|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Panter
l33t

Ble Medlem: 06 Apr 2003 Innlegg: 1382 Bosted: Thrinelda
|
In the beginning, man created God.
Listen when the profet speaks to you
killing in the name of God.
Hvem kom først...
Relgionen, eller tanken om makt?
|
_________________ *mrowr* 
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 14:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Man har jo også den velkjente; And on the 8th day, man created God.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 15:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Kan man ha den ene tanken uten den andre?
Tredje alternativ: kanskje de oppstod samtidig, og/eller er gjensidig avhengige av hverandre?
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 16:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Eller er begge elementer i en årsakssammenheng som strekker seg ut over et utall fagområder og derigjennom vanskeliggjør en debatt relatert til emnet med mindre man er særdeles belest?
Uansett, religion er et fagfelt som er særdeles komplekst og jeg imøteser endel personlige meninger relatert til emnet.
Personlig mener jeg at religion er et maktpolitisk redskap av anakronistisk legning.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 16:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
QIQrrr skrev: | Eller er begge elementer i en årsakssammenheng som strekker seg ut over et utall fagområder og derigjennom vanskeliggjør en debatt relatert til emnet med mindre man er særdeles belest?
Uansett, religion er et fagfelt som er særdeles komplekst og jeg imøteser endel personlige meninger relatert til emnet.
Personlig mener jeg at religion er et maktpolitisk redskap av anakronistisk legning. |
Klarer du å skrive mer 'objektivistisk' enn dette skal du være god... Q, kan du ikke kutte litt ned på fremmedordene og skrive litt enklere og klarere det hadde blitt satt pris på...
Forøvrig kan vel emnet neppe sies å strekke seg utenfor teologi og filosofi. Spørsmålet er dog umulig å svare på, vi kan neppe tenke/filosofere oss fram til et svar og det kan ei heller føres noen bevis.
Jeg er forøvrig tildels enig i at religion ofte blir brukt som et maktpolitisk redskap, men så er det og ganske mye mer enn det.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 22:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
QIQrrr skrev: |
Personlig mener jeg at religion er et maktpolitisk redskap av anakronistisk legning. |
Jeg tror dette er en ganske god illustrasjon av QIQrrrs fantastiske evne til å bre om seg med ord og vendinger uten mål og mening. Et redskap kan så vidt jeg vet ikke ha en legning, kun de som benytter redskapet. Om en legning kan være anakronistisk er vel diskuterbart. Jeg tror dette er en veldig begrepsnobbete måte å si at religion er foreldet.
Kom igjen QIQrrr, fancy ord gjør deg hverken kulere eller smartere.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Søn 29 Aug 2004, 01:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Re: In the beginning, man created God.
Panter skrev: | Hvem kom først...
Relgionen, eller tanken om makt? |
Tanken om makt, selv om det kanskje ikke var bevisst.
'Maktstrukturer' har vi nok hatt i flokkene våre siden vi var aper som spiste lus av hverandre.
|
Skrevet: Søn 29 Aug 2004, 07:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Religion gir makt, og er nok et maktredskap. Men det er ikke den eneste grunnen til at Gud oppstod. Mennesker lurte fælt på hva som kom til å skje. De undret seg over at de eksisterte, og de var ikke helt sikre på hva som var poenget. Hvis man dør og blir helt borte, forsvinner jo alt man har tenkt og alt man har opplevd? Ikke hvis det er et liv etter døden. Finnes det en religion som ikke tar opp akkurat det temaet?
Selv likte jeg ikke tanken på å dø. Jeg er ikke kristen, så jeg kommer nok ikke til himmelen... satt jeg å tenkte. Jeg ville ikke forsvinne. Men jeg kommer jo til helvete, og selv om det ikke er noe gøy der, så finnes jeg i det minste fortsatt. (Dette er veldig lenge siden, og først dagen etter kom jeg til å tenke på at jeg ikke tror på helvete heller)
|
Skrevet: Søn 29 Aug 2004, 11:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
Panter skrev: | Listen when the profet speaks to you
Hvem kom først...
sure barn som ikke spiste opp grøten sin kom først,da barna ikke ville spise diktet foreldre opp helvette og sånn begynte det 
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Søn 29 Aug 2004, 13:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Audi
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mai 2003 Innlegg: 128 Bosted: Bergen
|
jeg tror religion oppstod fordi mennesket trengte noe å tro på, de trengte å tro at det var noe mer og større enn seg selv...
jeg mener ikke at det å tro er en dum ting, men vi tror fordi vi trenger det... i mine øyne er det et faktum, men det innebærer jo at jeg må tro også...
tanken på makt har muligens litt med saken å gjøre, men det var ikke det som kom først.. makt var bare et gode noen såg ved religionene og begynte å utnytte de
|
_________________ AAAAAAAAAAAAAAANGST
Skrevet: Søn 29 Aug 2004, 16:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003 Innlegg: 171 Bosted: Fredrikstad
|
Er det så vanskelig å tro at det finnes noe større enn seg selv? Se på Gud, ikke som en personifisert åndsmakt, men som selve Sjelen i oss (Atman). Det kan ikke bevises, fordi den eneste måten å bevise det for noen andre, er å ha fysiske bevis. Og hvordan får man fysiske bevis på noe som ikke er fysisk? Guds eksistens må bevises for deg selv, og deg alene.
Jeg synes det er greit at folk tror, og jeg synes det er greit at folk ikke tror, men folk som overhodet ikke bryr seg, og bare sier det de synes er kult uten å ha løftet en finger for å finne ut mer, det synes jeg er barnslig og lite gjennomtenkt.
Religion strekker seg over emnene teologi, filosofi, og mest av alt teosofi (!).
Finn ut for deg selv, ikke tro på alt det alle andre sier.
...-:Cináed:-...
|
_________________ Man is, rest he has is by addition.
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 12:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Hvis noe ikke er fysisk, hvordan skal det da kunne ha innvirkning på den fysiske verden, hvor all årsak-virkning er avhengig av materie som eksisterer innenfor tid og rom (altså er fysisk)?
Bare nysgjerrig...
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 20:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Dj_Ista skrev: | Jeg synes det er greit at folk tror, og jeg synes det er greit at folk ikke tror, men folk som overhodet ikke bryr seg, og bare sier det de synes er kult uten å ha løftet en finger for å finne ut mer, det synes jeg er barnslig og lite gjennomtenkt. |
Hva er så ditt syn på agnostikere?
|
Skrevet: Lør 25 Sep 2004, 07:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SecretWindancer
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004 Innlegg: 1396 Bosted: Enebakk
|
darkfrog skrev: | Panter skrev: | Listen when the profet speaks to you
Hvem kom først...
sure barn som ikke spiste opp grøten sin kom først,da barna ikke ville spise diktet foreldre opp helvette og sånn begynte det  |
Jeg er i grunn litt enig i den teorien der.
|
_________________ ~Du er ikke mye original om du går inn for det. K thx bai~
Skrevet: Lør 25 Sep 2004, 14:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

|
haakoo skrev: | Dj_Ista skrev: | Jeg synes det er greit at folk tror, og jeg synes det er greit at folk ikke tror, men folk som overhodet ikke bryr seg, og bare sier det de synes er kult uten å ha løftet en finger for å finne ut mer, det synes jeg er barnslig og lite gjennomtenkt. |
Hva er så ditt syn på agnostikere? |
Agnostikere gå inn sammen med de som tror, og de som ikke tror. Jeg snakker om folk som ikke tenker over saken overhodet, og som svarer det som passer den som spør.
Og angående selve temaet på denne tråden, så vil jeg anbefale de som er nysgjerrige å lese boka "Holy Blood, Holy Grail". Har ikke lest hele selv, men jeg jobber med saken. Dette er boka som gir deg 'faktaene' fra DaVinci Code fra et akademisk standpunkt.
|
Skrevet: Fre 01 Okt 2004, 21:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Dina
Främling

Ble Medlem: 01 Okt 2004 Innlegg: 13 Bosted: England
|
Helvete handlet opprinnelig om å bli fjernet fra guds åsyn. Men prestene i middelalderen fant ut at en god måte å tjene penger på var å skremme folk med helvete "betaler du ikke tienden din så kommer du til helvete".
Samtidig også en god måte for fedre å holde døtrene hjemme om kveldene "flyfiller kommer til helvete".
Moderne foreldre bruker en forenklet versjon av dette; "spiser du ikke opp middagen din får du ikke dessert".
Fungerer på samme måte 
|
Skrevet: Fre 01 Okt 2004, 21:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Dj_Ista skrev: | Agnostikere gå inn sammen med de som tror, og de som ikke tror. Jeg snakker om folk som ikke tenker over saken overhodet, og som svarer det som passer den som spør. |
Du vet tydeligvis ikke hva en agnostiker er. En agnostiker er ikke en som ikke tenker over saken. En agnostiker er en som har reflektert mye over temaet og kommet frem til at man ikke kan vite noe. Det er ikke en samle kategori for de som ikke har tatt stilling til spørsmålet, heller stikk motsatt.
|
Skrevet: Lør 02 Okt 2004, 15:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Panter
l33t

Ble Medlem: 06 Apr 2003 Innlegg: 1382 Bosted: Thrinelda
|
Det jeg mener er hva kom først, Relgion, eller tankern på at relgion kunne utnyttes til egen vinning?
Jeg har på min side mistet troen på kristendom.
Og har heller ikke funnet en annen relgion.
Hvis mennesket var intellegent nok til å forstå eller finne den sanne Gud, ville vi ikke hatt behov for en! 
|
_________________ *mrowr* 
Skrevet: Søn 03 Okt 2004, 07:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Dina skrev: | Helvete handlet opprinnelig om å bli fjernet fra guds åsyn. |
Hvor har du det fra?
Matt. 25,41: "GÃ¥ bort fra meg, dere forbannede, i den evige ild, som er beredt djevelen og hans engler."
Rom. 2,8.9: "Trengsel og angst skal vært over hvert menneskes sjel som gjør det onde..."
|
Skrevet: Søn 03 Okt 2004, 17:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cináed
Spitzy (!)

|
haakoo skrev: |
Du vet tydeligvis ikke hva en agnostiker er. En agnostiker er ikke en som ikke tenker over saken. En agnostiker er en som har reflektert mye over temaet og kommet frem til at man ikke kan vite noe. Det er ikke en samle kategori for de som ikke har tatt stilling til spørsmålet, heller stikk motsatt. |
You're mixing up my statements........
Jeg sier at en agnostiker går inn imellom de som tror, og de som ikke tror (uten å gå nærmere inn på definisjonen av agnostiker), og at de som ikke bryr seg overhodet og sier det som passer situasjonen går inn blant de jeg ikke har så veldig sansen for.
Hvis du leser alt om igjen så skjønner du kanskje hva jeg mener:
Dj_Ista skrev: | Jeg synes det er greit at folk tror, og jeg synes det er greit at folk ikke tror, men folk som overhodet ikke bryr seg, og bare sier det de synes er kult uten å ha løftet en finger for å finne ut mer, det synes jeg er barnslig og lite gjennomtenkt. |
haakoo skrev: | Hva er så ditt syn på agnostikere? |
Dj_Ista skrev: | Agnostikere gå inn sammen med de som tror, og de som ikke tror. Jeg snakker om folk som ikke tenker over saken overhodet, og som svarer det som passer den som spør. |
You see?
|
Skrevet: Søn 03 Okt 2004, 20:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |