DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
selvmord og straff
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 4 av 6 [107 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Av Innlegg
Shira
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Sep 2004
Glahn: Jeg tror du overså det at jeg selv har gjennomgått mobbing i flere år, fra barneskolen til ungdomskolen, så ikke romantiser tragedien til meg.

Det som er poenget mitt her, er at når du henger på kanten av et stup og hjelpen ikke kommer, er ikke mangelen på hjelp noen grunn til å slippe, og det virker som om det er det dere prøver å stresse. Det hadde vært det ideale om noen kom og hjalp deg opp, men per i dag må man ofte klare seg selv, å få hjelp av andre lager oftere en ikke mer problemer en det løser.

Ett av de andre poengene jeg prøver å stresse, er at nesten alle møter motgang i form av mobbing, familieprobler, knust selvbilde, arbeidsledighet og mm. Vi må alle ta den motgangen, og vi må alle hjelpe dem som faller etter, men når den hjelpen ikke kommer til den som faller etter er ikke det en grunn til å gi opp. Mangel på hjelp er ikke en grunn til selvmord.

Selvmord er feight, respektløst for dine omgivelser og blant det dummeste man kan gjøre. Hvordan tror du foreldrene har det, når de vet at barna blir mobbet hvær dag på skolen, og må leve med det hvær dag, for de er meget klar over at prøver de å hjelpe, forverrer de bare situasjonen. Og når da barnet deres, som de elsker mer en noe annet, tar livet av seg selv, faller hele verden deres i grus.

Veronica skrev:
Jeg vet godt hvor nedbrytende mobbing kan være for en person, og det vil være løgn å si at jeg aldri tenkte på selvmord.

Nesten alle har på et eller annet tidspunkt i livet sitt tenkt på selvmord for å slippe unna problemene sine. Jeg har tenkt over det i visse sammenhenger, i alt fra rasseri til overvelvende selvmedlidenhet. Det å vurdere selmord er ikke feigt. Men de som gjennomfører selvmordet, er feige, mens de som tar seg opp igjen og kommer seg på fote og får skikk på livet sitt, er sterke.

Og angående hjelp, hva kategoriserer dere som hjelp? Lykkepiller? Psykolog? En hånd å holde i?

InnleggSkrevet: Tir 21 Sep 2004, 09:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg tror det varierer fra person til person hva hjelp kan være.
For meg trenger det ikke å være mer enn en noen som viser at de bryr seg om meg, og som tar seg tid til å lytte til det jeg har å si, til det jeg tenker og føler.

Andre trenger nok sterkere midler, som en psykolog. Og for de virkelig ille tilfellene, kan lykkepiller hjelpe. En av mine venninner trengte lykkepiller og psykolog, og har nå kommet seg såpass at hun har begynt å trappe ned på pillene.

Jeg er forsåvidt enig i at selvmord er egoistisk, feigt og tåpelig. Hadde jeg ikke ment det, hadde jeg jo ikke vært her i dag. Da jeg var 16 begikk en venn av meg fra ungdomsskolen selvmord, og jeg har ennå ikke tilgitt ham det.

InnleggSkrevet: Tir 21 Sep 2004, 13:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Shira
Varm i trøya
Varm i trøya

Veronica skrev:
Jeg er forsåvidt enig i at selvmord er egoistisk, feigt og tåpelig. Hadde jeg ikke ment det, hadde jeg jo ikke vært her i dag. Da jeg var 16 begikk en venn av meg fra ungdomsskolen selvmord, og jeg har ennå ikke tilgitt ham det.

Det er akkurat derfor jeg prøver å stresse emnet. Så lenge man kan få det minste gnist av at selvmord er uakseptert, er det bra. Det er på mange måter den siste forsvaslinjen mellom meg og det, for å si det så.

Av samme grunn tåler jeg ikke folk som mener at selvmord er retferdigjort (ingen fingre pekt på noen her, men et annet forum, så rolig), om det blir OK er det ingenting som hindrer en.

InnleggSkrevet: Tir 21 Sep 2004, 13:34
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Tragedien er de som tar livet sitt på grunn av mobbinga - ikke de som kommer helskinna gjennom den.

Og å være sint på et menneske fordi vedkommende tok livet av seg - er ikke det også egoistisk?

InnleggSkrevet: Tir 21 Sep 2004, 15:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Glahn skrev:

Og å være sint på et menneske fordi vedkommende tok livet av seg - er ikke det også egoistisk?

Jeg vet da pokker, det er jo ikke som om vedkommende er til stede for å merke noe av det. Rolling Eyes

Og om det er egoistisk, så får det bare være det. Ingen er perfekte, og det sinnet jeg har over min venns selvmord går ikke ut over noen andre enn meg selv.

Det har uansett svært lite med saken å gjøre. Det er mye, svært mye, i verden som er egoistisk. Men i denne debatten er det selvmord som er saken. Ikke sinne, Røkke, kongepudler eller noe annet.

InnleggSkrevet: Tir 21 Sep 2004, 18:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Suicide is not a choise. It happends when pain exeeds resources for coping with pain.

Husker ikke hvem som sa dette, men jeg tror det er sant, i hvert fall i mange tilfeller. Synes det er en tåpelig tanke å være sint på og "straffe" personer som har opplevd så mye vondt at selvmord ble den eneste løsningen for å komme bort fra det.

Ingen kan vite hva andre føler, å være sint for at en person ikke fortsatte et et liv i smerter man selv aldri har opplevd og neppe kan tenke seg, virker for meg utrolig snevert og egoistisk.

InnleggSkrevet: Tir 21 Sep 2004, 20:57
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Svært mange mennesker er i høy grad i stand til å kjenne til hva smerte er. De aller, aller fleste har opplevd sterk smerte i en eller annen form, en eller annen gang.

Hadde det vært en godt voksen person, som alltid hadde hatt et forferdelig liv, som hadde oppsøkt hjelp (som f.eks. psykolog) og etter å ha forsøkt gjentatte ganger funnet ut at ting rett og slett ikke hadde vist noe tegn på å bedre seg, kunne jeg forstått det, og til og med akseptert det. Men når ungdommer gjør det fordi livet er kjipt der og da, uten tanke på hvor mye flott framtiden sannsynligvis vil bringe, tviler jeg sterkt på at det er snakk om så mye grenseløs smerte som ingen andre er i stand til å fatte og forstå.

Sinne overfor noen som har begått selvmord er en svært normal og forståelig følelse. Naturligvis blir man sint på noen som forlater en! Det er kanskje egoistisk, men ikke på langt nært så egoistisk som å drite i alle forpliktelser og forhold en etterlater seg og flykte fra hele livet.

Så for å oppsummere trådens røde tråd og gå bort fra filosofisk synsing om hva som er smålig og ikke: Jeg synes "straffen" med påtvunget psykisk behandling er et glimtrende tiltak for folk som forsøker å begå selvmord.

InnleggSkrevet: Tir 21 Sep 2004, 23:40
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Og dessuten: Selvmord er absolutt et valg. Alt man gjør er valg. Noen ganger er det kanskje ganske dårlige valg, men de er der like fullt.

Dessverre, når du velger å dø, velger du samtidig bort muligheten til å noen sinne ta et nytt valg. Og det er rimelig teit.

InnleggSkrevet: Tir 21 Sep 2004, 23:43
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Kan ikke annet enn si meg enig med Zatharee.

Om man vil kalle det straff eller hjelp er det samme for meg - bare de som trenger det får det.

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 00:44
Shira
Varm i trøya
Varm i trøya

Glahn skrev:
Tragedien er de som tar livet sitt på grunn av mobbinga - ikke de som kommer helskinna gjennom den.

Tragedien er mer de som sitter igjen etter den avdøde. Hvis litt hennsyn, Glahn.

Glahn skrev:

Jeppers, det er vel egoistisk, men ikke på langt nær like egoistisk som vedkommende som tok livet av seg. Det kan og nevnes at om en er sint på en man kjente som tok selvmord vedrører det bare enselv, mens den som tok selvmord tok sin egoisme ut på alle. Det kan og nevnes at denne egoistiske handlingen som blir gjort av de gjennhverende er på grunn av den avdøde.

Hva venter du? At en skal være glad eller likegyldig når en bekjent dreper seg selv?

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 08:25
Shira
Varm i trøya
Varm i trøya

Zatharee skrev:
Suicide is not a choise. It happends when pain exeeds resources for coping with pain.

Det er en påstand, og ingenting annet. Selvmord er et valg. Det er et valg man tar av egen fri vilje, som elektresitet velger man "the path of least resistance".

Zatharee skrev:
Synes det er en tåpelig tanke å være sint på og "straffe" personer som har opplevd så mye vondt at selvmord ble den eneste løsningen for å komme bort fra det.

For tredje eller fjerde gang: Det er oppført som straff for å forsikre seg at folk får den hjelpen de trenger, til tross for at mangen "ikke trenger hjelp", som de selv påstår etter å ha tatt 40 sovepiller. Det er ikke straff, men en måte å forsikre seg at folk får hjelp. Kan dette forstås nå?

Zatharee skrev:
Ingen kan vite hva andre føler, å være sint for at en person ikke fortsatte et et liv i smerter man selv aldri har opplevd og neppe kan tenke seg, virker for meg utrolig snevert og egoistisk.

Ingen kan vite hva andre føler, og det er nettop det som er poenget her. Vi dømmer mennesker etter handlingene deres, ikke følelsene som lå bak den handlingen. Om en mor dreper barnet sitt fordi hun ikke hadde råd til å fø det, og ville spare barnet en sakte og smertefull død i sult, ville fortsatt handlingen bli betraktet som innhuman.

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 08:31
Shira
Varm i trøya
Varm i trøya

Glahn skrev:

Om man vil kalle det straff eller hjelp er det samme for meg - bare de som trenger det får det.

Du har enda ikke definert hva som er hjelp enda, faktisk er det eneste du gjør å ignorere argumnentene mine og slenge rundt deg om hvor lite hjelp alle får. Kverrulering?

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 08:35
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Jeg er enig med Shira i at tragedien er mer de som sitter igjen etter den avdøde. Jeg synes man skal passe seg for å "romantisere" denne rettferdiggjørelsen for selvmord som jeg ser tendenser til. "Han/hun led og hadde et så fryktelig vondt liv på grunn av mobbing (eller noe annet) at stakkars vedkommende så INGEN andre muligheter enn å ta sitt eget liv." Det er trist. Det er dramatisk. Men det rettferdiggjør IKKE handlingen, på noen måte. Det er unødvendig. Det setter en stopper for vedkommendes lidelser. Samtidig sitter en bråte familie og venner igjen og må komme gjennom tapet, sorgen og frustrasjonen gjennom flere år i etterkant.

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 18:37
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Shira skrev:
Glahn skrev:

Du har enda ikke definert hva som er hjelp enda, faktisk er det eneste du gjør å ignorere argumnentene mine og slenge rundt deg om hvor lite hjelp alle får. Kverrulering?

Pass deg - dine egne påstander om romantisering og liknende er ikke videre morsomme de heller.

Å definere hva som er hjelp - hva er poenget med det, all den tid forskjellige mennesker vil ha forskjellige behov? For noen vil psykiatrisk behandling være nødvendig, andre vil ha det bedre om de bare får en god venn å snakke med.

Du ignorerer selv mine argumenter all den tid du ikke tar inn over deg poenget med at ikke alle er sterke nok til å ordne opp i sitt eget liv selv. Når det gjelder mobbing er jo du et eksempel på hvor godt det kan gå, på tross av omstendighetene rundt det hele. Men det virker som om det nærmest er andres feil når de ikke takler liknende ting like godt som du gjorde - men ikke alle er som deg.

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 19:12
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Vil gjerne påpeke at påstand om romantisering også har kommet fra meg, ikke bare fra Shira, og jeg tror ikke noen av dem var ment å være morsom.

Exclamation Vil samtidig minne om å respektere hverandres meninger uten å komme med uttalelser som "det er en tåpelig/smålig/usaklig osv. holdning." Jeg skjønner at det er et sensitivt tema for noen, og at det derfor kan være vanskelig, men prøv i det minste. Takk.

- ModeratorVeronica

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 19:34
Sist endret av Veronica den Ons 22 Sep 2004, 21:38, endret 1 gang
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Vero - angående romantisering: ta en titt på den øverste posten på denne siden.

Ah - posten havna på ny side - øverste post på forrige side skulle det være Smile

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 20:35
Sist endret av Glahn den Ons 22 Sep 2004, 22:06, endret 1 gang
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Shira skrev:
Jeppers, det er vel egoistisk, men ikke på langt nær like egoistisk som vedkommende som tok livet av seg selv.

Exclamation Dette er ett SPØRSMÅL, ikke en påstand.

Hva er mest egoistisk? Å ta selvmord sier du.
Hva med å tvinge en person til å leve, fordi du ikke selv kan tåle sorgen ved bortgangen av denne personen?

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 21:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ronja skrev:

Hva er mest egoistisk? Å ta selvmord sier du.
Hva med å tvinge en person til å leve, fordi du ikke selv kan tåle sorgen ved bortgangen av denne personen?

Begge deler er vel egoistisk. Når jeg tenker meg om, tror jeg ikke noe egentlig kan være mer egoistisk enn noe annet. Uansett hva som er årsaken bak, er egoismen konstant.

Jeg synes det er mer interessant å se på konsekvensene av de to egoismene representert i denne saken.
Konsekvensene til selvmorderens egoisme er at vedkommende mister all mulighet til å få noe godt ut av livet, samt at gjenværende venner og familie vil slite med sorgen og tapet i mange år i etterkant.

Konsekvensen av egoismen til de som tvinger vedkommende til å leve, er at personen kan få hjelp til å fikse det som er kjipt i livet (evt. gir seg selv tid til å fikse det selv), og til slutt får et mer eller mindre godt liv, og muligheten til å oppleve mye av alt det fantastiske livet har å by på, samt at familie og venner får beholde sin kjære.

Personlig synes jeg konsekvensen i det første tilfellet er langt verre enn konsekvensen i det andre.

Det er verdt å huske at folk flest begår selvmord når de føler seg mest på bunn, uten å tenke over at det er en tilstand som faktisk, før eller siden, vil bedre seg. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så ER livet mer enn bare de negative aspektene.

Jeg har fortsatt ikke lest en rettferdiggjøring av selvmord som jeg synes er akseptabel.

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 21:50
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Vis livet og menneskene rundt deg ikke har gjort deg godt, hvorfor skal du da leve for at de skal ha det greit?
Få tilfeller av dette men..

En bekjennt av meg tok selvmord for ett halv år siden, noe jeg synes var fryktelig, selvfølelig. Men han tok selvmord etter å ha kommet seg opp, sluttet med stoff og kommet inn på en teaterskole i danmark. Vell, kansje han mente at nå alt kom til alt var livet likevell ikke verdt å leve. Gutten var 14 år.

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 22:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ronja skrev:
Hvis livet og menneskene rundt deg ikke har gjort deg godt, hvorfor skal du da leve for at de skal ha det greit?
Få tilfeller av dette men...

Det stemmer, det er få tilfeller av det. Og mine hypoteser er generelle.
Men om nå alle en kjenner bare har gjort livet surt, og det har vært intensjonelt, står man fritt til å være så egoistisk man vil overfor dem. Men jeg vil uansett påstå det er urettferdig overfor en selv.

Sitat:

En bekjennt av meg tok selvmord for ett halv år siden, noe jeg synes var fryktelig, selvfølelig. Men han tok selvmord etter å ha kommet seg opp, sluttet med stoff og kommet inn på en teaterskole i danmark. Vell, kansje han mente at når alt kom til alt var livet likevell ikke verdt å leve. Gutten var 14 år.

Ah, enda et kasus. 14 år. Bare barnet. Ute av stand til å fullverdig vurdere om livet er verdt å leve eller ikke; det er jo såvidt påbegynt ved den alderen. (Og la oss nå la være å komme inn på debatten om modenhet/livserfaring kontra alder; antall år man har levd har fortsatt en del å si for hvordan man oppfatter livet.)

Når det er sagt, synes jeg dette var uendelig trist å høre, og jeg håper barneselvmord er noe som er svært sjeldent. Sad

InnleggSkrevet: Ons 22 Sep 2004, 23:06
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 4 av 6 [107 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet