|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Vedrørende missbruk av Guds navn.
Hvas er egentlig Missbruk av Guds navn, et uttrykk kanskje best kjent fra bibelens første bud :
1. Du skal ikke missbruke Guds navn.
Det er nemlig mulig å tolke dette litt hit og dit. Eksempelvis, hvis jeg blir riktig så irritert så kan det henne at jeg sier "Herregud!" er det dette det første budet referer til? Banning. Alternativet er at man uttaler seg på Guds vegne, som i "Gud hater homser!". Hva er den største blasfemien av de to? Er de likeverdige? Håper helst på at kristne eller andre som faktisk vet noe om den rene teologien kan svare på dette.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Lør 04 Sep 2004, 16:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Eller man kan jo gå så langt som i "Life of Brian"... (løselig husket)
...you have been found guilty of uttering the name of our Lord, and so as a BLASPHEMER... You are to be stoned to death!
I don't think it ought to be blasphemy, just saying Jehova.
Jeg tror nok forskjellige mennesker med forskjellige syn på den kristne/jødiske tro vil ha ganske så forskjellige syn på dette. Noen lettere å svelge enn andre...
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Lør 04 Sep 2004, 17:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Re: Vedrørende missbruk av Guds navn.
| Mr_Pin skrev: | | Hva er den største blasfemien av de to? Er de likeverdige? Håper helst på at kristne eller andre som faktisk vet noe om den rene teologien kan svare på dette. |
Alle synder er like store for Gud. Om du banner, "blasfemiserer" på andre måter, dreper, eller stjeler.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Søn 05 Sep 2004, 00:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
| ønskemestern skrev: | | Mr_Pin skrev: | | Hva er den største blasfemien av de to? Er de likeverdige? Håper helst på at kristne eller andre som faktisk vet noe om den rene teologien kan svare på dette. |
Alle synder er like store for Gud. Om du banner, "blasfemiserer" på andre måter, dreper, eller stjeler. |
Alle synder er vel ikke like store. Ikke i følge katolikker hvertfall.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Søn 05 Sep 2004, 23:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
| metaxa skrev: | | ønskemestern skrev: | | Mr_Pin skrev: | | Hva er den største blasfemien av de to? Er de likeverdige? Håper helst på at kristne eller andre som faktisk vet noe om den rene teologien kan svare på dette. |
Alle synder er like store for Gud. Om du banner, "blasfemiserer" på andre måter, dreper, eller stjeler. |
Alle synder er vel ikke like store. Ikke i følge katolikker hvertfall. |
Kan du fortelle hvilke synder som er verre enn andre?
|
Skrevet: Man 06 Sep 2004, 10:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Tja, tenk på filmen "Seven"... Forskjellige trosretninger opererer nok med forskjellige begreper når det gjelder synd, ja.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 06 Sep 2004, 16:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Haaa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 18 Jul 2004 Innlegg: 286 Bosted: Akershus
|
| Mr_Pin skrev: | Hvas er egentlig Missbruk av Guds navn, et uttrykk kanskje best kjent fra bibelens første bud :
1. Du skal ikke missbruke Guds navn.
Det er nemlig mulig å tolke dette litt hit og dit. Eksempelvis, hvis jeg blir riktig så irritert så kan det henne at jeg sier "Herregud!" er det dette det første budet referer til? Banning. Alternativet er at man uttaler seg på Guds vegne, som i "Gud hater homser!". Hva er den største blasfemien av de to? Er de likeverdige? Håper helst på at kristne eller andre som faktisk vet noe om den rene teologien kan svare på dette. |
Jeg ville vel sagt at alle eksemplene går under å missbruke navnet hans.
|
Skrevet: Man 06 Sep 2004, 16:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
| Ronja skrev: | | metaxa skrev: | | ønskemestern skrev: | | Mr_Pin skrev: | | Hva er den største blasfemien av de to? Er de likeverdige? Håper helst på at kristne eller andre som faktisk vet noe om den rene teologien kan svare på dette. |
Alle synder er vel ikke like store. Ikke i følge katolikker hvertfall. |
Kan du fortelle hvilke synder som er verre enn andre? |
Nei, det kan jeg ikke ettersom jeg ikke er katolikk. Men jeg mener å huske at katolikker har grader av synder. Hvorfor ellers skulle man måtte be 100 ave mariaer for en synd og 50 for en annen synd?
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tir 07 Sep 2004, 01:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

|
| ønskemestern skrev: | | Mr_Pin skrev: | | Hva er den største blasfemien av de to? Er de likeverdige? Håper helst på at kristne eller andre som faktisk vet noe om den rene teologien kan svare på dette. |
Mener du at kirken, eller Gud, sidestiller det å si faen med å voldta en niåring?
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tir 07 Sep 2004, 09:51 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Seraphim
Främling

Ble Medlem: 07 Sep 2004 Innlegg: 1
|
| Mr_Pin skrev: | | ønskemestern skrev: | | Mr_Pin skrev: | | Hva er den største blasfemien av de to? Er de likeverdige? Håper helst på at kristne eller andre som faktisk vet noe om den rene teologien kan svare på dette. |
Mener du at kirken, eller Gud, sidestiller det å si faen med å voldta en niåring? |
Ja, ifølge flere kristne jeg har prat med, så gjør "Han" det.
Ettersom det å akseptere jesus som frelser vistnok skal tillgi deg like mye uansett hva du har gjort.
|
Skrevet: Tir 07 Sep 2004, 11:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
| Mr_Pin skrev: | | ønskemestern skrev: | | Mr_Pin skrev: | | Hva er den største blasfemien av de to? Er de likeverdige? Håper helst på at kristne eller andre som faktisk vet noe om den rene teologien kan svare på dette. |
Mener du at kirken, eller Gud, sidestiller det å si faen med å voldta en niåring? |
Så lenge du ikke angrer det du har gjort og ber om tilgivelse, har du noe uoppgjort og dermed blir du heller ikke salig. (Det vil ikke si at du må be om tilgivelse for hver og en synd du gjør, for det vet du ikke selv, men har har du Alterens Sakrament).
Men straffen skal øvrigheten sette, og vi skal følge det øvrigheten sier, så lenge det ikke går imot Guds ord. Dermed, siden øvrigheten har retten til å straffe blir jo disse syndene behandlet forskjellig på jorden, etter Guds vilje.
|
Skrevet: Tir 07 Sep 2004, 18:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

|
| Ronja skrev: | | Mr_Pin skrev: | | ønskemestern skrev: | | Mr_Pin skrev: | | Hva er den største blasfemien av de to? Er de likeverdige? Håper helst på at kristne eller andre som faktisk vet noe om den rene teologien kan svare på dette. |
Så lenge du ikke angrer det du har gjort og ber om tilgivelse, har du noe uoppgjort og dermed blir du heller ikke salig. (Det vil ikke si at du må be om tilgivelse for hver og en synd du gjør, for det vet du ikke selv, men har har du Alterens Sakrament).
Men straffen skal øvrigheten sette, og vi skal følge det øvrigheten sier, så lenge det ikke går imot Guds ord. Dermed, siden øvrigheten har retten til å straffe blir jo disse syndene behandlet forskjellig på jorden, etter Guds vilje. |
I din Guds øyne er det altså jeg like ille som dr Mengele? At jeg banner uten å angre på det er likestilt med at enkelte lager lampeskjermer av andre mennesker.
Vi er dog en smule på siden av temaet. Jeg mener, hvis jeg kan låne Glahns eksempel fra LoB, at det er en umåtelig mye verre synd å drepe noen i Guds navn enn å uttale det. At det å sette seg i skaperens plass og utøve hans dom for ham er den virkelige synden. Selv om det muligens passer enkelte kristne dårlig...
|
Skrevet: Tor 09 Sep 2004, 10:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Nå skal de 10 bud angivelig være oppgitt i prioritert rekkefølge. Så alle synder er nok ikke like store. Men alle syndere, uansett synd, må ha Guds tilgivelse.
Nå har Jesus kommet med det dobbelte kjærlighets bud i senere tid.
Noe i retning av:
Du skal elske herren din, Gud.
Du skal elske din neste som deg selv.
(Tro, håp og kjærlighet, men størst blant disse er kjærligheten)
Utnyttelse av Guds navn er i mine øyne større synd enn tilfeldig bruk. I mine øyne? Vel; slik mine øyne ser når jeg årøver å se med kristendommen som utgangspunkt, istedet for min helt egen idé om virkeligheten.
|
Skrevet: Søn 12 Sep 2004, 14:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
| theJack skrev: | | Nå skal de 10 bud angivelig være oppgitt i prioritert rekkefølge. Så alle synder er nok ikke like store. |
Kan du komme med ett bibelspråk som sier det?
|
Skrevet: Man 13 Sep 2004, 14:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| theJack skrev: | | Nå skal de 10 bud angivelig være oppgitt i prioritert rekkefølge. Så alle synder er nok ikke like store. |
Her tar du feil, i det minste i forhold til til den protestantiske kirke. Da er alle synder like store. I tillegg er det noe som heter at "bryter du et bud, bryter du alle", men ikke be meg forklare dette, vet det ikke noe mer grundig enn det..
|
Skrevet: Man 13 Sep 2004, 14:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003 Innlegg: 171 Bosted: Fredrikstad
|
Misbruk av Guds navn er å utgi noe for å være Gud, uten at det er det. Noe a´la "Du skal ikke ha andre guder enn meg". Det blir noe sånt som at du skal ikke innbille noen at noe annet enn meg er gud. Dvs. misbruke Guds navn, for å opphøye noe annet. Folk som f.eks. dyrker Elvis som Gud kan sies å misbruke guds navn. Det samme med folk som sier at penger er viktigere enn Gud (les: materialisme vs. spiritualitet).
Er ikke kristen, men dette er hvordan jeg tolker dette begrepet.
...-:Cináed:-...
|
_________________ Man is, rest he has is by addition.
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 12:20 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Dj_Ista skrev: | Misbruk av Guds navn er å utgi noe for å være Gud, uten at det er det. Noe a´la "Du skal ikke ha andre guder enn meg". Det blir noe sånt som at du skal ikke innbille noen at noe annet enn meg er gud. Dvs. misbruke Guds navn, for å opphøye noe annet. Folk som f.eks. dyrker Elvis som Gud kan sies å misbruke guds navn. Det samme med folk som sier at penger er viktigere enn Gud (les: materialisme vs. spiritualitet).
Er ikke kristen, men dette er hvordan jeg tolker dette begrepet.
...-:Cináed:-... |
Du har nok misforstått litt, det du skriver med elvis og penger og slikt, det går under det første bud; "du skal ikke ha andre guder enn meg". mens "du skal ikke misbruke Guds navn", som er et annet bud, går mer på banning, sverging, og å utgi seg for å prate på guds vegne.
|
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 14:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

|
Fikk ikke frem poenget helt slik jeg ville, men jeg har ikke misforstått. At det å banne er å misbruke guds navn er en vanlig tolkning, men det er ikke dermed sagt at det er sånn. Står det noe sted i Bibelen at det er akkurat det som menes?
Det jeg mener er at bud 1 og 2 er to sider av samme sak. Når vi snakker om "du skal ikke ha andre guder enn meg" så betyr det det som står der. Ikke dyrk annet/andre enn Gud som gud. Men i bud 2 står man på den andre siden, og er på en måte forkynneren, som gir andre inntrykk av at noe annet enn Gud er gud (og man vet selv at det ikke er sant). Vet ikke helt om du skjønner hva jeg mener. I bud misbruker du Guds navn for å opphøye noe annet, mens i bud 1 dyrker du en annen gud, muligens av uvitenhet.
...-:Cináed:-...
|
Skrevet: Fre 01 Okt 2004, 21:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
I noen tilfeller har du rett, men det trenger ikke være for å opphøye noe annet, som sagt gjelder det også bl.a. sverging, om man sier "jeg sverger ved gud", eller om man sier "gud vil straffe deg", da tillegger man seg selv makt over hva gud gjør, og misbruker dermed hans navn.
Om man sier "gud sa det var greit at jeg ranet den shell-stasjonen" er det også misbruk av guds navn, men man bryter ikke det første bud for det..
|
Skrevet: Lør 02 Okt 2004, 00:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

|
Er vel no sånt jeg mente også. Gud vet
Er skikkelig ræva til å argumentere i disse dager. Hjernen er alene, og fungerer kun i godt selskap.
|
Skrevet: Man 04 Okt 2004, 19:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |