DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
filosofering pÄ tid
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [34 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
 filosofering pĂ„ tid

Jeg har ikke stort tanker rundt dette, untatt at vi forbinder tid med noe konkret. Vi ser pÄ kalenderen og blar tilbake i tid osv, og forbinder vel da lang tid tilbake med,,langt vekk.
Men alt er jo bare en forandring.

Noen som har noen tanker om tid?

InnleggSkrevet: Ons 04 Aug 2004, 17:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Tid.. det er vel det eneste som hindrer at alt skjer pÄ Ún gang? Wink

InnleggSkrevet: Tor 05 Aug 2004, 22:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Odd Nordstoga har tanker om tid; Jeg bryr meg ikke om tiden, den klarer Ä gÄ av seg sjÞl ei stund..

+ om vĂŠret;

Bryr meg ikke om vÊret, det er da sÄ mye vÊr omkring..
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 06 Aug 2004, 07:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004
Tid eksisterer ikke.

Tid virker for meg som et litt tafatt forsÞk pÄ Ä forklare effekten av energi.
Er litt vanskelig og forklare mine meninger men fÄr prÞve og illustrere hvorfor tid ikke eksisterer.

FÞrst mÄ vi definere at verden er et bilde skapt i vÄrt hode, basert pÄ informasjon fra for eksempel sanser, eller bare noe som er skapt i vÄrt hode.
Alle har vell hatt en fÞlelse av at tiden kan gÄr fortere noen ganger og saktere noen ganger.
NÄr noe er veldig artig gÄr tiden fortere, nÄr du kjeder livet av deg sÄ gÄr tiden saktere.
AltsÄ tid er hÞyst relativt, og dette skulle bety at man kan manipulere tid om man skulle finne det for godt Ä Þve opp en sÄnn egenskap.
Tid er jo ogsÄ definert i fra energi, sekundet er vell bestemt av halveringstiden fra et eller annet stoff.

SÄ kommer spÞrsmÄlet, hva skjer med tiden nÄr du er dÞd?

Jo tiden stopper opp, siden du ikke er der til Ă„ skape opplevelsen av tid.

Det eneste som finnes er nÄ.

Jeg har viss fĂžlelse av at det er slik verden vil oppleves for de som er opplyste.

Regner vell med som vanlig at ingen skjĂžnner hva jeg egentlig prĂžver og si.

InnleggSkrevet: Fre 06 Aug 2004, 11:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
et sekund defineres av et visst antall omdreininger av et elektron rundt et cesium-atom.

Men om tid finnes? Ja, nok et spÞrsmÄl som ikke er mulig Ä svare pÄ. Kan ikke folk begynne Ä stille litt mer konkrete spÞrsmÄl?

Et sekund finnes like mye som en meter finnes. Men finnes virkelig en meter?

Hva er egentlig temaet her?

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 22:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
For egen del aksepterer jeg min observasjon av tid som noe reelt, derfor vil jeg pÄstÄ at tid finnes...ikke nÄ, men nÄ...og nÄ Very Happy

Tid er forÞvrig et ytterst morsomt tema Ä fabulere rundt, men Ä konkludere utover det man observerer blir kun synsing av teoretisk karakter. Selv Stephen Hawking kommer til kort vedrÞrende fenomenet, sÄ ogsÄ Einstein. Tid er en av de mest fascinerende singularitetene, men dog sÄ umulig Ä forholde seg til pÄ et annet plan enn det rent objektive.

Begrepet og opplevelsen av tid eksisterer; derfor vil jeg pÄstÄ at tid finnes akkurat slik vi observerer den. Fortiden eksisterer som historie, fremtiden som noe som kommer og nÄet er...nettopp nÄ...

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 22:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
tiden hopper sÄnn som jeg misforstÄr den. idag morges fik jeg det travelt fordi jeg hadde rotet bort en halvtime. trodde jeg. det hadde gÄtt nÞyaktig tre minutter. jeg har ekstremt dÄrlig tidsfÞlelse, men nÄ mÄ jeg logge av. rekke en buss. vet jeg. tiden gÄr alltid fort pÄ internett. tror jeg.

InnleggSkrevet: Fre 20 Aug 2004, 13:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
Tid er en dimensjon...

Det er ganske arti Ä filosofere om tid ja, men det er en mÄte det blir enda artigere pÄ...

De fleste har vel sett en eller annen film der noen reiser tilbake i tiden og gjÞr noe som resulterer i en endring i historien. Og nÄr man ser i "nÄtiden" skjer denne endringen momentant, og mange husker hva som var fÞr endringen skjedde... Hvis dette skulle vÊre mulig, mÄtte det ha eksistert minst to tidsdimensjoner: Ún mainstream-tidsdimensjon og en personlig dimensjon. Tiden gÄr da lineÊrt utover disse aksene. NÄr personen reiser tilbake i tid brytes denne linjen, og deler seg pÄ en mÄte i to, der personens linje ikke fÞlger den vanlige. Og nÄr forandringen skjer, skjer den i hÞyden til den andre..... Bah... dette blir forvirrende... Men jeg hÄper jeg har ledet noen inn pÄ en sÞvnlÞs natt Smile

InnleggSkrevet: Fre 01 Okt 2004, 21:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Panter
l33t
l33t

Ble Medlem: 06 Apr 2003
Det er sagt at hvis man hiver en klokke ut i rommet med lysets fart, og kunne ha kikket pÄ den med en kikkert, ville vi sett at tiden sto stille. Det er kun det som beveger seg i samme fart som noe annet som har samme tid. Tyngdekraft har ogsÄ endel Ä si.
Derfor er tid ikke fastsatt, og dermed egentlig ikke eksisterende.
*GÄr og tar to parazet*

InnleggSkrevet: Sűn 03 Okt 2004, 07:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Var Einstein som fÞrst kom pÄ tanken. At hvis man kunne observere en klokke man reiste vekk fra, og man reiste med lysets hastighet, sÄ ville det se ut som om klokka stod stille. Men ikke nok med det - tiden ville ogsÄ stÄ stille i forhold til klokka. SÄ ja - nÄr man snakker om hÞye hastigheter begynner det der med tid Ä bli komplisert. Heldigvis er det ikke noe problem i det daglige liv, og vi kan dermed med god samvittighet heller ta en Þl sammen med gode venner istedetfor Ä fÄ hodepine av Ä tenke for mye pÄ dette Smile

InnleggSkrevet: Sűn 03 Okt 2004, 15:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Jeg har et lite problem med Ä forstÄ hvordan tiden skal stÄ stille da..... NÄr man beveger seg bort fra klokka/klokka beveger seg bort fra oss sÄ er det eneste som skjer at vi ser stort sett det samme lyset hele tiden.....

Hele tidsspÞrsmÄlet slÄr krÞll pÄ hjernebarken min. Jeg venter til jeg har gÄtt 5 Är pÄ universitet for Ä studere saken jeg.... dvs. aldri.

InnleggSkrevet: Sűn 03 Okt 2004, 20:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Vel - tiden stÄr stille i forhold til det objektet man beveger seg bort fra. Det er det som er tingen - tiden mÄ forlÞpe i forhold til noe. Men jeg husker desverre ikke alle detaljene i farten.

InnleggSkrevet: Sűn 03 Okt 2004, 20:43
toth42
Cowboy
Cowboy

Om man kjÞrer bil i lysets hastighet, og skrur pÄ fjernlysene.. hva skjer?

JEG tror ingenting, men ymse pÄstÄelige personligheter hevder at lyset vill komme ut med dobbel lyshastighet.. at man vil kunne se lyset pÄ en vegg foran seg..

pĂžh.. kan man vel ikke..

InnleggSkrevet: Man 04 Okt 2004, 07:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Hvis det er tilfelle at fjernlysene pÄ bilen som kjÞrer med lysfart ikke vil lyse, hva skjer da med den lyskasteren jeg har montert i bakruta pÄ spesialbilen min, da mÄ jo det lyset nÞdvendigvis gÄ med dobbel lyshastighet? Eller?

InnleggSkrevet: Man 04 Okt 2004, 07:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ăžnskemestern skrev:

JEG tror ingenting, men ymse pÄstÄelige personligheter hevder at lyset vill komme ut med dobbel lyshastighet.. at man vil kunne se lyset pÄ en vegg foran seg..

Nei - det er det som er et hovedpoeng her. Lyset fra frontlyktene vil ikke fÄ dobbel lyshastighet. Jeg skulle dog Þnske jeg husket forklaringen pÄ hvorfor det er slik, men den som vil kan jo finne fram Einsteins generelle relativitetsteori og lese seg fram til det der Wink

Lyshastigheten ser ut til Ä vÊre en Þvre grense - det er rett og slett ikke mulig Ä fÄ noe som helst til Ä gÄ raskere.

InnleggSkrevet: Man 04 Okt 2004, 09:32
toth42
Cowboy
Cowboy

Glahn skrev:
Ăžnskemestern skrev:

Nei - det er det som er et hovedpoeng her. Lyset fra frontlyktene vil ikke fÄ dobbel lyshastighet. Jeg skulle dog Þnske jeg husket forklaringen pÄ hvorfor det er slik, men den som vil kan jo finne fram Einsteins generelle relativitetsteori og lese seg fram til det der Wink

Lyshastigheten ser ut til Ä vÊre en Þvre grense - det er rett og slett ikke mulig Ä fÄ noe som helst til Ä gÄ raskere.

Du sier altsÄ, som meg, at det ikke vil komme noe lys..? eller..?

InnleggSkrevet: Man 04 Okt 2004, 13:23
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Tja - hvis vi ser bort i fra hele dette med at massen til bilen blir tilnÊrmet uendelig stor eller noe slikt, eller hva det nÄ var... Men rent bortsett fra det, sÄ vil jo lyktene allikevel lyse. Men siden lyset vil holde samme hastighet som bilen vil det neppe lyse spesielt langt Wink

InnleggSkrevet: Man 04 Okt 2004, 15:08
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Kan lyse komme frem senere enn bilen tro?

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Man 04 Okt 2004, 18:33
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Det er vel sÄ godt som umulig Ä fÄ noe objekt opp i lysets hastighet vil jeg tro... Hvordan skal man fÄ en motor som lager sÄ stort fraspark? Ikke med en rakettmotor iallefall. Det mÄtte ha vÊrt en slags dings som spyr ut lys istedetfor flammer, slik en rakettmotor gjÞr, men det vil uansett ikke bli lysets hastighet...

Jeg er utrolig dÄrlig til Ä argumentere og forklare ting for tiden.......

InnleggSkrevet: Man 04 Okt 2004, 19:23
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Men OM du fikk et objekt med frontlys opp i lysets hastighet, eller raskere enn det og skrudde pÄ frontlyktene, ville du da kunne kjÞre fra lyset?

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Man 04 Okt 2004, 21:35
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [34 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet