|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Hva er en BRA lÄt/skive?
Jeg har en debatt gÄende pÄ VG's forum, jeg sakser den inn her som starten pÄ DSGF-debatten:
jeg i VG skrev: |
------------
Salemonsen skrev:
som i VG har annmeldt J9 og OnklP sin nye plate, er overhode ingen stor fan av gruppa, men nÄr du langer ut mot gruppa og gir de dÄrlig kritikk for hvor dÄrlig "kjendissparty" er.
"Det som trekker mest ned, er selvfÞlgelig «Kjendisparty», Ärets desidert dÄrligste lÄt."
nÄr denne ehar solgt sÄ mye som den har gjort og er en hit, blir det jo feil og lange ut mot den. De tusenvis som har kjÞpt singelen og digger den, betyr dette at det er et kjempe album? Synes hele annmeldelsen var vannvittig dÄrlig.... Eller er det slik det skal fungere? DÄrlig annmeldelse betyr bra plate?
--------------------------------------------------
Du har misforstÄtt kraftig. hele poenget med anmeldelser er jo at de skal vÊre objektive. Med andre ord, den skal IKKE ta hensyn til salg, trynefaktor, personlige preferanser o.l.. Anmeldelsen skal fokusere pÄ de rent musikalske prestasjonene.
Derfor var dette en strÄlende anmeldelse, da <<Kjendisparty>> er en enormt dÄrlig lÄt(om den kan kalles lÄt) teknisk sett. Kjip beat, mye gjentagelse og elendig, fantasilÞs tekst. sangen gir deg ingenting, du har glemt den 2 min etter du hÞrte den, fordi den har null budskap til ettertanke.
Eneste grunnen til at den selger, er hype. Hype er en merkelig ting, som kan slÄ helt uventet ut, og fÄ mainstream-folk til Ä kjÞpe hva som helst. Betal for Ä fÄ spilt ei lÄt pÄ riktige TV og Radio-stasjoner pÄ riktig tid, og hjulet er igang. noen syns det er tÞft fordi det er sÄ dÄrlig, de mindre selvstendige vennene deres som gjÞr hva som helst for Ä <<vÊre med>> er enige, osv osv. Dermed blir det alt for mange som kjÞper den mest grusomme skjiten som kan pÞses ut(les: O-zone), mens EGENTLIG svÊrt fÄ liker den sÊrlig i det hele tatt i utgangspunktet!
Se pÄ Dragoste-what-ever, det er en elendig, talentlÞs forferdelig lydvoldtekt, og allikevel selger den! forklar det den som kan, jeg kan ikke forklare det med annet enn ett ord: Hype.
BTW, et annet eksempel pÄ hype(mer fortjent, though): Hvis jeg fortalt deg for ett Är siden at "om ett Är vil VG-lista toppes uke pÄ uke, ja nesten ta rekord pÄ antall uker, av en bonde fra vinje som synger folkemusikk!", ville du trodd meg..?
ideologik 28.09.04 10:32
Ăžnskis skrev:
"poenget med anmeldelser er jo at de skal vĂŠre objektive."
Uffda, enda en?
Ăžnskis 28.09.04 10:36
----------
ideologik skrev:
Ăžnskis skrev:
"poenget med anmeldelser er jo at de skal vĂŠre objektive."
Uffda, enda en?
------------------------
Hva? les resten av innlegget heller, du..
Du har misforstÄtt, ser du.. en anmeldelse er IKKE en persons mening i den forstand, "jeg syns lÄta suger", han skal vurdere sÄ objektivt han kan, altsÄ prÞve Ä IKKE ytre personlige meninger. forstÄr du?
|
Sitat: |
ideologik 28.09.04 10:38
Ăžnskis skrev:
"les resten av innlegget heller, du.."
Den siterte setningen fratar meg enhver lyst til Ă„ lese noe som helst du skriver.
"Du har misforstÄtt, ser du.. en anmeldelse er IKKE en persons mening i den forstand, "jeg syns lÄta suger", han skal vurdere sÄ objektivt han kan, altsÄ prÞve Ä IKKE ytre personlige meninger. forstÄr du?"
NÄr en anmelder sier at en lÄt er dÄrlig, er det da en universell sannhet han eller hun presenterer?
[Endret 28.09.04 10:39 av ideologik]
Ăžnskis 28.09.04 10:41
"NÄr en anmelder sier at en lÄt er dÄrlig, er det da en universell sannhet han eller hun presenterer?"
SelvfÞlgelig ikke, men de skal prÞve sÄ godt de kan Ä lage den slik ja. Og en god anmelder vil vÊre tilnÊrmet "sannheten", ikke universell, det gÄr ikke, men vurdert utifra vestlig syn pÄ musikk(teknisk sett, igjen.. oppbygging, instrumentbruk, variasjon, vokal, tekster).
|
Sitat: |
ideologik 28.09.04 10:45
Ăžnskis skrev:
"SelvfÞlgelig ikke, men de skal prÞve sÄ godt de kan Ä lage den slik ja."
NÄr man vurderer en lÄt som god eller dÄrlig, er det uansett en subjektiv vurdering.
"Og en god anmelder vil vĂŠre tilnĂŠrmet "sannheten""
Ettersom det ikke finnes noen sannhet, er jo dette utsagnet null verdt.
Ăžnskis 28.09.04 10:48
Igjen, LES hva jeg skriver!!
TEKNISK god eller dÄrlig, DET gÄr an Ä vurdere, jo.
En falsk vokal og sur gitar, det er teknisk dÄrlig. men en krystallren vokal, og perfekt fingerspill, det er teknisk bra. vanskelig Ä forstÄ, eller vil du bare kverulere?
ideologik 28.09.04 10:51
Teknisk kvalitet er noe annet enn den samlede kvaliteten til en sang, og det er vel sistnevnte vi diskuterer, eller?
Ăžnskis 28.09.04 10:57
I en objektiv vurdering er (etter min mening) den samlede kvaliteten et resultat av den tekniske kvaliteten. mao: dÄrlig teknisk oppbygging=dÄrlig resultat.
ideologik 28.09.04 10:59
Ăžnskis skrev:
"I en objektiv vurdering er (etter min mening)"
Dette er bra greier.
Ăžnskis 28.09.04 11:02
Vennligst forklar deg. Det gÄr greit an Ä skrive "min mening" og "objektiv" i samme setning, vi snakker her om min mening om definisjonen av en objektiv vurdering. Om du er mer interessert i Ä flisespikke og vÊre usaklig enn Ä holde deg til saken, sÄ avslutter vi diskusjonen her. |
Min motdebattant er som dere ser relativt usaklig til tider, men hvis man ser bort ifra det; hvordan skal en plate anmeldes? Hva definerer en "god" plate?
KjĂžr debatt!
FÞlg forÞvrig debatten pÄ VG her om du er interessert..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 28 Sep 2004, 10:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Jeg skulle gjerne sett at plater ble anmeldt med en objektiv del som gÄr pÄ det musikalske, tekniske i musikken. SÄ en subjektiv del hvor anmelderen kan slenge ut det han vil av personlige meninger.
|
Skrevet: Tir 28 Sep 2004, 11:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Jeg tviler egentlig pÄ at det i det hele tatt er mulig Ä vÊre objektiv, selv nÄr vi snakker om det tekniske aspektet. En hver beskrivelse er i sin natur subjektiv. En annen ting er jo i hvilken grad det er mulig Ä vurdere det tekniske aspektet som et kriterie pÄ hvor god en lÄt er.
Ta Nirvana, det er ganske mange mange som liker dem, men det er ikke til Ä skyve under en stol at de stort sett bare spilte powercords og at Cobain pÄ sitt beste var en middels vokalist (teknisk sett). Sex Pistols var et par steinkast unna Ä vÊre dyktige musikere (og det gjelder de fleste punkeband). En av mine absolutte favorittlÄter er NIN - The Frail, men den er pÄ ingen mÄter en teknisk imponerende lÄt.
Jeg mener og stÄr inne for at Tom Waits er en bedre vokalist enn Nightwish-Tarja. Selv om han neppe kan sies Ä vÊre tekninsk dyktigere. Jeg hÄper poenget mitt er forstÄelig, det er ikke en gitt sammenheng mellom tekniske og musikalske kvaliteter.
Det optimale med anmeldelser er nÄr man vet hvem som har skrevet den og hva vedkomende har anmeldt fÞr. Anmelderen bÞr og ha peiling pÄ sjangeren og artisten.
Selve anmeldelsen bĂžr inneholde en mest mulig objektiv beskrivelse av innholdet og en personlig oppfattning som er tydelig nettopp det, personlig. Disse personlige synspunktene bĂžr underbygges utifra anmeldelsesobjektet.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tir 05 Okt 2004, 01:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Mr_Pin skrev: | Jeg mener og stÄr inne for at Tom Waits er en bedre vokalist enn Nightwish-Tarja. Selv om han neppe kan sies Ä vÊre tekninsk dyktigere. Jeg hÄper poenget mitt er forstÄelig, det er ikke en gitt sammenheng mellom tekniske og musikalske kvaliteter.
|
Kanskje det da gÄr mer pÄ det tekniske samspillet? hvordan de forskjellige elementene passer sammen, fÞr de treffer inn i Þret ditt..?
For Ä ta det helt pÄ spissen sÄ kan man jo si at en halvgod trommis og en halvgod gitarist vil fÄ relativt bra samarbeid, mens en dÄrlig trommis og en enormt god vokalist vil Þdelegge resultatet..?
vet ikke helt..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 05 Okt 2004, 07:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Kan jo i forbindelse med plate-anmeldelser peke til denne artikkelen i Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article885015.ece
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Ons 06 Okt 2004, 12:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
NÄr jeg havner sammen musikere som er dyktigere enn meg, fÞrer det til at jeg spiller bedre. Faktisk.
Men, jeg mÄ sÞrge for at jeg er kjent med min oppgave, og at den ikke ligger utenfor det jeg kan klare. Ellers vil jeg trekke ned.
En haug elendige musikere er vÊrre en noen gode + noen dÄrlige (som bÞr ha enkle oppgaver)
|
Skrevet: Tor 07 Okt 2004, 21:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|