|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Liberaleren
Det har vÊrt skrevet mye om liberalisme, objektivisme og filosofer som Ayn Rand, bÄde av meg selv og andre debattanter i forbindelse med innlegg og poster jeg har engasjert meg i pÄ dette forumet.
Enkelte har endog stilt spÞrsmÄlstegn ved hvorvidt jeg bÞr tillates Ä uttale meg pÄ www.dsfg.no og ankepunktene relatert til den verdensanskuelse jeg forfekter har vÊrt mange.
Noen av innleggene jeg har postet har vÊrt sitater fra andre kilder og disse vil jeg nÄ dele med de som mÄtte vÊre interessert.
Liberaleren er en internettavis for liberalere: www.liberaleren.no
Det Liberale Folkeparti er et politiske parti som forfekter liberal politisk tankegang: www.stemdlf.no
Vegard Martinsen er forfatter og leder av DLF i Oslo. Han har skrevet flere bÞker innenfor forskjellige fagomrÄder og noen av hans tanker og meninger kan du finne pÄ hans hjemmeside; www.vegardmartinsen.com
Ellers finnes det sider som eksempelvis www.aera.no og www.objektivisme.no som pÄ en lettfattelig mÄte forsÞker Ä belyse de elementer liberalismen bygger pÄ.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 24 Aug 2004, 15:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004 Innlegg: 195
|
Re: Liberaleren
| QIQrrr skrev: |
Enkelte har endog stilt spÞrsmÄlstegn ved hvorvidt jeg bÞr tillates Ä uttale meg pÄ www.dsfg.no og ankepunktene relatert til den verdensanskuelse jeg forfekter har vÊrt mange.
|
Problemet er vel heller at du spyr ut en rekke pÄstander uten det minste forsÞk pÄ Ä forsvare dem.........
|
Skrevet: Ons 25 Aug 2004, 19:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
for en illustrasjon av hvordan folk ignorerer fakta kan dere gÄ til DLF sitt forum:
http://eiai.org/dlf/index.php
Jeg har under navnet "taxa" skrevet en haug med innlegg der de siste dagene, og har blitt mÞtt med en blanding av hat og trussel om utestengelse fra nestlederen i DLF Oslo og pÄstander om at jeg skal vÊre kunnskapsrik av selveste Vegard Martinsen. Ikke overraskende ble han ganske forfjamset da han oppdaget ting om hÞyesterettens dom etter valget i 2000 som han ikke visste noe om, selv om han har skrevet debattinnlegg i Dagsavisen, som blant annet QiQrrr har distribuert videre til dette forumet.
DebattnivÄet der er som forventet, den eneste som synes Ä vite hva han snakker om er Vegard Martinsen, og han havner i logisk knipe pÄ punkt etter punkt, og deretter kommer det ikke flere innlegg fra han pÄ det synspunktet. Jammen sa man rasjonalister!!!
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Ons 25 Aug 2004, 21:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Re: Liberaleren
| QIQrrr skrev: | Det har vÊrt skrevet mye om liberalisme, objektivisme og filosofer som Ayn Rand, bÄde av meg selv og andre debattanter i forbindelse med innlegg og poster jeg har engasjert meg i pÄ dette forumet.
Enkelte har endog stilt spÞrsmÄlstegn ved hvorvidt jeg bÞr tillates Ä uttale meg pÄ www.dsfg.no og ankepunktene relatert til den verdensanskuelse jeg forfekter har vÊrt mange. |
NÄ skal jeg innrÞmme at jeg synes mye av det du skriver er tÞv, men sÄ regner jeg med at det samme gjelder andre veien ogsÄ. Du bÞr selvsagt uannsett fÄ si det, hvor enn uenig jeg mÄtte vÊre. (Med forbehold om at det ikke bryter forumets regler).
Det jeg synes er at du og en del andre objektivister (sÊrlig etter Ä ha sett litt pÄ DLF forumet) burde gÄ litt i dere selv nÄr det gjelder debatteknikk. Til tider blir det kanskje litt vel mange usakligheter. SÄ skal jeg selvsagt gÄ meg selv i kortene slik at jeg ikke skyter krÄker pÄ taket i glasshuset mitt.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tor 26 Aug 2004, 00:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
| Sitat: |
Critical Information
You have been banned from this forum.
Please contact the webmaster or board administrator for more information.
|
|
Skrevet: Tor 26 Aug 2004, 06:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Date: Thu, 26 Aug 2004 08:04:35 +0200
From: Vegard Martinsen <Vegard.Martinsen@vox.no>
To: tomerik@stower.net
Subject: dlfs forum
Parts/Attachments:
1 OK ~9 lines Text (charset: ISO-8859-1)
2 Shown ~146 lines Text (charset: ISO-8859-1)
----------------------------------------
Hei
Du er ikke utestengt sÄ vidt jeg vet.
PrĂžv igjen.
Mvh
Vegard Martinsen
|
Skrevet: Tor 26 Aug 2004, 07:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Hvis du er banned sÄ er dette synd. Det er ogsÄ et brudd mot den ytringsfriheten liberalere streber etter Ä opprettholde. Mye av det du har skrevet pÄ nevnte forum er interessant selv om jeg ikke er enig i mange av pÄstandene dine.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tor 26 Aug 2004, 08:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Date: Fri, 27 Aug 2004 10:00:15 +0200
To: tomerik@stower.net
Subject: DLFs forum
Parts/Attachments:
1 OK ~19 lines Text (charset: ISO-8859-1)
2 Shown ~187 lines Text (charset: ISO-8859-1)
----------------------------------------
Hei
Det er flere som syns at du skriver for mange innlegg pÄ forumet. Andre har et
gjennomsnitt pÄ 1-5 innlegg per dag, du har et gjennomsnitt pÄ 61 per dag.
Dessuten synes vi at dine bidrag ikke er sĂŠrlig verdifulle.
Du kan synes hav bu vil om dette, men vi har derfor bestemt Ă„ stenge deg ute fra
forumet.
Mht ditt poeng om opptellingen i Florida, sÄ vil jeg komme tilbake til denne, og vi
vil da la deg kommentere dette punktet.
Mvh
Vegard Martinsen
|
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 09:20 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Date: Fri, 27 Aug 2004 10:32:31 +0200
To: Tom Erik Stower <tomerik@stower.net>
Subject: SV: DLFs forum
Hei
-----Opprinnelig melding-----
Fra: Tom Erik Stower [mailto:tomerik@stower.net]
Sendt: 27. august 2004 10:22
Til: Vegard Martinsen
Emne: Re: DLFs forum
Hva om jeg lover aa holde meg innenfor 5 innlegg per dag?
VM: OK. Da Äpner vi for deg i ettermiddag (norsk tid).
En av dine forumdeltakere skrev forresten dette paa et annet forum, hvor
vi diskuterer DLFs forum.
"Skrevet: Tor 26 Aug 2004 @ 03:36 Svar med Sitat Til Toppen
Hvis du er banned se er dette synd. Det er ogse et brudd mot den
ytringsfriheten liberalere streber etter e opprettholde. Mye av det du har
skrevet pe nevnte forum er interessant selv om jeg ikke er enig i mange av
pestandene dine.
VM: Ă
stenge noen ute fra et forum er ikke en krenkelse av deres ytringsfrihet.
Hvis vi hadde hindret deg i Ă„ si noe i andre fora ville dette vĂŠrt en krenkelse av din
ytringsfrihet. Ă
hindre deg Ä si noe i vÄrt forum er kun en hÄndhevelse av vÄr
eiendomsrett.
Den liberalisten du henviser til ser ut til pÄ dette punktet Ä ha liten innsikt i hva
liberalismen innebĂŠrer.
Mvh
Vegard Martinsen
|
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 09:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Du ble utestengt som fĂžlge av forum spamming, ikke som fĂžlge av dine meninger.
|
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 10:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
| VM skrev: |
Den liberalisten du henviser til ser ut til pÄ dette punktet Ä ha liten innsikt i hva
liberalismen innebĂŠrer. |
*peke pÄ qiqrrr* Dette hadde jeg tatt som personlig kritikk..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 10:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Hvorfor det?
|
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 10:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
| QIQrrr skrev: | | Hvorfor det? | Er ikke du en liberalist, da..? og han hevder du ikke har peiling pÄ hva du mener..?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 10:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Hvis en utestengelse hadde vÊrt et resultat av veldokumenterte meninger og ikke spamming sÄ hadde du hatt et poeng...
|
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 10:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Hvem pÄstod at utestengningen var et resultat av veldokumenterte meninger?
|
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 10:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Det var det jeg trodde og jeg tok feil.
|
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 11:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Wow, jeg ble kastet ut fra det liberalistiske folkepartiets debatt sider etter ett innlegg! Og jeg var ikke engang usaklig (noe svarene derimot var...).
Jeg er en smule skuffet over at liberalister er sÄppass lite Äpne for fri utveksling av meninger... Men det verste er de idiotiske pÄstandene, den generelle ignoransen (som jeg mistenker for Ä vÊre bevist), hersketeknikkene og det generelle debattnivÄets som florerer... LavmÄls for Ä si det rett ut.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Fre 27 Aug 2004, 19:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
No shit, jeg fikk tilbake medlemskapet etter at jeg lovte Ä ikke skrive flere enn 5 innlegg per dag. Jeg tror Vegard Martinsen skjÞnte hvilket dÄrlig PR-stunt han var pÄ vei inn i.
I dag kan man forÞvrig lese fÞlgende pÄ DLFs forside (legg merke til min uthevelse):
26 August, 2004
Den uvelkomne gjesten
â-Jeg velger Ă„ ikke svare pĂ„ om det er rett eller galt Ă„ drepe homofile, det er min rett som menneske, sa Qazi Husain Ahmed til en fullsatt sal i Helga Engs hus, tirsdag, i et mĂžte arrangert pĂ„ Blindern av Muslimsk studentersamfunn.
En av tilhĂžrerne, Ragnar Kvernes, kommenterte dette slik: ââŠ-Det faktum at Qazi i sin innledning fronter humanisme og menneskerettigheter, for sĂ„ Ă„ unnlate Ă„ svare pĂ„ disse viktige spĂžrsmĂ„lene gjĂžr meg forarget. Han svarte heller ikke pĂ„ om han var for straff for blasfemiâ sa Kvernes.
PĂ„ spĂžrsmĂ„let âHvordan tolker du dette?â svarte Kvernes at âJeg tolker det selvfĂžlgelig dit hen at han stĂžtter dĂždsstraff for blasfemi og homofili. Hadde han vĂŠrt imot dette, ville han ha uttalt seg klart og entydigâ. Kvernes ble sĂ„ stilt spĂžrsmĂ„let âOverrasket foredraget deg?â, og han svarte: âIkke direkte. Det som overrasket meg, og som jeg ser som mest skremmende, var den positive reaksjonen han fikk fra forsamlingenâ.
Det man kan lese ut av dette, som er sakset fra Universitas 25/8, er at islamisten Ahmed er tilhenger av dĂždsstraff for homofili og blasfemi, og at han blir positivt mottatt av en muslimsk studentforening.
Det eneste vi vil si til dette er at Ahmeds uttalelser og reaksjonen pÄ dem kun kan overraske de som kjenner svÊrt lite til islam.
|
Skrevet: Lűr 28 Aug 2004, 18:51 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
| QIQrrr skrev: | | Hvis du er banned sÄ er dette synd. Det er ogsÄ et brudd mot den ytringsfriheten liberalere streber etter Ä opprettholde. Mye av det du har skrevet pÄ nevnte forum er interessant selv om jeg ikke er enig i mange av pÄstandene dine. |
| metaxa skrev: | Date: Fri, 27 Aug 2004 10:32:31 +0200
To: Tom Erik Stower <tomerik@stower.net>
Subject: SV: DLFs forum
Hei
-----Opprinnelig melding-----
Fra: Tom Erik Stower [mailto:tomerik@stower.net]
Sendt: 27. august 2004 10:22
Til: Vegard Martinsen
Emne: Re: DLFs forum
Hva om jeg lover aa holde meg innenfor 5 innlegg per dag?
VM: OK. Da Äpner vi for deg i ettermiddag (norsk tid).
En av dine forumdeltakere skrev forresten dette paa et annet forum, hvor
vi diskuterer DLFs forum.
"Skrevet: Tor 26 Aug 2004 @ 03:36 Svar med Sitat Til Toppen
Hvis du er banned se er dette synd. Det er ogse et brudd mot den
ytringsfriheten liberalere streber etter e opprettholde. Mye av det du har
skrevet pe nevnte forum er interessant selv om jeg ikke er enig i mange av
pestandene dine.
VM: Ă
stenge noen ute fra et forum er ikke en krenkelse av deres ytringsfrihet.
Hvis vi hadde hindret deg i Ă„ si noe i andre fora ville dette vĂŠrt en krenkelse av din
ytringsfrihet. Ă
hindre deg Ä si noe i vÄrt forum er kun en hÄndhevelse av vÄr
eiendomsrett.
liberalismen innebĂŠrer.
Mvh
Vegard Martinsen |
| QIQrrr skrev: | | Du ble utestengt som fĂžlge av forum spamming, ikke som fĂžlge av dine meninger. |
| Ăžnskemestern skrev: | | VM skrev: |
liberalismen innebĂŠrer. |
*peke pÄ qiqrrr* Dette hadde jeg tatt som personlig kritikk.. |
| QIQrrr skrev: | | Hvis en utestengelse hadde vÊrt et resultat av veldokumenterte meninger og ikke spamming sÄ hadde du hatt et poeng... |
Poenget er der faktisk fortsatt. Martinsen uttrykker uansett at de, selv i liberalismens Änd, har rett til Ä banne ham fra deres eget forum. Noe jeg faktisk er enig i. Det berÞver diskusjonen deres et interessant element, men de Þnsker primÊrt Ä diskutere med de som er enige allerede. Eget forum er noe i retning av privat hjem hvis man Þnsker Ä organisere det sÄnn.
Poenget er at de, som liberalister, mener de godt kan banne ham for hans meninger, hvis de Þnsker det. Jeg har virkelig inntrykk av at de Þnsker det. De fleste av dem later faktisk til Ä nekte Ä lese tekster de er uenige i. Det kan jeg egentlig forstÄ. Det er direkte slitsomt Ä lese en lang artikkel hvor Martinsen knytter trÄder mellom svake argumenter og pÄstander for Ä komme fram til et poeng som egentlig ikke gir mening.
Alt han kommer med er ikke galt. Blant annet finnes det likhetstrekk mellom sosialismen og nasjonalsosialismen. Disse likhetstrekkenes relevans, derimot, uteblir. I tillegg handler artikkelen jeg nÄ snakker om utelukkende om likheten mellom sosialismen og masse drit. Ting de er tilhengere av selv, som i sin ekstreme form (og det er den han velger Ä presentere sosialismen i) selv fremstÄr som masse drit, trekkes ikke inn. Det undersÞkes heller ikke om det de selv driver med har noen som helst likhet med ting de selv ser pÄ som sÞppel. De har en ensidig debatt, og jeg leste en egen klagetrÄd om 'taxa'. De vil virkelig ikke hÞre pÄ ham. Derfor velger jeg Ä begrense meg til Ä si dette her. De ville ikke likt Ä hÞre pÄ meg heller.
Jeg prÞvde Ä lese et innlegg av kicker. Det var ikke lett. Papir og blyant, streker mellom ting som henger sammen, oversettelse til enklere norsk... Jeg gadd ikke sette igang med alt det, sÄ jeg hoppet over innlegget. Det ble umulig Ä ta stilling til. UnÞdvendig komplisert sprÄk er litt slitsomt, Ä gjÞr det veldig vanskelig Ä vÊre enig/uenig i den selvfÞlgelige konklusjonen som fÞlger.
|
Skrevet: Sűn 29 Aug 2004, 11:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
| theJack skrev: | | Jeg prÞvde Ä lese et innlegg av kicker. Det var ikke lett. Papir og blyant, streker mellom ting som henger sammen, oversettelse til enklere norsk... Jeg gadd ikke sette igang med alt det, sÄ jeg hoppet over innlegget. Det ble umulig Ä ta stilling til. UnÞdvendig komplisert sprÄk er litt slitsomt, Ä gjÞr det veldig vanskelig Ä vÊre enig/uenig i den selvfÞlgelige konklusjonen som fÞlger. |
Beklager, men jeg har et problem med Ä skrive enkelt til tider. SprÄket bestÄr av en del fantastiske ord som pÄ en treffende mÄte er egnet til Ä beskrive ting i detalj. Imidlertid er det ikke alle som er like interessert i slike ord og da kan man fort komme skjevt ut i en debatt.
metaxa og Mr_Pin er vel de forumdeltagerne som best har benyttet seg av "fantastiske" ord, men bÄde jeg og endel av forumdeltagerne pÄ DLF's forum finner ofte meningene med disse fantastiske ord selvmotsigende.
Vegard Martinsen i DLF er den jeg fÞler blir best forstÄtt av alle "samtidsobjektivister" i Norge i dag. Slik jeg ser det har mannen rett i det meste han skriver. Dette er ikke fordi jeg er ukritisk enig, tvert imot er det fordi jeg skjÞnner hva han skriver. metaxa har gang pÄ gang vist at han ikke skjÞnner objektivismen. NÄr han i ren frustrasjon spammer DLF's forum med mer eller mindre uvesentlige pÄstander og konkluderinger (som er hinsides det akademika han ynder Ä assosieres til) sÄ blir det hele litt klÞnete. I tillegg forsÞker bÄde metaxa/taxa og Mr_Pin Ä latterliggjÞre forumet til DLF gjennom Ä gi inntrykk av at de har gÄtt seirende ut av en politisk diskusjon med DLF pÄ respektives eget nettsted. Samtidig appellerer de til fÞlelser for Ä vinne sympati gjennom ubegrunnede og subjektive pÄstander relatert til det faktum at de er utestengt fra DLF's forum. Faktum er at metaxa/taxa har kommet sÄ til de grader til kort at jeg vil anbefale en tur i tenkeboksen. Hva Mr_Pin har gjort siden han evner Ä bli bannet etter ett innlegg vites ikke, men etter Ä ha lest noen av reaksjonene skjÞnner jeg godt at han ikke kan tas sÊrlig alvorlig.
| Mr_Pin skrev: | Wow, jeg ble kastet ut fra det liberalistiske folkepartiets debatt sider etter ett innlegg! Og jeg var ikke engang usaklig (noe svarene derimot var...).
Jeg er en smule skuffet over at liberalister er sÄppass lite Äpne for fri utveksling av meninger... Men det verste er de idiotiske pÄstandene, den generelle ignoransen (som jeg mistenker for Ä vÊre bevist), hersketeknikkene og det generelle debattnivÄets som florerer... LavmÄls for Ä si det rett ut. |
Ting taler ofte for seg selv...
Avsluttningsvis vil jeg si at jeg mer enn gjerne tar politiske og filosofiske debatter, men jeg tar de helst pÄ www.stemdlf.no under forutsetning av at man forholder seg til nettetikette og vanlig folkeskikk.
Hvis metaxa og Mr_Pin har noe Ä tilfÞye (noe de utvilsomt har) sÄ skal jeg svare dem pÄ DSFG siden de er bannet pÄ www.stemdlf.no
|
Skrevet: Sűn 29 Aug 2004, 17:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |