DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Oversett ondskap (ugjerninger som ikke legges merke til)
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [16 Posts]  
Av Innlegg
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
 Oversett ondskap (ugjerninger som ikke legges merke til)

Vi har fokus pÄ Israel og Palestina.
Vi har fokus pÄ Irak.
Vi skjeller ut amerikanere.

Hva med Afrika?
Sult og nasjonal kjempegjeld?
Korrupt styre.
Utenlandsk stĂžtte til grov utnyttelse av folk og u-hjelp.
De mektige (lÄninnehaverne) styrer de svakes Þkonomi,
holder den i sjakk, tvinger den i kne.

Barn dĂžr.
Mennesker lider.
Noen tjener seg rike.
Hvorfor stÄr det ikke pÄ forsiden i VG?

Ser du et problem i verden, et som ikke tas opp andre steder (inkludert andre trÄder i forumet) sÄ ta det opp her!
Om det utvikler seg til en stÞrre diskusjon bÞr det siden fÄ en egen trÄd, denne her kan skifte undertema litt for ofte.

EDIT: La til en parentes i tittelen, fordi "oversett" fikk 2 betydninger.

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Sűn 02 Mai 2004, 21:13
Sist endret av theJack den Tor 06 Mai 2004, 14:27, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Re: Oversett ondskap

theJack skrev:
Barn dĂžr.
Mennesker lider.
Noen tjener seg rike.

Det finnes ikke sÄ mye olje i Afrika. Det er en av grunnene til at USA ikke bryr seg. NÄr USA ikke bryr seg, da er det ikke politisk korrekt Ä bry seg. Dermed stÄr det ikke i avisene, og vi "vet det ikke".

Ja, en lettvint forklaring, men det kan godt hende at det er sÄnn...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 08:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Re: Oversett ondskap

Tittan skrev:
theJack skrev:
Barn dĂžr.
Mennesker lider.
Noen tjener seg rike.

Det finnes ikke sÄ mye olje i Afrika. Det er en av grunnene til at USA ikke bryr seg. NÄr USA ikke bryr seg, da er det ikke politisk korrekt Ä bry seg. Dermed stÄr det ikke i avisene, og vi "vet det ikke".

Ja, en lettvint forklaring, men det kan godt hende at det er sÄnn...
Kan veldig godt hende.. alt for mange ser av en eller annen grunn apene over there som en mal.. hvorfor?
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 08:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Det stÄr i avisene, men det er kansje vi som ikke bryr oss..? da jeg var pÄ besÞk pÄ pÄ vgs mediesenter i Oslo i tiende klasse viste de den avisen som hadde solgt minst gjennom tidene, det var en hvor hele forsiden viste ett dÞende barn og temaet var om sultkatastofene i afrika, det sier kansje litt mer om det norske folk ogsÄ.

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 08:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Det er da grenser for hvor mye fandenskap et enkelt menneskesinn kan konsentrere seg om av gangen. Jeg for min del fÄr nesten sammenbrudd av Ä tenke pÄ all dyremishandlingen som foregÄr overalt, til enhver tid.

Men det er helt sikkert noen som fokuserer pÄ Afrika ogsÄ, slik jeg vet det er de som fokuserer pÄ dyr, og barn.

OgsÄ mÄ man ikke overvurdere avisene. De lager oppstyr om det som er mest aktuelt og "populÊrt" i Þyeblikket, for Ä selge sÄ mye som mulig. Takk til William Randolph Hearst. Wink

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 09:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Ronja

Jeg mÄ bare legge til at den som hadde solgt mest det var da Norge vant 2-1 mot Brasil, det sier vel litt om hvor vi har i tankene..

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 09:44
desmodus
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Apr 2004
Ronja skrev:
Det stÄr i avisene, men det er kansje vi som ikke bryr oss..? da jeg var pÄ besÞk pÄ pÄ vgs mediesenter i Oslo i tiende klasse viste de den avisen som hadde solgt minst gjennom tidene, det var en hvor hele forsiden viste ett dÞende barn og temaet var om sultkatastofene i afrika, det sier kansje litt mer om det norske folk ogsÄ.

er helt enig med Ronja her. Vi vet utmerket godt om det som skjer i Afrika, selv om ikke avisene skriver om det hele tiden. Tror vi har et lite ansvar selv, for eksempel Ă„ stĂžtte organisasjoner som sender mat o.l til Afrika...

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

NĂ„ er det ikke effektivt nok Ă„ gi slik stĂžtte.
Landene som gjĂžr det er ikke helt fri for dobbeltmoral heller.

De fleste som har rÄd til Ä gi slik stÞtte er rike blant annet fordi de har utnyttet -og utnytter, u-land. U-landsgjelda (som jeg tror Kristin Halvorsen, SV, Þnsket Ä slette) gir makt til rike land. Vi setter vilkÄrene for deres industri og handel. Inntrykket er at vi forsÞker Ä hindre en afrikansk industri (ikke jeg, ikke du, ikke spesifikt Norge, men rike land generelt).
Tilstanden er:
De fÄr ikke lov Ä drive med underskudd. Det fÞrer til at staten ikke kan investere i og bygge opp industri og nÞdvendig kompetanse.
Gjelda mÄ betales. Raske penger er nÞdvendig. Hele Afrika mÄ satse pÄ eksport av det dyreste de er i stand til Ä produsere, f.eks. kaffe. Hele Afrika eksporterer samme vare, og konkurrerer med seg selv.
Resultat: Prisene synker.
En annen faktor er tollmuren. EU har ingen indre tollmurer, men ut mot Afrika er den hÞy. Ellers ville Europeisk jordbruk gÄtt pÄ dunken. Slik svake jordbruk innenfor EU vil gjÞre fordi EU internt Þsnker bedre handelsforhold.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 07:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Noe rÄttent i Finland?
Ukjent person skrev:
Mayday
Foreign workers
in Finland

This victim worked for Kone in Hyvinkaa for 12 years.
He was mistreated and died feb. 6. 2001 in Rihimaki, Finland

Denne lappen henger ute i Oslo. Jeg har over tid sett flere lignende lapper. Blant annet et langt brev, en bĂžnn om hjelp, fra en forfulgt mann. Hans finske overgripere skal ha vĂŠrt i kontakt med norsk politi, og fortalt lĂžgner. De skal ha hindret ham i Ă„ skape seg et liv i Norge, etter Ă„ ha Ăždelagt hans liv i Finland. Vet noen hvem dette er (folkegruppe?) og/eller hva som skjer der borte?

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 13:44
BlueNova
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 25 Jun 2003
Re: Oversett ondskap (ugjerninger som ikke legges merke til)

theJack skrev:
Vi har fokus pÄ Israel og Palestina.
Vi har fokus pÄ Irak.
Vi skjeller ut amerikanere.

Hva med Afrika?
Sult og nasjonal kjempegjeld?
Korrupt styre.
Utenlandsk stĂžtte til grov utnyttelse av folk og u-hjelp.
De mektige (lÄninnehaverne) styrer de svakes Þkonomi,
holder den i sjakk, tvinger den i kne.

Barn dĂžr.
Mennesker lider.
Noen tjener seg rike.

det stÄr ikke pÄ forsiden av VG eller dagbladet for det er ikke slÄende nyheter. det har vÊrt slik sÄ lenge sÄ det er ikke vits i Ä trykke det en dag i vg. For de aller fleste VET hva som skjer der nede og hvordan ting er, men fordi man sÄ lenge har prÞvd Ä gjÞre noe med det uten hell og lite fremgang sÄ gir man pÄ en mÄte opp. hjelpe apparatet blir utmattet av korrupsjon. Og uten hjelpe apparatet som skal finde korrupsjonen sÄ forblir det slik det har vÊrt siden 60-70 tallet. trist men sant.

Folk satser derfor heller pÄ langvarige kampanjer som var litt lengre enn ett midside/forside oppslag i VG.[/b]

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 15:00
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Jeg syns ikke media skal fÄ herje pÄ som de vil.

Vi mÄ ha statlig kontroll, og vi mÄ ha universitetsutdannede mennesker til Ä bestemme rammene.

InnleggSkrevet: Sűn 16 Mai 2004, 01:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Ronja

Terning skrev:
Jeg syns ikke media skal fÄ herje pÄ som de vil.

Mente du? Kan du begrunne litt?

InnleggSkrevet: Sűn 16 Mai 2004, 01:37
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Det er en god del religiĂžse hjelpeorganisasjoner som jobber i afrika, samt noen hollywood-skuespilleres stĂžttefond.

"Flinke barna! NÄ kan dere jo fader vÄr pÄ rams selv om dere ikke kan lese eller regne ennÄ! Det tok ganske mange timer men nÄ har dere endelig gjort dere fortjent til litt mat..."

InnleggSkrevet: Sűn 16 Mai 2004, 02:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
uarghh..jeg har et par genrasjoner misjonĂŠrer bak meg. ikke stolt av det, akkurat...

InnleggSkrevet: Sűn 16 Mai 2004, 02:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

NÄ tror jeg ikke det er akkurat sÄnn misjonÊrer opererer, men det er allikevel verd Ä stille spÞrsmÄl ved det som gjÞres. Og hva som bÞr gjÞres. Skal vi kaste ut misjonÊrene kanskje? Hvem tar over den jobben de faktisk gjÞr? (som strekker seg litt utover fadervÄr og fordeling av mat)

InnleggSkrevet: Man 17 Mai 2004, 19:49
nuffen
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 21 Aug 2004
Hei
Jeg trur grunnen til at vi fokuserer sÄ mye mer pÄ feks Irak, Palestina, og lignende, er fordi Norge har en sÄ utrolig mye stÞrre rolle der. Ta feks Irak. Vi har hatt norske tropper der, vÄr nÊrmeste allierte (USA) stÞttet krigen, og Bomberik, vÄr kjÊre prest og statsminister, var for krigen helt til en stor og samlet massebevegelse presset ham til innrÞmmelser.

Hvis du tar et hvilket som helst land i Afrika, sÄ er det minst like ille det som skjer der. Men det er ikke like enkelt Ä se linken mellom disse landa og Norge (selv om den er der gjennom Þkonomiske forhold).

InnleggSkrevet: Man 23 Aug 2004, 15:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [16 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet