|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Det kommer da Êrlig talt helt an pÄ hva som diskuteres.
GÄr det pÄ reelle, politiske eller fysiske forhold kan man godt komme med en subjektiv mening, men du bÞr alikevel kunne vÊre i stand til Ä vise til fakta som grunnlag for hvorfor du har gjort deg denne meningen. F.eks. Israel/Palestina el.
Ved andre diskusjoner, meningen med livet etc. blir det ganske meningslÞst Ä diskutere et fasitsvar da dette uansett, pr definisjon mÄ bygge pÄ en subjektiv vurdering. Det er snarere en diskusjon der hensikten snarere bare vil vÊre Ä lufte en ide, og hÞre hvilken forestillinger andre har gjort seg om dette.
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 16:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Ă
, beklager, trodde vi pÄ en mÄte skulle komme fram til hvordan det hadde vÊrt best, men misforsto da. Tenkte det var greit siden det tydeligvis er et problem. Beklager.
|
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 17:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Skal vi se...
Hvis man "argumenterer" ved Ä kalle ens debatt-partner for en "idiot" eller liknende ting, sÄ har man ganske enkelt spilt falitt. Et godt tegn pÄ at man egentlig ikke har noe virkelig godt argument tilbake.
Personangrep er altsÄ ikke bare uhÞflig, ubehagelig, og ledende til generelt dÄrlig stemning pÄ forum. Det er ogsÄ en hÄplÞst dÄrlig argumentasjonsteknikk.
Presenter teorier og modeller som det de faktisk er - teorier og modeller, og ikke harde fakta om verden. Det samme med antagelser, fÞlelser kun basert pÄ egen synsing, osv. En ting er faktiske forhold i verden, noe helt annet forklaringen av dem. Generelt sett er det mye lettere Ä motbevise en teori, enn Ä vise at den er riktig.
Ytringsfriheten bestÄr ikke bare i retten til Ä si hva man vil, men ogsÄ minst like mye i Ä la vÊr.
Jeg tror mye av frustrasjonen i endel debatter bestÄr ikke sÄ mye i debatt-teknikken som sÄdan. Teknikken er nok mer symptomet, men ikke Ärsaken:
Det er store forskjeller pÄ hva folk mener er fakta, og hva som er teori. For noen er anarkismen den store sannheten, for andre overhodet ikke. NÄr slike forskjeller mÞtes kan det bli svÊrt vanskelig Ä ha en meningsfylt diskusjon. Dermed blir det ogsÄ forskjeller pÄ hva man mener er god "bevisfÞrsel", og hva som ikke er det. Den ene persons "harde fakta" kan vÊre noe den andre ser pÄ som subjektiv synsing og fÞleri.
Det er fryktelig vanskelig Ă„ bli enig om hva virkeligheten er.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 00:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
*hÄpe glahn blir mer smigret enn sinna*
Hvis man "argumenterer" ved Ä kalle ens debatt-partner for en "idiot" eller liknende ting, sÄ har man ganske enkelt spilt falitt. Et godt tegn pÄ at man egentlig ikke har noe virkelig godt argument tilbake.
Personangrep er altsÄ ikke bare uhÞflig, ubehagelig, og ledende til generelt dÄrlig stemning pÄ forum. Det er ogsÄ en hÄplÞst dÄrlig argumentasjonsteknikk.
Presenter teorier og modeller som det de faktisk er - teorier og modeller, og ikke harde fakta om verden. Det samme med antagelser, fÞlelser kun basert pÄ egen synsing, osv. En ting er faktiske forhold i verden, noe helt annet forklaringen av dem. Generelt sett er det mye lettere Ä motbevise en teori, enn Ä vise at den er riktig.
Ytringsfriheten bestÄr ikke bare i retten til Ä si hva man vil, men ogsÄ minst like mye i Ä la vÊr .
Jeg tror mye av frustrasjonen i endel debatter bestÄr ikke sÄ mye i debatt-teknikken som sÄdan. Teknikken er nok mer symptomet, men ikke Ärsaken:
Det er store forskjeller pÄ hva folk mener er fakta, og hva som er teori. For noen er anarkismen den store sannheten, for andre overhodet ikke. NÄr slike forskjeller mÞtes kan det bli svÊrt vanskelig Ä ha en meningsfylt diskusjon. Dermed blir det ogsÄ forskjeller pÄ hva man mener er god "bevisfÞrsel", og hva som ikke er det. Den ene persons "harde fakta" kan vÊre noe den andre ser pÄ som subjektiv synsing og fÞleri.
Det er fryktelig vanskelig Ă„ bli enig om hva virkeligheten er.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 07:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Ronja skrev: | Ă
, beklager, trodde vi pÄ en mÄte skulle komme fram til hvordan det hadde vÊrt best, men misforsto da. Tenkte det var greit siden det tydeligvis er et problem. Beklager. |
Ja, du fikk det frem i den fÞrste posten og sÄ fikk cestmoi det han mener frem i sin post, og sÄ brukte dere en god del poster til Ä hamre det inn. Jeg tenkte meg mer innlegg av typen: "Jeg mener god debatteknikk er: [insert oppinion here]" uten krangling, slik at vi visste hvor de andre stÄr. Men for all del, krangle dere... Why should I care... 
|
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 08:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
De fleste vet vel alle rede hvor de de diskuterer med stÄr, men det hadde jo vÊrt litt greit Ä komme til en slags enighet om hvordan man skal oppfÞre seg, i alle fall i grove trekk, slik at man kan holde seg til saken.
|
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 08:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Cestmoi2403 skrev: | Idiot kommer fra Gresk og betyr en som ikke er interessert, eller kan noe om politikk hvis jeg ikke tar feil. Men slik vi definenere bruker vi idiot som dum. | Den korrekte definisjonen av en idiot er en person som har under 20 IQ, AltsÄ en betegnelse pÄ den lavest score som er mulig. Over dette ligger Imbesill, som er en som scorer mellom 20-49, og moron, som scorer 50-69 hvis jeg ikke husker feil (Var en stund siden jeg tok psykologi) Gj.snitt IQ ligger imidlertid pÄ 100).
ForÞvrig er dette begreper som etterhvert har fÄtt en ganske negativ klang i dagligtalen. Bruk av disse ordene innen psykologisk fagterminologi blir derfor sjelden benyttet i praksis lenger.
Er du interessert i Ä finne ut hva DIN IQ er, ev. ha noe Ä slÄ i bordet med, et motbevis, neste gang noen kaller deg en idiot. kan du gjÞre dette her: http://web.tickle.com/tests/uiq/?sid=9&test=uiqogt
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 11:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg mener en god debatteknikk er en hvilken som helst som ikke tyr til personangrep eller framlegger hypoteser og antagelser som fakta.
For Ä ta et aktuelt eksempel ut av luften, mener jeg det Ä kalle noen for en idiot under en debatt, er en sÊrdeles dÄrlig debatteknikk. Hvorvidt personen ER en idiot eller ikke kan sikkert ha noe Ä gjÞre med debatten, men slike subjektive meninger kan man skrive i en post til vedkommende, og ikke kringkaste pÄ forum.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 12:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Bare hyggelig, 0nskemesteren 
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 15:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Henviser til den reklamen for UIO jeg. Der er det meget bra debattering.
Hva synes du om det nye statsbudsjttet? det er helt dust! osv.
Ikke for Ă„ vĂŠre slem, men halvparten av debattene/diskusjonene her ender opp i den stilen..
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 22:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Mareth skrev: | Henviser til den reklamen for UIO jeg. Der er det meget bra debattering.
Hva synes du om det nye statsbudsjttet? det er helt dust! osv.
Ikke for Ä vÊre slem, men halvparten av debattene/diskusjonene her ender opp i den stilen.. | Hvis du sier det, sÄ er du helt fucka i huet! er du helt inkontinens i jobben din? 
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 07:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
IQ, idioti, imbesilhet...
Om argumentene er gode, og pÄstandene velbegrunnede er debattantens mentale kapasitet irrelevant.
Om debattanten kommer med elendige innspill, kan det godt vÊre et resultat av mentale svakheter. Men det er allikevel irrelevant. Innleggene blir hverken bedre eller dÄrligere.
Et forsÞk pÄ Ä illustrere et poeng med en tilsvarende situasjon:
A og B har en diskusjon gÄende. De andre deltakerne er mindre tydelige.
A og B kjenner ikke hverandre.
A: Gutt, diskriminerende mot jenter. Ser dem som dumme.
B: Jente.
A og B har en diskusjon som faller sammen fordi A fĂžler seg hevet over det kvinnelige intellektet.
B: Kommer tilbake med nytt nick, "gutt" denne gangen.
A og B har rikelig med innlegg. De er ofte uenige, men tar hverandre seriÞst. Enten det er fordi B er smart eller heldig kommer hun frem med flere gode argumenter for sine egne idéer. Disse nÄdde ikke fram tidligere.
La meg bare gjenta det en gang til:
Det er ikke hvem som sier det (eller dennes intelligens), men hva som sies, som er viktig.
|
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 10:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nuffen
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 21 Aug 2004 Innlegg: 45 Bosted: Trondheim
|
Hei
Jeg synes det finnes en god del regler som man bÞr fÞlge nÄr man diskuterer. Dette er regler som ogsÄ moderator burde moderere etter. Det viktigste er at man ligger unna visse debatteknikker:
1. personangrep: Det har ingenting med debatten Ä pÄstÄ at motparten er en idiot.
2. UmyndiggjĂžring: Om den man diskuterer med er gutt eller jente, 12 eller 22, har doktorgrad eller slutta etter ungdomsskolen har ingenting med argumentene til personen Ă„ gjĂžre, og heller ingenting med debatten Ă„ gjĂžre
3. LatterliggjĂžring: Ă
sette inn det den man diskuterer med i morsomme "settinger" gjÞr ofte at argumentasjonen fÄr mye mindre vekt. Men man har faktisk ikke argumentert imot.
4. Bruke sÄ vanskelige ord og uttrykk som mulig: NÄr man bruker masse vanskelige fremmedord, som den man diskuterer med ikke forstÄr, sÄ fÄr man klart en fordel ved at den andre ikke kan svare. Dette viser at du er en pyse som ikke tÞr Ä bli motargumentert.
5. PÄfÞring av meninger: Veldig vanlig nÄr man ikke klarer Ä motargumentere det som blir sagt. Man finner pÄ noe som den personen mener, og motargumenterer dette isteden.
6. PÄfÞring av skyld og skam. Feks: Kun pedofile duster kan mene noe sÄnt. Dette er pÄ ingen mÄte motargumentasjon. Dette er stempling av alle som mener den tingen som blir omtalt.
7. uvitenhetsgjÞring. NÄr du henviser til en bok, eller en studielinje, som personen mÄ lese fÞr man fÄr lov til Ä uttale seg om saken.
8. LĂžgn. Enkelt og greit at man sier noe som ikke er sant.
Jeg trur at hvis folk her inne hadde brukt sÄnne teknikker mye mindre, og hvis moderator hadde vÊrt mye strengere pÄ sÄnt, sÄ ville vi fÄtt et mye sakligere og mer konstruktivt debattmiljÞ her inne.
|
Skrevet: Man 23 Aug 2004, 15:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |