DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
Abort
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 8 [156 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3, ..., 6, 7, 8 Neste
Av Innlegg
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
 Abort

Hva syntes dere om abort?
Skulle det vært ulovelig?

InnleggSkrevet: Ons 20 Okt 2004, 19:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Nei, det bør være lovlig, men ikke så enkelt som det er her i dag.

Hørte om et land (husker ikke hvor) der det ble tatt over 7000 aborter i fjor. Samme år ble det født rundt 6000 barn. Når abort erswtatter prevensjon blir noe helt feil, og det kan komme til å skje her også hvis abort er sosialt akseptert og enkelt å gjennomføre!

Men uansett bør den som tar abort bli påtvunget ordentlig rådgivning. Kjenner et par som angrer skikkelig på at de tok abort...

InnleggSkrevet: Ons 20 Okt 2004, 19:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Abort er aldri et enkelt valg. Man kan ta alle mulige forhåndsregler, men det er ikke alltid det holder. Da er det bra å ha en løsning uten at man må ty til strikkepinner.
Mener ordningen vi har i Norge nå er ganske bra.

Abort burde absolutt være lovlig.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Ons 20 Okt 2004, 20:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Å forby abort leder bare til en masse møl. Ulovlige inngrep foretatt av personer med mangelfull kunnskap og redskaper - og dermed stygge skader, til og med dødsfall.

Vi har en god ordning slik den er i dag.

InnleggSkrevet: Ons 20 Okt 2004, 21:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
rebecca
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg er litt tihenger av det at du skal ta konsekvensene av det du har gjort og ikke bare skyve de under matta. SÃ¥ hovedsakelig er jeg i mot abort, men i spesielle tilfeller er det fint at man har det som en mulighet.
For min egen del tviler sterkt på at jeg noen gang hadde sett på abort som en mulig løsning dersom jeg hadde blitt gravid, fordi jeg tror ikke jeg ville klart å tatt i fra noen retten til å leve og vokse opp. Er et foster mindre verdt enn en baby, hvorfor? hvem bestemmer når et liv blir verdig nok til å få rettigheter?

InnleggSkrevet: Ons 20 Okt 2004, 23:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg tror de færreste som tar abort gjør det med lett hjerte. De går nok og tenker på det i lang tid etterpå, ofte med dårlig samvittighet selv om det ofte var det riktige å gjøre.

Hvordan bestemme hva som er et liv verdt å beskyttes og hva som ikke er? Tja. I begynnelsen er fosteret bare en liten celleklump. Ikke noe hjerne, ikke noen tanker, følelser, bevissthet - nix, nada. Problemet er å anslå når sånn ca at fosteret faktisk begynner å få noen av disse evnene, men jeg tror dagens lovgivning ligger greit an i forhold til dette.

Vi lar jo også mennesker som er erklært hjernedøde få lov til å dø, gjør vi ikke? Så kriteriet for hva som er liv og hva som ikke er liv har med hva slags hjernefunksjoner man har å gjøre. Ingen høyere funksjoner, og man er heller ingen person i ordets rette forstand. Men så lenge man bare har en aldri så liten evne i seg til å kunne få noe ut av livet...

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 00:41
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Glahn skrev:
Problemet er å anslå når sånn ca at fosteret faktisk begynner å få noen av disse evnene, men jeg tror dagens lovgivning ligger greit an i forhold til dette.

Spiller det egentlig noen rolle..? I mitt hode skiller jeg ikke påbegynt liv og liv.. det blir nesten som å si at et barn er mindre verdt enn voksne..
mao, det er en definisjonssak, og i mitt hode defineres befruktet egg som foster/barn/menneske. Grunnen til det er at prosessen er startet, og om man ikke gjør noe imot blir det et menneske. Altså blir et befruktet egg naturlig til et menneske. foster=menneske. plantet frø=vekst.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 07:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Glahn skrev:
Vi lar jo også mennesker som er erklært hjernedøde få lov til å dø, gjør vi ikke?
Jo. Men det er for deres skyld, ikke foreldrenes. Og det kan ikke helbredes, det er en sykdom. Kan man vite om sykdom i et befruktet egg?
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 07:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Abort bør absolutt være lovlig, men jeg synes det blir helt forferdelig feil når folk bruker det som prevensjon. Man bør kunne ta konsekvensene av det man gjør, men det er jo ikke alltid man har gjort noe selv for at det skal skje...og i sånne situasjoner ville det være katastrofalt å forby abort.

mener jeg.

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 10:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Mirim
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 22 Jan 2004
Abort bør være lov. Reglene i norge er greie som de er, men jeg synes at det burde vært mer hjelp til de som har gått gjennom en abort.
De som tar abort har som regel tenk nøye gjennom det, men man vet ikke hva som kan komme av følelser etterpå.
Jeg har en venninne som slet med deperasjon og skyld følelese etter at hun hadde tatt abort.

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 10:20
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Man kan vite om genetisk betingede sykdommer i et foster, ja. Hvis man får lov til å teste for det - omstridt spørsmål i seg selv.

Lar vi hjernedøde få lov til å dø for deres egen skyld? Kanskje. Men er man uten høyere hjernefunksjoner er man jo heller ikke lenger til - den hjernedøde bryr seg da hverken den ene eller andre veien. De pårørende derimot, er de som bryr seg. Det er de som må spekulere i (og det blir jo spekulasjon) hva personen det gjelder hadde villet. Tilsvarende må en spekulere en masse rundt hvorvidt en skal ta abort eller ikke, på et tidspunkt hvor fosteret faktisk ikke har evnen til å bry seg.

At fosteret på et senere tidspunkt kan få evnen til å bry seg er for meg ikke noe argument. Da kan man tilsvarende argumentere "bakover", og ende opp med et standpunkt som tilsier at "Every Sperm Is Sacred", og derfor bør man ikke bruke prevensjon engang. Hvis sædcellen får lov til å møte eggcellen så blir det jo til liv, så man kan jo godt si at den naturlige prosessen som var begynnelsen til et nytt liv begynte med to glimt i mammas og pappas øyne.

Eller som Monty Python sier: "You're a Catholic the moment dad came!" For meg er det det som skjer om man skal følge slike prinsipper.

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 13:29
Jos
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004
Det av vi regner bursdagen fra den dagen vi ble født og ikke den dagen sædcella og egget møttes, dvs i mitt tilfelle i oktober og ikke i januar, gir jo et visst signal.

Det bør være lovlig å ta abort fram til da noen faktisk har blitt født for tidlig og overlevt og som i dag lever et normalt liv. (aner ikke hva historien sier om dette) I dag er det vel seks(?) uker som er grensa. Men det bør også koste penger (slik at det ikke blir en lettvint utvei) utenom svangerskap gjennom voldtekt/overgrep.

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 14:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Abort er neppe noen lett utvei enten det koster penger eller ikke. Hvor mange sliter vel ikke med skyldfølelse etter å ha tatt abort, samme hva omstendighetene omkring det hele var?

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 14:34
bananku
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jos skrev:
Det av vi regner bursdagen fra den dagen vi ble født og ikke den dagen sædcella og egget møttes, dvs i mitt tilfelle i oktober og ikke i januar, gir jo et visst signal.

Det bør være lovlig å ta abort fram til da noen faktisk har blitt født for tidlig og overlevt og som i dag lever et normalt liv. (aner ikke hva historien sier om dette) I dag er det vel seks(?) uker som er grensa. Men det bør også koste penger (slik at det ikke blir en lettvint utvei) utenom svangerskap gjennom voldtekt/overgrep.

Så man skal - etter din mening - kunne ta abort i 4., 5. eller 6. måned? Det blir jo bare feil.

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 15:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Abort er ikke et prevansjonsmiddel. Det er siste mulige utvei. Å måtte betale for å ta abort vil være helt feil.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 20:24
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

sharee skrev:
Abort er ikke et prevansjonsmiddel. Det er siste mulige utvei. Å måtte betale for å ta abort vil være helt feil.

Samt at det finnes tap her i livet som ikke kan måles i penger...

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 21:15
Jos
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004
Most Premature Baby
James Elgin Gill was born to Brenda and James Gill on May 20, 1987, in Ottawa, Ontario, Canada. He was 128 days premature, and weighed just 624 g. James' parents were told he had no chance of survival. Much of his body was still developing, including his skin, hands, ears, and feet. James' eyes were still fused shut.
(fra http://www.guinnessworldrecords.com/ )

Så dermed er foreløpig grensa på 5 måneder.

Personlig syns jeg det er sent å ta abort da, men vil med dette åpne for debatt. Når begynner et menneskeliv? Ved fødselen, samleiet, eller et sted i mellom?

InnleggSkrevet: Fre 22 Okt 2004, 08:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
når unge mennesker blir uventet gravide og er ikke klar for å få et barn, forstår jeg at de velger abort. Det er bedre å "drepe" noe som ikke finnes, enn å bære frem et barn som ikke er ønsket..
men når damer opp i 30 årene bruker abort som et slags prevensjonsmiddel..det er sykt.. har hørt om flere slike tilfeller..
jeg syntes det skulle vært mye mer oppfølging før abort inngrepet.. prate med parret/jenta om det er dette hun er sikker på osv.. Det er veldig mange som angrer etterpå og sånt er trist.. sånt svir seg inn i hjertet og forblir der..
og det er VELDIG fælt at folk tror det er "greit" å ta abort under 5 mnd..

men jeg kan skjønne par som får vite at barnet har problemer (f.eks. celebral parese e.l) vurderer abort.. det er mange foreldre som ikke er psykisk sterke til å ta vare på unge med så sterke ressursproblemer..

InnleggSkrevet: Lør 23 Okt 2004, 10:30
bikerkids_88
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 19 Sep 2004
aniraC skrev:
når unge mennesker blir uventet gravide og er ikke klar for å få et barn, forstår jeg at de velger abort. Det er bedre å "drepe" noe som ikke finnes, enn å bære frem et barn som ikke er ønsket..

kunne ikke sagt det bedre selv

InnleggSkrevet: Lør 23 Okt 2004, 11:00
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
Jos skrev:

Bursdag er bare et annet ord for førdselsdag, selvfølgelig er det den dagen man er født, det sier jo seg selv!

Grensen for å få ta abort er i dag i 12. uke. dvs når man er ferdig med over 1/4 av svangerskapet (man regner at et svangerskap varer i ca 40 uker). Man kan også søke om å få ta abort frem til 18. uke (da er man nesten halvveis i svangerskapet) men abort etter 12. uke innfris bare i spesielle tilfeller.

Jeg mener at det er viktig at vi har selvbestemt abort, slik Glahn tidligere har skrevet ville noe annet ført til ulovlige aborter, jenter har i alle tider klart å kvitte seg med et uønsket barn, men dette har i alt for mange tilfeller ført til at man har blitt steril, eller enda verre at man har dødd.

Abort er ikke et prevensjonsmiddel, og jeg tror ikke det er mange som bruker det som det heller, det er for stor psykisk belastning å ta abort enn at man kan bruke det som prevansjonsmiddel.,

Personlig kunne jeg bare tatt abort i ett spesielt tilfelle, og det var om jeg hadde blitt gravid som følge av en voldtekt, men jeg er ikke helt sikker på at jeg hadde valgt abort i det tilfellet heller. Det innebærer alltid en risiko om at man kan bli steril når man tar abort, og jeg har altfor lyst på barn til å ta den risikoen.. tror jeg. Grunnen til at jeg ikke ville tatt abort i andre tilfeller er at er jeg moden nok til å ha sex, er jeg moden nok til å ta vare på et barn. Jeg har forøvrig hatt denne oppfatningen siden jeg var 13.. og jeg tviler på at mitt syn noensinne vil forandres.

InnleggSkrevet: Lør 23 Okt 2004, 21:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 8 [156 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3, ..., 6, 7, 8 Neste
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet