DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
misoppfatter folk flest objektivismen?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 3 [52 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3
Av Innlegg
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Q unnlater du Ä forstÄ med vilje?

PÄl og alle er ikke definert? Hva babbler du om, PÄl er en delmengde av gruppen som gÄr med blÄ sko (eller en fyr med blÄ sko om du vil). Alle er ikke sÄ mye et begrep som et vanlig norsk ord som i dette tilfellet antyder at det er snakk om samtlige medlemmer av en gruppe.

Vi kan ikke bruke likhetstegn slik du bruker dem i dette tilfellet siden vi kun har delmengder. Vi kan ikke si at PÄl er den eneste som har blÄ sko eller at kun de som har blÄ sko har blÄ genser; eller at PÄl er den eneste som har blÄ genser for den saks skyld. Vi vet ikke noe om dette.

Vi kan heller ikke si at PÄl er et par blÄ sko og en blÄ genser. 'Ikke bare mangler vi informasjon om dette det er og underforstÄtt at han er en person.

Jeg kan skrive det pÄ matematisk form for deg :
G - populasjon med blÄ genser
S - populasjon med blÄ sko (delmengde av G)
X - populasjon med blÄ genser uten blÄ sko (delmengde av G)
P - PÄl, en person med blÄ sko (delmengde av G og S)
Y - Popluasjon med blÄ sko som ikke er PÄl (delmengde av G og S)

G = S+X
S = P+Y
G = P+Y+X

PÄl er PÄl (C=C) er en uttalelse som ikke forteller oss noe som helst. I motsttning til PÄl har blÄ sko og PÄl har blÄ genser som hver for seg forteller oss noe om pÄls klesstil og sammen kan gi oss en antydning om at han liker fargen blÄ.

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 14:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
QIQrrr skrev:
Javel, sÄ det du sier er fÞlgende:

blÄ sko + blÄ genser = PÄl

Her forvirrer du predikasjonslogikk og aritmetikk. Det er riktig at PÄl er medlem i populasjonene blÄ sko og blÄ genser, men det er ikke nÞdvendigvis alle populasjonene PÄl er medlem i. Etter all sannsynlighet er PÄl medlem i et uendelig antall populasjoner.

A + B + .... + ? = PÄl

QIQrrr skrev:

altsÄ:

2xobjekt = 1xsubjekt

PÄl og begrepet alle er ikke relevante elementer i eksempelet ditt siden de ikke er nÊrmere definert (annet enn Ä vÊre en del av en populasjon, altsÄ mengde i dette tilfellet) samt at du ikke tar hÞyde for hva du fÄr som resultat nÄr du kombinerer objektene. FÞlgelig er konklusjoner basert pÄ denne lÊresetningen feil.

BÄde "alle" og "PÄl" er definerte. Alle er et logisk aksiom (formelt skrevet som A opp ned, universell kvantifisering). PÄl definerte jeg som et medlem av populasjonen PÄl, formelt ved hjelp av eksistensiell kvantifisering, eller speilvendt E.)

Ideen om Ä kombinere to objekter er et resultat av du forvirrer predikasjonslogikk og aritmetikk, er jeg redd. PÄl (her mener jeg mengden PÄl, ikke individet PÄl) er ikke et resultat av addisjon, men konklusjonen vi trekker om en av PÄls kvaliteter er basert pÄ populasjonene (mengdene) han er medlem av. Siden vi ikke vet, eller har prÞvd Ä definere, alle populasjonene, mengdene, PÄl er medlem i, er det meningslÞst Ä spekulere i hva summen av disse ville resultert i.

QIQrrr skrev:

C = C er forĂžvrig innlysende, ikke meningslĂžs.

La C vÊre en variabel. Det du sier her er enten at du setter samme instans av variabelen C pÄ hver side av likhetstegnet, hvilket er meningslÞst, det gir deg ingenting utover det du allerede vet ved Ä anta en verdi for C.

Hvis du mener at C'ene pÄ hver side av likhetstegnet er to forskjellige instanser av C, C1 og C2 f.eks., sÄ sier du her at disse to instansene har samme verdi. Mener du at det finnes en verdi, X, slik at enhver instans av C, C=X? Hvis sÄ er tilfelle har du definert C som en konstant og har bevist like mye som i det fÞrste tilfellet, hvor du har samme instans av C pÄ hver side av likhetstegnet.

Eller; meningslĂžst.

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 14:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

A=B er forresten latterlig enkelt Ă„ bevise og kan til og med deriveres fra C=C, hvis C er en variabel, og hvis det finnes en X slik at enhver instans av C, C=X:

C1 = A
C2 = B

ergo

A=B

Bevis:

A=C1=X
B=C2=X

A=B=X

Dette er selvfĂžlgelig latterlig elementĂŠrt. Om likningen A=B faktisk er sann avhenger av hva du antar som verdi for A og B, i dette tilfelle C1 og C2, respektivt, igjen definert som to instanser av variabelen C, begge lik X.

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 14:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
Jeg synes at hovedproblemet med objektivismen er at man setter:

"A == A" == " mennesket kan se at A == A".

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 15:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
OgsÄ er vi plutselig tilbake til utganspunktet igjen...jeg gir snart opp...

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 16:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

QIQrrr skrev:
OgsÄ er vi plutselig tilbake til utganspunktet igjen...jeg gir snart opp...

Og utgangspunktet var?

At du ikke har peiling pÄ formell logikk og matematikk, men prÞver sÄ godt du kan Ä fortelle oss at trosretningen som du kaller filosofi er bygget pÄ logikk?

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 16:35
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Utgangspunktet er det axiom at A=A

Logisk filosofi er ogsÄ et interessant begrep. Som den autodidakte fritenker jeg er ligger ikke dette sÄ langt fra sannheten om min natur. Ei heller er det fjernt fra objektivisme.

Kommentar pÄ denne linken tas imot med takk:

http://www.andrewboucher.com/papers/logical_philosophy.htm

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 17:02
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ok. A=A, hva gir dette oss?

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 17:08
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

QIQrrr skrev:

Kommentar pÄ denne linken tas imot med takk:

http://www.andrewboucher.com/papers/logical_philosophy.htm

For meg sÄ det ut til at denne karen prÞvde Ä knytte sammen en del ting som han ikke hadde greie pÄ, blant annet morfologi og semantikk. Dette er typisk dagens filosofer, de sitter og tenker pÄ en hel haug med ting uten Ä ha peiling pÄ hva som foregÄr i den tilsvarende vitenskapen, f.eks. lingvistikk.

Mye av det han sier er bÄde sant og akseptert, en del annet er bare svada. F.eks. sÄ sier han noe om at ord og betydninger eksisterer fÞr noen kan dem eller har lÊrt dem, noe som er en logisk umulighet gitt definisjonen av ord og betydning.

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 17:14
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det er vanskelig Ä svare pÄ dette pÄ en kortfattet og grei mÄte, men relatert til de biologiske forutsetninger jeg besitter (mitt naturgitte intellekt, eller mangel pÄ sÄdan) kan jeg kort oppsummere det slik:

A=A er det nÊrmeste jeg hittil har kommet forstÄelsen av egen eksistens og verdensanskuelse. Jeg er, i likhet med deg (tror jeg), et mennske som mÄ vite hvorfor. PÄ bakgrunn av dette er det logisk for meg Ä trekke de slutninger jeg gjÞr (vÊre seg pÄ filosofisk, politisk eller annet plan) den tid dette viser seg Ä gi best uttelling personlig sett. Jeg snakker ikke da om mest inntjening pÄ bekostning av andre. Jeg snakker da (tilsynelatende pÄ tvers av fornuft/fÞlelser) om min egen rasjonelle egoismes tilfredstillelse og min egen lykkefÞlelse relatert til de resultater og den utvikling som synes Ä Þke som fÞlge av dette filosofiske/rasjonelle valg.

Som sagt; det er ikke enkelt Ä sette ord pÄ dette da det er en fÞlelse (og her kan du godt tilegne meg ambivalens) jeg har. Det er her skillet mellom fornuft og fÞlelser gÄr slik jeg oppfatter det filosofisk. Her gÄr ogsÄ det objektive og subjektive skillet.

Dette ble et personlig svar, men hvorfor skulle jeg, i kraft av rasjonell karakter (i en verden hvor A=A) ikke sĂžke Ă„ tegne et bilde av mine tanker den tid jeg har full tillit til meg selv og det jeg mener?

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 17:32
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

metaxa skrev:
...en del annet er bare svada. F.eks. sÄ sier han noe om at ord og betydninger eksisterer fÞr noen kan dem eller har lÊrt dem, noe som er en logisk umulighet gitt definisjonen av ord og betydning.

Der er vi for en gangs skyld enige... Very Happy

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 17:34
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

At A er lik A, som Aristoteles sa, et objekt kan ikke eksistere uten en identitet.

For Ä kunne trekke en logisk slutning om et objekts eksistens mÄ man definere objektet, hvertfall delvis (jo mer man definerer, eller jo flere mengder man antar at objektet er en del av, jo gyldigere er tankerekken).

Men man kan anta et objekts eksistens (eller tro) uten Ä definere objektet rent konkret. Det betyr ikke at objektets eksistens er ulogisk, bare at man ikke ser seg i stand til Ä plassere objektet i mengder. SÄledes er ikke Guds eksistens en logisk umulighet. (At Guds eksistens ikke er en logisk umulighet er ikke nÞdvendigvis en god grunn til Ä tro pÄ Gud, hvilket er grunnen til at jeg ikke tror pÄ Gud. Men ikke desto mindre.)

Ok, sÄ det du sier er at objektivister aldri antar et objekt eller en proposisjon uten Ä definere entiteten logisk.

Da sitter vi igjen med problemet med at hvilke mengder du velger Ä plassere entiteten i er rent subjektivt, til tross for din pÄstand at sansedataene er virkelige. Som jeg har sagt, sansedataene er konstruerte av det maskineriet som kalles hjernen. Dine valg om Ä plassere entiteten i mengder (definere) er basert pÄ en rekke prosesser uavhengig av selve sansedataene, bÄde din medfÞdte kunnskap og den indoktrinerte kunnskapen.

Det er jo en grunn til at vi er uenige. Hvis alle sansedata var virkelige og vi begge trakk logiske slutninger basert direkte pÄ dem, ville vi aldri hatt en diskusjon. (Og her er det selvfÞlgelig at du mener at du er den logiske og jeg den altruistiske, og GJETT, det tar jeg ikke veldig alvorlig fra din side, etter Ä ha sett deg demonstrere dine kunnskaper innen formell logikk.)

InnleggSkrevet: Tor 12 Aug 2004, 17:47
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 3 [52 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet