|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Hva er en BRA låt/skive?
Jeg har en debatt gående på VG's forum, jeg sakser den inn her som starten på DSGF-debatten:
| jeg i VG skrev: |
------------
Salemonsen skrev:
som i VG har annmeldt J9 og OnklP sin nye plate, er overhode ingen stor fan av gruppa, men når du langer ut mot gruppa og gir de dårlig kritikk for hvor dårlig "kjendissparty" er.
"Det som trekker mest ned, er selvfølgelig «Kjendisparty», årets desidert dårligste låt."
når denne ehar solgt så mye som den har gjort og er en hit, blir det jo feil og lange ut mot den. De tusenvis som har kjøpt singelen og digger den, betyr dette at det er et kjempe album? Synes hele annmeldelsen var vannvittig dårlig.... Eller er det slik det skal fungere? Dårlig annmeldelse betyr bra plate?
--------------------------------------------------
Du har misforstått kraftig. hele poenget med anmeldelser er jo at de skal være objektive. Med andre ord, den skal IKKE ta hensyn til salg, trynefaktor, personlige preferanser o.l.. Anmeldelsen skal fokusere på de rent musikalske prestasjonene.
Derfor var dette en strålende anmeldelse, da <<Kjendisparty>> er en enormt dårlig låt(om den kan kalles låt) teknisk sett. Kjip beat, mye gjentagelse og elendig, fantasiløs tekst. sangen gir deg ingenting, du har glemt den 2 min etter du hørte den, fordi den har null budskap til ettertanke.
Eneste grunnen til at den selger, er hype. Hype er en merkelig ting, som kan slå helt uventet ut, og få mainstream-folk til å kjøpe hva som helst. Betal for å få spilt ei låt på riktige TV og Radio-stasjoner på riktig tid, og hjulet er igang. noen syns det er tøft fordi det er så dårlig, de mindre selvstendige vennene deres som gjør hva som helst for å <<være med>> er enige, osv osv. Dermed blir det alt for mange som kjøper den mest grusomme skjiten som kan pøses ut(les: O-zone), mens EGENTLIG svært få liker den særlig i det hele tatt i utgangspunktet!
Se på Dragoste-what-ever, det er en elendig, talentløs forferdelig lydvoldtekt, og allikevel selger den! forklar det den som kan, jeg kan ikke forklare det med annet enn ett ord: Hype.
BTW, et annet eksempel på hype(mer fortjent, though): Hvis jeg fortalt deg for ett år siden at "om ett år vil VG-lista toppes uke på uke, ja nesten ta rekord på antall uker, av en bonde fra vinje som synger folkemusikk!", ville du trodd meg..?
ideologik 28.09.04 10:32
ønskis skrev:
"poenget med anmeldelser er jo at de skal være objektive."
Uffda, enda en?
ønskis 28.09.04 10:36
----------
ideologik skrev:
ønskis skrev:
"poenget med anmeldelser er jo at de skal være objektive."
Uffda, enda en?
------------------------
Hva? les resten av innlegget heller, du..
Du har misforstått, ser du.. en anmeldelse er IKKE en persons mening i den forstand, "jeg syns låta suger", han skal vurdere så objektivt han kan, altså prøve å IKKE ytre personlige meninger. forstår du?
|
| Sitat: |
ideologik 28.09.04 10:38
ønskis skrev:
"les resten av innlegget heller, du.."
Den siterte setningen fratar meg enhver lyst til å lese noe som helst du skriver.
"Du har misforstått, ser du.. en anmeldelse er IKKE en persons mening i den forstand, "jeg syns låta suger", han skal vurdere så objektivt han kan, altså prøve å IKKE ytre personlige meninger. forstår du?"
Når en anmelder sier at en låt er dårlig, er det da en universell sannhet han eller hun presenterer?
[Endret 28.09.04 10:39 av ideologik]
ønskis 28.09.04 10:41
"Når en anmelder sier at en låt er dårlig, er det da en universell sannhet han eller hun presenterer?"
Selvfølgelig ikke, men de skal prøve så godt de kan å lage den slik ja. Og en god anmelder vil være tilnærmet "sannheten", ikke universell, det går ikke, men vurdert utifra vestlig syn på musikk(teknisk sett, igjen.. oppbygging, instrumentbruk, variasjon, vokal, tekster).
|
| Sitat: |
ideologik 28.09.04 10:45
ønskis skrev:
"Selvfølgelig ikke, men de skal prøve så godt de kan å lage den slik ja."
Når man vurderer en låt som god eller dårlig, er det uansett en subjektiv vurdering.
"Og en god anmelder vil være tilnærmet "sannheten""
Ettersom det ikke finnes noen sannhet, er jo dette utsagnet null verdt.
ønskis 28.09.04 10:48
Igjen, LES hva jeg skriver!!
TEKNISK god eller dårlig, DET går an å vurdere, jo.
En falsk vokal og sur gitar, det er teknisk dårlig. men en krystallren vokal, og perfekt fingerspill, det er teknisk bra. vanskelig å forstå, eller vil du bare kverulere?
ideologik 28.09.04 10:51
Teknisk kvalitet er noe annet enn den samlede kvaliteten til en sang, og det er vel sistnevnte vi diskuterer, eller?
ønskis 28.09.04 10:57
I en objektiv vurdering er (etter min mening) den samlede kvaliteten et resultat av den tekniske kvaliteten. mao: dårlig teknisk oppbygging=dårlig resultat.
ideologik 28.09.04 10:59
ønskis skrev:
"I en objektiv vurdering er (etter min mening)"
Dette er bra greier.
ønskis 28.09.04 11:02
Vennligst forklar deg. Det går greit an å skrive "min mening" og "objektiv" i samme setning, vi snakker her om min mening om definisjonen av en objektiv vurdering. Om du er mer interessert i å flisespikke og være usaklig enn å holde deg til saken, så avslutter vi diskusjonen her. |
Min motdebattant er som dere ser relativt usaklig til tider, men hvis man ser bort ifra det; hvordan skal en plate anmeldes? Hva definerer en "god" plate?
Kjør debatt!
Følg forøvrig debatten på VG her om du er interessert..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 28 Sep 2004, 10:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Jeg skulle gjerne sett at plater ble anmeldt med en objektiv del som går på det musikalske, tekniske i musikken. Så en subjektiv del hvor anmelderen kan slenge ut det han vil av personlige meninger.
|
Skrevet: Tir 28 Sep 2004, 11:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Jeg tviler egentlig på at det i det hele tatt er mulig å være objektiv, selv når vi snakker om det tekniske aspektet. En hver beskrivelse er i sin natur subjektiv. En annen ting er jo i hvilken grad det er mulig å vurdere det tekniske aspektet som et kriterie på hvor god en låt er.
Ta Nirvana, det er ganske mange mange som liker dem, men det er ikke til å skyve under en stol at de stort sett bare spilte powercords og at Cobain på sitt beste var en middels vokalist (teknisk sett). Sex Pistols var et par steinkast unna å være dyktige musikere (og det gjelder de fleste punkeband). En av mine absolutte favorittlåter er NIN - The Frail, men den er på ingen måter en teknisk imponerende låt.
Jeg mener og står inne for at Tom Waits er en bedre vokalist enn Nightwish-Tarja. Selv om han neppe kan sies å være tekninsk dyktigere. Jeg håper poenget mitt er forståelig, det er ikke en gitt sammenheng mellom tekniske og musikalske kvaliteter.
Det optimale med anmeldelser er når man vet hvem som har skrevet den og hva vedkomende har anmeldt før. Anmelderen bør og ha peiling på sjangeren og artisten.
Selve anmeldelsen bør inneholde en mest mulig objektiv beskrivelse av innholdet og en personlig oppfattning som er tydelig nettopp det, personlig. Disse personlige synspunktene bør underbygges utifra anmeldelsesobjektet.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tir 05 Okt 2004, 01:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
| Mr_Pin skrev: | Jeg mener og står inne for at Tom Waits er en bedre vokalist enn Nightwish-Tarja. Selv om han neppe kan sies å være tekninsk dyktigere. Jeg håper poenget mitt er forståelig, det er ikke en gitt sammenheng mellom tekniske og musikalske kvaliteter.
|
Kanskje det da går mer på det tekniske samspillet? hvordan de forskjellige elementene passer sammen, før de treffer inn i øret ditt..?
For å ta det helt på spissen så kan man jo si at en halvgod trommis og en halvgod gitarist vil få relativt bra samarbeid, mens en dårlig trommis og en enormt god vokalist vil ødelegge resultatet..?
vet ikke helt..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 05 Okt 2004, 07:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Kan jo i forbindelse med plate-anmeldelser peke til denne artikkelen i Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article885015.ece
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 06 Okt 2004, 12:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Når jeg havner sammen musikere som er dyktigere enn meg, fører det til at jeg spiller bedre. Faktisk.
Men, jeg må sørge for at jeg er kjent med min oppgave, og at den ikke ligger utenfor det jeg kan klare. Ellers vil jeg trekke ned.
En haug elendige musikere er værre en noen gode + noen dårlige (som bør ha enkle oppgaver)
|
Skrevet: Tor 07 Okt 2004, 21:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|