DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Fra Penn og Pensel
En leseopplevelse
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [3 Posts]  
Av Innlegg
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
 En leseopplevelse

Vi fikk en oppgave pÄ lÊrerskolen. Skriv om en leseopplevelse du har hatt. Her er min besvarelse. Kanskje noen andre blir inspirert til Ä fortelle om sin leseopplevelse?

En leseopplevelse
Jeg er veldig glad i Ä lese. Jeg har alltid vÊrt veldig glad i Ä lese. Helt fra den fÞrste gangen jeg ble lest for, til den siste gangen jeg la fra meg en bok, har jeg vÊrt fascinert av lesekunsten og leseopplevelsen. Det er allikevel en episode som har brent seg fast i minnet mitt. Det er en positiv opplevelse, og den forandret livet mitt og mÄten jeg ser verden pÄ. Dette er historien om hvordan jeg oppdaget en ny verden.

Jeg var tretten Ă„r gammel og hadde akkurat begynt pĂ„ ungdomsskolen. Jeg var nok over gjennomsnittlig interessert i norsk, og under gjennomsnittet i for eksempel kroppsĂžving, eller gym som vi kalte det den gangen. I timene fulgte jeg med som best jeg kunne, men i de fleste tilfellene var ikke det beste godt nok, og jeg begynte Ă„ dagdrĂžmme. Jeg drĂžmte om konger og riddere, om sjĂžrĂžvere og skatter og om sĂžte jenter som trengte Ă„ bli reddet fra en grusom skjebne. Helt normale dagdrĂžmmer for en tretten Ă„r gammel gutt, vil jeg tro. SĂŠrlig det om sĂžte jenter, hvor det av og til hendte at de takket meg pĂ„ en veldig behagelig, og uskyldig mĂ„te for at jeg hadde reddet dem. Jeg var tross alt bare tretten. I klassen min gikk det en gutt som var stort sett slik som jeg. Han ogsĂ„ dagdrĂžmte, og hans drĂžmmer handlet vel stort sett om det samme som mine. I tillegg hadde hans dagdrĂžmmer en dimensjon jeg aldri hadde i mine. Han hadde nemlig en egen verden. Han fortalte meg litt om verdenen han hadde i dagdrĂžmmene. Om mektige trollmenn, vakre alver og farlige tusser og troll. Om den store krigen mellom menneskene og orkene, og om den ene ringen som var redningen for alt det gode. Jeg var trollbundet og imponert. Mine dagdrĂžmmer om helt vanlige riddere fortonet seg som grĂ„ og kjedelige, og ikke hadde jeg noen trollmenn i dem heller. Han fortalte om alviske prinsesser, om halvinger og deres appetitt pĂ„ god mat, om hele armeer av dĂžde mennesker som hadde brutt et lĂžfte, og om hvordan selv trĂŠrne kjempet mot orkene og de som allerede var dĂžde. Jeg satt der og fĂžlte meg liten. Her hadde jeg drĂžmt om riddere mens han drĂžmte om trollmenn. Jeg hadde drĂžmt om sĂžte jenter mens han drĂžmte om alveprinsesser. Jeg hadde drĂžmt om det Ă„ finne diamanter i Afrika mens han hadde drept drager og tatt skatten. Jeg ba pĂ„ mine knĂŠr: ”Vis meg kilden! Gi meg del i denne verden du kjenner sĂ„ godt.” og han viste meg. ”Dra til biblioteket i sentrum,” sa han. ”GĂ„ opp i voksenavdelingen og let under bokstaven T. Der vil du finne bĂžker av J. R. R. Tolkien, og hvis du har flaks, og hvis ingen allerede har lĂ„nt den, vil du finne Ringenes Herre. Ta med deg denne og lĂ„n den. Les den og kos deg, og sĂ„ kan vi snakke om alver og orker, om drager og trollmenn og ikke minst om fagre Galadriel der hun danser i Rivendell, mens Frodo og Sam sitter og spiser, og Gandalv forteller skrĂžner sammen med Vidvandre.”

Som sagt sĂ„ gjort. Jeg dro til biblioteket og lette etter denne boken, min kosteligste, men jeg fant den ikke. Den var utlĂ„nt og ventelisten var like lang som veien gjennom TĂ„kefjellene. Hva skulle jeg gjĂžre? Hvordan skulle jeg fĂ„ oppleve alvedans og orkebrĂžl? Jeg ble trist til sinns, og jeg fĂžlte ubehag etter Ă„ ha hatt en av mine patetiske smĂ„ dagdrĂžmmer. Hvordan kunne jeg leve nĂ„r jeg ikke en gang visste hvem Faramir og Arwen var? Jeg spurte vennen min om jeg kunne lĂ„ne boken av ham, men han fortalte meg at det var umulig. Han holdt pĂ„ Ă„ lĂŠre seg Ă„ skrive alvisk og trengte boken som oppslagsverk. Tiden gikk, og vennen min satt og skrev alvisk i timene, mens han drĂžmte om mektige trollmenn, og jeg satt og sĂ„ ut vinduet og fikk ikke vĂŠre med fordi jeg ikke hadde peiling. SnĂžen kom, skolehverdagen ble tĂžffere og jeg gruet meg til tentamen. Plutselig lĂ„ det et vakkert lite brev i postkassen min. ”Boken du har reservert, har kommet inn. Du kan hente den pĂ„ Hovedbiblioteket.” Endelig! Jeg dro for Ă„ hente min kosteligste. Vel inne pĂ„ biblioteket leverte jeg brevet til damen i skranken, og hun smilte til meg og sa: ”Beklager, men boken er allerede utlĂ„nt til en annen. Brevet har ligget for lenge hos posten, og siden du ikke hadde hentet den, hoppet vi til neste lĂ„ner pĂ„ lista vĂ„r. Du fĂ„r skrive deg opp igjen, sĂ„ fĂ„r du kanskje lĂ„ne boken om en stund.”

Jeg gikk mot bussen uten Ä se meg for. Jeg satt i en mÞrk sky hele turen hjem fra byen, og jeg sa ingen ting da jeg kom hjem. Ikke sÄ jeg at det var pyntet til jul, ikke sÄ jeg smilene til familien min, ikke tenkte jeg pÄ at det var to dager til julaften. Jeg hadde nok en gang blitt snytt for min kosteligste. NÄ var det ingenting som kunne trÞste meg. Jeg gikk pÄ rommet mitt og satt der helt til jeg klarte Ä se ut som om jeg var glad og gledet meg til jul, og sÄ gikk jeg ut til familien min for Ä delta i de siste forberedelsene.
Julaften kveld, etter Ä ha vÊrt i kirka, etter Ä ha spist ribbe, etter Ä ha ventet mens foreldrene spÞkte om at det var viktigere Ä vaske opp enn Ä pakke opp gaver, satt jeg pÄ en skammel og strÄlte av lykke. Den aller siste gaven jeg hadde Äpnet, var fra besteforeldrene mine og inneholdt min kosteligste. Praktutgaven av Ringenes Herre av John Ronald Reuel Tolkien. Mitt eventyr kunne begynne!

NÄ er jeg 29 Är, og de siste 16 Ärene har jeg lest Ringenes Herre et uttall ganger. Minst ti ganger pÄ norsk og kanskje det dobbelte pÄ engelsk. Jeg fÄr aldri nok, og hver gang jeg leser boken ser jeg nye ting. DagdrÞmmene mine? Jo, de er fulle av alver og orker, magikere og skatter, men jeg er der ikke sÄ ofte lengre. Jeg har jo et ekte liv Ä leve.

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tir 14 Sep 2004, 20:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
nihiihiihihi.... Mr. Green Me like. Me like a lot. Tror nok den ville blitt min beste leseopplevelse ogsÄ. Ville skrevet om den gangen jeg var pÄ canariÞyene men en jente jeg ikke likte, da jeg stakk av og satt pÄ klippene og leste om lothlorien mens sola stekte og bÞlgene slo mot steinene like nedenfor fÞttene mine. Jeg forsvant helt.

InnleggSkrevet: Tir 14 Sep 2004, 20:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Marilla
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 24 Mar 2004
Oh, me like Tolkien! Jeg leste Ringenes Herre for fÞrste gang som 14-Äring etter Ä ha sett Ringens Brorskap pÄ kino. Jeg elsket Tolkiens framstilling av Midgard og fant ut at Ringenes Herre mÄtte leses. Jeg fikk fort fatt en utgave og satt meg til Ä lese. NÄr jeg omsider ble ferdig merket jeg en tomhetssfÞlelse, det var noe med det Ä lese Tolkien apellerte til meg, sÄ jeg satte igang med Ä lese den igjen. Og igjen. Og enda en gang. Og sÄ pÄ engelsk. Jeg er nÄ oppe i sÄnn ca 8 ganger totalt, kunne vÊrt flere om det ikke hadde vÊrt for at ei venninne lÄner den nÄ... Den er avhengighetsskapende, jeg fÄr omtrent abstinenser nÄr jeg ikke leser den! *kosepÄ fine boka*

InnleggSkrevet: Tir 28 Sep 2004, 14:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [3 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Fra Penn og Pensel
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet