er at UiO fokuserer mer pÄ det faglige i reklamene sine...

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 10:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Husk ogsÄ pÄ at bare fordi man er flink til noe, sÄ betyr ikke det nÞdvendigvis at man trives kjempebra med Ä gjÞre det. Jeg var ikke sÄ dum i matte selv pÄ videregÄende, og kunne sikkert fÄtt gode resultater hadde jeg studert matematiske fag videre. Men det fristet ganske enkelt ikke.

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 11:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Er det no eg skal reklamere for HÞgskulen i Agder? Heilt ny skule for berre nokre Är sidan, og bra studiemiljÞ :O) Her kan ein ta Bachelor Matte, og sÄ kan ein etterpÄ ta toÄrig matematikkdidaktikk. DÄ vert ein jo lÊrar, ja. Men Bachelor Matte bra.

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 11:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Noen som har noen gode eksempler pÄ hva slags jobber man kan forvente som bachelor i matematikk (utenom lÊrer), hvilke linjer som kan velges og hvordan arbeidsmarkedet er?

OgsÄ hva man kan bygge videre ut fra denne utdannelsen?

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 11:31
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Takk for allt de fine svarene! Very Happy

Et alternativ er jo Ä fortsette til mastergrad da - da fÄr en masse jobber innen forskning/utvikling ved finans/teknologi/kommunikasjon. Ellers fÄr du vel de samme jobbene, bare at du mÄ spesialisere deg mer pÄ jobben.

Tatt rett ut fra UIO's sider, hehe Wink

Jeg tror jeg passer veldig godt til den utdannelsen jeg... har prÞvd litt annet, som ikke har klaffa helt, sÄ...

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 16:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [9 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Jobb og Utdanning
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet