DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
A=A, hva sÄ?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [31 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
 A=A, hva sĂ„?

Det er ikke en godt skjult hemmelighet at jeg ikke er objektivist, men snarere sterkt kritisk til denne tankeretningen. Men inn i dette er jeg genuint nysgjerrig pÄ dette A=A som de av og til trekker fram. Jeg regner med at det er en forskrivning av Rands "Existence exists.", men hva legger de egentlig i dette og hvor mye kan man utlede fra et idiom av denne typen?

Frihetsfisken pÄstod at han/hun kunne motbevise Guds eksistens ut fra dette (noe som aldri ble forklart videre til tross for undertegnedes oppfordring). Men nÄ er det fritt fram :

InnleggSkrevet: Lűr 04 Sep 2004, 16:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
De har vel dette fra Aristoteles, men Rands "logiske" bevis pÄ at alt det hun sier fÞlger fra dette aksiomet er full av feil. Jeg tror til og med at hun kaller det eksistensens aksiom. Dette er selvsagt pre-Newton, og hverken relativitetsteori eller kvanteteori er mulig Ä forklare gitt dette aksiomet. De fleste tenker pÄ "universe of discourse" nÄr de snakker om eksistensens aksiom i dag, nemlig at "the universe of discourse" umulig kan vÊre tomt, og at dette beviser en slags eksistens. (Universe of discourse har med logikk Ä gjÞre, jeg husker ikke hva det norske begrepet er for dette, men nÄr man for eksempel snakker om en mengde x, sÄ er det underforstÄtt at x er begrenset i en eller annen form, det vil si at x har et innhold. Selv om x skulle vise seg Ä vÊre en nullmengde, er x likevel definert.)

InnleggSkrevet: Sűn 05 Sep 2004, 22:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

De sÄkalte antipsykopatene skrev:
Alle ondskapers mor: A != A - Kant's Ding an sich

Loven om identitet A == A er formallogikkens fundament - Logic is the art of non-contradictory identification. For en kjapp innfĂžring er www.importanceofphilosophy.com beste stedet. Gakk deretter hen og les Psykopatenes nĂždvendige dikotomier for Ă„ kunne fatte rekkevidden av A == A og motsatsen A != A.

Les sÄ filosofen Alpha som skreiv pÄ no.fag.filosofi:

Han forstĂ„r ikke noe som helst men kun forteller deg hva han har lest. Å forstĂ„ Kant forutsetter at en forstĂ„r hans etikk og epistemologi. Dette har jeg tilgode Ă„ finne en eneste hovedfagstudent som forstĂ„r - ganske enkelt fordi ikke en eneste hovedfagstudent vet hvilke etiske grunnsystemer som eksisterer eller hva sannhet og logikk er for noe. De forstĂ„r heller ikke hva kollektivisme er, og dermed blir det bare meningslĂžst kvad tatt ut av sin sammenheng hva Kant angĂ„r. Det eneste fyren har fortalt deg er at Kant skiller mellom tingen i seg selv og tingen slik vi observerer den, men det er jo nettopp dette skilles som preger de fleste akademikere i dag - nemlig Ă„ manipulere mennesker til Ă„ tro at de ikke kan observere virkeligheten slik den er, men trenger psykopatene til Ă„ observere den for dem. Det er nemlig beviselig slik at det kun er psykopatene som gjenstĂ„r som de som har den rette autoritet til Ă„ uttale seg om virkeligheten. Det vĂŠre seg presteskapet i middelalderen som mente jorda var flat, eller det vĂŠre seg de sosialistiske diktatorer. Kant var en meget ondskapsfull mann da han gjorde alt han kunne for Ă„ underlegge seg makteliten og redusere den vanlige mann og kvinne i gata til en 0 som ikke hadde noen muligheter selv for Ă„ forstĂ„ virkeligheten. Sannheten som filosofen Ayn Rand skrev den (dette vet ikke en eneste hovedfagstudent) er at en observerer virkeligheten DIREKTE slik den er. Det er ikke noe "ting i seg selv" og "ting for meg". Det er bare "tingen for alle". Av den Ă„rsak vil to personer uavhengig av hverandre komme fram til samme sannheter om tingen dersom de bygger pĂ„ A == A prinsippet. LĂžgnere som bygger pĂ„ A != A vil komme fram til lĂžgn, som at jorda var flat. Alle mennesker i hele verden uansett sted har blitt enige om formallogikkens sannhet med mindre de er sterkt intellektuelt tilbakestĂ„ende og bare lyver (enkelte her pĂ„ njus er det). Årsaken til det er at formallogikken mĂ„ bygge pĂ„ A == A for at den skal kalles formallogikk. Logikk gir altsĂ„ identisk sannhet overalt. Derfor er ogsĂ„ matematikk nesten like sann overalt. Det er bare noen gamle smĂ„feil i matematikken (infitemalsregning og presis geometri) innfĂžrt i middelalderen og fĂžr formallogikken ble utviklet som er feil. 99% av alle matematikk er formallogisk bevist og ubestridelig sann. En bruker blant annet denne logikken ogsĂ„ til Ă„ finne ut av jorda faktisk var rund. I dag er det knapt et eneste menneske som tror den er flat - fordi logikk vinner fĂžr eller senere over lĂžgner. Men det kan ta flere hundre Ă„r. Alle observerte det samme (tingen for alle) men de som ville lyve om hva de observerte med viten og vilje hevdet jorda var flat. Alle de andre hevdet den var rund fordi det kunne en slutte bare med Ă„ se utover havet. Der ser en ikke noe fjell i det fjerne - kun horisonten. Ergo kan en trekke slutningen om at jordens overflate krummer, og det skal ikke mye logikk til for Ă„ forstĂ„ at dersom tyngekraften ikke virker bare en vei, sĂ„ mĂ„ den virke mot der det er mest fysisk masse (tunge ting veier mer per observasjon) og dette vil skape runde planeter og ikke bare lett bĂžyde. Alle kunne ogsĂ„ observere at bĂ„de sol og mĂ„ne var runde, og sjansen for at disse tilfeldigvis skulle vĂŠre plassert pĂ„ skrĂ„ med flaten mot jorda ville jo vĂŠre praktisk talt lik null og helt latterlig idiotisk antakelse. En kunne jo ogsĂ„ lett observere at noe kastet skygge pĂ„ mĂ„nen og dette dannet bueformer noe som kun kuler danner og ikke flate objekter. Å trekke slutningen om at mĂ„nen var rund og derfor ogsĂ„ at jorda var rund siden det ikke var fjell i horisonten ut mot havet var derfor rimelig lett Ă„ trekke for hvem som helst. Allikevel trakk lĂžgnere en fullstendig ulogisk slutning som IKKE var basert pĂ„ observasjon (tingen for alle) men vrangforestillingen TINGEN I SEG SELV. Kant var ikke fĂžrst ute med dette. Platon var fĂžrst ute med denne lĂžgnen og gikk sĂ„ langt som at tingen i seg selv ikke engang fantes i denne verden men en opphĂžyet dimensjon og eksisterte kun i form av en abstraksjon. Det hele var sĂ„ absurd som det kunne bli. Antirasjonelle mennesker godtar ikke at vi observerer virkelighetens ting direkte slik de faktisk er fordi da kunne jo folk oppdage ondskapen slik den faktisk er og styrte maktaparatet og psykopatene. A != A prinsippet er ondskapens utgangspunkt og alle onde mennesker bokstavelig talt UTEN ET ENESTE UNNTAK i hele menneskeheten historie mener at A != A, men alle rettferdige mennesker som mener det er galt Ă„ ofre noen mennesker for andre (det vĂŠre seg selv eller psykopatene) mener at A == A. Skillet mellom ondskap/lĂžgn og rettferdighet/sannhet gĂ„r i utgangspunktet mellom A == A og A != A, dvs. mellom loven om identitet (Aristoteles) og psykoser, eller som Aristoteles fomulerte det - planter uten fornuft og tenkeevne. Minst 98% mennesker i dag forkaster med vilje A == A umiddelbart uten engang reflektere over om A == A faktisk kan vĂŠre sann. Like mange som disse 98% av mennesker i middelalderen stĂžttet opp om brenning av mennesker (og barn) levende pĂ„ bĂ„l.

De som mener at A != A er og blir onde mennesker. Det er intet hÄp for dem i dette livet og de har ikke skjÞnt noe som helst av livets skole og mÄ ta hele greia om igjen i neste liv (dersom de fÄr noe neste liv...)

SÄ galt kan det altsÄ gÄ...

InnleggSkrevet: Tor 09 Sep 2004, 13:27
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
Et barn observerer, og kan fortelle hva det ser.
Et barn som ser sola vil sannsynligvis oppfatte en lysende, rund skive som snurrer rundt jorda.
Et barn som ser utover havet vil trolig se verdens ende. Grunnen til at du ikke ser noen fjell bortenfor er jo selvfÞlgelig at verden ender. Det er ikke noen fjell etter verdens ende, mÄ forstÄ!

Bare i tilfelle noen faktisk oppfatter enkelte nevnte og lett oppfattede selvfĂžlgeligheter som selvfĂžlgelige.

Og sÄ ville jeg gjerne be noen framlegge et faktisk bevis pÄ at jorda er rund. Et 100% formallogisk og uomtvistelig bevis.

Jeg forstÄr vedkommene som forfattet teksten ovenfor slik at dette beviset finnes.

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Sűn 12 Sep 2004, 13:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

hvis du gir meg en formallogisk definisjon av 'rundhet" skal jeg gjerne bevise at jorden er rund for deg.

InnleggSkrevet: Sűn 12 Sep 2004, 23:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Man skal vÊre rimelig virkelighetsfjern for Ä ikke forstÄ at jorden er rund... Diverse filosofiske betraktninger om observasjon av virkeligheten og om den eksisterer til side - det er lov Ä ha bakkekontakt.

ForÞvrig er det greit nok at A=A, men man skal vÊre sikker pÄ at man har den samme A'en pÄ begge sidene av likningen...

InnleggSkrevet: Man 13 Sep 2004, 00:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Jorda er ikke rund, den er pĂŠreformet.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Man 13 Sep 2004, 09:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

sharee skrev:
Jorda er ikke rund, den er pĂŠreformet.

SĂ„ lenge vi begge er enige i at den ikke er flat er jeg fornĂžyd Smile

InnleggSkrevet: Man 13 Sep 2004, 14:43
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

metaxa skrev:
hvis du gir meg en formallogisk definisjon av 'rundhet" skal jeg gjerne bevise at jorden er rund for deg.

Hvis rundhet kan bety 'sirkularitet' (noe det vel gjĂžr) kan vi vel bruke den matematiske definisjonen av en kule, som er alle punkter i et 3-dimensjonalt rom som ligger en gitt lengde, l, fra et gitt punkt, p.

Glahn, empirisk sett er det ikke noe problem Ă„ vise til at jorda er rund, men Ă„ vise det logisk er ikke dermed sagt en lett jobb.

Jeg synes denne A==A greia blir tĂ„pelig da dette idiomet jo pĂ„ ingen mĂ„te viser at "tingen for meg"=="tingen i seg selv"=="tingen for andre". Kun at "tingen i seg selv"=="tingen i seg selv" eller "tingen for meg"=="tingen for meg", noe som neppe kan sies Ă„ vĂŠrte revolusjonerende. 'Sannheten som filosofen Ayn Rand skrev den' virker for meg Ă„ kun vĂŠre en tom pĂ„stand uten bevisfĂžrsel. Å pĂ„stĂ„ at "tingen for meg"=!"tingen i seg selv" er jo per definisjon ikke det samme som A=!A da det jo ikke stĂ„r det samme pĂ„ begge sider av likhetstegnet.

Matematisk uttrykt kan ikke idiomet A=A engang bevise at 1+1=2.

InnleggSkrevet: Man 13 Sep 2004, 21:17
Sist endret av Mr_Pin den Tir 14 Sep 2004, 00:02, endret 2 ganger
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Mr_Pin skrev:
Glahn, empirisk sett er det ikke noe problem Ă„ vise til at jorda er rund, men Ă„ vise det logisk er ikke dermed sagt en lett jobb.

Som sagt - det er lov Ă„ ha bakkekontakt.

InnleggSkrevet: Man 13 Sep 2004, 21:31
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Glahn skrev:
Mr_Pin skrev:

Som sagt - det er lov Ă„ ha bakkekontakt.

Ja, men det er ikke det samme som logisk bevisfĂžrsel. Wink

InnleggSkrevet: Man 13 Sep 2004, 22:33
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Logisk schmogisk - noen ting har man holdt opp Ä mÄtte bevise logisk fordi det er innarbeidet allmenkunnskap Smile

InnleggSkrevet: Man 13 Sep 2004, 22:45
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Glahn skrev:
Logisk schmogisk - noen ting har man holdt opp Ä mÄtte bevise logisk fordi det er innarbeidet allmenkunnskap Smile

Det er som sagt mulig Ä 'bevise' ting empirisk i stedet for logisk. Selv om empiri har teoretiske mangler. Dette er sÄvidt jeg forstÄr en missforstÄelse av theJacks poeng (uten at jeg skal ta pÄ meg Ä snakke for ham). SÄ vidt jeg forsto betvilte aldri theJack at jorden var rund, men at det faktisk finnes et formallogisk bevis for dette, noe forfatteren av artikkelen jeg limte inn virker Ä tro. I det hele tatt er det ikke snakk om allmenkunskap her, men om ervervelsen av denne kunnskapen.

Her er artikkelforfatteren, den sÄkalte filosofen Alpha, helt pÄ jordet. Logisk bevisfÞrsel er mer eller mindre avskaffet utenfor matematikken fordi det er en mer eller mindre ubrukelig metode for Ä erverve seg kunnskap. Det er i tillegg bevist logisk at matematikken, og et hvert annet idiomatisk logisk system, alltid vil vÊre ufullstendig (i fÞlge Gödels ufullstedighets teorem).

InnleggSkrevet: Man 13 Sep 2004, 23:57
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

metaxa skrev:

Hvis rundhet kan bety 'sirkularitet' (noe det vel gjĂžr) kan vi vel bruke den matematiske definisjonen av en kule, som er alle punkter i et 3-dimensjonalt rom som ligger en gitt lengde, l, fra et gitt punkt, p.

Jeg synes denne A==A greia blir tĂ„pelig da dette idiomet jo pĂ„ ingen mĂ„te viser at "tingen for meg"=="tingen i seg selv"=="tingen for andre". Kun at "tingen i seg selv"=="tingen i seg selv" eller "tingen for meg"=="tingen for meg", noe som neppe kan sies Ă„ vĂŠrte revolusjonerende. 'Sannheten som filosofen Ayn Rand skrev den' virker for meg Ă„ kun vĂŠre en tom pĂ„stand uten bevisfĂžrsel. Å pĂ„stĂ„ at "tingen for meg"=!"tingen i seg selv" er jo per definisjon ikke det samme som A=!A da det jo ikke stĂ„r det samme pĂ„ begge sider av likhetstegnet. Confused

InnleggSkrevet: Tir 14 Sep 2004, 18:03
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Det er jo det som er problemet. Etter en matematisk definisjon av kule finnes det ingen objekter i det fysiske universet som er runde. Jorden er ikke en kule rent empirisk, fordi ethvert punkt pÄ jordens overflate ikke er like langt fra jordens sentrum, men vi kan allikevel si at jorden teoretisk sett er en kule fordi jordens bevegelser tilsier at den er tilnÊrmet kuleformet. Hvis vi aksepterer at et objekt kan vÊre tilnÊrmet rundt sÄ er det ikke noe problem Ä bevise det. Hvis du ikke aksepterer tilnÊrmethet sÄ mÄ du sannsynligvis forkaste all matematikk etter Newton. Lykke til!

InnleggSkrevet: Lűr 18 Sep 2004, 18:28
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

metaxa skrev:
Det er jo det som er problemet. Etter en matematisk definisjon av kule finnes det ingen objekter i det fysiske universet som er runde. Jorden er ikke en kule rent empirisk, fordi ethvert punkt pÄ jordens overflate ikke er like langt fra jordens sentrum, men vi kan allikevel si at jorden teoretisk sett er en kule fordi jordens bevegelser tilsier at den er tilnÊrmet kuleformet. Hvis vi aksepterer at et objekt kan vÊre tilnÊrmet rundt sÄ er det ikke noe problem Ä bevise det. Hvis du ikke aksepterer tilnÊrmethet sÄ mÄ du sannsynligvis forkaste all matematikk etter Newton. Lykke til!

Jeg er klar over at jorda ikke er fulstendig kuleformet. Den er forÞvrig klemt litt sammen ved polene. Jeg har heller ingen problemer med tilnÊrminger og kan ikke komme pÄ Ä noensinne Ä ha gitt uttrykk for noe annet.

Men jeg er nysgjerrig pÄ om noen kan komme med et rent logisk bevis pÄ at jorda er rund.

InnleggSkrevet: Sűn 19 Sep 2004, 23:02
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Neppe.
Det vil alltid finnes alternative forklaringer pÄ fenomener vi observerer, men noen er mer sannsynlige enn andre. Det logiske systemet i seg selv kan vÊre feilfritt, men all den tid premissene vi utleder konklusjoner fra er sannsynligheter og ikke absolutte sannheter sÄ stÄr man der.

Greiere Ă„ ha sendt opp noen i bane rundt jorda da, som faktisk kunne ta en titt og observere at - jo, den er visst rund.

InnleggSkrevet: Sűn 19 Sep 2004, 23:45
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Jeg tror ikke noe av det vi tror pÄ eksisterer! Tror det er noen som sitter der ute og leker med oss.

De vil vi skal tro at jorda er rund og de er allmektige. NÄr folk gÄr mot enden, flytter de dem til andre siden, og modifiserer minnet deres litt. NÄr vi sender ting ut i rommet, eller i bane rundt oss, sÄ tar de imot og sender oss tilbake litt signaler en gang iblant.
Alt er bare et spill!

A==A er oppskrytt fordi ingen av oss har kontroll i det hele tatt og ingenting er slik som vi tror det skal vĂŠre!

InnleggSkrevet: Man 20 Sep 2004, 07:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Paranoia og virkelighetssans... De to gÄr ikke alltid like godt sammen Wink

InnleggSkrevet: Man 20 Sep 2004, 16:28
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Mr_Pin skrev:

Men jeg er nysgjerrig pÄ om noen kan komme med et rent logisk bevis pÄ at jorda er rund.

En kule er et objekt hvis to tilfeldige punkt pÄ overflaten alltid har samme distanse til sentrum av objektet.

Jorden er et objekt hvis to tilfeldige punkt pÄ overflaten alltid har samme distanse til sentrum (tilnÊrmelsesvis).

Jorden er en kule.

InnleggSkrevet: Tor 23 Sep 2004, 20:02
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [31 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet