DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
Hvem/hva skapte gud?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [55 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Hva har Darwin med the big bang å gjøre?

InnleggSkrevet: Lør 25 Sep 2004, 01:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Ronja skrev:
Glahn skrev:
Rekkefølgen på hva som ble skapt tror jeg mange tar ganske lett på. Måten både skapelsesberetningene og big bang sier at alt ble skapt på utrolig kort tid derimot, er nok et viktigere felles "prinsipp" for mange.

Men kan etter min mening ikke bli riktig etter bibelen, men det kommer da ann på tolkningen til hver enkelt. I følge den gamle Lutherske protestantiske lære, dvs. bibelen uforfalsket eller uten endringer i nyere tid, da vil jeg si det ikke i det hele tatt stemmer med Big Bang..

Rettet det nå, jeg blandet litt, tenkte på menneskenes utvikling!

Tilbake til tema: Jeg mener/påstår at skapelsesberetningen og big bang ikke harmonerer.

InnleggSkrevet: Lør 25 Sep 2004, 01:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Glahn skrev:
Big bang sier mye om hvordan universet ble skapt, men fint lite om the survival of the species.

Rekkefølgen på hva som ble skapt tror jeg mange tar ganske lett på. Måten både skapelsesberetningene og big bang sier at alt ble skapt på utrolig kort tid derimot, er nok et viktigere felles "prinsipp" for mange.

Big bang var ikke 'kort' tid. Det man ser på som 'Big Bang' skjedde først utrolig fort, så saktere og saktere. Problemet er at man anser at tid ble skapt i big bang. Og det er litt vanskelig å sette ting inn i et tidsperspektiv når 'tid' ikke nødvendigvis eksisterte.

I hvert fall, big bang tok ikke sju dager. Jeg greier dog og tolke skapelsesberretningen på samme måte som en del kristne. At de sju dagene ikke er faktiske sju dager, men sju forskjellige 'steg' i utviklingen.

InnleggSkrevet: Lør 25 Sep 2004, 07:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Problemet med skapelsesberetningen i forhold til Big Bang er det rekkefølgen alt ble skapt på.

InnleggSkrevet: Lør 25 Sep 2004, 11:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Hum, tror ikke jeghelt husker hvilken rekkefølge alt ble skapt på i skapelsesberetningen. Anyone?

InnleggSkrevet: Lør 25 Sep 2004, 14:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Gud skaper verden
I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. 2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. 3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. 4 Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. 5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.
6 Gud sa: «Det skal bli en hvelving midt i vannet, og den skal skille vann fra vann!» Og det ble slik. 7 Gud gjorde himmelhvelvingen og skilte vannet som er under hvelvingen, fra vannet som er over den. 8 Gud kalte hvelvingen himmel. Og det ble kveld, og det ble morgen, andre dag.
9 Gud sa: «Vannet under himmelen skal samle seg på ett sted, så det faste land kommer til syne!» Og det ble slik. 10 Gud kalte det faste land for jord, og vannmassen kalte han hav. Og Gud så at det var godt.
11 Da sa Gud: «Jorden skal la grønne vekster gro fram, planter som setter frø, og trær som bærer alle slags frukt med frø i, på jorden!» Og det ble slik. 12 Jorden bar fram grønne vekster, planter som setter frø, og trær som bærer frukt med frø i, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. 13 Og det ble kveld, og det ble morgen, tredje dag.
14 Gud sa: «Det skal bli lys på himmelhvelvingen. De skal skille mellom dag og natt og være merker som fastsetter høytider, dager og år. 15 De skal skinne på hvelvingen og lyse ut over jorden.» Og det ble slik. 16 Gud skapte de to store lysene, det største til å råde om dagen og det minste til å råde om natten, og stjernene. 17 Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse ut over jorden, 18 til å råde om dagen og natten og til å skille lyset fra mørket. Og Gud så at det var godt. 19 Og det ble kveld, og det ble morgen, fjerde dag.
20 Gud sa: «I vannet skal det myldre av liv, og fugler skal fly over jorden, under himmelhvelvingen.» 21 Og Gud skapte de store sjødyrene og alt liv som det yrer og kryr av i vannet, hvert etter sitt slag, og alle dyr som har vinger til å fly med, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. 22 Han velsignet dem og sa: «Dere skal være fruktbare og formere dere og fylle vannet i havet, og fuglene skal formere seg på jorden!» 23 Og det ble kveld, og det ble morgen, femte dag.
24 Gud sa: «Jorden skal la alle slags levende skapninger gå fram, fe, kryp og ville dyr, hvert etter sitt slag.» Og det ble slik. 25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt.
26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. 28 Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen og alle dyr som det kryr av på jorden!» 29 Og Gud sa: «Se, jeg gir dere alle planter som setter frø, så mange som det finnes på hele jorden, og alle trær som bærer frukt med frø i. De skal være til føde for dere. 30 Og til alle dyr på jorden og alle fugler under himmelen og alt som kryper på jorden, alt som har livsånde i seg, gir jeg alle grønne planter til føde.» Og det ble slik. 31 Gud så på alt det han hadde gjort, og se, det var overmåte godt. Og det ble kveld, og det ble morgen, sjette dag.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Lør 25 Sep 2004, 16:04
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Big bang er "kort tid" i den forstand at all materie ble skapt på et øyeblikk. Den har bare brukt lang tid etterpå på å flytte på seg, og endre form.

Når det gjelder den nøyaktige rekkefølgen planeter og stjerner ble skapt, ser jeg ingen motsigelsesforhold, når jeg tenker meg over. En planet kan godt ha kommet til (dvs at materie ble samlet slik at det dannet en planet) før en stjerne kom til på tilsvarende vis, og så blitt fanget inn av den stjernens gravitasjonsfelt, eller hva? Tilsvarende med jorden og månen.

Dette blir et tolkningsspørsmål - i følge big bang ble all materie skapt på et øyeblikk. Selve planetene og stjernene og diverse andre himmel-legemer har så blitt skapt ved at denne materien har organisert seg på forskjellige vis. Såvidt jeg vet sier ikke skapelsesberetningen noe om hvorvidt gud skapte all materie i universet på en gang, eller om det ble skapt litt etter litt etterhvert som planeter og stjerner kom til.

InnleggSkrevet: Lør 25 Sep 2004, 16:05
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
ønskemestern skrev:
26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! »

Antyder dette flere guder?

InnleggSkrevet: Lør 25 Sep 2004, 16:27
Ronja

M_Stuff skrev:
ønskemestern skrev:

Med oss mener han treeningheten Gud Fader, Sønn og Helligånd.

InnleggSkrevet: Lør 25 Sep 2004, 16:37
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
kanskje det ble foreslaatt paa en pokerkveld med kompisene.

InnleggSkrevet: Søn 26 Sep 2004, 03:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Skapelsesberetningen i Bibelen er en lignelse, den kan tolkes dønn konservativt - 7 dager er 7 dager, og univerest er kun ca 7000 år gammel - eller liberalt - 7 dager er et bilde på utviklingen og universet kan godt være mange milliarder år gammel. Dette er en av de "læresetningene" kristne til stadighet krangler om, dessverre...

Når det gjelder "pratchettismen" - dere vet, Great A'Tuin som svømmer rundt i verdensrommet med fire elefanter på ryggen, som igjen bærer en pannekakeflat verden på sine rygger - så er dette et gammelt hinduistisk verdensbilde!

Hva kom først av Gud og Universet? Dette er et spørsmål vi aldri kommer til å få noe svar på, så det er egentlig irrellevant. Her er det kun hva du velger å tro på som er viktig, og da ser jeg ikke noen grunn til å krangle. Diskutere er greit, men krangling blir dumt... (Heldigvis er dette en diskusjon Wink )

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Søn 26 Sep 2004, 13:42
wertoi
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004
Mennesket har alltid hatt en trang for noe å støtte seg til, og det er jo fint å ha en forklaring på ymse ting. Skapelsen f.eks. Så det er nok ingen andre enn mennesket som har skapt Gud, nei..
"Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."

- Tom Waits

InnleggSkrevet: Søn 26 Sep 2004, 16:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Glahn skrev:
Når det gjelder den nøyaktige rekkefølgen planeter og stjerner ble skapt, ser jeg ingen motsigelsesforhold, når jeg tenker meg over. En planet kan godt ha kommet til (dvs at materie ble samlet slik at det dannet en planet) før en stjerne kom til på tilsvarende vis, og så blitt fanget inn av den stjernens gravitasjonsfelt, eller hva? Tilsvarende med jorden og månen.

Etter hva vi vet (vitenskap) så skapes stjernen først, før restene som ikke ble stjernen samler seg til klumper kalt planeter og etter hvert kanskje måner.

Men dette er langt utenfor tema.

InnleggSkrevet: Søn 26 Sep 2004, 21:59
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ja, det er vel standard-forløpet. Men planeter eller større himmel-legemer kan også fanges inn av gravitasjonsfeltet til en stjerne, selv om det himmel-legemet i utgangspunktet ikke "hørte hjemme" i bane rundt den stjernen, vil jeg tro.

Men... skapelsesberetning... big bang... slenger meg nok på de som mener at det bare er to forskjellige menneskeskapte teorier om hvordan verden kom til.

InnleggSkrevet: Søn 26 Sep 2004, 23:57
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
JEG skapte GUD! (på tre dager)

InnleggSkrevet: Tir 28 Sep 2004, 22:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Cináed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
M_Stuff skrev:
ønskemestern skrev:

Det er faktisk en mulighet. Ordet som ble oversatt som "Gud" er "Elohim" som egentlig er et flertallsord.

InnleggSkrevet: Tor 30 Sep 2004, 11:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
The zero
Främling
Främling

Ble Medlem: 22 Sep 2004
Dj_Ista skrev:
M_Stuff skrev:
ønskemestern skrev:

Det er faktisk en mulighet. Ordet som ble oversatt som "Gud" er "Elohim" som egentlig er et flertallsord.

Tøft, dette lille verset har egentlig veldig mye å se for vår oppfatning av bibelen Smile

InnleggSkrevet: Tor 30 Sep 2004, 17:08
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Gud finnes ikke...

InnleggSkrevet: Tor 30 Sep 2004, 23:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Ronja

Dj_Ista skrev:
M_Stuff skrev:
ønskemestern skrev:

En Gud, men tre guddomspersoner.

InnleggSkrevet: Fre 01 Okt 2004, 11:31
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Sitat:

Ronja skrev:

En Gud, men tre guddomspersoner.

Men hvordan er mennesket skapt i bildet av alle tre: Gud Fader, Sønn og Helligånd?
Jeg har alltid forestilt meg Gud som et menneske som man aldri ser men som er rundt oss (det er sånn jeg tegnet Gud på barneskolen, men da kunne han fly, og tittet gjerne fram fra en sky, og vanligvis så jeg bare ansiktet hans), så den delen er grei. Men den hellige ånd (den tegnet jeg bare som noen stjerner eller en skygge eller en flamme ellerno sånt)

Ok, jeg innrømmer at tegningene mine fra barneskolen kanskje ikke er det beste bakgrunnstoffet for en diskusjon, men sånn jeg tror på ting så er det det jeg må ta utgangspunkt i, og da stiller jeg min tvil til at dette er god nok forlaring for meg personlig (tror jeg alltid kommer til å være forvirret over dette temaet).

Kanskje det er uttrykket "guddomspersoner" jeg ikke får til å stemme 100%

InnleggSkrevet: Fre 01 Okt 2004, 12:34
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [55 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet