DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Markerer du Halloween?

Ja
62%
 62%  [ 10 ]
Nei
37%
 37%  [ 6 ]

Antall stemmer : 16

Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Halloween
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [26 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
lupin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 28 Mai 2004
Jeg enig.

InnleggSkrevet: Man 01 Nov 2004, 21:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
SecretWindancer
l33t
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004
Er det noen som vet i det heletatt hvorfor man feirer de tingene?
Jeg mener som kan historien?
Som har hørt alle sagnene og eventyrene?

Er bare Amerikanerne som har surra det opp.
Var ikke en gang de som startet med det.
Iallefall ikke Valentin.

InnleggSkrevet: Man 01 Nov 2004, 22:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Valentins dag:

Dagen er til minne om den romerske presten St. Valentin. Han gikk i døden for sin tro i år 273 under keiser Aurelianus. Senere ble Valentin skytsengel for den unge kjærligheten. Skikken på denne dagen var at unge menn og kvinner trakk lapper for å se hvem som skulle få hvem. Når det var gjort, var parene å anse som forlovet – i det minste til neste dag

Halloween:

Halloween var egentlig en keltisk ildfestival som ble kalt Samhain, den markerte slutten på innhøstingen og begynnelsen av vinteren. samhain betyr slutten på sommeren.
Samhain var også en feiring for de døde. Kelterne trodde de døde levde i et land som het Tirnanog (er ikke helt sikker på skrivemåten). Det døgnet som Samhain varte, fra solnedgang den 31. oktober til solnedgang 1. november, kunne de levende få kontakt med de døde i Tirnanog. I Samhain-natten var det vanlig å herje med naboer og venner. Dersom de ikke fikk noe når de banket på døra til naboen, fant de på noe lureri. Dessuten skremte de vekk onde ånder med turnipser de hadde skåret ansikter i.
Tradisjonen med ildfestivalen døde nesten ut etter at Kristendommen spredte seg. De kristne ville bli kvitt all hedensk tro. Det var de Irske utvandrerne, kelterne, som tok med seg feiringen til USA.
Etter at Kelterne kom til USA, beholdt de litt av den gamle religiøse festivalen. Kelterne fant snart ut at det var masse gresskar i USA. De erstattet turnipsene med gresskar. Det var dessuten mye lettere å skjære ansikter i gresskarene enn i turnipsen.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Man 01 Nov 2004, 23:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
jeg feirer ikke halloween.. jeg gjorde det når jeg var liten og søt.. men nå syntes jeg det er mer skremmende.. Halloween helgen så lå jeg gjemt under teppe i stuen, når det ringte på ba jeg kjæresten min lukke opp..skummelt syntes jeg, og disse barna da, selv om du gir de godterie så føler de for å kaste egg på døra di likavel.. i bærum var det jo reneste terrorakjsonen..Sad

InnleggSkrevet: Tir 02 Nov 2004, 07:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
sharee skrev:
Valentins dag:

Dagen er til minne om den romerske presten St. Valentin. Han gikk i døden for sin tro i Ã¥r 273 under keiser Aurelianus. Senere ble Valentin skytsengel for den unge kjærligheten. Skikken pÃ¥ denne dagen var at unge menn og kvinner trakk lapper for Ã¥ se hvem som skulle fÃ¥ hvem. NÃ¥r det var gjort, var parene Ã¥ anse som forlovet – i det minste til neste dag

Halloween:

Halloween var egentlig en keltisk ildfestival som ble kalt Samhain, den markerte slutten på innhøstingen og begynnelsen av vinteren. samhain betyr slutten på sommeren.
Samhain var også en feiring for de døde. Kelterne trodde de døde levde i et land som het Tirnanog (er ikke helt sikker på skrivemåten). Det døgnet som Samhain varte, fra solnedgang den 31. oktober til solnedgang 1. november, kunne de levende få kontakt med de døde i Tirnanog. I Samhain-natten var det vanlig å herje med naboer og venner. Dersom de ikke fikk noe når de banket på døra til naboen, fant de på noe lureri. Dessuten skremte de vekk onde ånder med turnipser de hadde skåret ansikter i.
Tradisjonen med ildfestivalen døde nesten ut etter at Kristendommen spredte seg. De kristne ville bli kvitt all hedensk tro. Det var de Irske utvandrerne, kelterne, som tok med seg feiringen til USA.
Etter at Kelterne kom til USA, beholdt de litt av den gamle religiøse festivalen. Kelterne fant snart ut at det var masse gresskar i USA. De erstattet turnipsene med gresskar. Det var dessuten mye lettere å skjære ansikter i gresskarene enn i turnipsen.

Så dette er jo ikke amerikanske skikker i det hele tatt. Halloween er så hedensk som det kan få blitt, og burde dermed vært bannlyst i statene (helt til noen fant ut at de kunne tjene penger på det)

InnleggSkrevet: Tir 02 Nov 2004, 08:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Jos
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004
Selve navnet Halloween kommer av Hallow's Eve og er så kristent så det kan bli (Hallow=hellig) og Hallow's Eve kommer før All Saints Day på samme måte som Christmas Eve kommer før Christmas Day.

"The Christian religion, with its emphasis on the 'historical' Christ and his act of redemption 2000 years ago, is forced into a linear view of time, where 'seeing the future' is an illogical proposition. In fact, from the Christian perspective, any attempt to do so is seen as inherently evil. This did not keep the medieval Church from co-opting Samhain's other motif, commemoration of the dead. To the Church, however, it could never be a feast for all the dead, but only the blessed dead, all those hallowed (made holy) by obedience to God - thus, All Hallow's, or Hallowmas, later All Saints and All Souls."

InnleggSkrevet: Tir 02 Nov 2004, 15:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [26 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet