|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Oh, lingvistikk... jeg har side opp og side ned med materiale om endel feiltagelser som gjøres på det feltet. Og ja - jeg har studert endel lingvistikk selv også, i tillegg til anvendt språkvitenskap.
Men - noe helt annet. Språk er først og fremst et sosialt verktøy, et sosialt fenomen. Å bruke språk som et verktøy for egen tenking, og til kognisjon, er nok noe som menneskearten ikke har gjort på langt nær like lenge. Det er ikke rart at det derfor skurrer litt av og til når man forsøker å uttrykke diverse ting ved hjelp av språk. Ville vel neppe skjedd noen utvikling heller, om det ikke hadde vært for denne skurringen...
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 15 Aug 2004, 20:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Nå finnes det store forskjeller mellom forskjelliige skoler av lingvistikk. Vi er ikke enige med hverandre i alt (oss lingvister i mellom altså).
Jeg holder mest på med teoretisk lingvistikk, det vil si lingvistikk som en del av kognitiv vitenskap. Selv her er det motstridende virksomheter, f.eks. de som synes statistikk er en god måte å teoretisere på, er på jordet etter min mening.
Men om du vil kan du jo ta opp feiltagelsene i en ny tråd
Jeg går ut fra at du har studert lingvistikk ved UiO. Ettersom jeg vet finnes det kun teoretisk lingvist der, resten er filologer og anvendte lingvister, så vidt jeg vet.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Søn 15 Aug 2004, 22:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Anvendt lingvistikk er en komplett feilbenevning, men det er nå en annen sak... For det meste er det ikke lingvistisk teori som anvendes, men helt andre ting. Nok om det - er du interessert kan jeg heller sende deg et par mappeoppgaver jeg skrev forrige semester om akkurat dette.
Men hvor kom egentlig denne påstanden om at barn lærer å snakke uten hjelp fra voksne fra? Det er jo egentlig bare vås. Ser man på språk som en sosial prosess, og faktisk ser på samtaler mellom barn og voksne, blir det fort klart at det gamle dogmet om at barn lærer seg språk uten å bli lært det, er fullstendig på trynet. Barn bruker mange år på å bli virkelig kompetente språkbrukere, en konstant prosess i samspill med de voksne rundt dem.
Og jo - vi har noen empiriske data når det gjelder når språk oppstod. De er ikke mange, og alt annet enn detaljerte, men de er der. Blant annet plasseringen av strupehodet, og hvordan denne har endret seg hos menneskeartens forfedre.
|
Skrevet: Søn 15 Aug 2004, 22:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
| Glahn skrev: | Anvendt lingvistikk er en komplett feilbenevning, men det er nå en annen sak... For det meste er det ikke lingvistisk teori som anvendes, men helt andre ting. Nok om det - er du interessert kan jeg heller sende deg et par mappeoppgaver jeg skrev forrige semester om akkurat dette.
|
Det er jeg enig i. Poenget var at instituttet for lingvistikk i Oslo stort sett består av anvendte lingvister.
Lingivistisk teori kan anvendes. Et eksempel er artikkelen "Academic Ignorance and Black Intelligence" av William Labov.
Men mest er teoretisk lingvistikk en del av den kognitive vitenskapen. Og som vitenskap eksisterer den ikke for noe formål om at den skal kunne anvendes.
| Glahn skrev: |
Men hvor kom egentlig denne påstanden om at barn lærer å snakke uten hjelp fra voksne fra? Det er jo egentlig bare vås. Ser man på språk som en sosial prosess, og faktisk ser på samtaler mellom barn og voksne, blir det fort klart at det gamle dogmet om at barn lærer seg språk uten å bli lært det, er fullstendig på trynet. Barn bruker mange år på å bli virkelig kompetente språkbrukere, en konstant prosess i samspill med de voksne rundt dem.
|
Det er en påstand som er ganske godt bevist gjennom rimelig enkel logiske konklusjoner basert på observerbare fakta:
Poverty of the stimulus. Dataene som barn mottar i miljøet rundt dem er ekstremt fattige sammenlignet med den lingvistiske kunnskapen de opparbeider seg på veldig kort tid.
En del ting er bare umulig å lære seg. Preposisjoner og grammatiske elementer uten semantisk innhold, er noen eksempler.
Man hører sjeldent foreldre forklare barna sine sammenhengen mellom grammatiske konstruksjoner og deres betydning, hvis de har en betydning, til barna sine. Fakta er at syntaks og morfologi er ferdig og klart til bruk ved 3 års alderen. Fra dette tidspunktet består språklæringen nesten utelukkende av læring av nye ord.
Det er helt klart at man ikke kan lære språk uten at språk finnes i miljøet, men at foreldre lærer barna sine å snakke er ganske åpenbart en falsk påstand. Det er det ganske bred enighet om.
Hvordan barn bruker språket er selvsagt en helt annen sak, men det har ingenting med at barnet ikke behersker språket. Andre kognitive mekanismer utvikles mye senere enn språket.
Til slutt, gitt at verdens språk er så like som de ser ut til å være, er det god grunn til å tro at mye av språkets finesser er genetisk programmert, og trenger derfor ikke å læres av foreldrene (Occam's razor).
Og jo - vi har noen empiriske data når det gjelder når språk oppstod. De er ikke mange, og alt annet enn detaljerte, men de er der. Blant annet plasseringen av strupehodet, og hvordan denne har endret seg hos menneskeartens forfedre. |
Det er riktig at det er sannsynlig at språket oppstod en gang etter at strupehodet flyttet seg lenger ned i halsen, men det trenger ikke nødvendigvis bety at dette skjedde samtidig. Språket kan godt ha utviklet seg mye senere.
Dette er forresten ikke empiriske data. Vi har indikasjoner på at språket ikke kan ha eksistert i sin nåværende form FØR et gitt tidspunkt, men vi vet fortsatt ingenting om når språket, bortsett fra det, oppstod.
|
Skrevet: Man 16 Aug 2004, 02:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
jeg anbefaler også å lese en eller flere bøker av Noam Chomsky, desidert den største teoretiske lingvisten i levende live:
http://web.mit.edu/linguistics/www/bibliography/noam.html
|
Skrevet: Man 16 Aug 2004, 02:40 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Strupehodet ville neppe flyttet seg dit det har gjort hvis det ikke var en veldig god grunn til det - plasseringen gjør oss nemlig svært sårbare for å sette i halsen, noe som ikke sjelden fører til kvelning. Derfor må det evolusjonsmessig ha vært en stor fordel ved å ha strupehodet på et slikt i utgangspunktet idiotisk sted. Evnen til å snakke er en meget god kandidat.
Argumentet om poverty of the stimulus har jeg sett mange ganger, og det er overhodet ikke overbevisende. Det bare fremsettes som fakta, uten at man viser til noe særlig forskning som støtter opp om det. Og det gjelder de fleste argumentene jeg har hørt fra lingvistenes side om dette. Når man derimot ser på arbeider gjort av psykologer, samtaleforskere, Vygotsky med flere, ser man et helt annet bilde. Her er eksempler på faktisk forskning på faktiske personer og interaksjon mellom mennesker, som gir et mye bedre bilde av hvordan språk fungerer. Det synet på språk jeg fant i teoretisk lingvistikk var bare rett og slett altfor asosialt til at det kunne gjøre rede for de tingene jeg lurte på.
At språk prioriteres over andre kognitive evner viser bare hvor viktig språk er for oss som mennesker, og at det nok har vært noe som har bidratt sterkt til at arten står så sterkt som den gjør. Det beviser overhodet ikke at så mye av språklige evner må ligge hard-wired i hjernen, som endel lingvister vil ha oss til å tro. Det snakkes så mye om "språkorganer" i hjernen, men når man begynner å lete etter dem finner man dem ikke. Jeg har ennå til gode å få et godt svar på hvor UG'en skal ligge i hodet som et resultat av genetisk programmering, all den tid spebarn kan få fjernet enten høyre eller venstre hjernehalvdel, og allikevel utvikle fullgodt språk. Evolusjonsmessig er forøvrig Chomskys teorier om hvordan språk har oppstått hos menneskearten, for kreasjonisme å regne.
Jeg har vært borti mye av Chomskys teorier. Han er en fremragende grammatiker, men når det gjelder teorier om hvordan barn tilegner seg språk, hva språk egentlig er, hvordan språk fungerer og hva det brukes til, er mye av det Chomsky sier enten ufullstendig, knapt halve historien, og noen ganger rett og slett feil. Swales, Vygotsky, Bakhtin, Harvey & Sacks - dette er bare noen navn på forskere og vitenskapsfolk som jeg synes klarer å gjøre mye bedre rede for disse tingene. Men all ære til Chomskys arbeid på grammatikker - utmerkede saker.
|
Skrevet: Man 16 Aug 2004, 09:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Chomsky har aldri hevded å vite hvordan språk oppstod hos menneskearten. Bare så det er sagt
Men vi er nok uenige i mye her. Poverty of the stimulus er ganske åpenbart et viktig argument, i mine øyne, og det er gjort en hel del forskning på det området.
Jeg skulle gjerne skrevet mer utdypende om det nå, men jeg har to eksamener de neste 10 dagene, så jeg må nok melde pass på forumet for en liten stund.

|
Skrevet: Man 16 Aug 2004, 14:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Lingvister og anvendtere har en tendens til å snakke epler og pærer når det gjelder dette I det hele tatt foregår det utrolig lite kommunikasjon mellom de to forskningsleirene.
|
Skrevet: Man 16 Aug 2004, 14:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Godt mulig. Jeg har aldri diskutert med en anvendt lingvist, rett og slett fordi vi aldri har funnet på noe å diskutere. Jeg har vel i grunn møtt bare en også.
Nå tror jeg det er å sette vognen foran hesten å hevde at strupehodet flyttet seg nedover i halsen slik at det ble lettere for oss å snakke. Jeg tror det sier seg selv at utviklingen av språket ikke kan finne sted før strupehodet allerede er i en posisjon som gjør dette mulig. Nå har det seg slik at vi også flyttet oss fra fire ben til en oppreist posisjon på to ben. Et strupehodet langt oppe i halsen i oppreist posisjon er ingen lur ting, og det er veldig sannsynlig at strupehodet flyttet seg ned samtidig med at vi reiste oss opp på to ben. Man kan se dette synkronisk også, strupehodet hos spedbarn flytter seg nedover etterhvert som det vokser. Forskningen er spekket med bevis på at språket allerede er på plass før strupehodet gjør spedbarnet i stand til lage mange av lydene, noe som ekskluderer din påstand om at språket læres i interaktiv sosial omgang. jeg gjentar at språk ikke kan læres uten at språk finnes i miljøet, men det finnes gode bevis på at språk læres passivt, ikke aktivt.
Det jeg har lest av psykologi og samtaleforskning om dette tar ikke for seg det som er temaet i det hele tatt. Nemlig hvorvidt språkkunnskapen er genetisk programmert eller ikke. Den bare tar for seg utvikliingen av språket fra barn til voksen på en veldig overfladisk måte uten å spørre seg hva som foregår inni hjernen. Det er forøvrig en utbredt tradisjon blant dagens psykologi-forskere å ikke bry seg om det som foregår internt, et slags historisk ettersleng av behaviorism. (kritikk av denne kan du f.eks. lese i Chomsky's Review of B.F. Skinner's Verbal Behavior, artikkelen som gjorde Chomsky verdenskjent, og som førte til at Skinner aldri publiserte mer i hele sitt liv, til dags dato.
At språket er asosialt som du påpeker, er ingen overraskelse. vi bruker det meste av tiden vi faktisk anvender språket til å prate med oss selv. Dessuten er det ikke lingvisters ansvar å påse at de teoriene man utvikler er mer eller mindre sosiale. Jeg skjønner ikke helt at dette kan være et argument.
Vygotsky har sikkert mye bra på hjertet, men teoretisere rundt språk har jeg ennå til gode å se at han har teken på.
Ikke så merkelig at du ennå ikke har sett hvor UG befinner seg i hjernen. UG har eksistert som konsept i lingvistikken i kanskje 30-40 år, det er ganske ungt i perspektiv.
Det kommer helt an på når du fjerner hjernehalvdelen, om det påvirker læreprosessen. Fjerner du det såkalte Broca's area sent nok forsvinner det meste av grammatikken. Men hjernen fysisk sett er som kjent meget fleksibel, og andre deler kan ta seg av funksjoner som andre deler ikke greeier lenger. Problemet er at du aldri vil finne et rent fysisk organ som kan kalles UG. Sannsynligvis vil man finne et sett med organer, som vi allerede kjenner, som til sammen bidrar til det UG er. Her opererer den kognitive vitenskapen med de såkalte NIVÅENE. Fysisk, algoritmisk og symbolsk. UG finnes etter alt å dømme på det symbolske og algoritmiske nivået, og må selvsagt ha en fysisk realisering i hjernen, men ikke nødvendigvis i et enkelt organ. Det er også sannsynlig at UG deler mye av maskineriet med andre kognitive egenskaper.
Og som sagt, Chomsky har aldri teoretisert rundt temaet hvordan språk har oppstått, men jeg vet han har syslet med noen tanker i de siste par årene. Men jeg tror han har rett i å mene at det på det nåværende tidspunkt er helt umulig å samle empiriske data i det hele tatt. Det blir med teorier, og teorier om det temaet krever teorier om språket slik vi kjenner (eller ikke kjenner det) i dag. Mye forskning står frtsatt foran oss. Fysikken hadde vel eksistert som vitenskap i 2000 år før Newton skjønte tyngdekraften for eksempel. Ingen overraskelse at ting tar tid.
|
Skrevet: Man 16 Aug 2004, 14:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Spørsmålet er vel ikke om språkkunnskaper er genetisk programmert eller ikke, men i hvor stor grad, og på hvilken måte (hva man definerer språk som er jo da et ganske viktig spørsmål, og her snakker nok en gang lingvister og anvendtere fullstendig forbi hverandre).
Forøvrig tror jeg utviklingen av språk hos arten har tatt svært, svært lang tid. Antagelig begynte det vel med noe ala de primitive ropene vi finner hos de mer primitive primatene idag, og utviklet seg langsomt mot det vi har idag, samtidig som vi gikk over til oppreist gange osv. (Chomsky derimot, snakker om et slags språklig big bang.) Men det har funnes mange forfedre til menneskearten som hadde oppreist gange, som hadde en posisjonering av strupehodet som ville gjøre snakking slik vi kjenner det, ganske så vanskelig.
Forøvrig begynner barn å bruke gester og et slags tegnspråk lenge før de begynner å snakke - man kan ikke umiddelbart sette likhetstegn mellom språk og snakk. For hvert "bevis" for at språk læres passivt kan man finne et for at det læres aktivt...
Chomskys kritikk av Skinner er utmerket, men det betyr ikke at Chomskys egne teorier alltid er like utmerkede
Forøvrig har jeg vært borti litt psykologikurs om barns språkutvikling. Det eneste man kan si særlig sikkert om hva som skjer i hjernen, er at vi vet veldig lite. Vi har klassiske sentre i hjernen som Brocas og Wernickes (staving?), men dette er langtifra alt. Det synes som om svært mange forskjellige deler av hjernen er involvert i språk, og langt i fra bare noen få, isolerte steder. Også de mer dypereliggende, primitive delene av hjernen er involvert.
Når man har et syn på språk som et sosialt fenomen, er en grunnleggende asosial teori om hva språk er og hvordan det fungerer, svært lite fruktbar.
Vygotsky - Thought and Language. Fremdeles utmerket lesning. Bakhtin om talegenrene er også fascinerende.
Riktig - det kommer helt an på når du fjerner hjernehalvdelen, om det påvirker læringsprosessen. På nyfødte spebarn kan man fjerne hele den delen som vanligvis vil romme Brocas område, og barna vil allikevel utvikle språk på en nær fullgod måte, tilsynelatende på bekostning av andre evner. Dette tilsier at hjernen er svært plastisk når vi blir født, svært tilpasningsdyktig, og at forskjellige deler kan overta funksjoner på en svært effektiv måte. Forskjellige områder i hjernen er bedre disponert for å ta seg av forskjellige funksjoner, men noen hard, fast genetisk programmering av evner kan det vanskelig være snakk om ut i fra dette.
Hvorfor postulere en UG i samarbeid med andre kognitive evner, når de kognitive evnene i samarbeid kanskje kan forklare det meste?
|
Skrevet: Man 16 Aug 2004, 15:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Som sagt, her kunne jeg skrevet en hel avhandling som svar, men jeg må løpe på biblioteket og lese....
Håper vi kan ta opp tråden senere.
|
Skrevet: Man 16 Aug 2004, 15:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
I mellomtiden kan du f.eks. lese denne artikkelen:
http://www-cmll.concordia.ca/linguistics/reiss/subby.pdf
|
Skrevet: Man 16 Aug 2004, 19:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Bever and Montalbetti, LINGUISTICS: Noam's Ark, Science 2002 298: 1565-1566
Artikkelen kan leses online her http://www.sciencemag.org/cgi/content/summary/298/5598/1565 men det krever at du har en form for abonnement (under visse omstendigheter kan du få et gratis abonnement). Du kan også lese det på biblioteket. Den handler om integrasjon av vitenskapene biologi og lingvistikk.
|
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 14:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
for å komme tilbake til debatten om UG vil jeg si følgende.
UG (Universal Grammar for de uinnvidde) er et høyst teoretisk og abstrakt begrept. Det kan defineres på følgende (uformelle) måte: De egenskapene en menneskehjerne har og må ha for å kunne utvikle et språk (der språk er definert som en tilstand av generativ grammatikk). Slike ting inkluderer f.eks. et universelt sett med fonologiske features, samt f.eks. en del syntaktiske egenskaper.
Glahn er tydeligvis ikke helt oppdatert på Chomskys teorier. The Minimalist Program (jfr. boken The Minimalist Program 1993) er et felt innen lingvistikk som ser for seg et minimalistisk, matematisk definert UG. Andre mekanismer og begrensinger i hjernen tar for seg det meste av det som begrenser språket, mens UG tar for seg det rent matematisk nødvendige, f.eks. rekursjon.
Dette er fortsatt langt unna det Glahn beskriver, språktilegnelse som en sosial prosess. Jeg gjentar at ingen tror at språktilegnelse er mulig uten at språket finnes i miljøet, men det finnes gode argumenter for at språket alene ikke kan tilegnes ved at foreldre peker og forteller.
Ikke noe barn kan for eksempel lære preposisjonen "på" ved hjelp av foreldres forklaring (og ingen, som jeg kan se, har påstått det), det er rett og slett umulig. Det er også en del ting i språket som ikke har noen som helst sosial eller annen funksjon. En del av kasusmarkeringen man finner i verdens språk f.eks. er fullstendig overflødig. Kasusmarkering er forøvrig noe jeg skulle likt å sett en forelder sitte og forklare en to-åring. Likevel kan en tre-åring snakke flytende f.eks. russisk, uten å gjøre feil på kasusene.
Poverty of the stimulus er et veldig solid logisk argument. Ta for eksempel lydopptak av den samme personen si ordet "banan" hundre tusen ganger. Du finner ikke to akustisk identiske lyd-opptak *garantert*. Samtidig gjør både foreldre og andre i miljøet rundt masse prossesseringsfeil. På toppen av det hele vil barne kun høre en liten brøkdel (rent matematisk: uendelig lite) av den totale mulige mengden språk. Allikevel snakker barne språket flytende i tre-årsalderen. Argumentet lyder som følger: Ta for deg dataene som barnet har samlet sammen i løpet av sine første leveår og sammenlign det med den tilstanden av generativ grammatikk den befinner seg i, og du vil finne et stort gapende hull. Dette store gapende hullet må dekkes av menneskets biologiske kvaliteter.
I og med at det finnes ganske solide argumenter for at hjernen nødvendigvis må bruke en pre-definert og biologisk rettet metode for å tilegne seg en del av språket, nettopp for å fylle dette store gapende hullet, hvor denne metoden også kan brukes for hele den grammatiske delen av språket, er det naturlig å anta at den faktisk gjør det. Dermed er sosiale metoder for læring av disse elementene overflødige. Rent vitenskapelig kan man applisere Occam's Razor og anta at barnet ikke bruker sosiale metoder for å lære språkets grammatikk.
|
Skrevet: Lør 20 Aug 2005, 10:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Implisitt her ligger det at grammatikken er den drivende hovedmekanismen i språk. Det er ikke jeg enig i.
Preposisjonen "på" brukes på en hel masse tilfeldige måter, i en hel rekke betydninger. At preposisjonsbruk skulle være noe iboende, nær sagt genetisk kodet grammatikk, er en påstand som har blitt både testet og grundig motbevist.
At kasusmarkering ikke skulle ha noen sosial funksjon er en påstand det ikke burde være vanskelig å motsi. Kasus brukes gjerne til å markere hvem som gjorde og hva som ble gjort på, for eksempel. Det har all mulig sosial relevans.
Det er ikke bare foreldre som peker og forklarer. Barn er omgitt av språk og mennesker fra dag en. Ord trenger heller ikke uttales eller brukes nøyaktig likt fra gang til gang - det er nettopp det som er poenget med språk at de ikke gjør det. Mennesker er flinke til å finne likhetstrekk og system generelt, og vi blir langt i fra like forvirret av forskjeller slik som et mekanisk, grammatisk system blir det.
Selve begrepet prosesseringsfeil er feilslått. Mennesker begår tolkninger, og bruker språk til å jobbe seg frem til enighet eller uenighet om disse tolkningene. Det finnes ingen fastlagt, endelig mening bak noe språklig uttrykk - kun forhandlinger om disse meningene.
Skal man bruke Occams barberblad på noe bør det være grammatikken, som langt derifra behøver å være noen slik sentral, drivende kraft i språk.
|
Skrevet: Tir 23 Aug 2005, 20:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
cybersin
Främling

Ble Medlem: 27 Aug 2005 Innlegg: 20 Bosted: FREDRIKSTAD
|
Språk er vår sperre
Når dyrene klarer seg med et så mye enklere språk en det vi gjør, hvorfor skal vi med et mer utviklet språk ha så store problemer med å forklare?
Svar: Jeg tror at siden vi har et så stort og sterkt ordforråd, så glemmer vi å se etter andre tegn en bare ord. Hvis en hund stikker halen mellom beina, flekker tenner eller rett og slett logrer med halen så leser andre hunder disse tegnene like mye som om hunden hadde bjeffet/knurret. Det er nettopp der jeg tror det stopper opp hos oss. Vi bryr oss alt for mye om hva en person sier og bryr oss alt for lite om hva personen gjør eller hvordan han/henne oppfører seg/ser ut mens han/hun sier det. Vi må våkne mer ovenfor andre signaler en bare det som faller ut av kjeften på folk.
|
Skrevet: Lør 27 Aug 2005, 15:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
Enig!
Dyrene bruker hele kroppen når de prater, og i tillegg er dyrene mye flinkere til å standardisere kroppspråk.
Men vi mennesker er bare for dumme til å forstå. OK, vi ser at bikkja logrer emd halen, men det er sikkert en million forskjellige måter å logre med halen, så hvordan kan vi da si at dyrenes språk er mindre avansert enn vårt og med et dårligere ordforråd?
Dessuten burde myndigheten gjort en kroppspråksundersøkelse og standardisert kroppspråkelige uttrykk, iallefall for det offentlige rom i flørste omgang!
|
Skrevet: Lør 27 Aug 2005, 17:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
cybersin
Främling

Ble Medlem: 27 Aug 2005 Innlegg: 20 Bosted: FREDRIKSTAD
|
Enig!!!
Fint at noen er enige........ men må jo også si at det med standarisering av kroppspåket er veldig vanskelig siden vi alle er forskjeliige. Alle har sitt kroppspråk selvom grunnpakken er den samme. Den eneste måten å kjenne folk sitt kroppspråk er faktisk å bli kjent med dem. Og det er umulig å standarisere. Personlig kjenner jeg folk fra mange trinn i samfunnet, og de reagerer forskejllige på saker og ting. En regel jeg mener er grei og ha er : LÆR OG KJENNE DEG SELV FØRST, DERETTER ANDRE........ Jeg mener: Vit hvordan du selv ser på ting, og hvordan du er. På den måten kan du lettere kjenne igjen de som kjører den samme veien som deg. På den måten finner du de som ser det samme/føler det samme. Det er kun disse personene du lett kan lese kroppspråket på.
Til slutt vil jeg bare anbefalle alle å stikke innom sideveiene og ike følge E6 blindt. Det er den måten du bygger opp deg selv som person og den eneste måten du kan få kunnskaper om omverden på. Men husk en ting : Ikke stopp på noen av sideveiene, men finn tilbake til E6 igjen. Det er den veien du søker.
|
Skrevet: Søn 28 Aug 2005, 02:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Nettopp det at menneskers språk IKKE er standardisert er det som gjør at det funker så bra - vi får til mye mer på den måten.
|
Skrevet: Søn 28 Aug 2005, 17:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
| Glahn skrev: | | Implisitt her ligger det at grammatikken er den drivende hovedmekanismen i språk. Det er ikke jeg enig i. |
Det eneste som ligger implisitt her er at hjernen på et eller annet vis besitter mekanismer som kan fange opp regulariteter og systematisere data. Dette er vi så vidt jeg vet enige om. Det du kaller "drivende hovedmekanismen i språk" er for meg et totalt uinteressant spørsmål. Begrepet "språk" betyr mange forskjellige ting, grammatikk er et aspekt. Hjernens grammatiske kapasitet må allikevel forklares, om enn hvor lite "drivende" mekanismen måtte være.
Preposisjonen "på" brukes på en hel masse tilfeldige måter, i en hel rekke betydninger. At preposisjonsbruk skulle være noe iboende, nær sagt genetisk kodet grammatikk, er en påstand som har blitt både testet og grundig motbevist.
|
Du må gjerne vise til disse testene og motbevisene, de er for meg ukjente. Det er helt riktig at preposisjonen "på" brukes i en hel rekke betydninger, men at det er tilfeldig hva preposisjoner brukes til er uriktig. Preposisjoner i alle verdens språk kan defineres som et stadium av kasus-markering.
At kasusmarkering ikke skulle ha noen sosial funksjon er en påstand det ikke burde være vanskelig å motsi. Kasus brukes gjerne til å markere hvem som gjorde og hva som ble gjort på, for eksempel. Det har all mulig sosial relevans.
|
At kasusmarkering kan benyttes til "sosiale" formål er ikke det samme som å si at kasusmarkering har en sosial funksjon, like lite som at hørsel er ørets funksjon. Mye av kasusmarkeringen er som sagt overflødig, f.eks. samme markering på samtlige ledd i en frase, samt såkalt "Agreement Marking" har ingen sosial betydning. (Kasusfattige språk overlever selv med tilnærmet lik setningsstruktur som kasusrike språk.)
Det er ikke bare foreldre som peker og forklarer. Barn er omgitt av språk og mennesker fra dag en. Ord trenger heller ikke uttales eller brukes nøyaktig likt fra gang til gang - det er nettopp det som er poenget med språk at de ikke gjør det. Mennesker er flinke til å finne likhetstrekk og system generelt, og vi blir langt i fra like forvirret av forskjeller slik som et mekanisk, grammatisk system blir det.
|
Ja mennesker er flinke til å finne likhetstrekk, det vil si, mekanismer i hjernen tillater mennesker å finne mønstre i kaoset rundt seg. Et mekanisk, grammatisk system blir aldri forvirret, per definisjon.
Selve begrepet prosesseringsfeil er feilslått. Mennesker begår tolkninger, og bruker språk til å jobbe seg frem til enighet eller uenighet om disse tolkningene. Det finnes ingen fastlagt, endelig mening bak noe språklig uttrykk - kun forhandlinger om disse meningene.
|
Jeg vet ikke helt hva du prøver å argumenter for eller i mot her. Jeg kan ikke se å ha sagt noe som motsier det du sier her, selv om jeg ikke ser sammenhengen mellom noe av det jeg har sagt med noen del av det du sier her.
Skal man bruke Occams barberblad på noe bør det være grammatikken, som langt derifra behøver å være noen slik sentral, drivende kraft i språk. |
Igjen, jeg tror din ide om en "sentral, drivende kraft i språk" er feilernært. Alt jeg sier er at hjernen nødvendigvis må ha en generativ kapasitet for at vi skal kunne snakke og forstå språk. Hva språket brukes til er i så fall ikke veldig interessant. Det er helt sikkert interessant i seg selv at språket brukes til sosiale formål, men det har ingen hensikt å snakke om dette sosiale aspektet når det kommer til generativ grammatikk. Din tendens til å hive ut meningsløse utsagn, uten relevans, underbygger dette.
|
Skrevet: Man 29 Aug 2005, 02:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|