DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Hvem/hva skapte gud?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [55 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
The zero
Främling
Främling

Ble Medlem: 22 Sep 2004
 Hvem/hva skapte gud?

Hvem/hva skapte gud? Hva tror du? (Dersom han eksisterer)

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 20:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
SecretWindancer
l33t
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004
Mennesket har skap gud.
For meg er det helt klart.

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 21:12
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Hvis vi skal bruke den kristne Gud (noe jeg regner med) så kan jo ingenting ha skapt Gud. Altså må Gud enten ha skapt seg selv eller alltid ha eksistert. Skulle jeg i allefall tro.

InnleggSkrevet: Tor 23 Sep 2004, 00:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Ifølge Gud selv er han uendelig, har alltid vært og vil alltid være.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 23 Sep 2004, 08:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Mennesket har skapt gud, og mener at gud har skapt mennesket, og av den grunn benekter vi at vi har skapt gud, i håp om at neste generasjon skal tro oss.

Synes vi skal være stolt av det vi har skapt jeg... ikke benekte skaperverket vårt. Det blir liksom helt feil!

Disclaimer: dette innlegget er basert på mine egne meninger. Jeg vet at mange er uenige, men det blir bare påstand mot påstand. Gå heller i troen om at jeg er dum og håpløst fortapt, enn å prøve å omvende meg!

InnleggSkrevet: Tor 23 Sep 2004, 09:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

M_Stuff skrev:
Mennesket har skapt gud, og mener at gud har skapt mennesket, og av den grunn benekter vi at vi har skapt gud, i håp om at neste generasjon skal tro oss.

Synes vi skal være stolt av det vi har skapt jeg... ikke benekte skaperverket vårt. Det blir liksom helt feil!

Disclaimer: dette innlegget er basert på mine egne meninger. Jeg vet at mange er uenige, men det blir bare påstand mot påstand. Gå heller i troen om at jeg er dum og håpløst fortapt, enn å prøve å omvende meg!

Kom til meg mitt lam, og jeg skal frelse deg! kom og ta i mot JESUS!!
>))|'>

Laughing

InnleggSkrevet: Tor 23 Sep 2004, 10:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Gud er et veldig interessant tanke-eksperiment for å få en løsning på det evige spørsmålet: hva kom først?/hvordan kom universet til?

Problemet er at ideen om en ubevegelig beveger, eller et noe som alltid har vært, ikke løser floken. Noe som får meg til å lure på om vi har rett floke.

Uansett: hvis vi har et verdensbilde der jorda blir båret omkring på ryggen av en gigantisk skilpadde, og noen spør hvem som bærer skilpadda, er svaret enkelt.

Det er skilpadder hele veien ned!

InnleggSkrevet: Tor 23 Sep 2004, 11:59
toth42
Cowboy
Cowboy

Glahn skrev:
hele veien ned

til...?

InnleggSkrevet: Tor 23 Sep 2004, 12:56
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Glahn skrev:

Uansett: hvis vi har et verdensbilde der jorda blir båret omkring på ryggen av en gigantisk skilpadde, og noen spør hvem som bærer skilpadda, er svaret enkelt.

Det er skilpadder hele veien ned!

Helt feil, skilpadda svømmer i universet (universskilpadde) der selvsagt universets "fyllmasse" har massetetthet som er ganske lik massetettheten til seg selv og jorda

InnleggSkrevet: Tor 23 Sep 2004, 13:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

ønskemestern skrev:
Glahn skrev:
hele veien ned

til...?

Til neste skilpadde, vel!

Og dermed fikk jeg på en utmerket måte demonstrert hvor fornøyd jeg er med gudsbegrepet som en forklaring på hvordan alt egentlig kom i stand.

InnleggSkrevet: Tor 23 Sep 2004, 13:31
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Gud ble skapt av noen som trengte en god unnskyldning.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tor 23 Sep 2004, 13:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
sharee skrev:

For hva?
Hvem noen?

InnleggSkrevet: Tor 23 Sep 2004, 13:54
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Ronja skrev:
sharee skrev:

For hva?
Hvem noen?

En unnskyldning for å gjøre det de ville gjøre. Enten det var bra eller dårlig.
Noen er Noen, den store Noen, personen Noen.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tor 23 Sep 2004, 14:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Cináed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
Den kristne Gud er skapt av Paulus og romerne, for å få den kristne sekten som oppsto til å godta religionen som fantes i Roma på den tiden. Ved å lage en egen religion basert på deres egen, med Jesus som forbilde, fikk de mange kristne til å gå fra sin egen til romernes tro.
Den jødiske Gud er Demiurgen, skaperen, demonen som skapte verden for å fange sjelene i en fysisk kropp, og som nektet Adam og Eva sannheten om verden. En demon som tror han er gud.
Les om Demiurgen
Én av mange teorier, interresant å ha med seg.

I diskusjoner med både kristne og ateister koker det alltid ned til 2 muligheter:

1. Uansett om verden ble skapt av en gud, eller the big bang, må noe alltid ha eksistert. Ingenting blir til av ingenting.
2. Ingenting eksisterer.

Jeg tenker, derfor eksisterer jeg. Med andre ord kan man utelate alternativ 2. Mao. noe må alltid ha eksistert. Sånn sett er det like sannsynlig at en gud alltid har eksistert, som at en masse som plutselig eksploderte alltid har eksistert.

Hva om Gud skapte the big bang? Må det absolutt være en av to? Kan det ikke være begge?
Med mindre man tar Bibelen og andre religiøse skrifter bokstavelig, kan vitenskap og religion fint gå sammen.

InnleggSkrevet: Fre 24 Sep 2004, 12:04
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg tror ikke teorien om verdens tilblivelse blir noe mer sannsynlig om du involverer en gud i bildet. Da må du i tillegg til at verden oppstod legge til, ihvertfall etter den kristne tanke, et allmektig, allseende, alltid-eksisterende vesen til teorien din. Et vesen som tydeligvis omgår allverdens av fysikkens lover, og som er noe ganske annet enn ren fysikk. Gud blir dermed vesensforskjellig fra resten av verden selv om gud sikkert kan sies å også være en del av verden. Big bang-teorien inkluderer ikke noe slikt gudebegrep og blir dermed etter ren matematisk teori mer sannsynlig.

Men et viktig poeng: big bang-teorien sier ingenting om hva som var før big bang, om det var noe før, osv. Derfor hadde heller ikke paven noe problem med å gi teorien sin velsignelse siden den slettes ikke kommer i konflikt med skapelsesberetningen. Big bang utelukker ikke at det kan finnes noen gud - teorien bare tar ikke noe gudebegrep med i det hele tatt.

InnleggSkrevet: Fre 24 Sep 2004, 20:49
Ronja

Glahn skrev:
Derfor hadde heller ikke paven noe problem med å gi teorien sin velsignelse siden den slettes ikke kommer i konflikt med skapelsesberetningen. Big bang utelukker ikke at det kan finnes noen gud - teorien bare tar ikke noe gudebegrep med i det hele tatt.

Det er feil, den kommer helt klart i konflikt med skapelsesberetningen.

InnleggSkrevet: Fre 24 Sep 2004, 22:57
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Hvorfor gjør den det? Skulle jeg likt å vite. Kan paven akseptere den burde det meste være iorden. Jeg skal innrømme at hvis man insisterer på en svært snever og bokstavelig tolkning av skapelsesberetningen, så blir det kanskje noen ting som skurrer. Men i all hovedsak er det ingen komflikter mellom de to teoriene - Big Bang nevner ingen guddommelig kraft med et ord, og hverken inkluderer eller utelukker muligheten for at en gud satte igang alt sammen.

InnleggSkrevet: Fre 24 Sep 2004, 23:20
Ronja

Glahn skrev:
Hvorfor gjør den det? Skulle jeg likt å vite. Kan paven akseptere den burde det meste være iorden. Jeg skal innrømme at hvis man insisterer på en svært snever og bokstavelig tolkning av skapelsesberetningen, så blir det kanskje noen ting som skurrer. Men i all hovedsak er det ingen komflikter mellom de to teoriene - Big Bang nevner ingen guddommelig kraft med et ord, og hverken inkluderer eller utelukker muligheten for at en gud satte igang alt sammen.

Jo, det aller største poenget er at vi ikke er utviklet oss til å bli mennesker, men at vi alltid har vært det, skapt som mennesker. I følge bibelen blir teorien om apene helt gal, vis jeg ikke har misforstått, men du mente Big Bang og hele Darwinteorien da?
I tillegg står det jo rett ut i bibelen at jorden kom FØR stjernene, solen og månen.

InnleggSkrevet: Fre 24 Sep 2004, 23:56
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Big bang sier mye om hvordan universet ble skapt, men fint lite om the survival of the species.

Rekkefølgen på hva som ble skapt tror jeg mange tar ganske lett på. Måten både skapelsesberetningene og big bang sier at alt ble skapt på utrolig kort tid derimot, er nok et viktigere felles "prinsipp" for mange.

InnleggSkrevet: Lør 25 Sep 2004, 00:38
Ronja

Glahn skrev:
Rekkefølgen på hva som ble skapt tror jeg mange tar ganske lett på. Måten både skapelsesberetningene og big bang sier at alt ble skapt på utrolig kort tid derimot, er nok et viktigere felles "prinsipp" for mange.

Men kan etter min mening ikke bli riktig etter bibelen, men det kommer da ann på tolkningen til hver enkelt. I følge den gamle Lutherske protestantiske lære, dvs. bibelen uforfalsket eller uten endringer i nyere tid, da vil jeg si det ikke i det hele tatt stemmer med Big Bang.

Rettet det nå, jeg blandet litt, tenkte på menneskenes utvikling.

InnleggSkrevet: Lør 25 Sep 2004, 00:44
Sist endret av Ronja den Lør 25 Sep 2004, 01:35, endret 1 gang
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [55 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet