|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Sep 2004 Innlegg: 30 Bosted: Bergen
|
| Ronja skrev: | Du trenger ikke å belære meg på den måten takk!
Hvor peiling den gutten hadde på livet vet du INGENTING om. |
Vil du påstå at en fjortenåring har nok livserfaring til å dømme om livet er verdt å leve? Som jeg tidligere nevnte, en av de to mest vanlige sykdommene i Norge i dag er depresjon. Om et voksent menneske blir alvorlig deprimert, har han nok erfaring og kunnskap til å vite at det går over. På toppen av oppåverbakken er det en nedoverbakke. En fjortenåring, som vi alle vet, ser ikke særlig langt frem i tid. Noen ser ett par uker, andre ett år, de ferreste lengre en det. Når ting da blir håpløst kan ikke de trekke på samme type erfaring som de voksne. Hens sier jeg "en fjorten åring har ikke peiling". Det finnes ett fåtals unntak, men ellers er dette et faktum.
Om du tenker tilbake til da du var fjorten, vil du påstå at du tenker på samme måte nå som da?
Og når det kommer til hvor mye peiling en ukjent person har på livet, så mener jeg at en person som tar selvmord, spesielt i fjortenårs alderen, ikke har snøring om livet.
|
_________________ Jeg er dyslektiker, så ikke stress med å påpeke ørti skrivefeil. (og ja, Ørti er et ord, så ikke påpek det heller)
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 07:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Siden vi ikke skulle være personlige her og disuktere det opprinnelig ser jeg vekk fra det innlegget, jeg har alle rede sagt min mening og den står jeg på. Uenig? Da kan vi godt forsette en annen plass.
|
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 10:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trøya

|
Var jeg personlig i det innleget mitt da?
|
_________________ Jeg er dyslektiker, så ikke stress med å påpeke ørti skrivefeil. (og ja, Ørti er et ord, så ikke påpek det heller)
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 11:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SecretWindancer
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004 Innlegg: 1396 Bosted: Enebakk
|
Jeg forslår at det blir laget en ny tråd jeg, men i hvilket tema bør den stå?
Etter min mening bør ikke selvmord straffes. Det er egoistisk ja.
Men man må ha rett til og bestemme over seg selv og sitt eget liv.
|
_________________ ~Du er ikke mye original om du går inn for det. K thx bai~
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 12:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trøya

|
| SecretWindancer skrev: | | Etter min mening bør ikke selvmord straffes. Det er egoistisk ja. Men man må ha rett til og bestemme over seg selv og sitt eget liv. |
Arg, selvmord blir ikke straffet, hvor mangen ganger må jeg si det? Man får ikke straff for å prøve å ta sitt eget liv. Man får hjelp.
|
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 13:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
| SecretWindancer skrev: |
Etter min mening bør ikke selvmord straffes. Det er egoistisk ja.
Men man må ha rett til og bestemme over seg selv og sitt eget liv. |
Folk flest, som er oppegående og friske, bør absolutt ha rett til å bestemme over seg selv og sitt eget liv. Men de som åpenbart ikke vet sitt eget beste, burde man da ta hånd om å hindre i å gjøre dumme, selvdestruktive ting, i den grad det er mulig. Det blir som å hanskes med små barn som gjør livsfarlige ting (som f.eks. å leke på veien, klatre i store høyder, osv.) fordi de ikke vet bedre; man ser da ikke foreldre trekke på skuldrene av det og si "barna må da få bestemme over seg selv." Påstanden min her er altså at folk som ønsker å begå selvmord ikke er friske, og dermed ikke vet sitt eget beste.
Eller skal man bare drite i å bry seg om andre, og la alle seile sin egen sjø? Det er det man gjør hvis man sier "Jaja, han ønsket selv å dø fordi han hadde en vanskelig periode i livet, så da er det vel greit da."
Jeg synes tvangsbehandling etter selvmordsforsøk er et kjempebra tiltak. Og som jeg tror det har blitt påpekt før, er det svært bra for folk som trenger psykisk hjelp, men som ikke har fått seg til å oppsøke det på eget initiativ.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 13:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Atanamir
Spitzy (!)

Ble Medlem: 04 Jul 2004 Innlegg: 158
|
Tråden er stengt fordi :
- Temaet forlengst har sklidd ut
- Personangrep har forekommet trass varsler om stenging av tråden
- Det er ikke lenger hensiktsmessig å holde denne tråden åpen da fokus er borte.
Moderator atanamir
|
Skrevet: Lør 25 Sep 2004, 00:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|