|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
Har ikke vÊrt sÄ aktiv pÄ denne debatten jeg. Men synes det er synd at folk gir opp (selvsagt). Tida fra 5. klasse til rundt 16-17 Är i livet mitt var ikke noe gÞy, sÄ pÄ meg selv som mislykket og ble delvis mobbet. SÄ pÄ det selv som ganske sÄ misrabelt egentlig. Jeg sÄ ikke helt vitsen med Ä leve. Selvtillitten var sÄ lav den kunne bli.
Men etter en downperiode, med mye grubling fram og tilbake klarte jeg Ä snu alt rundt. Osende av selvtillitt lÄ verden for mine fÞtter... neida... men klarte Ä snu det meste. Var kanskje kynisk i prosessen, men klarte Ä bytte ut dÄrlige venner med gode venner osv...
Ville bare si at hvis det var hÄp for meg, sÄ er det hÄp for alle! Jeg tror ikke at noen er sÄ langt nede at det er umulig Ä skaffe seg et bedre liv.
(Unntaket mÄ vÊre gamle syke, men da kalles det dÞdshjelp, ikke selvmord og det kan diskuteres et annet sted)
|
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 09:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Poenget var bare at nÄ, som han hadde fÄtt orden pÄ livet, valgte han likevell Ä dÞ. Hvorfor kommer jeg aldri til Ä finne ut av.
|
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 09:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 15 Sep 2004 Innlegg: 30 Bosted: Bergen
|
| Glahn skrev: | | Pass deg - dine egne pÄstander om romantisering og liknende er ikke videre morsomme de heller. |
Og det har hva med noe Ä gjÞre? NÄr noen romantiserer noe, trekker de frem de poengene som de selv Þnsker Ä fremme mens de overskygger de andre faktorene av saken, noe som danner et feil helhetsbilde. Grunnen til at det heter romantisering er fordi det er et mye brukt medie i romaner og empatiserer situasjoner som er hÞyst urealistisk, men fÄr dem til Ä virke realistisk. Med andre ord: Fiksjon. Jeg beskylder deg for Ä drive med dette i forhold til emnet. Selvsagt er det ikke morsomt, det var ikke ment som det heller.
| Glahn skrev: | | Ă
definere hva som er hjelp - hva er poenget med det, all den tid forskjellige mennesker vil ha forskjellige behov? For noen vil psykiatrisk behandling vÊre nÞdvendig, andre vil ha det bedre om de bare fÄr en god venn Ä snakke med. |
Grunnen til at jeg spÞr er fordi dere maser om hvor lite hjelp staten gir til den som trenger det, uten Ä spesifisere hva den hjelpen er. Hjelpen som kan komme via staten er psykriatisk hjelp, tvangsinnlegging, medikamenter i form av lykkepiller og lignende. Saken min er at dette har en variabel effekt pÄ mennesker, og om du er interesert i Ä kjÞre enhver deppa person full i lykkepiller. Dette er ikke ment som noe morsomt, men sÄÄ lenge du gÄr og klager pÄ at folk ikke fÄr den hjelpen de trenger, uten Ä definere hjelp, kan det tolkes pÄ for mangen mÄter til at jeg kan danne et realistisk bilde av meningen din og svare pÄ den. Derfor spurte jeg.
| Glahn skrev: | | Du ignorerer selv mine argumenter all den tid du ikke tar inn over deg poenget med at ikke alle er sterke nok til Ă„ ordne opp i sitt eget liv selv. |
Kunne du spesifisert hvilken argumenter jeg har ignorert? Siter dem, sÄ skal jeg svare pÄ dem.
| Glahn skrev: | | NÄr det gjelder mobbing er jo du et eksempel pÄ hvor godt det kan gÄ, pÄ tross av omstendighetene rundt det hele. Men det virker som om det nÊrmest er andres feil nÄr de ikke takler liknende ting like godt som du gjorde - men ikke alle er som deg. |
Jeg er meget klar over at det er fÄ som kommer like bra ut av et liv med mobbing som jeg gjorde, og av nettop den grunnen nevnet jeg ikke mine egne erfaringer for visse personer pÄstod at jeg ikke visste hva mobbing var. Jeg skal skrive meningen min en gang til:
Selvmord er tull. Det finnes alltid noe man kan gjÞre, ting er aldri sÄ gale at det retferdigjÞr selvmord. Forskjellige mennesker har forskjellige lÞsninger, men alle har en. Man kan ikke bruke staten sin mangel pÄ hjelp som en retferdigjÞring av selvmord.
|
_________________ Jeg er dyslektiker, sĂ„ ikke stress med Ă„ pĂ„peke Ăžrti skrivefeil. (og ja, Ărti er et ord, sĂ„ ikke pĂ„pek det heller)
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 11:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

|
| Ronja skrev: | Hva er mest egoistisk? Ă
ta selvmord sier du.
Hva med Ä tvinge en person til Ä leve, fordi du ikke selv kan tÄle sorgen ved bortgangen av denne personen? |
Det mest egoistiske er uten tvil selvmord. Grunnen til at et menneske tar selvmord er fordi vedkommende tror han ikke lenger har verdier i livet.
Men la meg stille deg et annet spÞrsmÄl som svar pÄ ditt:
Hve er mest egoistisk? Ă
tvinge andre til Ă„ leve mot sin vilje, mener du.
Hva med Ă„ la denne personen dĂž, i stedet for Ă„ hjelpe han Ă„ finne verdier som gjĂžr livet hverdt Ă„ leve?
| Ronja skrev: | | En bekjennt av meg tok selvmord for ett halv Är siden, noe jeg synes var fryktelig, selvfÞlelig. Men han tok selvmord etter Ä ha kommet seg opp, sluttet med stoff og kommet inn pÄ en teaterskole i danmark. Vell, kansje han mente at nÄ alt kom til alt var livet likevell ikke verdt Ä leve. Gutten var 14 Är. |
Jeg beklager Ä si dette, men en fjortenÄring har ingen peiling. Du vet ikke hvorfor han tok livet av seg, jeg vet det ikke, og sannsynligvis visste ikke han det heller. Majoriteten av alle som tar selvmord er i tenÄrene, og det som er felles for den epoken av livet er at man skal slite pÄ skolen til man er tredve sÄ jobbe resten av livet (merk at dette er generelt).
Uansett er det en grunn til at vedkommende tok livet av seg. Om han i stedet for selvmord kunne ha funnet den grunnen, og gjort noe med den, hadde alt hvĂŠrt bra, men han valgte den letteste veien. En egoistisk handling preget av ignoranse, depresjon og naivitet.
|
_________________ Jeg er dyslektiker, sĂ„ ikke stress med Ă„ pĂ„peke Ăžrti skrivefeil. (og ja, Ărti er et ord, sĂ„ ikke pĂ„pek det heller)
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 11:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg har tatt meg den frihet Ä redigere bort noen overflÞdige ufinheter i enkelte innlegg, sÄnn for fredens skyld.
- ModdisVero
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 11:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Fiksjon?
Hvis du mener at jeg er en lÞgner fÄr du heller si det rett ut, og ikke dekke det til pÄ denne mÄten.
Ă
fÄ til en videre debatt som blir noe sÊrlig saklig tror jeg er tilnÊrmet umulig, sÄ for min del setter jeg punktum her.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 12:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

|
Som jeg sa, du velger bevist og henge deg opp i en brĂžkdel av innleggene mine og ignorere resten.
For Ă„ stave "fiksjon" delen for deg: Du overdriver de poengene du selv vil empasiere og feier vekk det andre, og dermed danner et galt heletsbilde.
SÄ jeg mener ikke at du er en lÞgner. Om du fÞler for Ä ta deg nÊr av det, sÄ velbekomme, men merk deg at du blir fornermet av dine egne feiltolkninger. Jeg var under inntryk av at du var en mann pÄ 26.
|
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 12:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Du kaster stein i glasshus.
ForĂžvrig: det ene Ăžyeblikket bruker du en persons lave alder som argument for at vedkommende ikke vet hva hun snakker om. Det neste bruker du min - kremt - litt hĂžyere alder som argument for at jeg burde vite bedre, eller rettere sagt: vite som deg?
Det er meget fristende Ä bare avfeie deg som en teit tenÄring, men det har jeg ikke villet gjÞre fordi det ikke er noen mÄte Ä debattere pÄ.
|
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 12:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

|
| Glahn skrev: | | Det er meget fristende Ä bare avfeie deg som en teit tenÄring, men det har jeg ikke villet gjÞre fordi det ikke er noen mÄte Ä debattere pÄ. |
Men Ă„ snu ryggen til og nekte Ă„ svare pĂ„ argumenter er? Som sagt, jeg var under inntrykk at du var en voksen man, og ville oppfĂžre deg som en vokse. Ă
stikke av med fÞrste tegn pÄ motstand er en barne greie.
|
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 12:40 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Skal vi diskutere saken istedet for diskusjonen?
-wannabemoderator-Ăžnskis
(alltid Ăžnsket Ă„ gjĂžre det) 
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 12:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
| Shira skrev: | | Jeg beklager Ä si dette, men en fjortenÄring har ingen peiling. |
Du trenger ikke Ä belÊre meg pÄ den mÄten takk!
Hvor peiling den gutten hadde pÄ livet vet du INGENTING om.
|
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 13:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg kunne svart i lange baner pÄ diverse argumenter og beskyldninger. Resultatet ville blitt en altfor lang post brukere flest ikke ville gidde Ä lese, og det er altfor fristende Ä synke ned pÄ et debattnivÄ som ikke hÞrer noen steds hjemme. Derfor ikke mer diskutering om emnet. Om det er en barnegreie, sÄ gjerne for meg.
Du vet fint lite om mine grunner for Ä svare/ikke svare, sÄ spar deg for den typen utsagn.
|
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 13:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Selvmord er egoistisk ja, men nÄr man fÞrst er i situasjonen der man seriÞst tenker over det, er det ikke alltid man tenker pÄ det slik. Av og til kan det virke som om det ville vÊrt best om man bare ble borte, best for alle. Blir man fÞkka opp nok kan man lett begynne Ä tro at det er til alles beste Ä ta livet av seg selv. Det betyr ikke at det er riktig, men tanken er der. NÄr man fÞrst klarer Ä innse at selvmord er egoistisk har man faktisk kommet et ganske langt steg pÄ veien.
Den beste hjelp man kan fÄ er ofte bare noen som bryr seg. Men nÄr nervene blir skada nok holder det ikke alltid. Ikke for alle. Det er forskjell pÄ folk. elv om det kanskje er best Ä kunne ordne opp i tinga selv er det ikke alle som klarer det. Det gjÞr dem ikke noe vÊrre enn andre, bare menneskelige. Men om man er i situasjonen er det utrolig bra Ä fÄ hjelp.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 14:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Ănskemesteren har rett. Hvis ikke Glahn og Shira gir seg med kveruleringen og skitkastingen med det samme, kommer jeg til Ă„ stenge trĂ„den.
Det er ingen - INGEN - grunn til Ä ty til personangrep, verken nÄr det gjelder alder eller mÄten man diskuterer pÄ.
- ModdisVero
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 15:00 Sist endret av Veronica den Fre 24 Sep 2004, 00:32, endret 1 gang |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| Ronja skrev: | | Shira skrev: | | Jeg beklager Ä si dette, men en fjortenÄring har ingen peiling. |
Du trenger ikke Ä belÊre meg pÄ den mÄten takk!
Hvor peiling den gutten hadde pÄ livet vet du INGENTING om. |
Jeg tviler pÄ at Shiras intensjon var Ä belÊre, sÄ spar indignasjonen til den trengs.
I denne saken overdriver dere begge. En fjortnÄring HAR peiling, pÄ mye rart, men ikke sÄ mye perspektiv.
Man vil alltid vÊre i stand til Ä vite i det minste litt om hvor mye peiling pÄ livet folk i visse aldersgrupper har, fordi det er begrenset hvor mye/lite man kan fÄ med seg i lÞpet av sÄ og sÄ mange Är.
|
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 15:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
| Veronica skrev: | | I denne saken overdriver dere begge. En fjortnÄring HAR peiling, pÄ mye rart, men ikke sÄ mye perspektiv.. |
Kan du peke pÄ hvor jeg overdriver er du snill?
Jeg kjente fyren, ingen andre, derfor trenger ingen andre Ä komme til meg Ä pÄstÄ noe.
Ikke ett forsÞk pÄ Ä belÊre meg? "beklager Ä si deg dette, men han hadde ingen peiling" DET er Ä belÊre noen. Som om andre som ikke kjente han skal ha rett til Ä dÞmme over noe som helst.
|
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 20:06 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SecretWindancer
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004 Innlegg: 1396 Bosted: Enebakk
|
En fjorten Äring kan ha opplevd akkurat nok vondskap til og ville ta livet av seg?
Uanset hvor mye han tenker over saken eller ikke?
|
_________________ ~Du er ikke mye original om du gÄr inn for det. K thx bai~
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 20:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
| SecretWindancer skrev: | En fjorten Äring kan ha opplevd akkurat nok vondskap til og ville ta livet av seg?
Uanset hvor mye han tenker over saken eller ikke? |
Det varierer jo fra person til person, men Ă„ si at fyren ikke hadde peiling.. Uten Ă„ ha en gang ha truffet han.. Da blir jeg irritert.
|
Skrevet: Tor 23 Sep 2004, 20:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Det er mye jeg kunne tenke meg Ä kommentere og rette pÄ, men siden dette har glidd sÄpass mye bort fra den relevante diskusjonen og mer over pÄ personlige meninger og affÊrer, synes jeg man kan sette strek nÄ.
Videre debatt om temaet selvmord kan man gjerne fortsette med, sÄ lenge man klarer det pÄ en saklig mÄte.
|
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 00:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Atanamir
Spitzy (!)

Ble Medlem: 04 Jul 2004 Innlegg: 158
|
Og klarer man ikke Ä fortsette denne debatten saklig sÄ lÄses trÄden
rett og slett.
Veronica har vÊrt tÄlmodig og gitt god beskjed om dette folkens.
Siste sjanse..
Mod. atanamir
|
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 01:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter: