DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Generelt » Jobb og Utdanning
Bachelor i matematikk ved UIO
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [9 Posts]  
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
 Bachelor i matematikk ved UIO

Det har jeg lyst til å begynne på. Men vet ikke helt om jeg kommer til å klare det, så er litt redd for å begynne da.

Kan jo ta mastergrad etterpå om jeg vil (og klarer) Wink

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 00:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Jos
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004
Faktisk så kunne det vært aktuelt for meg også, siden matematikk alltid har vært mitt sterkeste fag, men eg føler at eg ikkje før brukt meg kreativt viss eg hadde gått den vegen. Eg må ha muligheten til å skape noko nytt.

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 06:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Pass på at du tar fag som kan brukes videre i andre utdannelser. Det er mange som tar en reint teoretisk utdannelse som finner ut etter et år at de har toppkarakterer i alle fag men at de egentlig ikke kan bruke det til noe som de virkelig ønsker å jobbe med i framtida.

Jeg tør påstå at veldig mange starter på en utdannelse og ikke vet før etter de har startet, hva slags jobb man egentlig kan få med denne utdannelsen.

Uansett så er det jo ikke bortkastet, og sikkert 3 fine år, men jeg vil anbefale at du velger fag som kan kombineres med andre utdanninger. Velg for eksempel de rette mattefagene, og du kan hoppe av etter ett år, starte på en ingeniørlinje og cruise gjennom uten mattefag... eventuelt fysikk for den saks skyld. Kommer an på dine interesser.

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 08:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Man kan jo få jobber med bare matte.... som lærer! Det er mangel på realfagslærere jo. Smile

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 10:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg har ikke tatt spessielt mye matematikk på universitetet, men det jeg lærte var at det betyr en god del jobbing. Det var egentlig ikke så vanskelig, problemet var at jeg ikke jobbet nok med det. Matte lærer man på EN ENESTE måte, og det er ved å gjøre oppgaver, mange oppgaver. Dette fører til at mattekurs på univeristetet ofte krever en del av studentene i form av egenstudier. Det er langt fra nok å bare gå på forelesninger og gruppeundervisning/plenumsregning. Det krever at man jobber selv, husk det.

Det er forøvrig et godt student miljø på UiO, noe mange ikke er klar over. Veldig mange realfagsstudenter søker seg til Trondheim og NTNU, fordi det er så bra studentmiljø der. Det er et like godt miljø i oslo, forskjellen er at UiO fokuserer mer på det faglige i reklamene sine...

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 10:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Husk også på at bare fordi man er flink til noe, så betyr ikke det nødvendigvis at man trives kjempebra med å gjøre det. Jeg var ikke så dum i matte selv på videregående, og kunne sikkert fått gode resultater hadde jeg studert matematiske fag videre. Men det fristet ganske enkelt ikke.

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 11:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Er det no eg skal reklamere for Høgskulen i Agder? Heilt ny skule for berre nokre år sidan, og bra studiemiljø :O) Her kan ein ta Bachelor Matte, og så kan ein etterpå ta toårig matematikkdidaktikk. Då vert ein jo lærar, ja. Men Bachelor Matte bra.

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 11:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Noen som har noen gode eksempler på hva slags jobber man kan forvente som bachelor i matematikk (utenom lærer), hvilke linjer som kan velges og hvordan arbeidsmarkedet er?

Også hva man kan bygge videre ut fra denne utdannelsen?

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 11:31
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Takk for allt de fine svarene! Very Happy

Et alternativ er jo å fortsette til mastergrad da - da får en masse jobber innen forskning/utvikling ved finans/teknologi/kommunikasjon. Ellers får du vel de samme jobbene, bare at du må spesialisere deg mer på jobben.

Tatt rett ut fra UIO's sider, hehe Wink

Jeg tror jeg passer veldig godt til den utdannelsen jeg... har prøvd litt annet, som ikke har klaffa helt, så...

InnleggSkrevet: Ons 03 Nov 2004, 16:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [9 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Generelt » Jobb og Utdanning
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet